Oves Cykel
Medlem
Vevlager till Miata One Thousand
Jag fixar ditt vevlager om du kommer hit med cykeln.
Oves Cykel
Målsryd
Oves Cykel
Målsryd
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Forumet har inga regler om att hålla sig till trådämnet så när ursprungsfrågan känns någorlunda besvarad brukar trådarna ofta sväva ut i det blå cykelhavet ...Jag följer era inlägg och diskussion med stort intresse! Känns fattigt att jag inte har något intressant att tillföra tråden. Kommer att lämna in cykeln till en reparatör med erfarenhet och rätt verktyg. Hoppas få vara med och ta bilder och få en erfarenhet när han öppnar upp och tittar in. Kommer i så fall att återkomma med bilder.
"Det blå cykelhavet" är ett vackert hav i en nörds ögon. Jag utgår inte från att eventuella bilder, om jag får vara med när tecken jobbar, är särskilt intressanta för er med stor kunskap, men jag hoppas på det eftersom jag vill gengälda.Forumet har inga regler om att hålla sig till trådämnet så när ursprungsfrågan känns någorlunda besvarad brukar trådarna ofta sväva ut i det blå cykelhavet ...
Bilder på innanmätet av en Miyata 1000 är alltid intressanta :)
Av samma anledning tejpar jag för hålen i kedjestagen när jag tvättar cykeln och när jag cyklar i regn, kanske överdrivet men lätt gjort och bättre safe than sorry.
Det jag också gör några gånger per år är att ta bort skruven på undersidan av vevlagerhylsan på ramen, den skruv som håller plastbiten med vajrarna, och kollar så det inte kommer ut något vatten där. .
Även med stänkskärmar kommer det in fukt den vägen, tyvärr. ?Jag betvivlar nyttan av att göra så. Ser inget större problem med att det kommer in lite så länge det kan vädra ut igen. Viktigaste skötseln för en stålram som jag ser det är förvaring inomhus i uppvärmt utrymme. Har aldrig haft rostproblem med mina stålramar.
Då tror jag mer på att borra ett 5 mm hål på det lägsta stället. Om det blir kondens lär det inte hjälpa mkt att ta loss skruven några ggr per år. Och kör man utan stänkor i regn får man nog räkna med att det kommer in vatten via slitsen längst upp på sadelröret.
Inte de braiga.Är det fyrkantsaxel?
De lagren kostar ju kaffepengar.
Hej igen!
Nu har cykeln varit på verkstad och mecken lyckades öppna vevpartiet med verktyg på en sidan men inte på den andra. Det begränsade handlingsfriheten men var nog för att kunna dra ut axeln och kolla lagerbanor och lager. Som var en aning defekta men han gjorde bedömningen att jag skulle få ur många mil till ur cykeln efter rengöring och smörjning. Så fick det bli.Visa bilaga 682169Visa bilaga 682170
Visa bilaga 682171'
Säsongen är räddad. Glappet justerades men man kan fortfarande känna en tendens att lagret inte är 100. Och därför är jag beredd att så småningom byta lager. Men då behöver man värma för att loss sidan mot framkransarna som han inte fick loss nu. Och han ville inte chansa på grund av risken för att ramrören som är lödda skulle lossna ur muffarna . Han har tydligen varit med om det. Han talade om att avgränsa uppvärmingen lokalt genom att använda induktionsteknik och sådan utrustning har inte han.
Visa bilaga 682177
Induktionsupphettning låter ju häftigt, eller skulle någon typ av lösande olja kunna göra jobbet? Skulle en droppe nu och då i skarven mellan röret och "muttern" skulle vara ett alternativ om man håller på ett tag? Mecken tyckte ju inte att grejerna var särskilt rostiga. Vad tror ni? Och vilken produkt ska man använda i så fall?
Tack vare er upptäcker jag nya saker på min fantastiska Miata 1000. Exempelvis detta. Den har tydligen fabriksgjord "vevhusventilation". För inte är det jag som har borrat det där hålet.
Visa bilaga 682179
OK, du avråder även från att använda utrustning för induktionsteknisk värmning? Han gjorde ett försök att få loss högersidan......men jag tänkte inte på ifall han använde ett annat verktyg. Han var just som ställde upp på att låta mig vara med och ta bilder. Men jag tror inte att han var helt bekväm med att ha mig drällande där runt honom och störa honom i jobbet.Ingen rost invändigt - lysande!
Högersidan brukar sitta hårt men den skall inte värmas ut. Fast det är inte fel att göra som ni och låta höger lagerskål sitta kvar, så har jag också gjort :)
Edit. Det finns ett speciellt verktyg, typ en ringnyckel, för högerskålen. Man gör noga rent och spänner in verktyget så det inte kan slinta och sen lossar man med lite hävstång om det sitter hårt. Gäller att inte slarva så det slinter men annars är det inga konstigheter förutom då att högerskålen är vänstergängad.
Edit2. Borde kanske inte skriva det men jag har använt en stor, halvmeterlång; skiftnyckel istället för den härspecial ringnyckeln till högerskålen. Det är inte rätt och risken finns att man skadar skålen men det har funkat till nöds för mig och mina lager har dessutom inte varit av lika fin kvalitet som det ovan.
Jag instämmer med aben, undvik metoder som riskerar att förstöra mer än i värsta fall lagret. Så länge du fixerar vevlagernyckeln så att den inte slinter så ska det mycket till för att inte kunna få loss lagerskålen. Skiftnyckel må vara vanvördigt på nya lager och helt fräscha ramar, men om det står emellan att kunna byta lagret och hålla cykeln rullande eller inte så… Med den lagerskål som du har kan du tom. sätta fast vevlagret i ett skruvstycke och använda ramen som hävarm.OK, du avråder även från att använda utrustning för induktionsteknisk värmning? Han gjorde ett försök att få loss högersidan......men jag tänkte inte på ifall han använde ett annat verktyg. Han var just som ställde upp på att låta mig vara med och ta bilder. Men jag tror inte att han var helt bekväm med att ha mig drällande där runt honom och störa honom i jobbet.
OK, tack för tipsen skruvstyckevarianten eller att vara noga med fixeringen av en specialnyckel. Du och aben kommenterar inte idén att förbereda med lösande olja. Är det en dålig idé eller att den varken gör till eller från?Jag instämmer med aben, undvik metoder som riskerar att förstöra mer än i värsta fall lagret. Så länge du fixerar vevlagernyckeln så att den inte slinter så ska det mycket till för att inte kunna få loss lagerskålen. Skiftnyckel må vara vanvördigt på nya lager och helt fräscha ramar, men om det står emellan att kunna byta lagret och hålla cykeln rullande eller inte så… Med den lagerskål som du har kan du tom. sätta fast vevlagret i ett skruvstycke och använda ramen som hävarm.
Du löser det när stunden är kommen att byta lagret. ?
Bra hur som haver att ni fick isär och kunde smörja såhär pass.
Det är en god idé om/när du ändå har cykeln nedplockad. Däremot är det inte bra om sådan olja kommer in i lager och fett så länge cykeln används.OK, tack för tipsen skruvstyckevarianten eller att vara noga med fixeringen av en specialnyckel. Du och aben kommenterar inte idén att förbereda med lösande olja. Är det en dålig idé eller att den varken gör till eller från?
Skadar väl inte att göra det, men behöver nödvändigtvis inte ha så mycket påverkan.OK, tack för tipsen skruvstyckevarianten eller att vara noga med fixeringen av en specialnyckel. Du och aben kommenterar inte idén att förbereda med lösande olja. Är det en dålig idé eller att den varken gör till eller från?
Ja, synd att förstöra en så fin ram tycker, särskilt när det inte finns anledning att gå på med värme. Det är en helt annan sak att använda värme för att lossa fastrostade bultar på grövre konstruktioner och av andra typer av stål.OK, du avråder även från att använda utrustning för induktionsteknisk värmning? Han gjorde ett försök att få loss högersidan......men jag tänkte inte på ifall han använde ett annat verktyg. Han var just som ställde upp på att låta mig vara med och ta bilder. Men jag tror inte att han var helt bekväm med att ha mig drällande där runt honom och störa honom i jobbet.
Verktyget kan enkelt fixeras med en stor bricka och en tillräckligt tjock mutter över axeln. Allt hålls på plats av lagrets bult. Verktyget kan inte slinta om anliggningsytorna är oskadade. Tag inte ut axeln förrän båda skålarna är lösa.@Fällman Verktyget jag menade är detta, men man skall spänna in det mot ramen (enkelt gjort om man först tar bort axeln) så att det inte riskerar slinta för då skadas greppytorna på lagerskålen och även verktyget och det försvårar det hela ganska mycket.
![]()