Renovering av 24-tum

Renovering av 24-tum
Hej,

Köpte en begagnad Riprock 24 comp för några år sedan till äldsta sonen som nu ska ärvas av lillebror och den är i behov av lite (läs mycket) kärlek innan han får ta över den.

Jag kommit fram till att följande komponenter behöver fixas eller bytas:

Bakväxel: Shimano XT Deore (M786) sattes på av förra ägaren men behöver ses över, trissorna ser också trötta ut. Värt att fixa eller köpa nytt?

Vevparti: Specialized 152mm Dessa är väldigt slitna och jag tycker dessutom att 152mm känns för stort för en 24-tummare. 140mm känns mer rimligt men vart köper man sånna?

Framdämpare är helt slut. Känns lite overkill med en dämpare till en 7-åring men eftersom storebror har en på sin cykel så vill givetvis lillebror också ha det ?
Tips på annan dämpare?

Renovering av 24-tum
Hej,

Köpte en begagnad Riprock 24 comp för några år sedan till äldsta sonen som nu ska ärvas av lillebror och den är i behov av lite (läs mycket) kärlek innan han får ta över den.

Jag kommit fram till att följande komponenter behöver fixas eller bytas:

Bakväxel: Shimano XT Deore (M786) sattes på av förra ägaren men behöver ses över, trissorna ser också trötta ut. Värt att fixa eller köpa nytt?

Vevparti: Specialized 152mm Dessa är väldigt slitna och jag tycker dessutom att 152mm känns för stort för en 24-tummare. 140mm känns mer rimligt men vart köper man sånna?

Framdämpare är helt slut. Känns lite overkill med en dämpare till en 7-åring men eftersom storebror har en på sin cykel så vill givetvis lillebror också ha det ?
Tips på annan dämpare?
140 är nog rimligt ja. Finns goldix, hope , vpace, trail craft tex. Troligen ska du ha mindre q faktor och då är nog vpace bäst. Jag har mest kollat till boost.

Många sätter på zee back eftersom den är kort.

Det är nog bara @Berk som kan komma ihåg vilka 24'' gafflar som är bra? Rs? Machete junit?

Renovering av 24-tum
140 är nog rimligt ja. Finns goldix, hope , vpace, trail craft tex. Troligen ska du ha mindre q faktor och då är nog vpace bäst. Jag har mest kollat till boost.

Många sätter på zee back eftersom den är kort.

Det är nog bara @Berk som kan komma ihåg vilka 24'' gafflar som är bra? Rs? Machete junit?

RST F1RST är bra. Vpace har vi inte provat men tror att den också är bra. Machete Junit verkar vara bra, men den har alltid lång slaglängd, eller?

Renovering av 24-tum
Tack för tipsen!
Sitter och kikar på att beställa ett crankset ifrån vpace men blir lite osäker när jag läser följade "Please be sure to measure the distance of your chainstays outside, it must be under 125 mm, otherwise the crank arms will collide with the frame."

Enligt specialized hemsida så är detta måttet 420mm på en Riprock 24 :unsure:
riprock chainstay.jpg

Edit: Dem menar såklart bredden fattar jag nu. Tyvärr så är detta mer än 125mm då Riprocken kommer med rätt så feta däck (24x2.8"). Finns det någon distans man kan sätta för att få detta att gå ihop?

Senast ändrad:
Renovering av 24-tum
Tack för tipsen!
Sitter och kikar på att beställa ett crankset ifrån vpace men blir lite osäker när jag läser följade "Please be sure to measure the distance of your chainstays outside, it must be under 125 mm, otherwise the crank arms will collide with the frame."

Enligt specialized hemsida så är detta måttet 420mm på en Riprock 24 :unsure:
Visa bilaga 682176
Det är längd inte bredd.

Renovering av 24-tum

Tack för länkarna! Nu har jag lite att götta ner mig i under kvällen och säkerställa att vevarna passar till chainstay-bredden :sneaky:

Renovering av 24-tum
Jag har byggt på en 24 tum till grabben nya växlar och lite smått och gott jag hade men dämpare har varit svårt att lokalisera. Den som sitter på är slut samt 50mm hade varit roligare mer 100mm. Ursäkta om jag norpar tråden.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1.4 MB · Besök: 59

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp