En fundering är om Svahn kan ha någon chans att nå Diggins i totalen givet att Diggins form verkar lite svajig.
Svahn ligger f.n. 162 poäng efter och det som återstår är:
- 50 km masstart, klassisk stil, Holmenkollen
- Sprint, klassisk stil, Drammen
- Sprint, klassisk stil, Falun
- 10 km ind. start, klassisk stil, Falun
- 20 km masstart, fristil, Falun
Så, fyra av fem lopp i klassisk stil, vilket borde gynna Svahn. Dessutom är fristilsloppet en masstart vilket jag gissar också kan vara en fördel. Spontant känns det som att det inte är omöjligt, men att det ska vara rätt mkt stolpe in för Svahn och stolpe ut för Diggins.
Poängskalan är enligt följande:
Sen vet jag inte hur det är med bonuspoäng i Holmenkollen. Enligt 3.1.1. i
VC-reglerna ska det vara 6 bonusstationer med poäng enligt nedan:
Dessutom finns enligt 3.1.3 i dessa regler poäng att hämta i sprintkvalen enligt samma poängskala som vid bonuspoängen ovan.
Spekulation
Om man tittar på sprintarna skulle ett inte superoptimistiskt tips kunna vara:
- Sprintkval: Svahn kommer tvåa i ett och trea i ett. Diggins kommer 7:a i ett och inte topp-10 i ett:
- Svahn: 22 p, Diggins: 4p => Svahn: +18 p
- Sprintheat: Svahn kommer trea i båda sprintarna. Diggins kommer 10:a i en och 22 i en.
- Svahn: 180 p, Diggins: 101 p => Svahn: +79 p
Då plockar Svahn in 97 poäng i sprintarna, d.v.s. 65 poäng måste tas in i distansloppen, d.v.s. i snitt 22 poäng/lopp. I lördagens lopp tog Svahn in 20 poäng på Diggins (11:e mot 21:a plats). Om man beaktar att 20 km masstart, fristil, bör passa Diggins relativt bra och att det troligen blir svårt att plocka några poäng där (snarare finns det väl risk för poängtapp) så kan bonuspoängen på lördag bli rätt viktiga. Om man spekulerar i ett fält där åkare successivt droppar av skulle det kunna vara rätt avgörande att kunna gå med ett par varv längre och vara topp-3 vid bonuspoängen uppe vid Frognerseteren.
Som sagt, mitt grundtips är att Diggins tar hem världscupen. Vore dock kul om det kunde bli kamp in till slutet.