[OT] Alpinskidor för liten peng?

Trist...
För länge sen så åkte jag skidor i Canada / BC i 3v. Där fanns det en massa billiga ställen att bo, hostels och liknande. Åkte runt med hyrbil, väldigt nice och ganska billigt.

Kollade möjligheterna för Usa / Colorado oxå, men där var det mkt dyrare, mest Upscale resorts ... Lyxställen, dyrt & snobbigt - så det blev aldrig nåt där tyvärr.

I USA är det ju fler och fler skidorter som inte får tag på personal till serviceyrkena då det inte går att bo vare sig i stan eller närområdet på en knegarlön. Subventionerat boende finns på sina platser, men under premisser som innebär att endast de mest hängivna skimbumsen (läs:säsongare under 30) tolererar boendet och arbetsvillkoren. Att jobba som kock eller guide och samtidigt försörja en familj finns inte på kartan.
Ett riktigt föregångsland!

Systersajten har en relevant artikel nu.
Zakopane har jag hört mycket gott om, förstår att det är billigt i Polen jämfört med Alperna men att det faktiskt var allra billigast visste jag inte.

Appropå annorlunda skidorter. Några kompisar till mig var just i Tetnuldi i Georgien. Har själv åkt förbi på sommaren.
Ser mycket trevligt ut. Antagligen rätt dyrt map all transport men väl där lär det vara billigt så det räcker. Riktiga berg får man också.

Appropå annorlunda skidorter. Några kompisar till mig var just i Tetnuldi i Georgien. Har själv åkt förbi på sommaren.
Ser mycket trevligt ut. Antagligen rätt dyrt map all transport men väl där lär det vara billigt så det räcker. Riktiga berg får man också.
Det har sonen pratat om också. Det är väl transport och säkerhet som är lite oviss.

Mer SX till tråden.
Undertecknad tramsar. Notera även 195 cm långa spikraka Head Racing ?
20240128_125349.JPG

/J

Mer SX till tråden.
Undertecknad tramsar. Notera även 195 cm långa spikraka Head Racing ?
Visa bilaga 679435

/J
Slipade och vallade precis ett par 190-centimeters Rossignol G2000. (Jag är 175 cm.) Förhoppningsvis åk i morgon. Ska bli kul! Har fegat och kört 170 centimeter, men nu måste jag ju skärpa mig. Korta skidor är töntigt.

Bonus: Min käresta i Trysil 1990.
72694149631__79C5A9B6-08CC-4C52-BD36-EA8C6C922C3B.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
Slipade och vallade precis ett par 190-centimeters Rossignol G2000. (Jag är 175 cm.) Förhoppningsvis åk i morgon. Ska bli kul! Har fegat och kört 170 centimeter, men nu måste jag ju skärpa mig. Korta skidor är töntigt.

Bonus: Min käresta i Trysil 1990.
Visa bilaga 679442

Jag är lika lång och körde på 190 cm SL skidor under karriären, det var en rätt normal längd. Den stora skillnaden mot dagens skidor tycker jag främst är att det nu finns bredare och styva charger-skidor som man kan köra fort med i alla förhållanden, samt att pistskidor har överlägset grepp på hårda underlag. Mina skidor idag ligger på 183 - 190cm då jag vill ha en styv skida med stor bärighet. Förutom mina Head GS som är från en världscup serie, förstyvad med extra metall och väldigt tunga, har jag inga renodlade pistskidor dock.

Här ett klassiskt old-school trick, en kossack med 190cm K2 KVC och Raichle Flexon comp, en pjäxa som var före sin tid och toppluva med "Hedens IF" (det var innan hjälm började användas av fler än barn och störtloppsåkare). Tror det är vintern 1989 i hemmabacken Storklinten utanför Boden.

386480_10150436056296564_268549973_n.jpg

Jag är lika lång och körde på 190 cm SL skidor under karriären, det var en rätt normal längd. Den stora skillnaden mot dagens skidor tycker jag främst är att det nu finns bredare och styva charger-skidor som man kan köra fort med i alla förhållanden, samt att pistskidor har överlägset grepp på hårda underlag. Mina skidor idag ligger på 183 - 190cm då jag vill ha en styv skida med stor bärighet. Förutom mina Head GS som är från en världscup serie, förstyvad med extra metall och väldigt tunga, har jag inga renodlade pistskidor dock.

Här ett klassiskt old-school trick, en kossack med 190cm K2 KVC och Raichle Flexon comp, en pjäxa som var före sin tid och toppluva med "Hedens IF" (det var innan hjälm började användas av fler än barn och störtloppsåkare). Tror det är vintern 1989 i hemmabacken Storklinten utanför Boden.

Visa bilaga 680033
Ingen tvekan om att moderna carvingskidor är betydligt lättare än klassiska, raka i isiga pister. Åkte i Sunne i helgen, Ekeby var ganska illa pistad och det var fem plusgrader, så väldigt isigt. Jag sladdade bara omkring med mina Rossignol när andra skar in i isen med sina timglaslagg.

I Hovfjället dagen efter var det fantastiskt underlag. De som skrattade åt mina skidor på vägen upp, skrattade inte lika mycket på vägen ned.

PS. Visst är det de där pjäxorna som numera tillverkas under namnet ”Full Tilt”? DS.

Åkte lift med några idag som klagade på att det var isigt i backen. Funderade på att säga till dem att slipa kanterna. Jag hade hur bra grepp som helst.

Hovfjället var för övrigt den första skidanläggning jag besökt. Då var det replift som man fick hugga tag i efter att ha fått ett klipp i sitt tiokort. Måste varit i mitten av sjuttiotalet.

Vemdalen i eftermiddags.

IMG_2020.jpeg

Åkte lift med några idag som klagade på att det var isigt i backen. Funderade på att säga till dem att slipa kanterna. Jag hade hur bra grepp som helst.

Hovfjället var för övrigt den första skidanläggning jag besökt. Då var det replift som man fick hugga tag i efter att ha fått ett klipp i sitt tiokort. Måste varit i mitten av sjuttiotalet.

Vemdalen i eftermiddags.

Visa bilaga 680118
Hovfjället är nog underskattat, här nere hos oss pratar alla om Sälen, Åre och möjligen Branäs. Förväntade mig något halvdant och blev otroligt positivt överraskad. Billigt, jättefin personal och svinbra pister.

Ungarna var nöjda.
IMG_4339.jpeg
IMG_4336.jpeg

Åre är ju iaf dyrare än Italien. 50 eur för ett dagkort i Sauze som iofs inte är någon höjdarort kanske och 670:- i Åre, pga bil till Åre kanske totalen blir billigare men annars vete tusan. Med aktieägarrabatt kostar 3 dgr för två vuxna + två barn 5600:- i Åre..

Stora frågetecknet är väl snöbristen i alperna, vi hade barmark och +18 på 3000möh förra veckan. Bra blev det först i Frankrike kring +3500möh.

På tal om skydd, så blev jag lite nyfiken på hur fort det egentligen går i backen. Slog på sportklockan och loggade de sista åken idag. Maxade tydligen 91 km/h och då var det inget störtlopp, utan skärande svängar ner för berget. Tror det kan vara vettigt med hjälm och ryggskydd.

På tal om skydd, så blev jag lite nyfiken på hur fort det egentligen går i backen. Slog på sportklockan och loggade de sista åken idag. Maxade tydligen 91 km/h och då var det inget störtlopp, utan skärande svängar ner för berget. Tror det kan vara vettigt med hjälm och ryggskydd.
Jo det är galna hastigheter man kommer upp i. Jag och kusinerna försökte i ungdomen mäta med distans och stoppur och kom fram till att störtlopp ner för en blå pist lätt gick i över 100 km/h. Inget på huvudet mer än en toppluva. Ett mirakel att ingen slog sig på riktigt.

Sen ska man inte underskatta risken med att bli påkörd heller, jag blev påkörd i Åre när jag stod still av en som kom farande som en raket. Två kollegor krockade på kvällsåkning/personalkväll i Tväråvalvet, slog ihop huvudena där en hade hjälm och en inte. Blev en rätt saftig hjärnskakning det också.

Sen ska man inte underskatta risken med att bli påkörd heller, jag blev påkörd i Åre när jag stod still av en som kom farande som en raket. Två kollegor krockade på kvällsåkning/personalkväll i Tväråvalvet, slog ihop huvudena där en hade hjälm och en inte. Blev en rätt saftig hjärnskakning det också.
Jo tack! Blev påkörd bakifrån min blinda sida på snowboard när jag kasade ut i Stjärnbacken från Fjällgården. Tror ryggskyddet hjälpte en del, men hade ändå länge ont i revbenen efteråt. Han som körde på mig låg länge kvar 50 meter ner i backen och var lite blodig i ansiktet.

På tal om det. Kan grabben köra snowboard med handledsskydd för skate? Det är 2h lektion för first timer. De hyr inte ut mer än boots och bräda. Hjälm och ryggskydd har han.

På tal om det. Kan grabben köra snowboard med handledsskydd för skate? Det är 2h lektion för first timer. De hyr inte ut mer än boots och bräda. Hjälm och ryggskydd har han.
Ja men kolla så de får plats under handskarna, och tjata om att ta emot sig med armbågarna istället om han hinner tänka efter (ibland faller man gradvis).

Är det där nybygget på Isaberg?

Toppen ser ok ut, fint när det inte är 100% barmark runt kanonpisterna.

Visa bilaga 680719
Exakt. Barmark under liften sabbar känslan för mig. Vackert i Isaberg.

Det måste vara nybygget ja. Det fattade jag inte själv först men ser nu att det är så. Föreställde mig att det skulle bara nåt enklare av någon anledning. Flott.

- Jaså, ni ska iväg i påsk?
- Japp. Man skulle haft såna pjäxor som du hade när jag var liten, de där röda, lite matta du vet. Himla snygga.
- Mm, de var bra. Ett par Salomon. Det fanns grå och röda. Röda var fräckast. *slurpar kaffe*
- Undrar var de blev av, de försvann nog i nån flytt, vad?
- Mmm. *slurp* Har du kollat källarförrådet?

IMG_4435.jpeg

St Anton har rapporterat mer snö än på många år sedan innan årsskiftet. Får verifiera det om några veckor.
Bekanta kom hem från St Anton för någon dag sedan. Ok med snö, men inte nog för att allt skulle vara öppet. Varit "vårskidåkning" med stenfruset på morgon och sluch på eftermiddag enligt deras utsago. De var ändå nöjda med resan överlag.

Det var knöfullt med danskar i Åre förra veckan och fler finnar än vad som känns normalt. Totalt sett känns det som det var mer folk där en en normal v6. Fick stå i singelkö i säkert 2 minuter till gondolen i fredags vilket känns som ovanligt mycket

Det var knöfullt med danskar i Åre förra veckan och fler finnar än vad som känns normalt. Totalt sett känns det som det var mer folk där en en normal v6. Fick stå i singelkö i säkert 2 minuter till gondolen i fredags vilket känns som ovanligt mycket
Aldrig mött så många danska bilar på väg upp längs E45 som förrförra veckan. Minst en fjärdedel rödkorvare med takbox. Dåligt med puder i Alperna..

Lustigt att man upplever saker så annorlunda.

Har varit i Åre v6 tre år i rad nu - helt klart minst folk i år enligt vårt resesällskap. Har tidigare år ej varit värt att ta sig till toppen mer än en gång (de ytterst få dagar det varit öppet) pga allt folk. I år kunde vi göra varv på varv i gondolen.

Har varit i Åre v6 tre år i rad nu - helt klart minst folk i år enligt vårt resesällskap. Har tidigare år ej varit värt att ta sig till toppen mer än en gång (de ytterst få dagar det varit öppet) pga allt folk. I år kunde vi göra varv på varv i gondolen.
Aldrig varit i Åre. Är gondolliften den som går på västra sidan?

Osäker på vädersträcken.
Det är den "vänstra" liften sett nedifrån.
Vet i alla fall att Åreborna log i mjugg när ”dom frå Ståkkholm” skulle bygga bergbana rätt upp längs västsidan av den högsta punkten från Norge räknat. Inte supersmart.

Aldrig mött så många danska bilar på väg upp längs E45 som förrförra veckan. Minst en fjärdedel rödkorvare med takbox. Dåligt med puder i Alperna..
Är nog snarare vår bananvaluta som gör det billigt för danskjävlarna.

Är nog snarare vår bananvaluta som gör det billigt för danskjävlarna.
Gött. Trösten är att norska kronan också varit historiskt svag, så de inte blir så jävla kaxiga.

Hmm, jag kanske blandar ihop veckorna också. + att det var den soligaste v6 på länge så folk brukar ju tröttna på högzon efter ett litet tag. När jag tittar på v6 2022 och 2023 ser jag att jag nog inte åkte alls i högzon de åren. Förklarar varför tväråvalvet kändes så bra. jag har nog aldrig åkt den förut i riktigt kall och hård snö

Hmm, jag kanske blandar ihop veckorna också. + att det var den soligaste v6 på länge så folk brukar ju tröttna på högzon efter ett litet tag. När jag tittar på v6 2022 och 2023 ser jag att jag nog inte åkte alls i högzon de åren. Förklarar varför tväråvalvet kändes så bra. jag har nog aldrig åkt den förut i riktigt kall och hård snö
Just Tväråvalvet och Stendalen (min favorit) brukar ju hålla sig kalla och hårda.

(Olympia-)Gondolen börjar där Olympialiften (eh VM-8an) slutar. Den brukar inte stänga pga västlig vind, utan snarare pga ogästvänliga förhållanden i högzon.

För övrigt en del danskar i Vemdalen också förra veckan. Tror aldrig jag stött på dem där tidigare.

- Mm, de var bra. Ett par Salomon. Det fanns grå och röda. Röda var fräckast.
Sx80. De var sköna på foten, men väldigt mycket flex i skaftet.

Pjäxor har utvecklats lite sedan 70 talet. 4 spännen, plastskal och ungefär lika skaftvinkel. Salomon hade lite nytänk när de började tillverka slalompjäxor, men har sedan svängt in i mittskåran med 70-tals design.

Sx80. De var sköna på foten, men väldigt mycket flex i skaftet.

Pjäxor har utvecklats lite sedan 70 talet. 4 spännen, plastskal och ungefär lika skaftvinkel. Salomon hade lite nytänk när de började tillverka slalompjäxor, men har sedan svängt in i mittskåran med 70-tals design.
Trodde Salomons stora innovation med sx-pjäxorna var att de krävde lite färre gjutformar/storlekar och därför blev billigare + det där med att det var lätt komma i och ur såklart. Nordica gör ju bakinstegspjäxor nuförtiden annars

Tillbaka
Topp