[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Varför lägger sig Hedenström och drar när hon nyss blev ifrånåkt? Jag hade lagt mig i kön och försökt återhämta mig.

Lindström klart med dragvillig är Crüsell om man ska tro de sporadiska TV-bilderna.

Hm, tyckte det gick ganska försiktigt ett tag och så är det fluorförbud. Om de ändå är under rekordnoteringen så måste det gå rätt lätt.
Samtidigt säger åkande reportern det jag förväntat mig, att snön suger. Iaf prognoserna har ju dessutom inte visat nåt minus inatt, så jag är väldigt förvånad att det gått så fort.

Samtidigt säger åkande reportern det jag förväntat mig, att snön suger. Iaf prognoserna har ju dessutom inte visat nåt minus inatt, så jag är väldigt förvånad att det gått så fort.
Kan det ändå finnas någon liten yta som de första kan dra nytta av men att den "förstörs" ner till dess att reportern kommer?

Kan det ändå finnas någon liten yta som de första kan dra nytta av men att den "förstörs" ner till dess att reportern kommer?
Dels det, sedan kan det ju vara fästet som suger. Men jag tycker att det vädermässigt finns betydligt bättre förutsättningar än vad som rått i natt och råder nu.
Men kanske är det tillräckligt hård yta, kombinerat med nån perfekt fuktighet som får det att glida extremt bra.

Lite tveksam till Lundgrens positionering. Känns som hon ligger lite långt bak.

Alltså, jag förstår fortfarande inte att de har förstört upploppet genom att kapa bort de sista 1-200 metrarna. Trodde de skulle inse sitt misstag efter ett par år som de gjorde med ”puckeln”, men icke.
Eller är det fortfarande stök med vägbygget som begränsar?

Jag tycker också att det fanns en poäng med det gamla långa upploppet. Längden var en grej som gjorde det speciellt.

Har dock inga illusioner av att det kommer att komma tillbaka.

Eller är det fortfarande stök med vägbygget som begränsar?
Själva vägarbetet ligger nere under vintern och Strandgatan är öppen för genomfart sedan strax före jul, men kommer att stängas av igen när vägarbetet återupptas igen till våren.
Förhoppningsvis kommer det att bli bra när det blir klart, särskilt den nya rondellen så man slipper trafikljusen där E45an svänger vänster ut ur Mora
Se 7
Genomfart%20Mora%20karta%20%C3%A5tg%C3%A4rder.PNG

Men vad gäller Vasaloppsmålet tror jag även rivningen av skolan och hela strandenprojektet, som jag tror det kallas, kan ha betydelse.
¨Vi får väl se om några år var målet hamnar.

Heidi Weng har gått loss från bakomvarande och har till 8,1 km väsentligen gått jämnt med Astrid. Laukli i topp på gruppen bakom, 38 sekunder efter Astrid.

Weng 17 sekunder efter Astrid in till skidbytet och 13 sekunder ut efter. Gruppen där bakom, innehållande sex åkare, var 45 sekunder efter in och 42 sekunder efter ut.

Själva vägarbetet ligger nere under vintern och Strandgatan är öppen för genomfart sedan strax före jul, men kommer att stängas av igen när vägarbetet återupptas igen till våren.
Förhoppningsvis kommer det att bli bra när det blir klart, särskilt den nya rondellen så man slipper trafikljusen där E45an svänger vänster ut ur Mora
Se 7
Genomfart%20Mora%20karta%20%C3%A5tg%C3%A4rder.PNG

Men vad gäller Vasaloppsmålet tror jag även rivningen av skolan och hela strandenprojektet, som jag tror det kallas, kan ha betydelse.
¨Vi får väl se om några år var målet hamnar.
Ja, som jag har förstått motiveringen till målflytten var det att man inte skulle kunna använda sträckan efter ”riktiga” målet och bort mot Strandens skola, men jag har fått uppfattningen att det primärt gällde byggtiden/rivtiden. Förhoppningsvis öppnar det upp sig igen när det är klart.

Fossesholm långt ifrån form. Är 1:41 efter efter skidbytet på 16:e plats.

Heidi har tydligen åkt fel! Och det verkar vara fler som gjort det.

Nähä, det är tydligen Heidi och några andra som åkt rätt och flertalet har åkt fel och för långt!

Hade tydligen inte tagit bort banmarkeringarna (de snackar om "mönepanner") från klassiska delen som gick 2x5 km till dess att de kom ut på fristilsdelen (3x3 km).

De snackar om 40 sekunder extra för de som gick fel.

Vid 13,3 km är Astrid 28 sekunder efter Heidi. Laukli och Hustad är 1:33 efter Heidi.

Nu verkar det som att de kommer att stryka loppet så att det inte kommer att bli någon norska mästare korad.

Astrid 37 sekunder efter och Laukli, Bergane och Hustad 1:50 efter.

Igår gick det att se sändningen från sprinten i Norge. Var det bara en tillfällighet? Hur brukar det vara på Nrk?

Vet ej. Jag tror inte generellt att det går. Jag har någon gång tidigare (förra säsongen tror jag) sett något norskt lopp på nätet. Minns inte om det var NRK och jag tror att det var den norska cupen snarare än NM.

Idag får i alla fall jag bara en stillbild i videofönstret:
1708776571067.png

Rapporteras om dåligt fäste för Kläbo men kompenserar med att åka fort i lättåkta delar.

Tre droppade av från tätgruppen på första varvet på fristilen så sju kvar.

Låter som Kläbo leker med dem på fristilsdelen. Efter två av tre varv på fristilsdelen:
1708779616596.png

Kommentatorernas kommentar om spurten var något i stil med att sällan har någon vunnit en spurt och tagit i mindre.

1708780216774.png

Tillbaka
Topp