OT AKUT bilbatteri gammal Volvo

staine

Aktiv medlem
Volvo 850 -93:a. Nytt batteri, heldött kanske pga stereon som varit inkopplad med denna sladd?
IMG_1564.jpegIMG_1565.jpeg
Stereon gick ej att starta bl.a. pga att vi ej hade koden. Verkstan sa att den då drar lite ström så den ska vara urkopplad annars kan batteriet ladda ur! En annan verkstad satte i sladden utan att jag visste det. Efter 2 månaders stillastående är nu batteriet dött. Allt detta är vad jag tror.
Fråga: kan det som jag skrivit stämma?
Fråga: kan batteriet laddas upp eller ska jag köpa nytt? Om nytt, vilket? (från Biltema helst då det ligger närmast)

Om batteriet var nytt, skulle jag prova att ladda upp det först. Förhoppningsvis har det inte tagit alltför stor skada. Men det kan krävas en gammal ”dum” laddare initialt, eftersom jag märkt att smartladdare ibland inte får igång laddningen på väldigt urladdade batterier.

Om nytt batteri behövs, borde det stå på det gamla vilken kapacitet det har (i Ah) samt startström det kan ge (i CCA eller A). Du bör även ta mått på batteriet (längd, bredd, höjd) och kolla hur polerna sitter. Därefter kan du leta upp nåt liknande, Biltema borde ha och du kan söka och se deras lagerstatus på webben innan du åker dit.

Tillägg: Du kan söka med reg.nummer på biltema.se, jag testade med min bil nu och fick fram ”rätt” batteri.

Japp såg detta på Biltema nu. Blir lite pyssel då det är en svenskreg. bil som står i Danmark. Men man kanske ska köpa en laddare först? (Kan noll om bilar och vill helst inte cykla en mil på gammal damcykel med fel 14 kilos batteri ;))

Önskar gärna initierade, fantasifulla och tveksamma svar på fråga 1. Röda sladden, går den öht till stereon? Kan urladdningen bero på den sladden?

Japp såg detta på Biltema nu. Blir lite pyssel då det är en svenskreg. bil som står i Danmark. Men man kanske ska köpa en laddare först? (Kan noll om bilar och vill helst inte cykla en mil på gammal damcykel med fel 14 kilos batteri ;))
Biltema har samma artikelnummer i Sverige och Danmark, så söker du fram ett batteri på svenska sidan så ska det inte vara några problem att hitta samma i Danmark.

Jag vet inte så ber om ursäkt för det. Jag har dock aldrig behövt mer än en datapunkt för att ladda. Urladdat => ladda
Om batteriet går att ladda eller inte bedömer jag i steg 2. Varför det laddar ur i steg 3.

Många laddare kräver en viss spänning från batteriet innan laddningen sätter igång. Om inte laddningen sätter igång/fungerar - ställ in batteriet i rumstemp några timmar eller ngt dygn. Batteriet kommer då återhämta sig ngt, spänningen ökar och laddaren kan starta ladda.

Laddade ur mitt batteri på min V70 några ggr när jag hade den och bara batteriet fick återhämta sig så funkade laddningen sedan.

För många djupurladdningar skadar dock batteriet, så det kan ju vara idé att kika på ngt nytt. Kostar ju inte speciellt många hundralappar på Biltema.

Det som talar för att batteriet kan räddas är om det var nytt innan och det kanske inte fryst i Danmark. Det som talar emot är att strömtjuven verkar kunna ha dränerat det obehindrat i två månader. Beträffande laddare finns det minst två typer. Den första typen som inte frågar något och sätter igång att försöka leverera oavsett, den kan tex ha inställningar för 6V/12V och 3A/9A. Den andra typen har oftast inte val och har elektronisk avkänning, den vill inte hoppa igång om du har underspänning pga att batteriet är urdraget. Den klassiska bonnlösningen i ditt fall är att åka dit med en annan bil och startkablar. Låta kablarna sitta ett tag och sedan försöka starta. Sannolikt går bilen igång men kan inte starta för egen maskin förrän batteriet laddats upp eller bytts ut. Men du har större chans att kunna börja ladda efter det. Skall bilen till Sverige eller är det hemmahamnen i Danmark?

Allra bäst är det ju om du har en bekant med bil som bor "vid" bilen. Då kan du ju cykla dit med enbart startkablar och börja från det läget. Ha dom där kabelstyckena delade hela tiden. Stereo kan ställa till mycket problem om de tjuvdrar.

Så det är plötsligt panik en söndag morgon och du vänder dig till Happy forumet känns seriöst ?
Ja håller med om att det kan vara jobbigt att vara en seriös ambulerande frilansare som helst cyklar men som har en bil stående i fjärran land för användning vid t.ex. komprometterat väder. Man kunde troligen ha gjort livet enklare för sig.
Have I explained myself clearly enough?

Cykelkorg var ju smart. Tror det finns en racklig sån i källaren. Men nu kör vi laddarköp har jag bestämt mig för.
8-10A verkar bra.

Cykelkorg var ju smart. Tror det finns en racklig sån i källaren. Men nu kör vi laddarköp har jag bestämt mig för.
8-10A verkar bra.
Det brukar framgå i det finstilta till laddare om de hanterar underspänning eller slår ifrån. Akutladdning brukar behöva lite extra skjuts i början, jag börjar på 9A men fortsätter sen på 3A när det inte är bråttom.

Blir inte danskjävlarna sura om du kör svensk bil där för länge? Det är ju rätt kostsamt att köpa bil där och det brukar medföra regler för att motverka att snåla svenska rundar dem, iaf i Norge.

Det är säkert en sur granne som punkat ditt batteri.

1: Använd startkablar och starta bilen med hjälp av dessa och en annan bil.

2: Stäng inte av förrän du är hemma igen. Kör bilen i minst 30 minuter. Är batteriet OK kommer den starta igen. Är batteriet förstört kommer den inte starta.

3:
Om förstört, köp nytt batteri (använd regnr så får du rätt typ)
Om OK: Ladda batteriet

Två månader är, erfarenhetsmässigt, på gränsen för de flesta bilar. Baserat på bla mina och andras erfarenheter som haft bilar som körs enbart på sommaren. En gammal 93:a med allt vad det innebär av krypströmmar och gammaldags elektronik o ”förra ägarn” lösningar …

Att koppla stereo direkt till batteriet är förstås vansinne. ? Det finns färdigt kablage för inkoppling bakom stereon som går till tändlås. Du kan koppla ifrån det enkelt.

4: I framtiden, vid längre avställning
Koppla från batteriet (lyft av en pol)
ELLER
Ha en underhållsladdare inkopplad. Förutsätter förstås att det finns nätspänning där du har bilen.

5: Köp en verkstadsmanual och läs den. Om inte annat för kunskap. Finns beg på Bokbörsen och Tradera.

Det är najs att du har en -93. Är den fräsch i plåten och i övrigt är den kanske värd att hålla liv i. Antar den är eller snart blir skattebefriad och besiktning mer sällan eller aldrig.

Den där är smart.
Den här är dum:

En laddare är alltid bra att ha. En som kan stå med underhållsladdning hade varit perfekt för dig som lämnar bilen i månader, men du kanske inte har parkering där det funkar.

Många bra tips i tråden, man tackar. Dock, grannar, nja, ett äldre nyinflyttat par.
Bilen är som ny, har gått 7000 mil, rostfri, helt genomgången i övrigt. (Förutom att den j@vla sladden skulle kapats.)
Den ska hem (ev till Gotland där den får en del uppskattande blickar) så snart sommardäcken bär, det ligger ju lite i det Jomper skrev...fast nu står den mer än den körs. Aja fortsättning följer.

största risken är väl att batteriet frusit. men det verkar ju ta laddning. dumma laddare är inte att förringa:)

köp för övrigt gärna en superkondensator-starthjälp, och låt den ligga i bilen, så kommer du aldrig under ditt liv bli stående.

den behöver bara 5 volt i batteriet för att man utan vidare ska få igång bilen. även i trettio minus, starthjälpen är okänslig för kyla:) är spänningen lägre än så kan man som alternativ ladda upp den via usb, tar bara lite längre tid. typ i det läget bortåt en kvart.

en bra variant säljs på biltema heter starthjälp premium kostar runt 1500 sekiner.

Nu har jag laddat en dryg halvtimme. Ser det inte lovande ut?

Visa bilaga 681617
Ser inte vad det står på mätaren men gissar på ca 3A. Batteriet rymmer 70-100Ah beroende på storlek. Att ge sig iväg även om den kanske startar snart är en onödig risk. Med god tillgång till energi i batteriet får du mindre spänningsfall. Spänningsfall i sig ökar strömmen som krävs till startmotorn. Har den väl gått igång och man kan köra utan att stänga av brukar det lösa sig över tid. Men man lyckas ofta med något omöjligt tex att man måste stänga av eller man får motorstopp. Har du tid att ladda mycket innan du åker, gör det.

Ser inte vad det står på mätaren men gissar på ca 3A. Batteriet rymmer 70-100Ah beroende på storlek. Att ge sig iväg även om den kanske startar snart är en onödig risk. Med god tillgång till energi i batteriet får du mindre spänningsfall. Spänningsfall i sig ökar strömmen som krävs till startmotorn. Har den väl gått igång och man kan köra utan att stänga av brukar det lösa sig över tid. Men man lyckas ofta med något omöjligt tex att man måste stänga av eller man får motorstopp. Har du tid att ladda mycket innan du åker, gör det.
Jepp, tänkte ladda i 10-12 timmar nu. Centrallåset har redan börjat funka! :)

Ofta krävs det tyvärr antingen pengar, gärna i form av assistansavtal, kompetens+verktyg eller, till sist, att man kan ringa farsan.
Gamla bilar utan något av ovanstående kan bli en utmaning.

Under exilen i norrorten fick jag traska till Statoil på thule, köpa laddare och sen bära upp batteriet och ladda i lägenheten.
Jag hade väl i iofs pengar men som nybliven medelklass hade jag inte hunnit få information om mobilitetsgaranti och annat vi inte hade hemma. Om nu sådan fanns till Ford Sierra.

Tydligen hade jag packat med verktyg. Man kan ta pågen ur söderslätt men inte verktygslådan ur bilen.

Ofta krävs det tyvärr antingen pengar, gärna i form av assistansavtal, kompetens+verktyg eller, till sist, att man kan ringa farsan.
Gamla bilar utan något av ovanstående kan bli en utmaning.

Under exilen i norrorten fick jag traska till Statoil på thule, köpa laddare och sen bära upp batteriet och ladda i lägenheten.
Jag hade väl i iofs pengar men som nybliven medelklass hade jag inte hunnit få information om mobilitetsgaranti och annat vi inte hade hemma. Om nu sådan fanns till Ford Sierra.

Tydligen hade jag packat med verktyg. Man kan ta pågen ur söderslätt men inte verktygslådan ur bilen.
Jag har gått i pissväder från Farsta till Larsboda och tillbaka med ett komplett bilhjul på en sniken liten bagagevagn. Det var stor punktering, bytte däck på verkstad. Allt för att undvika böter pga datumparkering. ? Men det är trettio år sen, minst.

Jag har gått i pissväder från Farsta till Larsboda och tillbaka med ett komplett bilhjul på en sniken liten bagagevagn. Det var stor punktering, bytte däck på verkstad. Allt för att undvika böter pga datumparkering. ? Men det är trettio år sen, minst.
Så blev det folk av dig också. Sa jag att jag hade en spik i foten?

Påminner mig om när en kompis lastade epans gigantiska bakhjul på åkgräsklipparens släp och körde ner till däckfirman i byn.

Tror han drog i gång epan i backväxel med gräsklipparen också. Så där har vi ju lite matnyttigt för ts att hämta.

Tillbaka
Topp