Visa smarta cykel-lifehacks

Kung Stalle

Aktiv medlem
Tjena!

Det finns säkert några små bra tricks och tips för cyklandet. Visa era smarta så kanske man får nåt smart med sig ut på turen.

Jag har en liten stump kedja på den nyckelknippa som alltid följer med ut på turen. Redo för eventuella haverier. Har ett kedjelås i multiverktyget som löser det mesta men blir det ordentlig sallad så kan en kedjestump komma väl till pass.
1709540789947.jpeg

Sen har jag lagat skaljackor med Gorillas genomskinliga tejp. Med stor framgång! Lappen sitter och det blir visserligen en blank yta men det är iaf i samma färg.
1709540920616.jpeg

1709540999644.jpeg

Nu råkar tejprullen och tyget vara samma färg men så är alltså inte fallet. Tejpen är genomskinlig.

Så... hit me up med fler bra trix!

Stalle

Tjena!

Det finns säkert några små bra tricks och tips för cyklandet. Visa era smarta så kanske man får nåt smart med sig ut på turen.

Jag har en liten stump kedja på den nyckelknippa som alltid följer med ut på turen. Redo för eventuella haverier. Har ett kedjelås i multiverktyget som löser det mesta men blir det ordentlig sallad så kan en kedjestump komma väl till pass.
Visa bilaga 684158

Sen har jag lagat skaljackor med Gorillas genomskinliga tejp. Med stor framgång! Lappen sitter och det blir visserligen en blank yta men det är iaf i samma färg.
Visa bilaga 684160

Visa bilaga 684161
Nu råkar tejprullen och tyget vara samma färg men så är alltså inte fallet. Tejpen är genomskinlig.

Så... hit me up med fler bra trix!

Stalle
Yo Stalle !

Gud vad bra. ?
Jag kommer "stjäla" båda hacken !
Kedjestump för att det är snyggt på nyckelknippan och tejpen för att laga skidbyxorna som fylls av snö pga revor längs ner på byxbenen.

Är det den här tejpen du använt ?

Jag har med stor framgång använt spinnaker tejp för att laga kläder. Inte genomskinlig men finns i alla regnbågens färger.
Efter att testat några andra alternativ så som gear aid tenacious & tear aid är jag redo att säga att spinnaker tejp är fan bäst. Limmet sitter direkt och lossnar inte i tvätten eller torktumlaren efter några cykler. 5 av 5 toasters.
Har dock inte testat gorilla tejpen än.

Jag har med stor framgång använt spinnaker tejp för att laga kläder. Inte genomskinlig men finns i alla regnbågens färger.
Efter att testat några andra alternativ så som gear aid tenacious & tear aid är jag redo att säga att spinnaker tejp är fan bäst. Limmet sitter direkt och lossnar inte i tvätten eller torktumlaren efter några cykler. 5 av 5 toasters.
Har använt spinnakertejp för att laga ett sönderblåst tält. Väldigt enkelt och blev scnyggt, då jag hittade exakt rätt oreanga färg. Men har av naturliga skäl inte provat tvätta yttertältet. Kul att höra att tejpen håller för det.
Ska beställa svart tejp till skidbyxorna NU ! ?

Visa bilaga 684158
Listigt med kedjestump på nyckelknippan, jag har ännu inte kommit längre än till en ölöppnare

Men för att verkligen vara säker på att kunna använda kedjestumpen när det behövs borde du väl ha (minst) två kedjelås?

Som jag har skrivit tidigare:
På cyklarna med kedjelås har jag med mig en sådan här
Topeak Power Lever X (Det finns en utan "X" men den skall inte funka lika bra!)
Det är en riktigt listig konstruktion som funkar både för att sätta ihop och ta isär kedjelås,
det finns även plats för ett xtra kedjelås inuti och änden av handtagen funkar som däckavtagare
då har även jag en kedjestump med mig, med det andra kedjelåset fastsatt på och ett multiverktyg med kedjebrytare.
Jag har ännu inte behövt använda ngt av detta, men min förhoppning är att det skall hjälpa mig att fixa det som kan behövas både snabbare o enklare när det behövs, troligen i både regn o mörker.

Använde segeltejp på min kite när jag kitesurfade förr i tiden. Fördelen med den tejpen är att den är "rip stop", d v s den kan inte lätt revas upp även om den skulle bli skadad. Tror även den vulkaniserar med underliggande material vilket är en annan kemisk bindning än lim. Bra skit helt enkelt.

Listigt med kedjestump på nyckelknippan, jag har ännu inte kommit längre än till en ölöppnare

Men för att verkligen vara säker på att kunna använda kedjestumpen när det behövs borde du väl ha (minst) två kedjelås?

Det är en riktigt listig konstruktion som funkar både för att sätta ihop och ta isär kedjelås,
det finns även plats för ett xtra kedjelås inuti och änden av handtagen funkar som däckavtagare
då har även jag en kedjestump med mig, med det andra kedjelåset fastsatt på och ett multiverktyg med kedjebrytare.
Jag har ännu inte behövt använda ngt av detta, men min förhoppning är att det skall hjälpa mig att fixa det som kan behövas både snabbare o enklare när det behövs, troligen i både regn o mörker.
Jag nöjer mig med att använda befintlig sprint. Det håller den rundan iaf. Men som sagt…. Det är för rejäl kedjesallad. Annars brukar ju en något kortare kedja och kedjelås fungera.

Stalle

Ventil-verktyg på nyckelknippan. Kör Lezynes skruv-pump och då är det bra att ha verktyget med sig om man köpt slang på rundan, glömt dra åt ventilen innan man installerade slangen eller om polaren får punka :)
Ett annat hack är att byta ventilkopplingen till en som inte skruvar ut ventilkäglan. Lezyne har inte riktigt lyckats där.
Annars smart ändå!

Kedjeolja på ventil och ventilkägla är bra om man kör tubeless för att guckan skall fastna mindre.
På tal om olja... är man sån stofil som jag som kör SPD och det är snöiga förhållanden så kan man med fördel spraya vanlig kedjeolja på pedalerna och pedalklossarna innan man far iväg. Då fastnar inte lika mycket snö.

Stalle

Tear Aid har jag lagat både skidkläder och annat med. Min supertunna löpvindjacka har säker tvättats 30 gånger utan att tejpen lossnat. Har alltid ett paket i pjäxbagen.

Wippermann Connex kedjelås kräver inget verktyg för varken att sära eller sätta ihop.

Wippermann Connex kedjelås kräver inget verktyg för varken att sära eller sätta ihop.
Topeak Power Lever X verktyget fungerar även som
däcksavtagare
TTL007_tirelever.jpg

ventilverktyg
TTL007_core.jpg

detta utöver kedjelås-montering, -demontering och -förvaring
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-4_800x800.jpg
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-3_800x800.jpg

<REDIGERAT>
Dessutom verkar åtminstone Wippermann Connex 12-speed Link vara riktigt dyr!
Hela 18,90 €/st (eller 24,90 €!)
Topeak Power Lever X: 10,49 €
2st Shimano SM-CN910-12 Quick-Link Connector: 7,34 €
Ett enda Wippermann Connex kedjelås är alltså dyrare än både två Shimano kedjelås och ett Topeak-verktyg!

Redigerat: länkar

Senast ändrad:
Jag lärde mig den hårda vägen att det kan samlas en hel del smuts på ett blött/fuktigt däck. Smutsen har en förmåga att lossna och trilla ner i däcket när man lagar en punktering och vips har man en ny punktering. Efter det har jag alltid med en liten trasa/tygbit som jag kan använda vid blött väglag för att torka bort all lös smuts från däcket innan jag börjar åtgärda punkteringen.

Jag brukar även ha med ett par såna supertunna engångshandskar för att slippa olja ner händerna om jag behöver mecka med delar på cykeln som är riktigt grisiga (fett/olja eller som bara riktigt, riktigt smutsiga). Att slippa cykla vidare med nergrisade oljefettsmutsiga fingrar/händer är rätt skönt.

En annan bra grej om man vill slippa punkor på vintern i allt dödsgrus. Häll i lite tubelessvätska i slangen via ventilen. 100gram tyngre men så sjukt skönt att slippa punkor på vinterpendlaren.

Stalle

Osäker på om "hacket" passar här. Ska försöka förklara utan att rita ett förfarande diagram:

Använder Crankbrothers Eggbeater enligt bilden och klossarna är för låga för mina Shimano RX6 (gravelskor). Där pedalen ska vilar mot undersidans gummidubbar på var sida. Så det blev när omöjligt att trycka på och slita loss skon. Tog en tidigare bricka från de kasserade klossarna, den silvriga delen där skruvarna monteras och placerade den under mässingsklossen och fick då rätt höjd. En över och en bricka under. Kanske liknande problem uppstår med SPD-klossar och kan lösas med detta enkla "hack"?

Fick två tunna plastbrickor med klossarna, men dessa var för låga. Har sett mer brutala åtgärder med vinkelslip och såga ur gummi ur dubben. Tänkte att min lösning var smidigare.

Det här är något jag precis har utfört och det verkar fungera riktigt bra. Men jag har ännu inte testcyklat. Kanske blir det för löst... Hämska tanke. Återkommer om så är fallet.

1713114665105.jpeg
1713114849104.jpeg
1713114974812.jpeg

det förekommer och kan krävas olika längder på skruvarna. det är närmast gängningen i skon som förhåller olika jämfört med ytan där klossarna skall möta skon. det är frusterande när levererade skruvar är för korta. ibland kan man lösa problemet genom att komprimera med hjälp av längre skruvar och sedan byta till de kortare.

är problemet att klossen sticker ut för långt brukar jag bygga på sulan med polyuretangucka sikaflex eller liknande. är sulan för hög skulle nog vinkelslipen åka fram. inte råkat ut för det, däremot att sulan sas i sidled tar plats i anspråk som behövs för att pedalen skall kunna greppa spd-klossen. har åtgärdats med rakslip, typ dremel modell större.

Topeak Power Lever X verktyget fungerar även som
däcksavtagare
TTL007_tirelever.jpg

ventilverktyg
TTL007_core.jpg

detta utöver kedjelås-montering, -demontering och -förvaring
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-4_800x800.jpg
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-3_800x800.jpg

<REDIGERAT>
Dessutom verkar åtminstone Wippermann Connex 12-speed Link vara riktigt dyr!
Hela 18,90 €/st (eller 24,90 €!)
Topeak Power Lever X: 10,49 €
2st Shimano SM-CN910-12 Quick-Link Connector: 7,34 €
Ett enda Wippermann Connex kedjelås är alltså dyrare än både två Shimano kedjelås och ett Topeak-verktyg!

Redigerat: länkar
Har du använt Topeaks verktyg?

Tänkte klicka hem ett men recensionerna på amazon sade att den går sönder när den används som däckavtagare och att tången är för grov för att få plats för att trycka till en quicklink...

Återkoppling gällande Crankbrothers Eggbeater-klossarna. Mitt "hack", känns inte 100% tillförlitligt. Snarare 50% riskfyllt. Det blir ett på tok för långt överhäng på fram och baksidan av klossen. Får konstruera något annat.
Dessa med en av de medföljande plastdistanserna borde bli bra?

Tillbaka
Topp