[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Anående stavar. Jag tycker det var mycket stavar som gick sönder för kanske 15-20 år sedan, sen blev det bättre och nu sämre igen. Men det är bara min helt ogrundade känlsa. Man tycker ju de ska hålla för "vanlig" åkning. Sen trampar någon på dem eller så går det ju sönder, det är väl svårt att komma ifrån.

Sprint och masstart är ju en stor bov när det gäller stavar. Bland motionärer är det ju välkänt sedan länge att Vasaloppstarten slaktar stavar och att det är klokt att inte använda toppstav, utan nån nivå under. Lite tyngre, men mycket bättre hållbarhet. En anledning till att jag aldrig gått upp till toppstav.

Sedan är det ju så att har man en gång börjat åka med lättare stavar är det väldigt svårt att gå tillbaka till tyngre. Det påverkar åkningen så mycket, och känns skitkonstigt. Speciellt i dagens åkning där överkroppen används så mycket. Kan därför tänka mig att en sådan grej skulle mötas av större protester än flourförbudet.

Anående stavar. Jag tycker det var mycket stavar som gick sönder för kanske 15-20 år sedan, sen blev det bättre och nu sämre igen. Men det är bara min helt ogrundade känlsa. Man tycker ju de ska hålla för "vanlig" åkning. Sen trampar någon på dem eller så går det ju sönder, det är väl svårt att komma ifrån.
När sprint och masstart kom small det nog en hel del stavar i början. Sedan gissar jag de blev bättre, men nu senaste åren har ju stakningen utvecklats till mycket mer ”attack” vilket jag kan tänka mig gör att fler stavar smäller igen. Måste ju vara en enorm momentan kraft genom staven då, och minsta skada eller miss i stavisättningen borde innebära risk för brott.

Jag har ingen riktig uppfattning om hur kvaniteten slaktade stavar utvecklats över tid. Tycker bara att det är för ofta stavar går sönder och förstör chanser till avancemang eller bra placeringar.

Att man t.ex. kan förlora lopp på dålig utförsteknik är en sak. Det tillhör skidåkningens kärna att kunna bemästra olika terräng. Att däremot skydda sin utrustning från konkurrenternas eventuella konstiga manövrer är i alla fall i mitt tycke mest en negativ bieffekt av att man har lopp med grupper av åkare.

Den bästa lösningen är förstås att helt gå tillbaka till individuell start och lopp som inte körs på (korta) varvbanor. Sannolikheten för det lär väl vara ungefär att jämföra med sannoliketen att kunna genomföra skidtävlingar på icke ditforslad natursnö i Miami.

Skulle man inte kunna införa krav på "tålighet" för stavar mot olika former av slag/belastningar och att man bara får använda stavar som är godkända och att man får checka in stavarna vid start (inkl. stavarna ledarna ska ha i reserv om en stav ändå skulle gå sönder) och att de checkas efter målgång?

Men varför ska man göra det, för vems skull? Om en skidåkare tycker det är problem med att hens stavar går sönder för ofta står det vederbörande helt fritt att välja en annan mer stabilare stav. Precis som att en CX-cyklist som inte vill ha punktering kan kan ha mer luft i eventuell slang än vad som är optimalt för rullmotståndet för att minska risken för genomslag.

Edit: en viss skillnad är det förstås för cyklisten som sällan får punktering pga av saker som mottävlare gör.

Men varför ska man göra det, för vems skull? Om en skidåkare tycker det är problem med att hens stavar går sönder för ofta står det vederbörande helt fritt att välja en annan mer stabilare stav. Precis som att en CX-cyklist som inte vill ha punktering kan kan ha mer luft i eventuell slang än vad som är optimalt för rullmotståndet för att minska risken för genomslag.
Jag tycker momentet med stavar som går sönder p.g.a. olyckshändelser, oförsiktiga konkurrenter, etc. är något negativt. Jag tycker det är intressantare att se vem som är bäst på att åka skidor, inte att se vem som är bäst på att åka skidor av de som inte råkar få stavarna förstörda.

Tycker inte du också att det vore negativt om t.ex. Sundling är i superform och vinner sprintkvalet i VM nästa år med fem sekunder men i kvartsfinalen får en stav avtrampad av en bakomvarande åkare som kommer för nära och Sundling p.g.a. detta missar att gå vidare?

Om alla istället åker med robusta stavar reduceras sannolikheten för detta drastiskt och Sundling skulle i det utmålade scenariot inte få chanserna spolierade utan kunna fortsätta tävlingen och kanske kunna försvara sitt VM-guld istället för att få chanserna spolierade. Jag tycker det känns mycket mer rättvist och intressant. Och, det gäller även om du byter ut Sundlings namn mot Fähndrich, Diggins, Joensuu, ...

Att åka med robustare stavar är f.ö. detsamma som att ge sig själv sämre möjligheter till bra placeringar på bekostnad av att ev. begränsa sannolikheten för en dålig placering. Det är därmed såsom elitidrottare resonerar i praktiken nästan alltid ett icke-alternativ så länge prestandafördelen inte är försumbar. Och med tanke på hur mkt stavar som går verkar det rätt tydligt att prestandafördelen inte är tillräckligt liten för att någon ska vara villig att ta den för högre robusthet.

Dessutom tillkommer det redan framförda argumenten kring att det i sig inte är särskilt attraktivt för sporten att ägna sig åt den typen av materialförstöring samt att det på lägre nivå inför en onödig ekonomisk börda på utövare som sannolikt inte har det så fett.

Jag kan tycka att materielet och att ha ordning på sitt material är en del av sporten. Det här har ju försvunnit iom de enorma serviceapparaterna som byggts upp, vilket har gynnat stora nationer.

Björn Ferry brukar ju argumentera att arrangören borde tillhandahålla skidor som lottas ut för att göra det ”rättvist”. Jag tror det kan bli svårt iom att det är så individuellt i utprovning av just skidor. Jag tycker nog i grund och botten att man borde tillbaka till att åkaren själv ska ställa i ordning sitt material, men det blir nog oerhört svårt att kontrollera. En mellanväg kan vara att åkarna lämnar in sina skidor till arrangören för preparering.

Stavar vete dock f-n hur ska hanteras, men håller nog med KungJulian att det bör vara upp till åkaren själv att avgöra om man vill prioritera lätthet och känsla vs hållbarhet.

Att ha stavar som skulle tåla diverse fall eller tramp av skidor tror jag är svårt. Men tycker inte de ska behöva gå av mitt i ett staktag ändå, borde vara väldigt starka i rätt riktning.

Jag tycker det är intressantare att se vem som är bäst på att åka skidor, inte att se vem som är bäst på att åka skidor av de som inte råkar få stavarna förstörda.

Tycker inte du också att det vore negativt om t.ex. Sundling är i superform och vinner sprintkvalet i VM nästa år med fem sekunder men i kvartsfinalen får en stav avtrampad av en bakomvarande åkare som kommer för nära och Sundling p.g.a. detta missar att gå vidare?
Det var en retorisk fråga, jo det vore tråkigt. Men det vore också tråkigt om hon trots superform inte lyckas på grund av taskig vallning, och jag tror dåliga skidor förstört fler lopp än stavar som går sönder. Så antingen kör vi nån form Ferry- eller Ooms-lösning med skidorna kombinerat med stabilare stavar, eller så får utrusningen och hanteringen av den samma vara en naturlig del av sporten precis som den är i många andra sporter. När flera tävlande ska samsas på liten yta kommer resultatavgörande incidenter att fortsätta ske, vare sig det är längdskidåkning, skicross, formel 1 eller för all del short track speed skating.

Det var en retorisk fråga, jo det vore tråkigt. Men det vore också tråkigt om hon trots superform inte lyckas på grund av taskig vallning, och jag tror dåliga skidor förstört fler lopp än stavar som går sönder. Så antingen kör vi nån form Ferry- eller Ooms-lösning med skidorna kombinerat med stabilare stavar, eller så får utrusningen och hanteringen av den samma vara en naturlig del av sporten precis som den är i många andra sporter. När flera tävlande ska samsas på liten yta kommer resultatavgörande incidenter att fortsätta ske, vare sig det är längdskidåkning, skicross, formel 1 eller för all del short track speed skating.
Jag tycker en regeländring som begränsar känsligheten hos stavar och regeländringar som helt ändrar hur vallningen sker är ganska olika saker. Dessutom, bara för att det finns andra saker som är tråkiga behöver man ju inte ge upp att försöka minska en viss tråkighet. Förbättringar kan vara värda att göra även om man de inte löser allt.

Sen skulle jag inte ha något emot om det gick att hitta ett bra system som eliminerar eller i alla fall minskar den enorma apparat som är kring vallning idag och samtidigt inte ökar skillnaderna mellan åkarnas skidor.

Hade det varit att åkaren själv gjorde allt hade det som @ooms är nämner varit en sak. Nu är det typiska väl att åkaren väljer mellan två eller tre par som vallarna gjort iordning. Visst, det är säkert mer än så, men åkaren är ganska mkt i händerna på vallateamet. Då vore det bättre om man kunde finna ett system som minskar skillnaderna som uppstår, dels p.g.a. slumpmomentet vad gäller om vallningsteamet i just denna situation lyckats få till ett bra resultat och dels kring resursbiten där länder med större resurser typiskt gynnas.

Och om man ska återknyta till att det kommer att kvarstå andra incidenter så tycker jag inte det ärett bra argument mot stevregler. Finns gott om sporter där man näpeligen kommer att lyckas eliminera alla risker men ändå jobbat mycket med att minska dessa, t.ex. formel-1, utförsåkning, etc. Jag tycker det vore konstigt att inte genomföra det förbättringsarbetet bara för att det finns risker i sporten praktiskt är mer eller mindre omöjliga att eliminera.

Ja Ski Classic är verkligen något att sträva efter.
Ingen public o skoter som drar fram ledaren..
Hård kamp genom tysta skogar har sin tjusning tycker jag. Det finns lopp med publik. Speciellt där målet med spurtuppgörelser ligger på byatorg. Nu senast kom inte dalmasarna ut så det blev väl torftigt. Ja, skotern ska inte dra fram ledaren/ledarklunga eller andra. Den är nog snart ersatt av AI-styrd fotodrönare ändå.

När jag läser så verkar det stämma med vad hon själv sade. Däremot kanske hon överskattade betydelsen av vurpan lite, såvida hon inte lade mycket krut på att komma ikapp den sista km på varvet vilket sedan blev kostsamt på sista varvet. Är ju viss skillnad på att kunna ligga i rygg utför resp att gå på stenhårt för att komma ikapp nån. Om jag minns rätt såg hon rätt sliten ut i backen på sista varvet.
Håller med såg riktigt sliten ut!

Hård kamp genom tysta skogar har sin tjusning tycker jag. Det finns lopp med publik. Speciellt där målet med spurtuppgörelser ligger på byatorg. Nu senast kom inte dalmasarna ut så det blev väl torftigt. Ja, skotern ska inte dra fram ledaren/ledarklunga eller andra. Den är nog snart ersatt av AI-styrd fotodrönare ändå.
Med tanke på helikopter över målområdet i 4h (vid senaste tävlingen) så tvivlar jag.
Tänk den dag Vasan bevakas av drönare ist för Heli & Skotrar. =)

Med tanke på helikopter över målområdet i 4h (vid senaste tävlingen) så tvivlar jag.
Tänk den dag Vasan bevakas av drönare ist för Heli & Skotrar. =)
Helikoptern ser väl alla på Vasan oavsett startled? Känns lite som en grej, skotern bekymrar inte oss längre bak så mycket

Jag tycker momentet med stavar som går sönder p.g.a. olyckshändelser, oförsiktiga konkurrenter, etc. är något negativt. Jag tycker det är intressantare att se vem som är bäst på att åka skidor, inte att se vem som är bäst på att åka skidor av de som inte råkar få stavarna förstörda.

Om alla istället åker med robusta stavar reduceras sannolikheten för detta drastiskt och Sundling skulle i det utmålade scenariot inte få chanserna spolierade utan kunna fortsätta tävlingen och kanske kunna försvara sitt VM-guld istället för att få chanserna spolierade. Jag tycker det känns mycket mer rättvist och intressant. Och, det gäller även om du byter ut Sundlings namn mot Fähndrich, Diggins, Joensuu, ...

Att åka med robustare stavar är f.ö. detsamma som att ge sig själv sämre möjligheter till bra placeringar på bekostnad av att ev. begränsa sannolikheten för en dålig placering. Det är därmed såsom elitidrottare resonerar i praktiken nästan alltid ett icke-alternativ så länge prestandafördelen inte är försumbar. Och med tanke på hur mkt stavar som går verkar det rätt tydligt att prestandafördelen inte är tillräckligt liten för att någon ska vara villig att ta den för högre robusthet.

Dessutom tillkommer det redan framförda argumenten kring att det i sig inte är särskilt attraktivt för sporten att ägna sig åt den typen av materialförstöring samt att det på lägre nivå inför en onödig ekonomisk börda på utövare som sannolikt inte har det så fett.
Apropå Sundling så ändrade hon taktik till fullfart från start, för att komma bort från folk som sparkade omkull henne eller åkte rakt över hennes skidor i tvärkurva (svan båda). Eller när Maja tog tag i hennes vänster fot o slet omkull henne. Är du först blir det svårare att sänka dig.

Noterar till min fasa att helgen TV-mässigt bara verkar bjuda på tjejvasan vad gäller längdskidor. Och inte verkar skidskyttarna göra något för att minska på misären om det inte är s.a. junior-VM streamas av IBU själva. Ska man verkligen behöva finna sig i detta?

Noterar till min fasa att helgen TV-mässigt bara verkar bjuda på tjejvasan vad gäller längdskidor. Och inte verkar skidskyttarna göra något för att minska på misären om det inte är s.a. junior-VM streamas av IBU själva. Ska man verkligen behöva finna sig i detta?
Förra helgen var ju rätt maxad får man säga

Apropå Sundling så ändrade hon taktik till fullfart från start, för att komma bort från folk som sparkade omkull henne eller åkte rakt över hennes skidor i tvärkurva (svan båda). Eller när Maja tog tag i hennes vänster fot o slet omkull henne. Är du först blir det svårare att sänka dig.
Som jag tror att jag skrev tidigare i tråden så tycker jag det är lite av Sundlings både styrka och svaghet som sprintåkare. När fullt-ös-medvetslös-taktiken funkar är den imponerande och fruktansvärt effektiv. När den inte gör det har hon ofta svårt att vinna.

Tyvärr är ju FIS sida rätt undermålig vad gäller sökmöjligheter, men jag är rätt säker på att Sundling i VC har rätt många fler kvalsegrar än finalsegrar i sprint och vad gäller pallplatser tror jag inte att segrarna dominerar.

Om man jämför skulle jag säga att Svahn är en mer taktiskt slipad åkare och som har en lite vassare avslutning än Sundling. Gör att det finns fler typer av lopp där hon kan vinna.

Förra helgen var ju rätt maxad får man säga
Ja, då var det ju fr kl 8 på morgonen till kl 21 på kvällen. Jag tycker det är skönt med de lite friare helgerna, t.ex. den förrförra och den som kommer nu, så man har tid att åka skidor själv ?
Sedan brakar det ju loss med Vasalopp, Birkebeiner, samtidigt som de avslutande helgerna i både längd- och skidskytte-vc. Blir ju skitjobbigt i soffan ?

Fast man behöver ju inte se allt live. Och ser man i efterhand kan man ju med lite erfarenhet och känsla "snabbspola" vissa delar. Tid mellan heat i sprintar tillför inte så mkt. Långloppen brukar innehålla delar där man ganska säkert kan studsa framåt med 15 sekundersintervaller och se om något inträffar. Etc.

Junior VM sänds väl på svt play?

Junior VM sänds väl på svt play?
Ah, så rätt du har. Helgen är räddad!

Tittade för någon vecka sedan och då fick jag inte upp det. Kan dock mkt väl ha varit skit bakom spakarna då jag har ett hatkärleksförhållande till SVT play och ffa dess sökfunktion.

Bilagor

• FB_IMG_1708596059632.jpg
    FB_IMG_1708596059632.jpg
    66.8 KB · Besök: 44
  • FB_IMG_1708596072823.jpg
    FB_IMG_1708596072823.jpg
    60 KB · Besök: 40
Från 10 km fristil, individuell start i norska mästerskapen.

På damsidan vann Hustad som halvvägs ledde med med fem sekunder för Drivenes och Fosnaes men utökade ledningen kraftigt under andra halvan av loppet. Hustad vann f.ö. skiathlonen i junior-VM 2015 före två åkare som lyckats betydligt bättre som seniorer, nämligen Victoria Carl och Ebba Andersson.

Noterbart är också Bergane på nionde plats och Fossesholm på tionde.

1708610116859.png

På herrsidan vann Tefre med en stark avslutning. Han var vid 8,1 km lika med Haga men drog på sista 3,5 minuterna ifrån hono med 14 sekunder. Man kan även notera den raskt åkande skiskytten Botn på sjätte plats.

1708610265220.png

Senast ändrad:
Artikel som verkar koppla till Novaks snack i helgen om fluorpreparering av skidor mellan tävlingar. Är inte medlem så jag vet inte vad den innehåller, men det verkar som att det inte bara är Novak och hans team som spekulerar eller har misstankar i den riktningen.

Resultaten från sprintkvalen vid norska mästerskapen.

På damsidan kan man notera att Lotta Udnes Wengs ökenvandring vad gäller framgångar fortsätter denna säsong. Utslagen redan i kvalet.
1708694228395.png

Mycket jämnare kval på herrsidan än på damsidan. Noterbart är att Skar inte klarade sig vidare. Noterar också en hel del namn som jag knappt sett förut högt upp i listan.

1708694203556.png

Resultat i heaten i norska mästerskapen i sprint:

Noterar att segrande Bakkemo gick till final som "lucky loser". Kvalvinnaren Stenseth åkte ut redan i kvartsfinalen. Avståndet fram till heatsegraren får mig att misstänka vurpa eller strul för Stenseth.

1708711547649.png

I herrklassen vann kvalvinnaren Vike både kvarts- och semifinal, men i finalen höll det inte och han fick nöja sig med brons efter Northug som vann och Holbaek som kom tvåa. Noterbart är att Golberg gick vidare som andra "lucky loser" och sen blev tvärsist i semifinalen.

1708711519016.png

Dags för tjejvasan. Kommer Fleten att försöka gå direkt som i Orsa förra helgen? Hur är Idas form?

Jaha, det vände fort. Går Idas skidor bättre där det är blött kanske, kan nog gynna i längden.

Lite överraskad att Elebro och Hedenström är med i täten. Tycker de brukar vara mer gnetaren än högfartsåkare.

Tillbaka
Topp