[OT] Hur ser din arbetsplats ut ?

Lotsning on the dark side of the moon, för att byta språk efter ett ord...
IMG_20240117_170808.jpg

Det går lätt att föreställa sig hur lätt det var att segla på grund eller kollidera innan radar blev vanligt...?
Verkligen. När bilden togs hade det äntligen slutat snöa så det gick att se förut. Innan det fick jag försöka hålla fartyget i rännan med hjälp av radarbilden känsla, minnet av hur rännan låg och lite tur...
Dagen efter var det lättare ?
IMG_20240117_165727.jpg

IMG_20240118_084530.jpg

Där var jag med tanken Argentum -92. Inkörning en vacker vår/sommar-söndag, vi satt en stund några stycken och drack öl på poopen och njöt av omgivningen.
Kul! Lotsar du på Mälaren eller lurar mitt öga mig?

Vi har fått mosa lite is här uppe i Bottenviken också...först timmar bakom Ymer, följt av assistans av finska systern Urho. Redigt trögt genom vallarna!
PXL_20240117_111820920~2.jpg

PXL_20240117_113413342~2.jpg

Urho drog före för att assistera ett annat fartyg. Vi fastnade nästan omgående då rännan gick igen blixtsnabbt. Bra tillfälle att fylla på kaffet och gå ut för ta lite bilder.
PXL_20240117_125211821.jpg

Men nu ligger vi tryggt i garaget och lastar.
PXL_20240118_154224581.jpg

Vi har fått mosa lite is här uppe i Bottenviken också...först timmar bakom Ymer, följt av assistans av finska systern Urho. Redigt trögt genom vallarna!
Visa bilaga 676368
Visa bilaga 676369
Urho drog före för att assistera ett annat fartyg. Vi fastnade nästan omgående då rännan gick igen blixtsnabbt. Bra tillfälle att fylla på kaffet och gå ut för ta lite bilder.
Visa bilaga 676370
Visa bilaga 676372
Schysst med lossning ”inomhus”, ??

Den här turen har inte bjudit på så mycket Medelhav eller andra platser av mer exotisk börd. Men det har varit rätt skönt att faktiskt hålla sig relativt nära hemmavid.

Lastade gotländskt flis och timmer i solsken.
PXL_20240127_111216951~2.jpg

Detta skulle sedan lossas i Karskär. Kanske blir det nåns skithuspapper.
PXL_20240128_173102045~2.jpg

Därefter stack vi upp mot Kokkola igen, den här gången för att hämta en last som krävde lite mer 'fixer upper' av lastrummen, inklusive bl.a. tvätt och målning.
PXL_20240130_173806215.MP.jpg

9 veckor in, lite drygt 2 veckor kvar. Sen väntar vår och ett par månader r'n'r!

Visa bilaga 676368
Visa bilaga 676372
Du låter lura dig, det är på Singöfjärden på väg mot Hargshamn. Men om jag minns/sett rätt är du på Thun, det är inte jätteofta vi har Thunare dit. Är också Stockholmslots, vi hade Nordanhav och systrar hela tiden när det fortfarande eldades kol i Värtan.

Skönt med täckt lastningskaj. Slipper ni is vid kajen också? Annars skulle det vara en mardröm att komma till kaj!

12 veckorstörn på nordsjön på vintern. Fyfan.

Senast ändrad:
Du låter lura dig, det är på Singöfjärden på väg mot Hargshamn. Men om jag minns/sett rätt är du på Thun, det är inte jätteofta vi har Thunare dit. Är också Stockholmslots, vi hade Nordanhav och systrar hela tiden när det fortfarande eldades kol i Värtan.

Skönt med täckt lastningskaj. Slipper ni is vid kajen också? Annars skulle det vara en mardröm att komma till kaj!

12 veckorstörn på nordsjön på vintern. Fyfan.
För h-vete, det är ju direkt pinsamt av mig isåfall - jobbade på Sjöfartsverket när nya leden till Hargshamn prickades om. Vi körde två veckor med 'Polstjärnan' där med en lots ombord och lyfte bojar och prickar på rätt ställe. Ett tag var det ju dubbel uppsättning av allting, huller om buller, total röra!

Det var faktiskt helt fullproppat med is in där, så beslut togs tillslut att vi fick nöja oss med 2 meter till kajen ? Så länge stuveriets egen landgång räckte så var det ok. Det var ju inga problem eftersom man där inne är helt skyddad från väder. Isen och kajhålet gjorde ju sitt för att hålla oss på plats - vi låg där 3 dagar tror jag, med runt -15°/-20°, så var mer eller mindre fastfrusna.

För h-vete, det är ju direkt pinsamt av mig isåfall - jobbade på Sjöfartsverket när nya leden till Hargshamn prickades om. Vi körde två veckor med 'Polstjärnan' där med en lots ombord och lyfte bojar och prickar på rätt ställe. Ett tag var det ju dubbel uppsättning av allting, huller om buller, total röra!

Det var faktiskt helt fullproppat med is in där, så beslut togs tillslut att vi fick nöja oss med 2 meter till kajen ? Så länge stuveriets egen landgång räckte så var det ok. Det var ju inga problem eftersom man där inne är helt skyddad från väder. Isen och kajhålet gjorde ju sitt för att hålla oss på plats - vi låg där 3 dagar tror jag, med runt -15°/-20°, så var mer eller mindre fastfrusna.
Hahaha!
Halvvägen förut, björkens boj närmast.

Vi tränade möjaleden med Polstjärnan för ett par år sen, trevlig båt och synd att den såldes.
(notera skarven på kranen.)
IMG_20220131_110313.jpg

Senast ändrad:
Hahaha!
Halvvägen förut, björkens boj närmast.

Vi tränade möjaleden med Polstjärnan för ett par år sen, trevlig båt och synd att den såldes.
Hah, ja se där!

Justja jag minns att vi lånade ut den. Bra att den kom till användning - vi hade bara väldigt begränsad nytta av den tyvärr, och kostade mer underhållstimmar än det smakade. Hämtade den i Sandhamn efter ert rally kommer jag ihåg.

Men tror Härnösand får bra nytta av den som skolfartyg också.

Edit: snygg skarv haha! Jag brukade sysselsätta mig på våren med att svepa bort ständigt nybyggna måsbon ovanpå kranen. Riktigt trevlig kran dock!

Senast ändrad:
Hah, ja se där!

Justja jag minns att vi lånade ut den. Bra att den kom till användning - vi hade bara väldigt begränsad nytta av den tyvärr, och kostade mer underhållstimmar än det smakade. Hämtade den i Sandhamn efter ert rally kommer jag ihåg.

Men tror Härnösand får bra nytta av den som skolfartyg också.

Edit: snygg skarv haha! Jag brukade sysselsätta mig på våren med att svepa bort ständigt nybyggna måsbon ovanpå kranen. Riktigt trevlig kran dock!
Jo, den hade (har) stort bygge med högt belägen brygga för sin storlek så bra för lärturer, lite långsam förstås....

Finns lite is i Stockholms skärgård än!
IMG_20240204_134644.jpg

Vilket jag förstår att ni är glada över, kunde bli lite överisning där...
Japp, vi har fått brottats med det i över en månad nu. Fick till och med lite påbyggnad en kort stund mellan Norge och Sverige, i Nordsjön. Annars har det varit växelvis kryssande i vågorna i norra Östersjön, antingen slickandes svenska eller finska sidan. Fullastade har vi lågt fribord (*ubåt) och vid rätt vind och temperatur blir det is tamef*n direkt... Nu blir det ju bara rent och fint därute istället!

Intressant inblick i en inte så vanlig vardag för de flesta :).

Hur ser schemat ut, 12 veckor ute och sen ledig hur länge? Rullar det lika hela året?
För Loftberg ser det ut ungefär så, han verkar ha 10-12 veckor ute, och lika länge hemma.
Och så hade jag det när jag "seglade ute".
De som jobbar på färjor brukar ha ca 2 veckors"törnar", med lika länge hemma, förutom en del befäl som kan ha 2 ute, 3 hemma.
Men nuförtiden jobbar jag som lots så har det bättre, bor och utgår hemifrån, åker taxi ut till lotsstation, vidare med lotsbåt till fartyget ifråga, äntrar via repstege på utsidan och upp till bryggan varifrån jag tar över navigeringen och "kör" in dem till hamn, varifrån jag åker hem igen. Eller tvärtom. Men mitt schema är jour en vecka och ledig en.
På ett av mina områden kan jag dock stanna på lotsstationen mellan lotsningarna, i en till några dagar.

Lotsjobbet måste ha ändrats mycket de senaste decennierna, när jag var liten bodde många lotsar ute på Landsort (öja) och de var stationerade där ute. Nu bor väl ingen kvar där..

I min frus släkt har vi lite gamla lotsar från Härnösand och vi har fortfarande kvar en stuga ute vid lotsplatsen på Härnön.

En släkting hade ett liknande schema. Förvisso på fabrik på land. Han jobbade jour en vecka och kunde då bli inringd dygnet runt, sen ledig en vecka. Men han kunde åka hem och sova hemma.

Den största fördelen var på sommaren. 4 veckor semester gav 8 veckor sammanhållen ledighet.

Lotsjobbet måste ha ändrats mycket de senaste decennierna, när jag var liten bodde många lotsar ute på Landsort (öja) och de var stationerade där ute. Nu bor väl ingen kvar där..

I min frus släkt har vi lite gamla lotsar från Härnösand och vi har fortfarande kvar en stuga ute vid lotsplatsen på Härnön.
Ja, Landsortslotsarna kallas numera Södertälje eller mälarlotsar och lotsar från landsort till köping... (Fast det är avlösning i Södertälje sluss för fartyg som fortsätter innanför Södertälje eller tvärtom). Den sista Singö(boende) lotsen gick i pension för 15 år sedan. Pga krav/behov att lotsa större områden och restider går det inte att bo på exvis Öja eller Sandön (Sandhamn) längre.

För Loftberg ser det ut ungefär så, han verkar ha 10-12 veckor ute, och lika länge hemma.
Och så hade jag det när jag "seglade ute".
De som jobbar på färjor brukar ha ca 2 veckors"törnar", med lika länge hemma, förutom en del befäl som kan ha 2 ute, 3 hemma.
Men nuförtiden jobbar jag som lots så har det bättre, bor och utgår hemifrån, åker taxi ut till lotsstation, vidare med lotsbåt till fartyget ifråga, äntrar via repstege på utsidan och upp till bryggan varifrån jag tar över navigeringen och "kör" in dem till hamn, varifrån jag åker hem igen. Eller tvärtom. Men mitt schema är jour en vecka och ledig en.
På ett av mina områden kan jag dock stanna på lotsstationen mellan lotsningarna, i en till några dagar.

Så lots är alltid på jour? Man vet aldrig riktigt när båten kommer? Eller man vet ungefär när det bör dyka upp?

Så lots är alltid på jour? Man vet aldrig riktigt när båten kommer? Eller man vet ungefär när det bör dyka upp?
Man är på jour under sina arbetsdygn. Fast har en begränsad tid att arbeta på när man väl börjat arbeta (åka hemifrån/från lotsstation) innan man ska ha vila, antingen 9 timmar ostörd hemma/på lotsstation eller minst 4, med en max arbetstid per 24 timmar att ta hänsyn till. Och normalt då en period på med lika lång period ledig. (ex via 1 vecka).
Fartyg kan komma med ganska kort varsel, men oftast vet man om sitt nästa jobb åtminstone dagen innan, eller åtminstone ungefär när den kommer/går dagen innan. Men det är inte ovanligt att tiderna läggs om med ner till 3 timmar innan.
Vissa fartyg har sin ankomst och avgång bestämd lång tid innan, ibland bestäms lotsen för dem också ganska tidigt men ofta nog är det bara vilken lots det blir som schemaläggs ca dagen innan.
Just nu när det plötsligt blivit kallt igen så blir det som en myrstack man petar en pinne i med fartyg med flis för eldning... Även värmeverk kör med just-in-time/minimala lager...

Det ligger dock fortfarande lotsbåtar i Västerhamn på Landsort väldigt ofta. Just nu 2 st.
Ja, lotsar sätts ut och hämtas iland där, det finns en lotsstation (vilket inkluderar lotsbåtar). Men de enda som är stationerade och (på de flesta stationer) hela tiden närvarande på stationerna är båtmännen, som är de som kör lotsbåtarna.

Varför går ni ibland den yttre farleden utanför Korssten och ibland den inre, innanför Gåssten. Getryggen är väl lite ”knölig”? Beror det på svängen vid Vässarögrund?

Ja, lotsar sätts ut och hämtas iland där, det finns en lotsstation (vilket inkluderar lotsbåtar). Men de enda som är stationerade och (på de flesta stationer) hela tiden närvarande på stationerna är båtmännen, som är de som kör lotsbåtarna.

Ah, hade inte ens reflekterat över att det förstås inte är lotsar som kör lotsbåtarna. Har sett dem köra in i Västerhamn i busväder med västlig vind, full fart genom den rätt trånga passagen för att ha lite mera kontroll.

Intressant inblick i en inte så vanlig vardag för de flesta :).

Hur ser schemat ut, 12 veckor ute och sen ledig hur länge? Rullar det lika hela året?
Som Kaiser säger kör jag lite längre turer. Det är tänkt att vi ska köra 8 veckor på, 8 av. Men det blir lätt förändringar hit eller dit pga flera faktorer. Ibland kommer man till hamnar och länder där man helt enkelt inte får kliva av. Gäller även i Sverige (tror till exempel Lidköping och Karskär är såna 'bökiga' ställen där det inte går att byta besättning). Just nu har jag en ny avlösare och jag kan diktera mina villkor lite mer och har styrt upp så jag kört lite längre tur ombord denna gång - det passar sig helt enkelt bättre både för mig och min avlösare (och kontoret klagar inte på färre flygresor ;) ). Men 8 veckor är måttstocken!

Det ligger dock fortfarande lotsbåtar i Västerhamn på Landsort väldigt ofta. Just nu 2 st.
Lotsarna hämtas/lämnas inne vid Ankarudden (Herrhamra), men båtarna och tillhörande båtmän hänger där ute på Landsort (Öja). När jag jobbade på Sjöfartsverket och vi blev infrusna i Södertälje, så kunde vi be Landsorts båtmän om lite assistans när vi behövde göra felavhjälpning på fyrar i Landsort/Södertälje-leden. Då utgick vi alltid från Ankarudden. Detta gjorde mig lite nostalgisk, så hittade dessa...

Här är min kollega på väg tillbaka från avhjälpande åtgärd (förmodligen var det en igensnöad fyrsektor) i särledes djup snö som täckte Södertörn denna dag. Tror det var 2021 nån gång, Granklubben eller Kolguskär om jag inte minns helt fel.
20210209_132646~3.jpg

Samma dag, här på Vattklubben (frekvent besökt).
20210209_134844~3.jpg

Senast ändrad:
Varför går ni ibland den yttre farleden utanför Korssten och ibland den inre, innanför Gåssten. Getryggen är väl lite ”knölig”? Beror det på svängen vid Vässarögrund?
Att gå getryggen är kortare in jämfört med att gå runt "stora vägen", ut är det ungefär lika lång lotsad tid, men fartyget kommer ut lite längre söderut, och vi lotsar kommer av mycket närmare bryggan.
Men ja, det är "känsligare" att passera getryggen jämfört med att gå runt, men man lär sig, av mina f.n. ca 750 lotsningar Svartklubben-Hargshamn/Hallstavik har jag gått via getryggen n/s ca 300.

Tillbaka
Topp