Hudiksvall - Riksgränsen, resväg

resqual

Medlem
Hej,
Planerar för första cykeläventyret i sommar. Med cirka 3-4 veckor har jag som mål att i makligt tempo ta mig från Huddiksvallsområdet upp till Riksgränsen. Har aldrig gjort längre turer på cykel förut, men har lagt upp ett träningsplan för att trappa upp distanserna och förhoppningsvis komma i lagom form. Avtramp planeras i början/mitten Juni.
Sitter och kollar lite kring rutten och skulle uppskatta lite input. Tänkte först följa sverigeleden så långt det går och sen vika av mot Kiruna-Riksgränsen. Efter lite planerande känns det fel att göra en sån lång avstickare österut, upptäckte då Sverigetempot genom forumet. Även om amibitionsnivån ligger flertalet nivåer över mina egna, så verkar rutten rimligare.

Planen är därför att köra Sverigeleden från huddiksvall till Åsele, för att där vika av NV och hugga tag i E45 vid Vilhelmina trakten och följa sverigetempot.
Hur är detta vägval i cykelhänsyn? Kommer ta mig fram på en Kona Rove gravelhoj, tält och frystorkad mat, vill inte slå hastighetsrekord.

Med en gravelcykel samt tält och egen mathållning har du förutsättningar att hålla dig från större vägar.

På slutet (från Svappavaara?) är det väl inte så mkt annat än E10 att välja på. Upp dit bör det finnas fungerande alternativ om man så vill.

Personligen hade jag försökt titta lite på vad det finns för saker att se på vägen. Lite grann följa devisen att resan är målet m.a.o.

För min del är det mentalt underlättande med delmål och dina tidsramar gör att du inte direkt kommer att ha så bråttom att du inte hinner stanna till här och var. Delmålen behöver absolut inte vara några spektakulära saker. Om inte annat kan du ju som distraktion passa på att ta en bild på varje kyrka du passerar och posta i denna tråd.

Med en gravelcykel samt tält och egen mathållning har du förutsättningar att hålla dig från större vägar.

På slutet (från Svappavaara?) är det väl inte så mkt annat än E10 att välja på. Upp dit bör det finnas fungerande alternativ om man så vill.

Personligen hade jag försökt titta lite på vad det finns för saker att se på vägen. Lite grann följa devisen att resan är målet m.a.o.

För min del är det mentalt underlättande med delmål och dina tidsramar gör att du inte direkt kommer att ha så bråttom att du inte hinner stanna till här och var. Delmålen behöver absolut inte vara några spektakulära saker. Om inte annat kan du ju som distraktion passa på att ta en bild på varje kyrka du passerar och posta i denna tråd.
Kloka input! Jag har som aldrig gjort en längre cykeltur så har dålig koll på hur långt man kan ta sig dagsvis. Vid fjällvandring går man ju från morgon till kväll, kanske funkar med likande upplägg? Veva sig fram i maklig takt. Lär ju dock planera för kortare dagar ibland, eller ren vilodag då denna tur är över längre tid.
Vad kan anses rimligt sträcka för asfalt alt. Grusväg? 50-60km/dag?

Jättesvårt att svara på vad som är rimlig sträcka per dag. Beror så oerhört mycket på träningsbakgrund, målsättning/inställning och vägval.

Jag tror att du måste testa själv för att få en uppfattning. Testa någon helg/långhelg under våren när du hunnit träna upp dig en del och kör så likt som du tänkt dig och känn efter hur det känns.

Dessutom är en testtur ett bra sätt att testa att utrustningen funkar. Bättre att upptäcka saker vid en testtur än när du ska ut på den riktiga turen.

Min gissning är att du klarar mer än 5-6 mil/dag om du "gör hemläxan" innan turen och inte väljer alltför oländiga vägar.

Vad gäller asfalt kontra grus skulle jag säga tat om det är en bra och torr grusväg är skillnaden i detta sammahang försumbar. Å andra sidan kan en riktigt eländig grusväg göra att det går en del långsammare.

Jag skulle välja småvägar och undvika europavägarna, men det blir ju svårt på slutet. Följa någon av dom stora älvarna kanske, och hitta småvägar längs sjöar. Leta upp sånt på kartan som ser vackert ut, behöver inte vara rakaste vägen. Kan oxå vara värt att hålla koll på var det finns butiker där man kan köpa käk. Man klarar nog 6-10 mil per dag, men det beror ju helt på hur mkt man tränat innan.

Jag skulle välja småvägar och undvika europavägarna, men det blir ju svårt på slutet. Följa någon av dom stora älvarna kanske, och hitta småvägar längs sjöar. Leta upp sånt på kartan som ser vackert ut, behöver inte vara rakaste vägen. Kan oxå vara värt att hålla koll på var det finns butiker där man kan köpa käk. Man klarar nog 6-10 mil per dag, men det beror ju helt på hur mkt man tränat innan.

Ganska rimligt. Jag har cykelsemestrat en gång och kört mellan 8-15 mil per dag men då var det bara en vecka.

Kloka input! Jag har som aldrig gjort en längre cykeltur så har dålig koll på hur långt man kan ta sig dagsvis. Vid fjällvandring går man ju från morgon till kväll, kanske funkar med likande upplägg? Veva sig fram i maklig takt. Lär ju dock planera för kortare dagar ibland, eller ren vilodag då denna tur är över längre tid.
Jag tror också på mer än 5-6 mil per dag. Visst, är det dålig väg och mycket höjdmeter blir man trött. Men ska du ta det harmoniskt så gör en längre lunchpaus under med orken. Jag brukar ha 10 mil som "skamgräns" men det kan bli kortare om det är sämre förhållanden.

När jag testade min cykel inför min resa tänkte jag vafan 15 mil klarar jag lätt. Sen insåg jag att vikten på väskor och allt gör skillnad över tid.

När jag testade min cykel inför min resa tänkte jag vafan 15 mil klarar jag lätt. Sen insåg jag att vikten på väskor och allt gör skillnad över tid.
Både höjdmeter och motvind blir betydligt mer kännbara med mer vikt och luftmotstånd. Bra att kasta in nån vilodag då och då.

Jag hade nog fuskat med rutten. Tagit norrtåg till Duved, cyklat till Steinkjer, sen hela fv17 till Löding. Efter det är det bara drygt 30 mil till Riksgränsen. Lite OT svar me jag skriver det ändå eftersom fv17 är en sån bucketlist väg jag (och många andra) vill cykla på

Hej,
Planerar för första cykeläventyret i sommar. Med cirka 3-4 veckor har jag som mål att i makligt tempo ta mig från Huddiksvallsområdet upp till Riksgränsen. Har aldrig gjort längre turer på cykel förut, men har lagt upp ett träningsplan för att trappa upp distanserna och förhoppningsvis komma i lagom form. Avtramp planeras i början/mitten Juni.
Sitter och kollar lite kring rutten och skulle uppskatta lite input. Tänkte först följa sverigeleden så långt det går och sen vika av mot Kiruna-Riksgränsen. Efter lite planerande känns det fel att göra en sån lång avstickare österut, upptäckte då Sverigetempot genom forumet. Även om amibitionsnivån ligger flertalet nivåer över mina egna, så verkar rutten rimligare.

Planen är därför att köra Sverigeleden från huddiksvall till Åsele, för att där vika av NV och hugga tag i E45 vid Vilhelmina trakten och följa sverigetempot.
Hur är detta vägval i cykelhänsyn? Kommer ta mig fram på en Kona Rove gravelhoj, tält och frystorkad mat, vill inte slå hastighetsrekord.
Ang E45 har jag cyklat från Arvidsjaur och en bit norr om Jokkmokk. Bilarna kör ganska fort (inland och Norrland) men jag kände mig aldrig osäker. Inte mycket trafik då jag cyklade och de höll ut bra. Vägen är rätt bred och rak vill jag minnas.

Förutom det som nämnts tidigare tänker jag att alla grusvägar är inte alltid lika, de kan vara bekvämare än asfalt under de bästa förhållanden, men ibland kan samma väg vara full av regnhål och vara mycket långsammare.
Och det kan ju vara ovanpå andra förhållanden som t.ex vind.

Jag hade nog fuskat med rutten. Tagit norrtåg till Duved, cyklat till Steinkjer, sen hela fv17 till Löding. Efter det är det bara drygt 30 mil till Riksgränsen. Lite OT svar me jag skriver det ändå eftersom fv17 är en sån bucketlist väg jag (och många andra) vill cykla på
Berätta mer om fv17. Låter spännande.

Personligen skulle jag aldrig cykla E10 från Kiruna till Riksgränsen. Smalt och 90+ Km/h. Om du gör det se till att iaf ha ordentliga lampor så du syns på långt håll i dagsljus. Har själv varit nära att klippa ett par långfärdscyklister och känner en som överlevde en prejning med lastbil.

Jag hade inte cyklat vidare efter Bodö/Löding. Rv80 och E6 är inte kul att cykla, det är en god del trafik och ganska smalt till tider.
Det är nog roligare att ta färjan till Lofoten, men då ska man nog cykla i maj eller september. Alldeles för många turister annars.

Senast ändrad:
Jag har inte cyklat vidare efter Bodö/Löding. Rv80 och E6 är inte kul att cykla, det är en god del trafik och ganska smalt till tider.
Det är nog roligare att ta färjan till Lofoten, men då ska man nog cykla i maj eller september. Alldeles för många turister annars.
Hmm. Jag inbillade mig att E6'an skulle vara okej, eller i alla fall inte värre än E10 om en kommer från det svenska hållet men så kanske det inte är. Att ta färjan från Bodö är väl ett alternativ annars men gör ju det hela till en lite annan resa. Kan tänka mig värre öden än att behöva cykla lofoten under högsäsong annars...

En googling på fv17 + cykling i lite olika varianter ger massor av svar. Finns tillomed organiserade rutter och paket. Så känd är den. Gott om sevärdheter med diverse saltstraumar och fjäll och sånt norrmännen är bra på

När jag cyklar med packning, (cykelsemester) så räknar jag med 10 km/tim, med eventuella stopp, turism, mm.
Det brukar stämma ganska bra, vill man cykla 70-80 km på en dag så blir det 7-8 tim.

Personligen skulle jag aldrig cykla E10 från Kiruna till Riksgränsen. Smalt och 90+ Km/h. Om du gör det se till att iaf ha ordentliga lampor så du syns på långt håll i dagsljus. Har själv varit nära att klippa ett par långfärdscyklister och känner en som överlevde en prejning med lastbil.
Kiruna - Riksgränsen har jag bara kört med bil eller mc. Den känns inte lockande med cykel.

En googling på fv17 + cykling i lite olika varianter ger massor av svar. Finns tillomed organiserade rutter och paket. Så känd är den. Gott om sevärdheter med diverse saltstraumar och fjäll och sånt norrmännen är bra på
Jag vill ha ett (kort, sammanfattande och bra) svar. :) Vet att det är svårt. Har googlat lite på grusvägar i Norge, men inte funnit nån klarhet (förutom att de bra sträckorna verkar sjukt bra). Om jag måste cykla på en smal och farlig asfaltväg för att komma till en bra grusväg vet jag inte om det är intressant. Får fortsätta googla (nu med fv17 i sökningen).

Jag vill ha ett (kort, sammanfattande och bra) svar. :) Vet att det är svårt. Har googlat lite på grusvägar i Norge, men inte funnit nån klarhet (förutom att de bra sträckorna verkar sjukt bra). Om jag måste cykla på en smal och farlig asfaltväg för att komma till en bra grusväg vet jag inte om det är intressant. Får fortsätta googla (nu med fv17 i sökningen).
Här är norges egen reklam för rutten annars

Här är norges egen reklam för rutten annars

NejNej, så där ser det inte ut, det är fusk ! Det är iskallt, ösregn och blåser stormmotvind. Backigt. Massor med tyska husbilar överallt. Öl och whiskey är ohemult dyrt och måste tas med från Swe.

NejNej, så där ser det inte ut, det är fusk ! Det är iskallt, ösregn och blåser stormmotvind. Backigt. Massor med tyska husbilar överallt. Öl och whiskey är ohemult dyrt och måste tas med från Swe.
Du hälsar glatt på den tyska husbilen vid tältplatsen. säger "Das natur seeeer shööööön" så bjuder de säkert på lite snapps sen. Eller så går du til macken å köper fina 4.5 or för 40 kr burken. Inte såå dyrt

Det är snarare så att tyskarna är trötta på alla cyklister och ändå är likgiltiga mot andra turister, eftersom de numera är så många. Sen får väl inte mackar sälja alkohol heller (med mindre de har en inbyggd närbutik). Good times

Nu har jag bara kört längs de norra bitarna av Fv17 så jag har inte intim kunskap hela och särskilt inte på cykel. Men det ser finast ut att starta vid Grong, cykla ut mot kusten vid Namsos och därefter vika av norrut så att du kommer på Fv17 vid Heilhornet. Sen börjar väl spektaklet på riktigt och det är bara att läsa in sig på färjor och tunnlar.

Hade det gått att ta sig över Folda och från Engelöya till Skutvik så hade man kunnat undvika E6 nästan helt på södra sidan av Tysfjorden. Dessvärre går ju inte det. E6 är kanske inte helt omöjlig att cykla på (läs upp på tunnlarna först) men det går en hel del tung trafik och den är riktigt smal på sina platser.

Tillbaka
Topp