Bockstyre på vintern?

JockeS

Aktiv medlem
Bockstyre på vintern?
hittade ingen bra tråd om detta så jag gör en ny.

Letar efter en ny pendlare, och försöker hitta en hoj som jag även kanske skulle kunna ha för lite längre landsvägsturer.

Har snöat in mig på Raleigh Gran sport men känner mig lite osäker på att köra bockstyre på vintern.
Förvisso är jag stadsbo och kommer cykla på cykelbanor och mindre stadsvägar, men kommunen är mer kända för att ploga som krattor här så det kommer bli lite slirigt.

Har tidigare kört med MTB och det gått fenomenalt.
Men hur har ni andra det som kör bockstyre?

Bockstyre på vintern?
Har kört bockstyre (44 och 42 cm) på åretruntpendlaren i kanske 6 år nu.
Tycker det fungerar kanon.

Pendlar i stadstrafik med varierande plogning.

Det större problemet vid dålig plogning är väl att cyklar med bockstyre sällan tillåter feta däck.
Feta däck är det ju många som vill ha när det blir kass underlag men å andra sidan finns de ju de som förespråkar smala som skär ner också så det är kanske inte nån showstopper.

Jag har kört på 40 mm dubbade på vintrarna och är ganska nöjd.

Bockstyre på vintern?
Jag tycker det funkar OK men kontrollen man har med ett rakt styre saknas ibland. För mig är det viktigaste att det inte är galet mycket dropp, för jag vill ligga i bocken när underlaget är lömskt. att köra på hoodsen eller uppepå (jag har extra handtag) blir lite läskigt.

Smala däck funkar rätt bra men alltid finns det nån mittemellanmodd där det varken bär eller skär ner. :)

Bockstyre på vintern?
Instämmer i kören som tycker det funkar alldeles utmärkt. Min CX är sagolik när det gäller att bröta genom slask och is och kladd. Sen vetefasen om jag tycker Raleighen verkar vara en så himla bra vinterpendlare i övrigt, verkar lite svårt med breda däck och fälgbromsar är trist.

Bockstyre på vintern?
Jag upplever att kontrollen är bättre med bockastyre jämfört med rakt (har rakt på min pendlare som jämförelse), kanske pga den lägre tyngdpunkten och bättre handledsvinkeln.

Att man får fler handpositioner är en stor bonus. Jag har bockastyre på min vintercykel (byggd på en HT-ram med stel gaffel, skivbromsar och feta dubbdäck).

Bockstyre på vintern?
Fungerar kanon året runt med bockstyre och cantisar. Som redan sagts - enda cruxet kan vara att man inte får in tillräckligt breda dubbdäck. På min Uncle John går det bra med Nokian W240 men på min Pompino ryms bara W106 (ganska kassa - föredrar odubbade fast med grövre mönster).

Man måste inte ha skivbromsar men det kanske är bra - själv har jag kört många mil på vintern med fälgbromsar. Visst sliter man fälgsidor en del men inte så illa om gummina hålls rena.

Bifogar en gammal bild - med koolstopgummin och perfekt justerade frogglegs gick det bra att stanna även när man skjutsade ett barn

Bilagor

• Isabella on a bike.jpg
    Isabella on a bike.jpg
    112.9 KB · Besök: 88
Bockstyre på vintern?
Jag sällar mig till kören som tycker att det fungerar utmärkt. Även utan skivbromsar, även om det såklart hade varit en trevlig bonus.

Bilagor

• WP_20131208_002.jpg
    WP_20131208_002.jpg
    131.6 KB · Besök: 71
Bockstyre på vintern?
Kör TRP Hy/Rd och crosstop-reglage (i kolfiber så klart ;-) ) på en fulkinekolfiberCX.
Funkar med två barn i Chariot - funkar även i DÖDSBACKAR med MÖRDARIS.

Bockstyre på vintern?
PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Fungerar kanon året runt med bockstyre och
> cantisar. Som redan sagts - enda cruxet kan vara
> att man inte får in tillräckligt breda
> dubbdäck. På min Uncle John går det bra med
> Nokian W240 men på min Pompino ryms bara W106
> (ganska kassa - föredrar odubbade fast med
> grövre mönster).

Säkert gamla nyheter, men Schwalbe Active Winter 30mm är faktiskt skitbra. Inte så djupt mönster, men mycket öppnare än Nokian och greppar helt OK så länge det inte är för pudrigt.
Skapligt billiga också.

Bockstyre på vintern?
Har man händerna i bocken har man ju bättre grepp om styret ==> bra vid modd och andra ojämnheter genom att cykeln går rakt och man ställer inte till det med överdrivna pareringar

Bockstyre på vintern?
Jag fastnade lite för Raleighen dels pga design och dels att den funkar både som pendlare och en lamdsvägstur när man är trött på stigarna.

Sedan kan man ju alltid sätta på ett rakt styleroom man inte alls kommer överens med bocken.

Visst hade jag väl föredragit skivbromsar men med tanke på att jag har 1 nedförsbacke till jobbet och en hem så är det ingen prio.
Biltrafiken är minimal och jag har cykelbana 90% av vägen.

Senast ändrad:
Bockstyre på vintern?
Bock fungerar fint. Det är mer andra saker som kan ställa till problem. Jag kör ett förhållandevis smalt styre(42cm) och tycker att kontrollen är bra. Vissa dagar blir det dock alltid svårcyklat med för mycket lössnö eller för spårigt. Då hade en 29er med massa mönster varit grejen istället.

vinter02.jpg

Skivor är guld värda i snö.

Bockstyre på vintern?
Rock skrev:
> Bock fungerar fint. Det är mer andra saker som
> kan ställa till problem. Jag kör ett
> förhållandevis smalt styre(42cm) och tycker att
> kontrollen är bra. Vissa dagar blir det dock
> alltid svårcyklat med för mycket lössnö eller
> för spårigt. Då hade en 29er med massa mönster
> varit grejen istället.
>
>
>
> Skivor är guld värda i snö.

En vanlig MTB ger nog exakt samma resultat. Där krävs en fatbike :)

Bockstyre på vintern?
Rattnalle skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bock fungerar fint. Det är mer andra saker som
> > kan ställa till problem. Jag kör ett
> > förhållandevis smalt styre(42cm) och tycker
> att
> > kontrollen är bra. Vissa dagar blir det dock
> > alltid svårcyklat med för mycket lössnö
> eller
> > för spårigt. Då hade en 29er med massa
> mönster
> > varit grejen istället.
> >
> >
> >
> > Skivor är guld värda i snö.
>
> En vanlig MTB ger nog exakt samma resultat. Där
> krävs en fatbike :)

Mycket möjligt, men det är för trångt i mitt förråd.

Bockstyre på vintern?
Har lite lätt beslutsångest nu dårå...
Står och väljer mellan en Scott Sub 45 och en Raleigh Gran Sport.
Ingen av cyklarna kan jag provcykla då dom är 10 mil bort.

Bockstyre på vintern?
Se till att få plats med feta däck, ca 45 mm i alla fall. Sedan är det för mig en invänjningsperiod varje vinter på ett par dagar efter första riktiga snöfallet.

Kört CX de senaste 5 åren i alla fall. Året runt.

Bockstyre på vintern?
Rock skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Rock skrev:
> >
>
> > -----
> > > Bock fungerar fint. Det är mer andra saker
> som
> > > kan ställa till problem. Jag kör ett
> > > förhållandevis smalt styre(42cm) och tycker
> > att
> > > kontrollen är bra. Vissa dagar blir det dock
> > > alltid svårcyklat med för mycket lössnö
> > eller
> > > för spårigt. Då hade en 29er med massa
> > mönster
> > > varit grejen istället.
> > >
> > >
> > >
> > > Skivor är guld värda i snö.
> >
> > En vanlig MTB ger nog exakt samma resultat.
> Där
> > krävs en fatbike :)
>
> Mycket möjligt, men det är för trångt i mitt
> förråd.

Tjena!

Sämsta ursäkten någonsin.

Bockstyre på vintern?
Mycket intressant tråd. har själv kört hybridvariant flear år som pendlare (Kona Dr Dew). Grym hoj på många sätt, mkt robust etc. Men...kanske inte snabbast.

Vad rekommenderar Ni bock-fantaster för cross till jobbet?
Skivor och skärmfästen förstås, men vilka märken/modeller?

Bockstyre på vintern?
"Skivbroms " etc. jag kör en gammal MTB som har fått sig ett bockstyre och med gamla sortens bromsar inga problem alls. Reglagen är avlagda Tiagra som man inte behöver vara så rädd om =)

//Fritz

Bockstyre på vintern?
Jag tror som en del redan har nämnt, att bredd och drop är helt avgörande för kontrollen. Kolla en motocrosshoj. Där lär kontrollen vara a och o och aeroegenskaperna ganska oviktiga. Hur ser en sådan mc ut? Tja...

Bockstyre på vintern?
Tycker att rakt syret om vintern i stadsmiljö känns tryggare än bock. Vad skulle fördelen med bock i stadsmiljö vara?

Bockstyre på vintern?
När det gäller spårkänslighet i snö är min erfarenhet att den saltade djupsnö man ofta finner i t ex Göteborg är totalt hopplös. Den saknar struktur och är helt hopplös att cykla i. Jag kör MTB-däck, som iofs är ganska blankslitna; men gummiblandningen är ju greppig och fin.
Tacka vet jag Partille. De verkar ha mindre budget och har bara råd att ploga undan djupsnön då och då, samt sprida flis. Saltet sprids långsamt från omkringliggande vägar och är inget praktiskt problem på cykelbanorna medan djupsnön finns kvar.
Hur var det för TS? Blev det bockstyre och 45mm däck? Jag kom ju till tråden för att få höra en upplösning; noterade att den började på hösten och nu är det ju vår! :-)

Bockstyre på vintern?
När det gäller spårkänslighet i snö är min erfarenhet att den saltade djupsnö man ofta finner i t ex Göteborg är totalt hopplös. Den saknar struktur och är helt hopplös att cykla i. Jag kör MTB-däck, som iofs är ganska blankslitna; men gummiblandningen är ju greppig och fin.
Tacka vet jag Partille. De verkar ha mindre budget och har bara råd att ploga undan djupsnön då och då, samt sprida flis. Saltet sprids långsamt från omkringliggande vägar och är inget praktiskt problem på cykelbanorna medan djupsnön finns kvar.
Hur var det för TS? Blev det bockstyre och 45mm däck? Jag kom ju till tråden för att få höra en upplösning; noterade att den började på hösten och nu är det ju vår! :-)
Om däcken är blandslitna finns det ju bevisligen bättringspotential...

Bockstyre på vintern?
Jag har norrlandspendlat en vinter på mtb med 2,25 dubbdäck, och sedan en vinter på bockstyrecykel med samma däck.

Rakt styre ger klart mer kontroll när det är knöligt och stökigt, men jag kör ändå hellre med bockstyrecykel på pendlingen. Ergonomi och mindre luftmotstånd är trevligt!

Jag tycker inte det är kul med smalare däck och bockstyre när det är riktigt stökigt dock ☠️

Bockstyre på vintern?
Ja, bockstyre är helt rätt, bytte vintercykel från mtb till cx för +15 år sedan, inte ångrat mig en enda gång. Kör numer 35 däck. Du ska alltid hålla ömt i styret, man styr inte med det utan det är balansen, som styr. Är det stökigt underlag, så är det bra att hålla löst uppepå. När det går fort utför, alltid i bocken, bäst balans i cykeln då. Idag kan, en gravel med 40-45 däck vara ett bra alternativ.

Bockstyre på vintern?
Kanske den oortodoxa kombinationen dropperpost och bockstyre kan vara något? Ger bra möjlighet att förflytta tyngdpunkten neråt/sidledes när underlaget blir stökigt.

Tillbaka
Topp