Köpa racercykel - vad ska man tänka på ?

Cyklar är ju rena slitvaror, ungefär som kedja och kassett. Folk här tjatar om att köpa beggat och hur prisvärt det är. Men herregud vad mycket enklare det är att köpa nytt, och veta med visshet att allting verkligen är nytt. Även för mig som hållit på med cykel länge. Och är det dyrare att köpa nytt? Nä, inte så värst mkt om du planerar att behålla den och slita ut den själv.
Har man tid eller bor i en större stad brukar det ändå gå relativt bra. Kan ändå ta en stund, så man får vara lite förutseende och börja kolla i god tid.

Om man däremot vet vad man vill ha är det nästan lika bra att köpa nytt.

Cyklar är ju rena slitvaror, ungefär som kedja och kassett. Folk här tjatar om att köpa beggat och hur prisvärt det är. Men herregud vad mycket enklare det är att köpa nytt, och veta med visshet att allting verkligen är nytt. Även för mig som hållit på med cykel länge. Och är det dyrare att köpa nytt? Nä, inte så värst mkt om du planerar att behålla den och slita ut den själv.
Begagnat blir nog dyrare om man egentligen ville ha en ny cykel innerst inne, köper en knappt begagnad till 'intressekoll'-pris och sen byter ut alla delar tills det är tip-top.

Det enda du behöver för att lyckas med ditt begagnat-köp är:
  • Ett stall med cyklar som du redan mekar med och kan sno delar från utan att du bokför det som en kostnad på den 'nya' cykeln.
  • Verkstad och alla verktyg.
  • En bättre hälft som tolererar att det ligger cykeldelar precis överallt.
  • Inga förväntningar på att kunna ut och cykla samma dag du köper cykeln, eller ens samma månad.
  • Massor av tid över.
  • Kunna sheldonbrown utantill.
  • Inga problem med att betraktas som kuf.
  • Gärna gå på rejält äldre cyklar, och övertala sig själv att nackdelarna egentligen är fördelar.
  • Kaffesump till att tvätta händerna.

Du kan få mycket mer cykel om du köper begagnat

Begagnat blir nog dyrare om man egentligen ville ha en ny cykel innerst inne, köper en knappt begagnad till 'intressekoll'-pris och sen byter ut alla delar tills det är tip-top.

Det enda du behöver för att lyckas med ditt begagnat-köp är:
  • Ett stall med cyklar som du redan mekar med och kan sno delar från utan att du bokför det som en kostnad på den 'nya' cykeln.
  • Verkstad och alla verktyg.
  • En bättre hälft som tolererar att det ligger cykeldelar precis överallt.
  • Inga förväntningar på att kunna ut och cykla samma dag du köper cykeln, eller ens samma månad.
  • Massor av tid över.
  • Kunna sheldonbrown utantill.
  • Inga problem med att betraktas som kuf.
  • Gärna gå på rejält äldre cyklar, och övertala sig själv att nackdelarna egentligen är fördelar.
  • Kaffesump till att tvätta händerna.

Tur att happy dräller av såna typer som gärna ger den köpvilsne tips ;-)

Sen att cyklar skulle vara slitvaror......pratar vi landsväg är det minimalt med slitage. Annat så klart med en mtb med dämpare som körs hårt där lager slits. Slitdelar på landsväg är också relativt billiga och i ärlighetens namn kan typ vem som helst lära sig göra grundläggande servicearbete om man bara orkar engagera sig en smula.
Beg racer är grymt prisvärt om man orkar engagera sig och kanske också tycker det är lite kul att lära sig mer. Vill man bara ha en cykel är nytt enkelt, och sen kan man starta tretton trådar på happy efter köpet om hur däcken är spruckna, växlarna inte indexerade, gaffeln bak och fram osv. ?
Tror jag har läst fler trådar där köparna haft anmärkningar på sitt nyköp än på sitt beg köp.

Senast ändrad:
Tragiskt nog är jag i samma sits nu som för 1,5 år sedan när jag startade tråden. Gjorde misstaget att köpa en begagnad racer , säkerligen för överpris , det kändes så , som bara gått sönder hela tiden. Det var det ena efter det andra och i höstas sålde jag skiten för en tusenlapp bara för att bli av med den. Så nu är jag utan cykel - igen.

Lärdomen - att köpa nytt eller ha mycket kunskap för att kunna göra bedömningen.
Vad har du för budget??

Sen att cyklar skulle vara slitvaror......pratar vi landsväg är det minimalt med slitage.
De är uppenbara slitvaror, allting utom möjligen ramen. Från början funkar allt (iaf i teorin) som en dröm. Sen mkt gradvis börjar drivlinan föra lite mer oväsen och växla lite sämre. Den där krispigheten som finns på en ny hoj försvinner sakta men säkert. Förfallet fortgår stadigt, om man man inte har en anställd mekaniker som sköter om vagnparken. Jag kan meka hyfsat, men orkar sällan hålla på efter arbetsdagens slut. På helgerna vill jag cykla, inte sitta hemma och meka.

Om vi tar lvg som jag kan bäst. STI-reglagen risar alltid ihop över tid. För länge sen tappat räkningen på alla STI-reglage. Om det är smörjproblem eller faktiskt slitage är inte alltid lätt att avgöra. Just nu funkar inte mitt vänstra Tiagra reglage i kyla, på en ett år gammal pendelhoj. Vevlagret brukar paja över tid. Framklingorna. Styrlagret. Stänkorna pajar. Bromsarna krånglar eller pajar. Pedallagren pajar. Naven slits ut. Fälgarna (fälgbroms). Sadeln. Sadelstolpen. Alla vajrar och höljen. Styrlindan. Styret bör kasseras efter några år enl tillverkarna. Däck och slang förstås. En vurpa: byte växelöra & bakväxel. Är det nåt som inte slits om man kör året runt? Kommer faktiskt inte på något i skrivande stund. Till slut pajar ramen också. Alu-ramar ofelbart efter ett visst antal cykler. Stål-ramar kanske klarar sig något bättre, men även de.

En bil köper man gärna beggad för att begränsa kapitalförstöringen, men vad finns det för skäl att köpa cykel beggat om man inte har mekdille? En hyfsad instegsräser kostar ju nästan ingenting i inköp, om den skrivs av på 10 år. Köper man nytt har man en tydlig, väldefinierad base line. På en beggad vet man aldrig med säkerhet vad som för tillfället står på tur att paja eller krångla. Diffusa mekaniska problem som kan vara lika svårknäckta som deckargåtor. "Det är nåt oljud som låter ibland när jag står upp och trampar", "eller i vänstersvängar med en viss växel i på eftermiddagar efter kl tre".

De är uppenbara slitvaror, allting utom möjligen ramen. Från början funkar allt (iaf i teorin) som en dröm. Sen mkt gradvis börjar drivlinan föra lite mer oväsen och växla lite sämre. Den där krispigheten som finns på en ny hoj försvinner sakta men säkert. Förfallet fortgår stadigt, om man man inte har en anställd mekaniker som sköter om vagnparken. Jag kan meka hyfsat, men orkar sällan hålla på efter arbetsdagens slut. På helgerna vill jag cykla, inte sitta hemma och meka.

Om vi tar lvg som jag kan bäst. STI-reglagen risar alltid ihop över tid. För länge sen tappat räkningen på alla STI-reglage. Om det är smörjproblem eller faktiskt slitage är inte alltid lätt att avgöra. Just nu funkar inte mitt vänstra Tiagra reglage i kyla, på en ett år gammal pendelhoj. Vevlagret brukar paja över tid. Framklingorna. Styrlagret. Stänkorna pajar. Bromsarna krånglar eller pajar. Pedallagren pajar. Naven slits ut. Fälgarna (fälgbroms). Sadeln. Sadelstolpen. Alla vajrar och höljen. Styrlindan. Styret bör kasseras efter några år enl tillverkarna. Däck och slang förstås. En vurpa: byte växelöra & bakväxel. Är det nåt som inte slits om man kör året runt? Kommer faktiskt inte på något i skrivande stund. Till slut pajar ramen också. Alu-ramar ofelbart efter ett visst antal cykler. Stål-ramar kanske klarar sig något bättre, men även de.

En bil köper man gärna beggad för att begränsa kapitalförstöringen, men vad finns det för skäl att köpa cykel beggat om man inte har mekdille? En hyfsad instegsräser kostar ju nästan ingenting i inköp, om den skrivs av på 10 år. Köper man nytt har man en tydlig, väldefinierad base line. På en beggad vet man aldrig med säkerhet vad som för tillfället står på tur att paja eller krångla. Diffusa mekaniska problem som kan vara lika svårknäckta som deckargåtor. "Det är nåt oljud som låter ibland när jag står upp och trampar", "eller i vänstersvängar med en viss växel i på eftermiddagar efter kl tre".

Slitdelarna på en cykel slits ut. Hur tycker du att det skiljer sig från slitdelarna på bilen?
Du kan inte avgöra om reglagen behöver service eller är utslitna men du har ändå kaserat mängder.
Du skämtar?

Jag håller dock med. De flesta kommer ändå inte att cykla på skiten och då är viktigaste att shoppen ställt in växlarna så allt funkar på provturen.

Du lever ett hårt men otacksamt liv du ?
Har man tid och lust - vilket jag har- är begagnat verkligen en, som tysken säger, Fundgrube som kan hålla intresset igång på en högre nivå för en rimlig ekonomisk insats.
Att bostadsort spelar en roll har självklart också inverkan likasom val av cykel i synnerhet vintertid. En av mina f.n. sex cyklar har jag köpt ny, pendelcykeln. Två är byggda av mestandels begagnade delar kring nyköpta ramar och resten begagnade i bra skick. Någon ram som gett upp andan har jag ännu inte upplevd. Trots ett rätt långt liv på cykel.

Låter som du har haft otur med dina lvg cykla mycket av det du skriver kan undvikas om man sköter om sin cykel.

Dagens instegs racer få du väldig lite cykel för pengarna

En nogrannt skött begagnad cykel är ju jämförbar i funktion med en ny fastän begagnad och hälften så dyr, det är hela poängen.
Gäller dock att man( ngn) har koll.

och att den tidigare ägaren inte heter jonja på happyride ?

De flesta som tar bra hand om sina cyklar utvecklar också någon form av mekaniskt medlidande vilket gör att man skaffar fler cyklar så man har "fincykel" för torra sommarvägar och "slitvarg" för grisigare förhållanden. Och vips minskar slitaget ännu mer på fincykeln.

Jag står med ett ben i båda lägren, det säljs många bra och prisvärda begagnade cyklar men det krängs också en hel del citroner, ibland medvetet av oärliga säljare ibland av säljare som inte varit medvetna om felen. Jag har gått på flera nitar nu under senaste året och det trots lång erfarenhet av cykel, men man lär sig väl förhoppningsvis av sina misstag. Som senaste köpet, hur många av er i tråden ser att den här cykeln är krockad med ordentligt skev ram? Det syns på bilden och jag borde sett det när jag kollade bilden innan köpet men det gjorde jag inte. Andra fel kan vara omöjliga att upptäcka förrän man haft isär cykeln.

hd_item_3283794_ea57bc0655.jpg

Senast ändrad:
Jag köper faktiskt nästan ingenting begagnat längre. Tycker att marknaden är skev och att det begärs för mycket för det mesta relativt nypriset. Sen får man ju erkänna sina egna brister. Kan man inte pruta och leta fel när man hälsar på någon i deras privata hem för att köpa något av dem ska man avstå. Sen tror jag att många inte inser hur saker slits. Jag blev själv förvånad när jag gick igenom min pendlarcykel precis. Men det kan gälla precis vad som helst, det mesta slits en hel del innan slitaget blir uppenbart. Jag vet inte om det är ett ålderstecken, men vi har rätt många grejer här hemma som är nästan nya, men som när man tänker efter är typ 5-7 år gamla.

Jo men jag tycker i så fall begagnade i nyskick är ert större problem än slitna drivlinor eftersom säljarna inte verkar ta hänsyn till att jag kan betala nypris och få garanti + , som skrivs ovan, slippa åka till någons privata hem och pruta

Jag har aldrig cyklat så mycket men köpte en 40 år gammal racet cykel och började cykla till/från jobbet. Nu är jag såld. Det är praktiskt, man bränner fett, mentalt tillfredsställande ...

Nu till saken. Jag funderar på att börja med sporten på riktigt nästa år. Så jag behöver köpa en ny eller lite mer ny racet cykel. Vad ska man tänka på , märke, pris klass, seriös butik ( online el fysisk )?

Har förstått att det finns olika typer av racer cyklar också, hur ska man välja där ?

Det är en djungel för någon som är helt ny.

Tack på förhand om ni har tips.
Köp den som du tycker är snyggast, den som du kommer vilja cykla på. Köp en cykel som gör dig glad, oftast är det inte den cykeln med bäst komponenter eller den cykel som är mest pang för pengen. Cykel är mer än bäst prylar. Cykel är känsla.

Jag köper faktiskt nästan ingenting begagnat längre. Tycker att marknaden är skev och att det begärs för mycket för det mesta relativt nypriset. Sen får man ju erkänna sina egna brister. Kan man inte pruta och leta fel när man hälsar på någon i deras privata hem för att köpa något av dem ska man avstå. Sen tror jag att många inte inser hur saker slits. Jag blev själv förvånad när jag gick igenom min pendlarcykel precis. Men det kan gälla precis vad som helst, det mesta slits en hel del innan slitaget blir uppenbart. Jag vet inte om det är ett ålderstecken, men vi har rätt många grejer här hemma som är nästan nya, men som när man tänker efter är typ 5-7 år gamla.
Pendlarcyklar slits brutalt, och där spelar det inte så stor roll om man börjar med ny eller beggad. Jag föredrar litet beggad, känns bedrövligt att göra så mot en ny cykel. Men också köpt slitna beggade cyklar och tycker inte det är värt det.

Köpt min första beggade racer (nya innan) , ville ha en litet bättre men cyklar inte så mycket att jag tyckte det kändes riktigt motiverat med en ny, och förvarar den utomhus året om. Det blev beggat, men så fräsch att det inte skulle gå att gissa. Bra kompromiss för mig.

Som svar på rubriken bör man ha klart för sig att en renodlad racer är en nishprodukt. Kul om man gillar att cykla snabbt i klunga, genuint opraktisk för allt annat...

Som svar på rubriken bör man ha klart för sig att en renodlad racer är en nishprodukt. Kul om man gillar att cykla snabbt i klunga, genuint opraktisk för allt annat...
Är en alldeles utmärkt cykel även för att cykla snabbt ensam.

Och för er som anser att tempohoj är ännu snabbare kontrar jag med liggcyklar med eller utan kaross.

Jag har aldrig cyklat så mycket men köpte en 40 år gammal racet cykel och började cykla till/från jobbet. Nu är jag såld. Det är praktiskt, man bränner fett, mentalt tillfredsställande ...

Nu till saken. Jag funderar på att börja med sporten på riktigt nästa år. Så jag behöver köpa en ny eller lite mer ny racet cykel. Vad ska man tänka på , märke, pris klass, seriös butik ( online el fysisk )?

Har förstått att det finns olika typer av racer cyklar också, hur ska man välja där ?

Det är en djungel för någon som är helt ny.

Tack på förhand om ni har tips.
Vad har du för budget?

Tillbaka
Topp