Nivvo
Aktiv medlem
[OT] Hur ser din arbetsplats ut ?
Verkligen. Svårt att förstå hur starka deras betar är. De har ju järn i tänderna, det är därför de är orangea.Fascinerande djur
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Verkligen. Svårt att förstå hur starka deras betar är. De har ju järn i tänderna, det är därför de är orangea.Fascinerande djur
Det skulle vara kul att följa med på en kanallotsning nångång, det är speciellt med smala floder o kanaler. Tyvärr känner jag inte någon kanallots så det är inte så naturligt att bara ringa o styra upp.Härligt väder...
Vi har precis tagit oss upp i pölen ännu en gång, med hjälp av dina kollegor i väst. Alltid lika imponerad över kanallotsarnas handhavande.
Visa bilaga 680854
Visa bilaga 680855
Du behöver väl bara skaffa en större båt?Det skulle vara kul att följa med på en kanallotsning nångång, det är speciellt med smala floder o kanaler. Tyvärr känner jag inte någon kanallots så det är inte så naturligt att bara ringa o styra upp.
Jag har ingen båt alls, får allt sjöliv jag nånsin kan behöva på betald arbetstid.Du behöver väl bara skaffa en större båt?
Alla jobb blir väl tjatiga. Själv tycker jag det där ser kul ut! Jag har aldrig fått betalt för att bygga om kök...Kök nummer 20-25 den här omgången i hötorgshusen , jobbade i dem första gången för 30 år sen så vad totalen är vet jag inte men det ”väl” roligt att göra nåt annat ibland ?Visa bilaga 681167
Fan skulle ha lyssnat på farsan , plugga så kan du välja vad du vill jobba med?!?
Kan bara instämma. Men efter att ha spenderat några helger med en bilmaskin inser jag att det är fan så nice att sitta inne i värmen på kontor på vintern.Alla jobb blir väl tjatiga. Själv tycker jag det där ser kul ut! Jag har aldrig fått betalt för att bygga om kök...
Tror hantverkare och flera andra praktiska jobb är rätt konkurrenskraftiga alternativ till att plugga på universitet/högskola. Det finns väl ett antal utbildningar som verkligen lönar sig, där ingångslönen och löneutvecklingen är så hög att man fort tar igen fem förlorade arbetsår, men väldigt många utbildningar ger troligen ännu smalare yrkesvägar och med rätt mediokert lönepåslag. (Detta var för övrigt något min farsa predikade för mig med bibliotekarie som det ständiga varningsexemplet.)
Syns lätt på svartgula färgen?Ställningsmontage åt anticimex som ska leta döda råttor nånstans ventilationssystemet ?….
Skönt att det är hjul på ställningen så man kan flytta runt den lite efter behov ;) ?Ställningsmontage åt anticimex som ska leta döda råttor nånstans ventilationssystemet ?….
Njae den vi hittade var grå luden och väldigt väldigt torr , det var inte den som luktade för den har legat så länge ……Syns lätt på svartgula färgen?
Vad är det för arbete som pågår vid skutan?
Nygammalt filmrum som ska piffas upp lite(båten får nog inte vi vanliga snickare röra även om den va rätt kass från början ?)Vad är det för arbete som pågår vid skutan?
Spooky :)Klassisk Riket-stämning på jobbet idag (och man får väl nästan räkna sig som "danskjävel" ?.)Visa bilaga 691298
Häftig bild! Vad gjuter ni som är så tungt? Hur funkar det med kylning, 130 ton järn tar väl ett tag på sig för att svalna?Inte direkt på mitt kontor men samma företag, 130-ish ton järn gjutet på 90 s i 1 form
Visa bilaga 693221
Ett rör(mantel) som blir dia 5500 x6200 färdigt.Häftig bild! Vad gjuter ni som är så tungt? Hur funkar det med kylning, 130 ton järn tar väl ett tag på sig för att svalna?
Att man orkar göra en form för det, och inte gjuter solitt och sen borrar ut istället.Ett rör(mantel) som blir dia 5500 x6200 färdigt.
Tror den står en vecka innan uppslagning.
Ok! Häftigt. Nästa fråga blir ju då, vad använder man det till? Och är det väldigt komplex form? Tänker att valsad och svetsad plåt borde kunna göra samma jobb lite enklare?Ett rör(mantel) som blir dia 5500 x6200 färdigt.
Tror den står en vecka innan uppslagning.
Man kan absolut valsa och svetsa en mantel. Det går mer och mer mot stålyankees och då är mantel/gavlar svetsade i ett stycke. Dom är dock tyvärr mindre effektiva energimässigt jämfört en gjuten med endast coating på. Dock mycket säkrare.Ok! Häftigt. Nästa fråga blir ju då, vad använder man det till? Och är det väldigt komplex form? Tänker att valsad och svetsad plåt borde kunna göra samma jobb lite enklare?
I Avesta så rundvalsar man, dock inte lika stora men ändå stora cylindrar som man sedan svetsar(Smältbadssvetsning?) ihop och värmebehandlar för liknande ändamål vill jag minnas. Tror mycket sär också gick till pappers- och kartongmaskiner.Man kan absolut valsa och svetsa en mantel. Det går mer och mer mot stålyankees och då är mantel/gavlar svetsade i ett stycke. Dom är dock tyvärr mindre effektiva energimässigt jämfört en gjuten med endast coating på. Dock mycket säkrare.
En gjuten(av konkurrenterna för säkerhets skull) yankeecylinder med bultförband mellan mantel/gavel och gavel/tapp
Visa bilaga 693473
Dessa används normalt som enda torkcylinder i en tissuemaskin, dvs vid tillverkning av toa och hushållspapper.
Här syns yankeen centrerad under torkkåpan i en pappersmaskin.
Visa bilaga 693476
Ärä Öhmans som byggt Vasaskeppet?
Då kanske hon hade flutit idag ?Ärä Öhmans som byggt Vasaskeppet?
Ser ut som en helt vanlig Rammstein spelning ??Inte direkt på mitt kontor men samma företag, 130-ish ton järn gjutet på 90 s i 1 form
Visa bilaga 693221
Jaha, då får vi se hur länge maskinen blir stående…..?Skönt att pyssla med sina vanliga arbetsuppgifter igen efter en tids frånvaro.
Visa bilaga 693578
Rälsbrottet fixades fort men den väldigt krökta mätvagnen blir det värre med ?Någon som hittat kapen?
Visa bilaga 694981
Varför kör du sönder hela tiden?Jaha, då får vi se hur länge maskinen blir stående…..?
Visa bilaga 694960
Tydligen så är vi jävligt duktiga på rälsbrott och vanligtvis så märker man det direkt men tyvärr inte den här gången ?Varför kör du sönder hela tiden?
Är det för att du vant dig med dagtid?