"Hack" av lagerpress för att slippa banka ut lager ur kolfiberram?

Wiciman

Aktiv medlem
Vevlagret behövs bytas och vill gärna undvika att banka ur det ur kolfiberhojen.

Någon som provat att anpassa en lagerpress av denna typ (som jag redan har, känns onödigt att köpa ett nytt verktyg om det går att med enkelhet anpassa befintligt):

1708424419439.png

för att skapa något sådant här (nedan). Jag antar att det som måste fram är de båda markerade delarna (?), dvs "koppen" och den halvt cirkulära drivbrickan som används för att pressa ut lagret inifrån:

1708424503167.png

Kanske använda en vanlig hylsa modell bauta för koppen och ett använt lager som utdrivningsbricka?

Senast ändrad:
Är det inte enklare att låna ett verktyg? De borde ju finnas runtom i de små hemmen nu pressfit är så vanligt.
En styrlagerutdrivare borde väl också fungera?
(sa han som sett till att ha gängade vevlager på samtliga cyklar)

Är det inte enklare att låna ett verktyg? De borde ju finnas runtom i de små hemmen nu pressfit är så vanligt.
En styrlagerutdrivare borde väl också fungera?
(sa han som sett till att ha gängade vevlager på samtliga cyklar)
Säkert! Men en del av nöjet med cykelmek för mig är att finurla fram egna verktyg som är funkis :-) Även om det ofta blir dyrare i slutändan jämfört med att köpa det rätta verktyget direkt :-)

Vill helst undvika banka på kolfiberramen
Varför ?

Om du bankar rätt är det noll problem. Jag har bankat på alla min ramar och de är av det finaste kolfiber du kan hitta. En bra ram håller för att banka vevlager så länge du inte har limmat skiten eller bankar på ram ist för lager.

Eventuellt koll BBinfinite eller Hambini på youtube ifall de har video där de pressar ur. De brukar vad jag vet också banka, en med sledgehammer

Denna
Eller denna om man har 24mm PF-vevar.

Jag har båda och dom funkar fint till kolfiberramar. Man bankar inte på ramen utan på lagret (BB30) eller lagerhylsan (PF).

Denna

Jag har båda och dom funkar fint till kolfiberramar. Man bankar inte på ramen utan på lagret (BB30) eller lagerhylsan (PF).
Den där är även perfekt till styrlager. Har bankat där också, gick fint. Finns billiga såna på aliexpress bland annat

Vevlagret behövs bytas och vill gärna undvika att banka ur det ur kolfiberhojen.

Någon som provat att anpassa en lagerpress av denna typ (som jag redan har, känns onödigt att köpa ett nytt verktyg om det går att med enkelhet anpassa befintligt):

Visa bilaga 681984

för att skapa något sådant här (nedan). Jag antar att det som måste fram är de båda markerade delarna (?), dvs "koppen" och den halvt cirkulära drivbrickan som används för att pressa ut lagret inifrån:

Visa bilaga 681985

Kanske använda en vanlig hylsa modell bauta för koppen och ett använt lager som utdrivningsbricka?
Det kanske är en sådan här:
..eller sådan här:
..du är ute efter?
Eller använda en sådan här i ditt befintliga verktyg?

Denna

Tack ett sådant verktyg har jag, dock utan den dyra blå loggan.

Min tanke med att pressa istället för att slå ut lagren är att minska risken för att något ska gå snett.

Har ffa mekat aluram tidigare och föredrar både hängslen och livrem nu när det är tal om plast :-)

Lite samma tanke som Japanryttaren har:

Senast ändrad:
Nu när jag tänker efter, så pressade jag ur senaste BBinfinite lagret. Sån one-piece BB som går igenom hela ramen. Men det följde med rätt grejer för att göra det, en adapter mot lager på ena sidan och en mot ramen på andra sidan. Behövde bara komplettera med gängstång o sånt.

Är det vevlagerskålar du har så lossnar de bara du kollar på dom. Särskilt om de är i plast, de är mjuka som fan

Givetvis bankar med rätt verktyg. De verktyg som nämnts i tråden innan + en gummihammare

Aldrig banka direkt på lager eller med något annat än riktiga verktyg. Är det ett mindre lager som ska skrotas kanske en mejsel använts någon gång men då utan risk att skada något annat.
Det var med glimten i ögat förstås.

622587_171116.jpg

använder en sån här regelbundet.
om man inte vill banka på ramen så tycker ivf jag det blir konstigt att använda något som använder ramen som mothåll. den ringen \ skålen kommer ju trycka på ramen utanför lagret, hur vet du att det är tillräckligt stabilt för det på just din ram?

men tror en billig från amazon är lika bra för hemmabruk

Visa bilaga 682021
om man inte vill banka på ramen så tycker ivf jag det blir konstigt att använda något som använder ramen som mothåll. den ringen \ skålen kommer ju trycka på ramen utanför lagret, hur vet du att det är tillräckligt stabilt för det på just din ram?

men tror en billig från amazon är lika bra för hemmabruk
Att banka eller inte - det är frågan ?

ska bli kul o höra recension på verktyget sen :cool: hade en liknande i en av verkstäderna ja jobbade i

användes en gång av kollegan sen aldrig mer.... själv använder jag bara gamla hederliga parktool bbt oavsett rammaterial..

ps se upp med hur du sätter mothållsringen och att du har en bra kant som håller att pressa mot plus att va noga så verktyget inte kan riskera glida lite snett under pressningsmomentet :sneaky:

Visa bilaga 682021
...

Presskraften är ännu större när lagren skall i och man använder motstående sida som mothåll. Har du sett någon ramtillverkare som inte tillåter att man pressar i lagren? Det vore en utmaning att designa ett vevhus som inte tål detta men ändå håller för att cykla på.

Använda ramen som mothåll är vanskligt då det inte alltid är plant och parallellt där lagret sitter och det är lätt att sabba lack och i värsta fall kolfiberkompositen runt lagret.
Banka är också vanskligt, slinter man så blir det skador. Ibland bankar man sönder lagret och får ut enbart kulorna och inre lagerbanan, ett värre problem.

Presskraften är ännu större när lagren skall i och man använder motstående sida som mothåll. Har du sett någon ramtillverkare som inte tillåter att man pressar i lagren? Det vore en utmaning att designa ett vevhus som inte tål detta men ändå håller för att cykla på.
Jag har fått in sönderpressade ramar då man har urtag mellan lagrena och använt lite för mkt kraft när man pressat in. Inte särskilt kul.

Fast då använder du inte ramen utan lager och lagerskål på andra sidan som mothåll, så det är inte riktigt samma sak

Jag har fått in sönderpressade ramar då man har urtag mellan lagrena och använt lite för mkt kraft när man pressat in. Inte särskilt kul.
Hela pressfit systemet är så sjukt. Man köper en ram för +40k, man måste använda en gängad tving för att få in lager, blir det snett kommer det glappa med tid. För hårt blir det mos. Torquespec? Nä skulle inte tro det, på känsla..
Att inte fler tillverkare har lagerskålar som gängad ihop

På min BB30-ram brukar vi knacka ur lagren. Där sitter de i alu-skålar. In pressas de. Vevlager it is. Styrlagret är inte bytt.

Hela pressfit systemet är så sjukt. Man köper en ram för +40k, man måste använda en gängad tving för att få in lager, blir det snett kommer det glappa med tid. För hårt blir det mos. Torquespec? Nä skulle inte tro det, på känsla..
Att inte fler tillverkare har lagerskålar som gängad ihop
Inget fel på pressfit egentligen om du köper rätt grejer.
Kolla t.ex BBinfinite one-piece. Du pressar in ett enda stycka och slipper därmed rikta och risken för att det blir snett. Finns inget rakare än one-piece BB. Samma grejer som Hambini sysslar med

Dyrt ja, men du behöver bara köpa 1 gång per cykel. Och kostar ramen +40k så är det en liten summa

Använda ramen som mothåll är vanskligt då det inte alltid är plant och parallellt där lagret sitter och det är lätt att sabba lack och i värsta fall kolfiberkompositen runt lagret.
Banka är också vanskligt, slinter man så blir det skador. Ibland bankar man sönder lagret och får ut enbart kulorna och inre lagerbanan, ett värre problem.
Hur skulle du med din erfarenhet av kolfiber och skador på detta material rekommendera att man gör? Help us choose the lesser of two evils please :oops:

Inget fel på pressfit egentligen om du köper rätt grejer.
Kolla t.ex BBinfinite one-piece. Du pressar in ett enda stycka och slipper därmed rikta och risken för att det blir snett. Finns inget rakare än one-piece BB. Samma grejer som Hambini sysslar med

Dyrt ja, men du behöver bara köpa 1 gång per cykel. Och kostar ramen +40k så är det en liten summa
Finns ju även för ett betydligt mer överkomligt pris. Ca. 1/10…
Bland annat https://bikeshop.se/fsa/2305024/fsa-vevlager-adapter-silver-road-pf30--gt--bsa-68 eller https://bikeshop.se/sram/00~6415~032~040/sram-bb30-til-bsa-adapter-kit-uten-verktyg-68-og-73mm

Ehm

Det där är inte ett vevlager

Kolla igen
Nä. Det är en insats som möjliggör montage av snart sagt vilket vevlager som helst iom BSA.
Även om ditt exempel påstås vara ett installera-och-glöm vågar jag påstå att det inte finns något som hetr underhållsfritt.

Tjena!

+1
Jag har använt CeramicSpeeds verktygssats och den är helt magisk, men på vissa ramar så saknas det ju yta för koppen och då får man ju tyvärr ta till gummiklubban. Men jag gjorde så att jag använde en sån bricka som man använder när man pressar ut, sen pressverktyget som man använder för att pressa in lagret och sen en skruv som håller ihop dom. Då är allt centrerat, sen kan jag banka på själva skruvskallen. Minimal risk för att slinta och bra anliggning mot lagret.

Nä. Det är en insats som möjliggör montage av snart sagt vilket vevlager som helst iom BSA.
Även om ditt exempel påstås vara ett installera-och-glöm vågar jag påstå att det inte finns något som hetr underhållsfritt.
Alltså va. Du jämför ju en skiftnyckel med en spårmejsel.
Inte ens samma kategori

Om ramen är 86mm bred, du pressar i ett Hambinilager, detta är 86mm brett.

Din ide är alltså att pressa i ett gängat rör 86mm brett och sen smälla på BSA lager, dvs den totala bredden på vevlagret blir typ 86 + 40-45mm.

Men visst, alla gör sin grej. Måste va något jävligt unikt MTB vevparti med extra lång axel som ska passa den där bredden

Hylsa går jättebra att pressa lager med, så länge du pressar på rätt lagerbana förståss...

Förstår att du inte vill banka ut lagret (utan rätt verktyg, dvs snett) och eventuellt skada lagerläget genom att göra det ovalt tex.

Inte ens samma kategori

Din ide är alltså att pressa i ett gängat rör 86mm brett och sen smälla på BSA lager, dvs den totala bredden på vevlagret blir typ 86 + 40-45mm.

Men visst, alla gör sin grej. Måste va något jävligt unikt MTB vevparti med extra lång axel som ska passa den där bredden
Jag ser ingenstans att det är frågan om MTB men kan naturligtvis ha missat det.

Förstår inte problemet. Byta pf lager är ju supersmidigt. Om man har rätt verktyg. :)

Inte ens samma kategori

Nä, hylsan är ju 68 mm bred, enligt standard för BSA.

Ja. Kraften vid inpressning kan lätt överstiga vad som behövs för att bottna lagren i sina säten. Den risken har man inte när man drar ut eftersom det inte finns något stopp annat än friktionen mellan lager och hus.
Vevhuset är rimligen dimensionerat för att man skall kunna lägga på lite mer kraft än vad vad som krävs för att övervinna friktionen.
Slutsatsen blir därför att urdrag inte kan producera mer kraft än vad vevhuset håller för.

Fast då använder du inte ramen utan lager och lagerskål på andra sidan som mothåll, så det är inte riktigt samma sak
Och vart tar den kraften vägen tänker du?

Första lagerskålen pressas dessutom med vevhuset som direkt mothåll. Men oavsett så kommet flänsarna att trycka ihop vevhuset under inpressning

Och vart tar den kraften vägen tänker du?

Första lagerskålen pressas dessutom med vevhuset som direkt mothåll. Men oavsett så kommet flänsarna att trycka ihop vevhuset under inpressning
Jag menar att kraften appliceras inte direkt via en metallhylsa på lack/kolfiber runt lagerskålen när du pressar i lager som det kommer att göra om man ska dra ut ett lager.
Men det kommer säkert att fungera finfint, precis som det går alldeles utmärkt att knacka ut ett PF-lager.

Tillbaka
Topp