zeepreeme
Aktiv medlem
Retro mtb:s!!!
Jaså, jag gillar designen ?. Cook är lite väl dyra, men kanske Kooka om kan hitta några fina. Hade ju gärna haft ett par Syncrosde där vevarna måste dock bort...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jaså, jag gillar designen ?. Cook är lite väl dyra, men kanske Kooka om kan hitta några fina. Hade ju gärna haft ett par Syncrosde där vevarna måste dock bort...
Vad är det för styre du har? Var kan man hitta ett sådant?Visa bilaga 673268
Kool Stop belägg och Gravelkings...nu är det bara en tubeless-konvertering som saknas men det får vänta till sommaren.
Staystrong Cruiser Race bar:Vad är det för styre du har? Var kan man hitta ett sådant?
//m

Kul att racken blev bra!Univegan från förra sidan i tråden har råkat byta skepnad. Hittade ett par Magura HS-22 på K&S, har alltid velat pröva sådana, så de åkte på.
Frågade efter pakethållare i yardsaletråden, skrev mest på skoj att "en gammal Blackburn vore schysst" utan att ha några större förhoppningar. Dagen efter svarar någon att de har matchande fram- och bak-Blackburn, vilket så klart inte går att motstå. Skärmar från yardsaletråden har den också fått, och annat styre, stam och lite allmänt småfix.
130 mm-stammen är för lång, men den kostade 30 kr på Tradera så den får duga tills jag hittar en kortare stam eller ett passande knasstyre®. Om någon har stam eller styre att sälja så säg till. Dock är gaffelröret 1 1/8", så utbutet av quillstammar är lite begränsat.
Höger växelreglage är ett tumreglage för 10-delade MTB-växlar, så det drar jättemycket vajer. Funkar faktiskt rätt bra i friktionsläge, man har alla växlar inom typ 90 graders rörelse på reglaget, men om någon skulle vilja sälja ett DX-tumreglage så är jag mycket intresserad.
Somliga kanske skulle se det som att jag har lagt en massa tid på att plocka ihop något som mest ser ut som ett bra utgångsobjekt för ett mer cleant och tufft bygge. Eller en burksamlarcykel. Själv är jag toknöjd. Kul att cykla på och ser astuff ut i mitt tycke. Behöver dock någon korg fram och lämpliga väskor bak tror jag.
Visa bilaga 679210Visa bilaga 679211Visa bilaga 679212Visa bilaga 679213
Det blev det verkligen! Jackpot för min del.Kul att racken blev bra!
Magurabromsarna är grymma, hade sådana på en cykel jag hade i min ägo under en kort period :)Hittade ett par Magura HS-22 på K&S, har alltid velat pröva sådana, så de åkte på.
Svinfet! Toyota hilux-vibbar på ett bra sätt!Univegan från förra sidan i tråden har råkat byta skepnad.
Hittade ett par Magura HS-22 på K&S, har alltid velat pröva sådana, så de åkte på.
Frågade efter pakethållare i yardsaletråden, skrev mest på skoj att "en gammal Blackburn vore schysst" utan att ha några större förhoppningar. Dagen efter svarar någon att de har matchande fram- och bak-Blackburn, vilket så klart inte går att motstå. Skärmar från yardsaletråden har den också fått, och annat styre, stam och lite allmänt småfix.
130 mm-stammen är för lång, men den kostade 30 kr på Tradera så den får duga tills jag hittar en kortare stam eller ett passande knasstyre®. Om någon har stam eller styre att sälja så säg till. Dock är gaffelröret 1 1/8", så utbutet av quillstammar är lite begränsat.
Höger växelreglage är ett tumreglage för 10-delade MTB-växlar, så det drar jättemycket vajer. Funkar faktiskt rätt bra i friktionsläge, man har alla växlar inom typ 90 graders rörelse på reglaget, men om någon skulle vilja sälja ett DX-tumreglage så är jag mycket intresserad.
Somliga kanske skulle se det som att jag har lagt en massa tid på att plocka ihop något som mest ser ut som ett bra utgångsobjekt för ett mer cleant och tufft bygge. Eller en burksamlarcykel. Själv är jag toknöjd. Kul att cykla på och ser astuff ut i mitt tycke. Behöver dock någon korg fram och lämpliga väskor bak tror jag.

Imponerande att det "vrak" jag lämnade i Horred en mörk kväll blivit så vacker och funkis!!Univegan från förra sidan i tråden har råkat byta skepnad.
Hittade ett par Magura HS-22 på K&S, har alltid velat pröva sådana, så de åkte på.
Rackans vilken bra 'many-thing-bike'! Så såg mina och många andras touring mtb's ut när jag började köra långturer för sisådär trettio år sedan. ?Univegan från förra sidan i tråden har råkat byta skepnad.
Jag hade kört 2,1". För inte så länge sen så var det helt normalt, och det har inte blivit okörbart sen dess även om det inte längre är gängse praxis. Kör själv Maxxis 2,2" på fälgar med 17 mm innerbredd.
Exempel från tråden: https://happyride.se/forum/threads/retro-mtb-s.3202268/post-4382104
Toppen, tack för hjälpen! Då blir det nya 2.1"Instämmer med @Orwar - det är bara att köra. Det är i hög fart i stökig terräng och hårda kurvor det eventuellt blir problem med för smal fälg, aldrig annars. Bara att köra!
Jag tycker det kan bli lite svampigt om en gillar att köra med lågt tryck. Kan dock bero på att jag är fet och oteknisk i mitt cyklande...Toppen, tack för hjälpen! Då blir det nya 2.1"![]()
Ja, importerade 2.35" Z-max var lycka innan bra fjädring fanns.Ju högre däckstryck du ska köra desto bredare kommer funka. Har en uppsättning Z-Max på Vantage Comp-fälgar på en av cyklarna, och det går hur bra som helst.
kanske ett beaterobjekt i en förort till stockholm https://www.facebook.com/marketplace/item/3276908735939561/Någon som har förslag vart man hittar sig en 90tals mtb som vardagsbeater i sthlm? Är det blocket eller facebok häleriplace som gäller?
Mmm yum yum ?? min pahoehoe är aluminiumbrosan tror jag.Premiärtur i helgen. Liten blandning av retro och nya prylar på en 98a Kona Kilauea ram :)
Visa bilaga 685621
Vi behöver bilder!Jag köpte contactspeed till min Cannondale Killer v800. Tänkte först Billy Bonkers eller andra BMX-däck men så såg jag på rullmotstånd... Och jag är ganska lat.
Den är för övrigt till salu men jag bor dessvärre i Oslo.
Så nu till den stora frågan, vara som alla andra eller vara lite snabbare, dom heter ju trots allt contact SPEED så dom bör ju vara SVINSNABBA?
Kommer förmodligen använda hojen som en vardagsbeater så contact speed (2.0") kanske blir nice då det mestadels kommer bli asfalt....samtidigt ser ju billy bonkers (2.1") fetare ut
Visa bilaga 685928
What he said.Speed för faan
What he said.
Billy bonkers må se feta ut men contact speed är riktigt sköna för pengen och klart mer lättrullade. Ser rätt fett ut med så stora nästan-slicks också ?
The fatter the batter! ;)Visa bilaga 686039
Ganska feta redan vid 42 mm
Har precis gått och funderat på vad barnen ska cykla på om sisådär 3-4 år när de ska såpass långt att de behöver dugliga "brukscyklar". Retro-mtb är ju både lite rolig att hoja på och grymt funktionell. Snyggt!Byggde ihop denna till min son i helgen. Ramen var fräsch men delarna trötta så jag fick gräva lite i lådorna. Styrstammen kommer från @Kung Stalle . Den blev ganska frän tycker jag (och sonen).
Tack, byta dom trött double fighter däcken till contact speed blir kvällens mekWhat he said.
Billy bonkers må se feta ut men contact speed är riktigt sköna för pengen och klart mer lättrullade. Ser rätt fett ut med så stora nästan-slicks också ?
Bättre bildHar en gammal Univega från ca 1997. Underbart lättcyklad. Har börjat göra om den till en gatucykel med snällare däck. Skiftade över hjulen från en Crescent.
Växlarna hänger inte riktigt med. Framförallt bakväxeln, STX RC, så den är i princip en singelspeed idag.
Fascinerande att dessa klassades som MTB på 90-talet. Känns mer som en racer idag.
Bättre bild
Visa bilaga 687336
Ja, inte original. De kommer från en crescent som sonen använder.Intressant ekermönster!