Cykla från Göteborg till Gotland

Fritiof Andersson

Aktiv medlem
Hej!

Ska till Gotland i sommar och funderar på att cykla dit. Det är i slutet av juni så hoppas på gott väder. Någon som cyklat rutten och kan rekomendera rutt? Google har några förslag men hade gärna sett lite rekomendationer av er happyiter. Tänkte vara lite bekväm och ta en övernattning på ett hotell. Alternativt två för att göra färden än mer njutbar.

[RR] ska jag försöka få till.

/Johan

Spännande! Jag har tänk samma tanke men aldrig genomfört planerna. I år blir det Gotland i augusti för min del och är sugen på att kanske ta cykeln. Om det blir av för din del så får du gärna dela rutt och erfarenheter :)

Jag har cyklat åt det hållet ett antal gånger (iallafall delar av sträckan) från Göteborg men har inga direkta tips eftersom jag haft mer sydliga slutmål. Däremot finns det ganska mycket bra vägar är min erfarenhet.

När jag ska cykla till nytt ställe brukar jag köra en kombination av Strava Heatmaps (för att se var folk faktiskt cyklar) och Google Maps Streetview för att komma ner och se hur vägen ser ut. Jag cyklar "aldrig" på 70-80-väg utan vägren exempelvis, men har sällan upplevt att det saknas alternativ väg. Man får liksom leta sig fram sakta men säkert när man bygger rutten (jag gör det i Strava) och lägga lite omsorg vid att få till ett bra vägval. För min del är det en del av tjusningen!

Jag planerar cykla Göteborg - Varberg - Kalmar och sen runt i den trakten i sommar, och då använda Ablocs grusvägsutmaningsbana (eller vad de nu kallar det) som går Varberg - Kalmar, men då har jag avsikt att cykla grusväg snarare än asfaltsväg.

Hoppas du får en trevlig tur!

Jag lägger rutten utifrån platser jag vill besöka. För mig hade på sträckan Göteborg - Oskarshamn det givna valet varit att cykla via Store Mosse Nationalpark som är fantastisk plats, där finns även två fina vandrarhem om man inte vill sova utomhus och ligger precis halvvägs. Men vad man vill uppleva är högst individuellt så lämnarden frågan öppen :)

´

Jag lägger rutten utifrån platser jag vill besöka. För mig hade på sträckan Göteborg - Oskarshamn det givna valet varit att cykla via Store Mosse Nationalpark som är fantastisk plats, där finns även två fina vandrarhem om man inte vill sova utomhus och ligger precis halvvägs. Men vad man vill uppleva är högst individuellt så lämnarden frågan öppen :)

´
Har du varit där? Jag läste om Store Mosse i någon guidebok eller vad det var och blev väldigt sugen. Det går som jag förstår det en lång spång rätt över mossen, kan man ta den med cykeln tro??

Spännande! Jag har tänk samma tanke men aldrig genomfört planerna. I år blir det Gotland i augusti för min del och är sugen på att kanske ta cykeln. Om det blir av för din del så får du gärna dela rutt och erfarenheter :)
Kul att andra går i samma tankar! Det ska jag göra :)

Jag har cyklat åt det hållet ett antal gånger (iallafall delar av sträckan) från Göteborg men har inga direkta tips eftersom jag haft mer sydliga slutmål. Däremot finns det ganska mycket bra vägar är min erfarenhet.

När jag ska cykla till nytt ställe brukar jag köra en kombination av Strava Heatmaps (för att se var folk faktiskt cyklar) och Google Maps Streetview för att komma ner och se hur vägen ser ut. Jag cyklar "aldrig" på 70-80-väg utan vägren exempelvis, men har sällan upplevt att det saknas alternativ väg. Man får liksom leta sig fram sakta men säkert när man bygger rutten (jag gör det i Strava) och lägga lite omsorg vid att få till ett bra vägval. För min del är det en del av tjusningen!

Jag planerar cykla Göteborg - Varberg - Kalmar och sen runt i den trakten i sommar, och då använda Ablocs grusvägsutmaningsbana (eller vad de nu kallar det) som går Varberg - Kalmar, men då har jag avsikt att cykla grusväg snarare än asfaltsväg.

Hoppas du får en trevlig tur!

Tack, heatmaps något jag helt klart kommer titta närmare på. Att planera är som du säger halva grejen. Första gången jag göra någon sån här längre tur själv. Jag har tidigare gjort vätten och flera 10-15milare men ingen korsa landet på eget väg. Snöat in på bikepacking på youtube och tanken har slått mig "detta ser riktigt nice ut, varför kör jag inte själv" och tänkte att gotland kan vara en bra början!
I brist på bro, varifrån planerar du att ta färjan?
Oskarshamn är tanken men har andra erfarhet av andra rutter är jag givetvis intresserad av dem :)

´
Store Mosse låter intressant. Ska kika närmare på detta :)

Dom gånger jag cyklat genom Sverige har jag inte planerat alls i förväg. En bra karta, och välj sen småvägar som går åt ungefär rätt håll. Och undvik till varje pris lite större vägar.

Därmot kan det va kul att kolla in sevärdheter längs vägen, tex slott & museums & gruvor & glasbruk och liknande, det kan man googla upp i förväg om man är intresserad.

Store Mosse låter intressant. Ska kika närmare på detta :)
Även @n3wton. Besökte mossen ett dussintal gånger förra året och redan ett par i år. Stannar alltid till här när jag cyklar förbi. Det är tillåtet att cykla även på spängerna men bäst ändå att leda cykeln om man vill korsa mossen på dem, för egen skull och andras. Men det finns massor med fina små grus- och asfaltvägar att cykla på.

Finns några bilder i det här inlägget:

Även @n3wton. Besökte mossen ett dussintal gånger förra året och redan ett par i år. Stannar alltid till här när jag cyklar förbi. Det är tillåtet att cykla även på spängerna men bäst ändå att leda cykeln om man vill korsa mossen på dem, för egen skull och andras. Men det finns massor med fina små grus- och asfaltvägar att cykla på.

Finns några bilder i det här inlägget:
Store Mosse ligger ju exakt på en rät linje mellan Göteborg och Kalmar, så det målet ska betänkas även av mig. Tack!

Har inte hojat den sträckan, men en del på Småländska höglandet. Det är backigt där, jag lovar, särskilt om man tar mindre vägar. Jag menar, du ska inte bara räkna milen. Tänk på hur milen ser ut också. Betänk gärna en övernattning till.

Har inte hojat den sträckan, men en del på Småländska höglandet. Det är backigt där, jag lovar, särskilt om man tar mindre vägar. Jag menar, du ska inte bara räkna milen. Tänk på hur milen ser ut också. Betänk gärna en övernattning till.
Absolut, ska övervägas. Förväntar mig dock lugna långa dagar på min lvg med inte så mycket packning. Så jag tror jag löser det hyfsat enkelt på två dagar. Men ska överväga en tredje för att baka in mer upplevelse. Gjorde en sträckning på strava som gav mig denna graf. Helt plant är det inte ☺️

Bilagor

• Screenshot_2024-02-14-16-56-00-875_com.strava-edit.jpg
    Screenshot_2024-02-14-16-56-00-875_com.strava-edit.jpg
    45.9 KB · Besök: 58
Tips: Skirö är ett superfint område längs din färdväg, öster om Vetlanda. Vacker natur med härliga backar och småvägar. Det marknadsförs som Smålands trädgård.

Store mosse - då kan du stanna på High Chaparral med ;) har släkt i krokarna, fint ställe!

Nvdb på webb använder jag en del för att se om det är grus eller asfalt och sedan har Trafikverket även en tjänst för antal bilar per timme (kan kolla upp länk om du vill). De två i kombination tycker jag är användbara.

Store mosse - då kan du stanna på High Chaparral med ;) har släkt i krokarna, fint ställe!

Nvdb på webb använder jag en del för att se om det är grus eller asfalt och sedan har Trafikverket även en tjänst för antal bilar per timme (kan kolla upp länk om du vill). De två i kombination tycker jag är användbara.
Där jag kommit förbi några gånger, men nöjt mig med att se från vägen :)

Ja deras databas är bra, finns även cykelvägar i den. Fast det brukar oftast bli som @Bikzz skrev ovan att rutten bestäms ute på vägen också för mig och det är ibland bra och ibland helt kass när det gått halva dagar åt att komma förbi ställen med endast vägar det inte går att cykla på på grund av trafiken.

Jag gillar roadfinder.se

"RoadFinder visar alla asfaltsvägar i Sverige med en färgklassning efter hur bra och säkra de är för cykling, uträknat från tillåten maxhastighet, trafikmängd och vägbredd.

Det finns fem nivår med olika färger. Alla färgade vägar är asfalterade. Grusvägar är alltid grå och tunna."

Har haft bra framgång för att planera kortare rutter än Göteborg-Oskarshamn, men om jag tar den rutten och sen google-mapsar lite längs med brukar det ge en bra fingervisning om hur det ser ut. Strava heatmaps kan vara ett komplement, men för mig brukar roadfinder och sedan välja "bästa rutt" ge kombination cykelbana men framförallt väldigt lågtrafikerade landsvägar.

Jag vill också slå ett slag för roadfinder.se, färgklassningen brukar vara ett säkert kort för att slippa trafik. Helt enkelt ett bra sätt att lägga grunden för att sedan gå vidare med nvdb för att bekräfta underlaget och lite streetview för att spekulera i hur uppdaterad nvdb är.

Strava heatmaps är ju också användbart men jag tycker av egen erfarenhet att det kan vara rätt vilseledande, det räcker ju att man har dragit ett motionslopp via en stor led så är den plötsligt väldigt poppis att planera längs. Hisingsleden är ju ett bra exempel...

Av en händelse så cyklade jag GBG - Kalmar i somras med en liten övernattning i ett vindskydd utanför Sävsjö, mycket fint! Höglandet överraskade verkligen med sin... höjd! Ett helvete i 32 grader, packad cykel och 10-28...

Det är ju inte mer än att man håller lite mer åt vänster efter Sävsjö där så kommer man väl till Oskarshamn?

Jag gillar att bryta ner långturerna efter matpauser. Frukost, fika, lunch, fika, middag så slipper man bonka :)

Jag vill också slå ett slag för roadfinder.se, färgklassningen brukar vara ett säkert kort för att slippa trafik. Helt enkelt ett bra sätt att lägga grunden för att sedan gå vidare med nvdb för att bekräfta underlaget och lite streetview för att spekulera i hur uppdaterad nvdb är.

Strava heatmaps är ju också användbart men jag tycker av egen erfarenhet att det kan vara rätt vilseledande, det räcker ju att man har dragit ett motionslopp via en stor led så är den plötsligt väldigt poppis att planera längs. Hisingsleden är ju ett bra exempel...

Av en händelse så cyklade jag GBG - Kalmar i somras med en liten övernattning i ett vindskydd utanför Sävsjö, mycket fint! Höglandet överraskade verkligen med sin... höjd! Ett helvete i 32 grader, packad cykel och 10-28...

Det är ju inte mer än att man håller lite mer åt vänster efter Sävsjö där så kommer man väl till Oskarshamn?

Jag gillar att bryta ner långturerna efter matpauser. Frukost, fika, lunch, fika, middag så slipper man bonka :)

Underbart, ja ser ut majoriteten av sträckan blir densmma. Något du hade velat göra annorlunda på vägen?

cykla förbi Emil i Lönnebergatrakterna! Vimmerby Mariannelund m.m. Där finns vackra vägar om man inte bara vill ha sträckan Gbg Gotland som transportled. Uppåt Eksjö ligger Skurugata en häftig "canyon" väl värd ett besök. Ska också tipsa om vindskyddskartan.se om du vill hitta fina enkla övernattningar. Häromåret sov vi vid Försjön strax NO om Eksjö vid en tur i dessa trakter. En fin liten timmerkoja. Du kan ta cykeln ända fram och badplats intill!

Ska också tipsa om vindskyddskartan.se om du vill hitta fina enkla övernattningar.

Vindskyddskartan var väl en google-maps skapad av användare. Sedan kopierade någon datan därifrån till vindskyddskartan och appen och tar betalt? Grundarna av google-maps-kartan blev sura och flyttade all data till Camp Wild? https://map.campwild.org/
Så jag _tror_ det är så att Camp Wild är mer uppdaterad än vindskyddskartan.
Någon som kan verifiera min information ovan?

Underbart, ja ser ut majoriteten av sträckan blir densmma. Något du hade velat göra annorlunda på vägen?
Ja det finns saker jag hade gjort annorlunda.

1. Lunchen första dagen. Jag hade planerat stopp på Hofsnäs Herrgård för lunch men hade väl virrat bort mig i tankarna när det närmade sig och körde någon mil för långt innan jag upptäckte det och fick luncha i Vegby.

2. Jag hade kört allt i ett svep eller haft sällskap, det var på tok för mycket dö-tid vid lägerplatsen för att vara själv. Att skippa övernattning ger ju dessutom gett lättare packning som bonus!

3. Fetare däck - jag körde 30mm släta WTB, de funkade bra men vissa grusiga partier kändes lite jobbiga.

Hojta om du vill ha "vattenhålsplaneringen" - då är det med ca kilometrar och öppettider på ICA-butiker och fik. Planeringen var halva nöjet eller hur var det sagt?

Med en extra dag, alltså fyra dagar, är en fin tur är att följa kusten hela vägen ner genom Halland, Skåne och sen upp via Blekinge. Större delen följer cykelleder, Kattegattleden börjar i Göteborg och övergår sen till Sydkustleden i Skåne som blir Sydostleden och följer kusten upp till Karlshamn. Har cyklat rutten ett antal gånger förutom sista delen från Karlskrona till Oskarshamn. .

Senast ändrad:
Mellan Eksjö och Vimmerby finns många trevliga ställen. Det har tipsats lite om det här tidigare i tråden ser jag. Bruzaholm - Hjältevad - Ingatorp är det inga problem alls att cykla snudd på helt utan biltrafik på bra vägar. Hjältevad är ett bra ställe att fylla på med gott. Sväng upp i Ingatorp och trampa förbi filmens Katthult och rulla sedan ner mot Vimmerby.
Går att trampa upp mot Ventzelholm om man vill och ta sig förbi Kvilleken, fast det kan bli lite väl mycket omväg när man skall till Oskarshamn.
Vid Hjältevad kan du passa på att räkna träd:
IMG_5496.jpeg

Med en extra dag, alltså fyra dagar, är en fin tur är att följa kusten hela vägen ner genom Halland, Skåne och sen upp via Blekinge. Större delen följer cykelleder, Kattegattleden börjar i Göteborg och övergår sen till Sydkustleden i Skåne som blir Sydostleden och följer kusten upp till Karlshamn. Har cyklat rutten ett antal gånger förutom sista delen från Karlskrona till Oskarshamn. .
Jag har testat något liknande, Göteborg - Helsingborg - Kristianstad - Kalmar. Kan hålla med om att det är fint men hade nog synat cykel-lederna en extra gång innan jag gav mig av. Kattegattleden lämnar mycket att önska skulle jag säga, de andra har jag inte testat.

Jag har testat något liknande, Göteborg - Helsingborg - Kristianstad - Kalmar. Kan hålla med om att det är fint men hade nog synat cykel-lederna en extra gång innan jag gav mig av. Kattegattleden lämnar mycket att önska skulle jag säga, de andra har jag inte testat.
Är nyfiken på vad du inte gillade med Kattegattleden? Har också en del synpunkter på bitar där jag inte tyckte om sträckningen, för mycket "ut och in" och omvägar för min smak så jag har delvis kört efter egen rutt.

Är nyfiken på vad du inte gillade med Kattegattleden? Har också en del synpunkter på bitar där jag inte tyckte om sträckningen, för mycket "ut och in" och omvägar för min smak så jag har delvis kört efter egen rutt.
Instämmer! Det och så vill jag minnas att den är rätt körig ut ur Göteborg. Grusvägar och smala cykelbanor med bommar - det finns bättre vägar än så om man kan tänka sig att släppa kusten fram till Åsa. Nog om kustvägen - ser fram emot att höra mer om hur du tar dig till Gotland Johan!

Hur använder jag NVDB på ett bra sätt?

Hur använder jag NVDB på ett bra sätt?
1708006256321.png

Följ länken, sök på "Slitlager" och zooma in så får du se vad du kan vänta dig för underlag. Men datakvalitén är inte prickfri tyvärr så man kan åka på överraskningar ändå.

Minns inte om roadfinder baserar sin ruttplanering på samma data men jag skulle inte bli förvånad om så är fallet - där kan det alltså också komma överraskningsgrus :)

edit: om man inte gillar rött och blått som kontrastfärger för asfalt och grus kan man kolla in "Grusvägskartan" - samma data fast orange och blå: https://www.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=e42ce6a4916442a894a929f85e36675e

Senast ändrad:
Provade A till B med bästa väg som inställning i Roadfinder.
Visa bilaga 681092
Något att utgå ifrån! Jag hade nu exporterat det där till en GPX - petat in i Stravas route-builder och justerat efter preferenser.

Denna rutten är gjord på det viset: https://www.strava.com/routes/3111219358101808218

Anledningen till att jag gick längre söderut är då lunchen på Hofsnäs Herrgård ? Det och att för stora tätorter så som Jönköping gärna orsakar mer och tyngre trafik...

Gillar man backar är södra Vättern, Jönköping-Husqvarna, ett bra val. En del vägar längs branterna varnas det för stenras ...
53531073084_8aa445089e_o_d.jpg

Något att utgå ifrån!
+1
Jag hade nu exporterat det där till en GPX - petat in i Stravas route-builder och justerat efter preferenser.
Sedan några år tillbaka är det tyvärr bara betalande som kan planera rutter i Strava.
Men en riktigt bra online ruttplanerare som är gratis att använda är
Man kan välja att ha Strava Heatmap som bakgrund och även lägga till Waypoints

Asså, varför ska alla planera varje m ?? Från Göteborg kör man mot öster och lite mot S. När man kommer fram till Östersjön kan man fråga nån om Oskarshamn ligger mot N el S. Hur svårt kan de va ?

Asså, varför ska alla planera varje m ?? Från Göteborg kör man mot öster och lite mot S. När man kommer fram till Östersjön kan man fråga nån om Oskarshamn ligger mot N el S. Hur svårt kan de va ?
Jag tycker 2+1-vägarna är svårast, följt av 80-vägar utan vägren. Hur brukar du göra när du kommer till en sådan utan att veta hur du ska ta dig runt den?

Jag ser verkligen tjusningen med att orientera blint, men även med papperskarta i obanad fjällterräng brukar jag planera i grova drag hemma, sen varje kväll inför morgondagens vandring. Ser fortfarande det som en stor del av tjusningen och utmaningen. Planerar man väl får man ofta fin och säker cykling, planerar man illa kan man i värsta fall hamna på långa omvägar, återvändsgränder på flera mil och farliga vägar. Planera är fint!?

Jag håller helt med i ovan.

I vissa områden vimlar det att fina vägar med liten eller åtminstone rimlig trafik, där kan man välja väg som andan faller på och cykla efter väderstreck men det är långt ifrån alltid det är så. Att försöka gena över oländig terräng kan ibland vara roligt om det lyckas men att offra en halv dag som jag gjorde i somras vid norra spetsen på Vättern med att släpa cykel och packning över vattensjuka marker och genom dyhål och sen till slut tvingas vända och ta samma väg tillbaka är inte kul.

Allra värst är när man chansar och ger sig ut på vägar där man känner att här borde man inte cykla, trafiken är för tät och de kör alldeles för fort, men alternativet är en lång omväg. Jag har gjort det några gånger och det är hemskt men är man trött och vill komma fram till målet för dagen är det lätt att ta dåliga beslut, Det kan undvikas med bättre planering.

Senast ändrad:
Har också chansat ibland och hamnat på avvägar. Nån gång fick jag bära cykeln i huvudhöjd när jag gick genom ett område av gallrade småbjörkar. Det var inte långt men extremt jobbigt. Dock skönt att hitta ut på vägen igen och komma iväg.

Tillbaka
Topp