[OT] Hur ser din arbetsplats ut ?

Det är inte alltid så fint ute, även om det nästan alltid är dagsljus när jag fotar, det går nästan inte annars...
Många ton träflis för att värma upp Stockholm. På ett spökskepp, eller vad man ska kalla ett fartyg, bogserbåten Steel, f.d. Finn, som sjönk med flera dödsfall, 1990 om jag minns rätt.
IMG_20240213_130752.jpg

IMG_20240213_135629.jpg

Inte dålig kamera, bara (halv)dålig sikt...

Härligt väder...

Vi har precis tagit oss upp i pölen ännu en gång, med hjälp av dina kollegor i väst. Alltid lika imponerad över kanallotsarnas handhavande.
Visa bilaga 680854
Visa bilaga 680855
Det skulle vara kul att följa med på en kanallotsning nångång, det är speciellt med smala floder o kanaler. Tyvärr känner jag inte någon kanallots så det är inte så naturligt att bara ringa o styra upp.

Kök nummer 20-25 den här omgången i hötorgshusen , jobbade i dem första gången för 30 år sen så vad totalen är vet jag inte men det ”väl” roligt att göra nåt annat ibland ?Visa bilaga 681167
Fan skulle ha lyssnat på farsan , plugga så kan du välja vad du vill jobba med?!?
Alla jobb blir väl tjatiga. Själv tycker jag det där ser kul ut! Jag har aldrig fått betalt för att bygga om kök...

Tror hantverkare och flera andra praktiska jobb är rätt konkurrenskraftiga alternativ till att plugga på universitet/högskola. Det finns väl ett antal utbildningar som verkligen lönar sig, där ingångslönen och löneutvecklingen är så hög att man fort tar igen fem förlorade arbetsår, men väldigt många utbildningar ger troligen ännu smalare yrkesvägar och med rätt mediokert lönepåslag. (Detta var för övrigt något min farsa predikade för mig med bibliotekarie som det ständiga varningsexemplet.)

Alla jobb blir väl tjatiga. Själv tycker jag det där ser kul ut! Jag har aldrig fått betalt för att bygga om kök...

Tror hantverkare och flera andra praktiska jobb är rätt konkurrenskraftiga alternativ till att plugga på universitet/högskola. Det finns väl ett antal utbildningar som verkligen lönar sig, där ingångslönen och löneutvecklingen är så hög att man fort tar igen fem förlorade arbetsår, men väldigt många utbildningar ger troligen ännu smalare yrkesvägar och med rätt mediokert lönepåslag. (Detta var för övrigt något min farsa predikade för mig med bibliotekarie som det ständiga varningsexemplet.)
Kan bara instämma. Men efter att ha spenderat några helger med en bilmaskin inser jag att det är fan så nice att sitta inne i värmen på kontor på vintern.

Blir dock inte lika roliga bilder som vissa andra :) och kan inte fota på kontoret ändå.

IMG_0394.jpeg

Vägg å filmduk på plats ( det är inte jag som dragit ut på tiden , de har målat fyra gånger med vanlig färg, två lager med brandskyddsfärg och ytterligare ett lager med lack på det) …..
Ljud och bild har börjat men är inte klara så jag vet inte när ni kan avnjuta ”nya lilla filmsalen”…

Ok! Häftigt. Nästa fråga blir ju då, vad använder man det till? Och är det väldigt komplex form? Tänker att valsad och svetsad plåt borde kunna göra samma jobb lite enklare?
Man kan absolut valsa och svetsa en mantel. Det går mer och mer mot stålyankees och då är mantel/gavlar svetsade i ett stycke. Dom är dock tyvärr mindre effektiva energimässigt jämfört en gjuten med endast coating på. Dock mycket säkrare.

En gjuten(av konkurrenterna för säkerhets skull) yankeecylinder med bultförband mellan mantel/gavel och gavel/tapp

paper-machinery-yankee-dryers.jpg

Dessa används normalt som enda torkcylinder i en tissuemaskin, dvs vid tillverkning av toa och hushållspapper.
Här syns yankeen centrerad under torkkåpan i en pappersmaskin.

1-valmet-to-deliver-sixth-tissue-production-line-to-papel-san-francisco-in-mexico_copy.jpg

Man kan absolut valsa och svetsa en mantel. Det går mer och mer mot stålyankees och då är mantel/gavlar svetsade i ett stycke. Dom är dock tyvärr mindre effektiva energimässigt jämfört en gjuten med endast coating på. Dock mycket säkrare.

En gjuten(av konkurrenterna för säkerhets skull) yankeecylinder med bultförband mellan mantel/gavel och gavel/tapp

Visa bilaga 693473

Dessa används normalt som enda torkcylinder i en tissuemaskin, dvs vid tillverkning av toa och hushållspapper.
Här syns yankeen centrerad under torkkåpan i en pappersmaskin.

Visa bilaga 693476
I Avesta så rundvalsar man, dock inte lika stora men ändå stora cylindrar som man sedan svetsar(Smältbadssvetsning?) ihop och värmebehandlar för liknande ändamål vill jag minnas. Tror mycket sär också gick till pappers- och kartongmaskiner.

Tillbaka
Topp