[Artikel] Ny redaktör på Happyride

Redaktionen

Medlem
Eller inte en helt ny redaktör, jag heter Kalle Bern och har tidigare suttit i redaktörsstolen på Happyride och innan det gjort en hel del papperstidning om cykling. Jag gillar helt enkelt att skriva om cykel, nästan lika mycket som jag gillar att cy

Läs hela artikeln:

Inte svaret du vill höra.
Men att läsa om nischade exotiska komponenter (helst landsväg) är roligt. Custom byggen där både hjärta och själv speglar sig i resultat.
Roliga grejer som går att (fynda) från Kina, kommer nya grejer därifrån hela tiden.

En intressant diskussion, ensidig diskussion som framträtt på forumet är hur usel vaxindustrin är (jag håller inte med) och hur mycket sämre Muc Off är (håller med) som man behöver snubbla över i varje cykelbutik som existerar.

Har själv jobbat i cykelbutik tidigare, var bara Muc Off överallt då de lyckats väl med att sälja in sig till Cycle service nordic som är den enda leverantör/grossist som alla butiker måste handla ifrån, och då blir det Muc off därefter. De gör väl helt okej grejer, använder det själv. Men nog fan fungerar Yes platinum diskmedel inte mycket sämre och kostar 1/100 så mycket. Samma sak som att jag alltid köpt Muc off eller liknande cykelmärken brake cleaner, bromsrengöring... Men efter en googlesökning kostar bromsrengöring 35kr på Biltema istället för 135 kr från Tyskland.

Är verkligen ingen snåljåp men det är bättre att lägga pengarna där de gör skillnad så som Darimostyren än tvättmedel som går ned i golvbrunnen.

Hade gärna läst mer t.ex om lite udda eller okända cykelresmål både i Sverige och utomlands. Alla vet att man kan cykla park i Åre och Järvsö redan men har dålig koll på hur MTB-cyklingen ser ut i t.ex Serbien eller Sollefteå. Alla andra cykelmedier testar nya grejer redan så det hör väl till men är inte så jäkla intressant.
Hade varit kul att följa någon random tjock farbror som man kan relatera till förbereda sig för att köra nåt lopp också, alltså inte vätternrundan men Trans Madeira eller nåt sånt.

Varför inte tex veckans frågesport? 8-12 frågor inom ett tema. Tänker DN quiz eller byggahus.se quiz. Ingen vinnare utropas, men deltagarna ser hur bra de svarat i förhållande till andra.

Finns säkert flera forumdeltagare som villigt hjälper till att skapa frågor.

Jag vill läsa en artikel med rubriken "SJ godkänner idag cykel på alla tåg, nu blir det enklare att resa inrikes"

Kommer en sån artikel ??
Och drömmen vore om den artikeln dessutom nämnde att "nu sänks priserna till en nivå som är fullt ut konkurrenskraftig mot såväl bil som flyg både på nattåg & dagsresor vid resor där man är fler än en person"

Eller att Happyride tillsammans med försäkringsbolag och polis engagerar sig för att minska cykelstölderna som t.ex. att det inrättas ett sökbart register med ramnummer och andra data över alla stulna cyklar. Det är en enkel åtgärd som skulle göra det klart svårare för cykeltjuvar att sälja inom landet.

Inte svaret du vill höra.
Men att läsa om nischade exotiska komponenter (helst landsväg) är roligt. Custom byggen där både hjärta och själv speglar sig i resultat.
Roliga grejer som går att (fynda) från Kina, kommer nya grejer därifrån hela tiden.

En intressant diskussion, ensidig diskussion som framträtt på forumet är hur usel vaxindustrin är (jag håller inte med) och hur mycket sämre Muc Off är (håller med) som man behöver snubbla över i varje cykelbutik som existerar.

Har själv jobbat i cykelbutik tidigare, var bara Muc Off överallt då de lyckats väl med att sälja in sig till Cycle service nordic som är den enda leverantör/grossist som alla butiker måste handla ifrån, och då blir det Muc off därefter. De gör väl helt okej grejer, använder det själv. Men nog fan fungerar Yes platinum diskmedel inte mycket sämre och kostar 1/100 så mycket. Samma sak som att jag alltid köpt Muc off eller liknande cykelmärken brake cleaner, bromsrengöring... Men efter en googlesökning kostar bromsrengöring 35kr på Biltema istället för 135 kr från Tyskland.

Är verkligen ingen snåljåp men det är bättre att lägga pengarna där de gör skillnad så som Darimostyren än tvättmedel som går ned i golvbrunnen.
Fast om ämnet blir skillnaden på snål vs dumsnål får man nog bilda ett nytt forum. Men visst, jag skulle också gärna läsa fler sådana riktigt bra tips. Rusar till Biltema nu!

Länk till tidigare artiklar av Kalle Bern, listan är på hela elva sidor :)

Superkul med alla bra tips! Det mesta känns genomförbart också, jag har faktiskt redan intervjuat presskontakten på SJ, då stationen i Järvsö under vårens flytt av rälen västerut kommer byggas ihop med liftens toppstation är ett cykelvänligare tåg självklart. Hela artikeln publiceras om typ 38 dagar.

Nog om det redaktionella, min samling motorsågar är inte så imponerande som jag vill ge sken av. Fem bruksiga relativt moderna sågar som jag använder, tre storsågar 70cc, 76cc och 96cc en liten klättersåg och sen några som på grund av olika haverier ligger i delar.
Jag är inte märkestrogen utan kan uppskatta olikheterna har Stihl, qvarna och Jonsered just nu men kikar på både en Echo och drömmer om en stor Dolmar från precis innan Makita kom in i bilden.
Jag filar oftast kedjorna för att uppnå en standardprofil, eventuellt tar jag lite mer än standard på ryttarna.

IMG_1594.png

Fillet brazed rörstump i 4130 som blivit över från ett rambygge. Sågen (2260) är egentligen inte särskilt trimmad, bara rensat avgasrör för bättre kylning.

Tjena!

Kul! Har alltid uppskattat dina texter. Men vem är den där gubben med grått skägg på bilden? Ser inte ut som Kalle Bern..
Sen kom jag på att vi nog inte synts på typ femton år och att mitt skägg är ungefär lika grått. ?

Önskan: Intressanta artiklar skriva från hjärtat med fokus på känsla och upplevelse. Oavsett om det handlar om prylar, kläder, hojar eller destinationer. Mindre fokus på statistik och mått etc.

Förhoppning: att inte alla artiklar är köpta/beställda av 3e part.
Också. En skön blandning av fakta och flum. :-)

Också. En skön blandning av fakta och flum. :-)
Nja… Inga flummiga artiklar med massa känslor från hjärtat, helst. Jag uppskattar mer distinkt skrivna bitar, tänk de gamla Isländska sagorna stilistiskt. Gärna mellantider på RR. Vågbilder på allt som testas. Tyska Tour har ju de där fina ”spindelnäts-graferna”, jag tycker vi har för få sådana i det redaktionella materialet.

:-) Du får till det här! Har uppskattat det allra mesta jag läst som du skrivet sedan alltid. Gärna en blandning av RRs (gärna inte bara exotiska, utan helt vanliga svenska stigområden och turer duger fint), pryltester, kanske någon cykeltest om tillfället ges och ”utblickar i cykelsverige” (intervjuer med tävlingscyklister, intervjuer med icke-tävlingscyklister, eldsjälar, föreningar, icke-organiserade grupper, någon långcyklist, prata med någon på länsstyrelsen om något cykelrelaterat, etc). Med det sista tror jag du har en lite unik möjlighet eftersom du har varit ”Sveriges cykelskribent” så länge, jag tänker du har ett stort kontaktnät? Det vi inte behöver de närmaste åren är en oskyldig artikel som reder ut ”vad som egentligen gäller kring el-cyklar i skogen”, då spricker Happy.

Lycka till!

Ride reports med några av de olika ”grupper” av cyklister som finns vore trevligt och bra inspo. Finns många som kör sina specifika rundor med samling vid pumpen eller personer som investerar stort genom sin insats för att andra ska få cykla. Tänker allt från lokal bikepark till kompisgäng som växt till något mer strukturerat osv. Variation är ju viktigt, kan tycka att det skrivs för lite kring race och race reports.

Helt enkelt ride reports med lite sammanhang till.

Kör hårt!

Vore kanske bra om det skrevs lite om alla våra ungdomar runtom i landet som cyklar istället för att hänga på internetforum! ;-)

Dels alla cykelklubbar med fantastiskt ungdomsverksamhet men även Friluftsfrämjandets icke-tävlingsinriktade verksamhet. Och sen naturligtvis de ungdomar som faktiskt har det här som sk "spontanidrott" och hänger kväll efter kväll i den lokala dirtjump-parken. Eller Cykelfrämjandets satsning på unga med NPF (adhd mm) med mtb som en perfekt sport för dom som har svårt att passa in i vanlig föreningsidrott.

Tror nog att vi rent allmänt behöver göra sporten mindre exklusiv och mer inbjudande för dom som inte snurrar runt på heldämpade enduromonster för flera månadslöner. Mer åt skogsmulle och mindre golf-känsla typ. Tror jag. Tänk om mtb kunde bli som den alpina skidåkningen var på 70-80 talet?

Vore kanske bra om det skrevs lite om alla våra ungdomar runtom i landet som cyklar istället för att hänga på internetforum! ;-)

Dels alla cykelklubbar med fantastiskt ungdomsverksamhet men även Friluftsfrämjandets icke-tävlingsinriktade verksamhet. Och sen naturligtvis de ungdomar som faktiskt har det här som sk "spontanidrott" och hänger kväll efter kväll i den lokala dirtjump-parken. Eller Cykelfrämjandets satsning på unga med NPF (adhd mm) med mtb som en perfekt sport för dom som har svårt att passa in i vanlig föreningsidrott.

Tror nog att vi rent allmänt behöver göra sporten mindre exklusiv och mer inbjudande för dom som inte snurrar runt på heldämpade enduromonster för flera månadslöner. Mer åt skogsmulle och mindre golf-känsla typ. Tror jag. Tänk om mtb kunde bli som den alpina skidåkningen var på 70-80 talet?
Absolut ett vettigt sätt att även locka fler ungdomar till detta forum och odla en återväxt inom de olika cykeldisciplinerna.

Jag kan tänka mig att frilansa och skriva för happy om allt gravity/enduro som händer i landet. ? Har eget AB (eller AS då...bor i Norge) jobbar med textförfattnign och brinner för cykling. Bara att tuta och köra!

Vad händer i Svensk Enduro? artiklar om de seniorer vi har, de som är på g?
Cykelreportage som fungerar i vår tid, dvs inte för långt från Sverige och helst inte flyg. Att åka tåg bil till Finale är tidskrävande och inte många som väljer att lägga den korta semestertiden där.
Att åka tåg söderut är ju en artikel i sig.
Franska alperna t ex funkar faktiskt och tappar inte mycket tid mot flyget.

Om du agerar i egetintresse och Miyata-maffians så tycker jag att du borde göra en fototung interjuv med Patrik Tegnér! Sen följs upp med Hemma-hos-repotage hos Veloform så borde Göteborgsbiljetten "återbetald"

Tillbaka
Topp