Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nja...Vid en tur så körde jag första nedförsåket med låst(egentligen inte låst utan maxad kompression) framgaffel av misstag. Kändes som att händer skulle gå av och när det gick snabbt över stök så blev det nästan svårt att se pga allt skak :)en fördel med bakfjädring många inte tänker på är att den utgör ett bra skydd mot skador och överbelastning för själva cykeln.
exempelvis vid landningar. gillar man den strama känslan av ht kan man ställa bakfjädringen åt det hårda hållet.
och (svära i kyrkan) om man skall avstå från endera fjädringen är det snarare framfjädringen man kan vara utan? pröva på en fs att låsa framgaffeln vid stigåka; man märker inte särskilt mycket av det. vid stök och bröt lyfter man ju gärna framhjulet oavsett. det är mest vid fart över mer kontinuerliga rotmattor typ cykelvasan som framfjädring kan göra nytta. den har dock med moderna fylliga följsamma däck med lågt tryck komma att bli av mindre värde än förr.
att hardtail ens finns beror väl mest på att det historiskt sett var en lättköpt add-on på äldre tiders helstela mtb?
avstår på en buskul stökcykel alltså hellre från fjädrad framgaffel än fjädrad bakända. men den får gärna vara åt det strama hållet.
duckar......![]()
just att försöka mildra risken för trasig fälg är väl en bra ursäkt för fjädring både fram och bak?Nja...Vid en tur så körde jag första nedförsåket med låst(egentligen inte låst utan maxad kompression) framgaffel av misstag. Kändes som att händer skulle gå av och när det gick snabbt över stök så blev det nästan svårt att se pga allt skak :)
Tror nästan bakhjulet på cykeln klarar sig bättre på HT då det inte går lika fort och man undviker, av ren självbevarelsedrift, de värsta stenarna. Fullgungen mosar man mer bara igenom det mesta. Vilket senast i förrgår slutade med trasig fälg tyvärr :)
Ja absolut. Tänker vi oss ett fall där jag åker över samma sten i lika hastighet med HT och sen med FS så kommer fjädringen hjälpa till att skydda fälgen. Det jag syftade på var att när jag kör nedför med 170/170mm fram och bak så går det betydligt snabbare och jag låter cykeln plöja igenom saker på ett sätt som jag aldrig skulle göra med HT.just att försöka mildra risken för trasig fälg är väl en bra ursäkt för fjädring både fram och bak?
Ja absolut. Tänker vi oss ett fall där jag åker över samma sten i lika hastighet med HT och sen med FS så kommer fjädringen hjälpa till att skydda fälgen. Det jag syftade på var att när jag kör nedför med 170/170mm fram och bak så går det betydligt snabbare och jag låter cykeln plöja igenom saker på ett sätt som jag aldrig skulle göra med HT.
underbiking har ju sin egen charm, både ht och helstelt.Ja saknar krävet av precision och känslan av stök när jag kör FS. Valde FS på sista bikeparktur, framförallt för Gesunda. Där var det, som förväntad, omöjligt att undvika att stenar. Kunde nu köra snabbare i Järvsö på FS, men det känns som magisk tapet. Tror att jag kommer att tar HTn igen vid nästa besök till Järvsö.
Nu är tummen på väg ut och det är dags att bygga en hardtail för Hellascykling. Kommer säkerligen fråga om råd här i tråden. Ramen är beställd.
Jag har blivit halvinspirerad av några här i tråden och beställt från Nordest, det blir en Britango4 för mig.Vad blev det för något? eller vill du hålla på den karamellen?
Ska bli spännande att prova fjädring efter 5 år med helstelt.Jag har blivit halvinspirerad av några här i tråden och beställt från Nordest, det blir en Britango4 för mig.
Bara det blir nåt med feta sulor som på din stelaSka bli spännande att prova fjädring efter 5 år med helstelt.
29x2.6 och 27.5x2.8 är max enl Nordest självaBara det blir nåt med feta sulor som på din stela![]()
Det får bli lite tunna däck, eftersom Nordest har begränsningar. Lutar åt Magic Mary 29*2,6 fram och Big Betty 29*2,6 bak.Bara det blir nåt med feta sulor som på din stela![]()
Det får bli lite tunna däck, eftersom Nordest har begränsningar. Lutar åt Magic Mary 29*2,6 fram och Big Betty 29*2,6 bak.
Sitter du på en gammal variant av Big Betty? för den nya finns bara upp till 2.4...
![]()
Big Betty
BIG BETTY IS BACK! Ausgestattet mit allem, was moderne Reifentechnik zu bieten hat. Eine Downhill- und Enduro-Allrounderin für trockene bis feuchtnasse Böden. Big Betty funktioniert perfekt am Hinterrad in Kombination mit unserer geliebten Magic Mary.Lan…www.schwalbe.com
Nu har jag inte läst historiken men jag körde min Surly KM med Rekon 2,6” och sen satte jag på Magic Mary och Nobby Nic 2,6 en höst. Cykeln som tidigare var ärtig och rolig blev ett as att cykla runt på, tung och trög. Nu består min cykling främst av flacka men knixiga stigar och inget riktigt utförs. Resultatet blev att jag efter två pass tröttnade och sen stod cykeln still ett par månader tills dubben åkte på. Senare har jag kört Barzo 2,6” och just nu kör jag Rekon 2,8” och de är båda mycket roligare än MM/NN-kombon.Det får bli lite tunna däck, eftersom Nordest har begränsningar. Lutar åt Magic Mary 29*2,6 fram och Big Betty 29*2,6 bak.
Mäh Amen, det är väl bara att inte hålla i styret. En no-hander helt enkelt....På min cykel utan framdämpning har jag skippat styre. På sätt blir det mycket mindre stötigt för armarna och överkroppen.
Jag kör Big Betty 2,6 bak på min Unit. Fram kör jag dock WTB Vigilante 2,8. Så eventuellt plockar jag Betty från Uniten. Överväger eventuellt att köra WTB-kombo, med Trailboss bak och Vigilante fram. Trailboss tyckte jag dock var mer tungtrampad än Betty. Vigilanten biter däremot rejält tag i kurvorna.Sitter du på en gammal variant av Big Betty? för den nya finns bara upp till 2.4...
![]()
Big Betty
BIG BETTY IS BACK! Ausgestattet mit allem, was moderne Reifentechnik zu bieten hat. Eine Downhill- und Enduro-Allrounderin für trockene bis feuchtnasse Böden. Big Betty funktioniert perfekt am Hinterrad in Kombination mit unserer geliebten Magic Mary.Lan…www.schwalbe.com
Jävlar vad snygg!Nordest is the shit gillar min britangomed 29x2.6Visa bilaga 855733
Kanonfin!Några bilder (här med sid 120mm ), kör också med pike 140mm.Visa bilaga 855772Visa bilaga 855773Visa bilaga 855774Visa bilaga 855775Visa bilaga 855776Visa bilaga 855777
Tackar, riktigt nöjd med denKanonfin!
Några bilder (här med sid 120mm ), kör också med pike 140mm.Visa bilaga 855772Visa bilaga 855773Visa bilaga 855774Visa bilaga 855775Visa bilaga 855776Visa bilaga 855777
Nej det är en spank oozy 220, men väldigt nöjd med den en av dom bekvämaste sadlarna jag har. https://www.bike-discount.de/en/spa...Zror1YxE85uIREIR43wHN-5hRvX8v6yAaAtdDEALw_wcBPeatys sadel? och vad tycks om den?
Fel tråd att skriva detta i kanske, men för min del är HT uteslutet. FS eller helstelt, alla dagar i veckan!Hmmm... Det här med fjädrad gaffel är ju helt klart ett tveeggat svärd. Ja, det går att cykla fortare och ja, det är mycket bekvämare. Samtidigt känns cykeln "obalanserad" jämfört med helstel. När gaffeln dyker ändras geometrin till det sämre (alltid vid sämsta möjliga tillfälle dessutom), samt att det känns som att framfarten är begränsad av ingen bakfjädring.
Utan fjädring alls vet man exakt vad cykeln håller på med och den reagerar exakt som förväntat. Man måste cykla supermjukt och ta upp allt skräp med armarna, och då blir det helt naturlig känsla mellan fram- och bakhjul.
Lurar på om det inte är lite större framdäck jag borde ha istället för framfjädring.![]()
Det kan inte bli mer än linjär fjäderkonstant. Har redan noll tokens.Eller mer mid stroke support
Mm, om man inte har mer inställningar som irt, token i neg eller liknande.Det kan inte bli mer än linjär fjäderkonstant. Har redan noll tokens.
Vi talar nog om olika egenskaper. Jag menar inte att gaffeln rör sig onödigt mycket, utan att den rörelse som sker innebär mer problem på HT än FS eftersom det gör cykeln brantare.Mm, om man inte har mer inställningar som irt, token i neg eller liknande.
Skulle ändå inte påstå att jag upplevt att det dyker sen jag övergan recon rl.
Kör rätt lågt tryck och några klick på kompressionsdämpning. Beroende på hur man definierar ovälkommen dyl. Rör sig gör den så klart.
Innan tittade jag på både eftermarknad dual chamber och nån annan negativ lösning från everflow eller vad de heter men har inte blivit av
Vad gäller fjädring och dämpning i allmänhet har jag för länge sen konstaterat att allt sånt för cykel är helt värdelöst.
Hade du nån tanke med inlägget?Har du någon lista på allt du konstaterat är helt värdelöst?
Känns som det är rätt många saker
Hmmm... Det här med fjädrad gaffel är ju helt klart ett tveeggat svärd. Ja, det går att cykla fortare och ja, det är mycket bekvämare. Samtidigt känns cykeln "obalanserad" jämfört med helstel. När gaffeln dyker ändras geometrin till det sämre (alltid vid sämsta möjliga tillfälle dessutom), samt att det känns som att framfarten är begränsad av ingen bakfjädring.
Utan fjädring alls vet man exakt vad cykeln håller på med och den reagerar exakt som förväntat. Man måste cykla supermjukt och ta upp allt skräp med armarna, och då blir det helt naturlig känsla mellan fram- och bakhjul.
Lurar på om det inte är lite större framdäck jag borde ha istället för framfjädring.![]()
Ja, det känns som jag hört dig säga att massor av saker är helt värdelöst och jag undrade om du hade någon lista, kul att vetaHade du nån tanke med inlägget?
Nä, då tar den ju inget småskräp och jag kan lika gärna köra stelt.Lite mer kompressionsdämpning kanske?
Jag ståcyklar mestadels, men sitter och vilar när tillfälle ges.Jag känner inte att min HT dyker och inte heller att geometrin blir sämre (även om det måste vara så). Och vid ståcykling saknar jag inte bakfjädring. På en HT ska man inte sitta i stök, men antar att du inte gör det. Helstel och FS är mer balanserad. Det gör dock inte min HT mindre rolig.
Det är ganska uppenbart att du inte alls undrar om jag har nån lista, utan bara kände dig tvungen att retas lite, eller hur?Ja, det känns som jag hört dig säga att massor av saker är helt värdelöst och jag undrade om du hade någon lista, kul att veta
Nej jag undrade faktiskt.Nä, då tar den ju inget småskräp och jag kan lika gärna köra stelt.
Jag ståcyklar mestadels, men sitter och vilar när tillfälle ges.
Det är ganska uppenbart att du inte alls undrar om jag har nån lista, utan bara kände dig tvungen att retas lite, eller hur?
Jag är en sån som inte bara accepterar saker bara för att alla andra tycker det är bra. Tyvärr, eftersom det hade varit mycket enklare att tycka att skitdålig fjädring är bra, till exempel. Men det är så det är helt enkelt.
Edit: Generellt tycker jag att stora däck med lågt tryck gör ett oändligt mycket bättre jobb än fjädring. Nackdelen är att det blir trögstyrt, stort tröghetsmoment och lite "oprecis" känsla. Hade varit magiskt om fjädring kunde göra samma sak som däck, men det går tyvärr inte ens teoretiskt. För stor massa som ska flytta på sig, på väldigt kort tid.