[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Hade svenskarna dåligt material i Finland idag? Jonna å Linn vidare som lucky looser och någon okänd tyska tvåa före tre svenskor i finalen?
Okänd är väl att ta i. Har tre semifinalplatser i fristilssprintar den här säsongen (placeringar 7,8 och 9).

Både Sundling och Svahn åkte igår medan Skistad och Rydzek vilade (liksom Maja).

Sen tror jag att den där banan inte passar Sundling så bra. Är svår att köra ifrån på och den där typen av upplopp finns det de som är bättre än Sundling på.

Okänd är väl att ta i. Har tre semifinalplatser i fristilssprintar den här säsongen (placeringar 7,8 och 9).

Både Sundling och Svahn åkte igår medan Skistad och Rydzek vilade (liksom Maja).

Sen tror jag att den där banan inte passar Sundling så bra. Är svår att köra ifrån på och den där typen av upplopp finns det de som är bättre än Sundling på.
Jo men norges skidor såg ju fantastiskt mkt bättre ut i utförskörningen innan upploppet. Därför jag gissade på materialet men jag orkade inte kolla på viasats elände till sändning utöver själva loppen så fick aldrig någon kommentar.

Jo men norges skidor såg ju fantastiskt mkt bättre ut i utförskörningen innan upploppet. Därför jag gissade på materialet men jag orkade inte kolla på viasats elände till sändning utöver själva loppen så fick aldrig någon kommentar.
Är det Skistad så är hon ju klart mkt större vilket är en fördel. Dessutom, om man tittar i finalen tycker jag det ser ut som hon trycker till ett kraftigare tag än konkurrenterna precis i "puckeln" innan de börjar utförskörningen.

JHK glider närmast alltid väldigt bra.

Gula kortet på Frida tycker jag var lite lurigt. Som jag uppfattar det försöker Kern gå i en lucka mellan Frida och kurvans inre gräns (v-boards) som helt enkelt inte är tillräckligt bred för att rymma henne när hon skejtar. Har dock inte detaljanalyserat det. Är ju inte första gången det varit "strul" i den kurvan.

Den siste blir ju f.ö. mer påpassad än segrarna, möts ju upp av BÅDE kranskulla och kransmas på upploppet.

Den siste blir ju f.ö. mer påpassad än segrarna, möts ju upp av BÅDE kranskulla och kransmas på upploppet.
De vet väl inte om det är en man eller kvinna som ska komma sist så då får ju båda sitta kvar om de ska ha samma mottagande som segrarna. Och hänger båda kvar där så kan de väl lika gärna få göra något för att det inte ska kännas helt bortkastat att vänta.

Noterar att det på herrsidan, om jag inte tittar alldeles galet, var största segermarginalen i Vasaloppet sedan 2000 då Raul Olle vann med 4:39 före Oskar Svärd och 4:40 före Staffan Larsson.

Annat var det 2014 då det bara var 29 sekunder ner till 20:e man och hela 66 man var närmare segraren än i år.

De vet väl inte om det är en man eller kvinna som ska komma sist så då får ju båda sitta kvar om de ska ha samma mottagande som segrarna. Och hänger båda kvar där så kan de väl lika gärna få göra något för att det inte ska kännas helt bortkastat att vänta.
Tror inte det handlar om det, utan att man vill stänga loppet och hela veckan på ett snyggt sätt.

Verkar f.ö. varit uppåt 2500 som bröt eller plockades av. Jag kollade kameran i evertsberg strax efter att repet dragits där, och då var det kö av folk på väg in under portalen som fick ta av sig skidorna och traska iväg. Lär ha gått åt en hel del brytbussar bara där.

Verkar f.ö. varit uppåt 2500 som bröt eller plockades av. Jag kollade kameran i evertsberg strax efter att repet dragits där, och då var det kö av folk på väg in under portalen som fick ta av sig skidorna och traska iväg. Lär ha gått åt en hel del brytbussar bara där.
Tog de höjd för de som fick starta senare pga parkeringshaveriet?

Jag tror de var ganska generösa i början av loppet, senare måste de ju tighta till av säkerhetsskäl. Tror det ändå var typ 15:45 jag kollade i evertsberg, och ursprunglig reptid där är 15:00.
Syftet är väl mest att inte ha massa folk ute i mörkret. Ä väl elljus från Eldris och in men fram till Eldris är väl många som kör i halvmörker åtminstone.

Therese J vann i "comebacken"
Fattar inte riktigt resultaten. Att Johaug var först verkar tydligt. Sen verkar det lite mer oklart.

I FB-länken ovan är Gasparin tvåa och Boner trea (trots att Boner har bättre tid än Gasparin).

På denna FIS-sida ser det ut så här:
1709550514477.png

Och på denna FIS-sida ser det ut så här (ser ut att stämma med bilden där jag tycker mig känna igen Kowalczyk):

1709550233738.png

Kan det handla om vilka åkare som är aktiva tävlingsåkare och vilka som åker som rena motionärer? Boner har visserligen ett Lizenz-nummer i sista listan med står som Non active i åkardatabasen:
1709550761272.png

En fundering är om Svahn kan ha någon chans att nå Diggins i totalen givet att Diggins form verkar lite svajig.

Svahn ligger f.n. 162 poäng efter och det som återstår är:
  • 50 km masstart, klassisk stil, Holmenkollen
  • Sprint, klassisk stil, Drammen
  • Sprint, klassisk stil, Falun
  • 10 km ind. start, klassisk stil, Falun
  • 20 km masstart, fristil, Falun
Så, fyra av fem lopp i klassisk stil, vilket borde gynna Svahn. Dessutom är fristilsloppet en masstart vilket jag gissar också kan vara en fördel. Spontant känns det som att det inte är omöjligt, men att det ska vara rätt mkt stolpe in för Svahn och stolpe ut för Diggins.

Poängskalan är enligt följande:
1709551179894.png

Sen vet jag inte hur det är med bonuspoäng i Holmenkollen. Enligt 3.1.1. i VC-reglerna ska det vara 6 bonusstationer med poäng enligt nedan:

1709551491069.png

1709551587773.png

Dessutom finns enligt 3.1.3 i dessa regler poäng att hämta i sprintkvalen enligt samma poängskala som vid bonuspoängen ovan.

Spekulation
Om man tittar på sprintarna skulle ett inte superoptimistiskt tips kunna vara:
  • Sprintkval: Svahn kommer tvåa i ett och trea i ett. Diggins kommer 7:a i ett och inte topp-10 i ett:
    • Svahn: 22 p, Diggins: 4p => Svahn: +18 p
  • Sprintheat: Svahn kommer trea i båda sprintarna. Diggins kommer 10:a i en och 22 i en.
    • Svahn: 180 p, Diggins: 101 p => Svahn: +79 p
Då plockar Svahn in 97 poäng i sprintarna, d.v.s. 65 poäng måste tas in i distansloppen, d.v.s. i snitt 22 poäng/lopp. I lördagens lopp tog Svahn in 20 poäng på Diggins (11:e mot 21:a plats). Om man beaktar att 20 km masstart, fristil, bör passa Diggins relativt bra och att det troligen blir svårt att plocka några poäng där (snarare finns det väl risk för poängtapp) så kan bonuspoängen på lördag bli rätt viktiga. Om man spekulerar i ett fält där åkare successivt droppar av skulle det kunna vara rätt avgörande att kunna gå med ett par varv längre och vara topp-3 vid bonuspoängen uppe vid Frognerseteren.

Som sagt, mitt grundtips är att Diggins tar hem världscupen. Vore dock kul om det kunde bli kamp in till slutet.

Senast ändrad:
Skillnaden är slående mot vad Wassberg och Gunde sade i Gunde-dokumentären, ”på gymnasiet ska man ha lärt sig hur ens kropp fungerar”.
Vissa verkar inte ha gjort det ens vid 35. Skillnaden i resultat är ju iofs också slående…

Svenska truppen till femmilarna i klassisk stil i Holmenkollen i helgen:

Ebba Andersson
Sofia Henriksson
Frida Karlsson
Moa Lundgren
Jonna Sundling
Linn Svahn

Fredrik Andersson
Jens Burman
Calle Halfvarsson
Johan Häggström
Leo Johansson
William Poromaa

Just nu säger yr.no noll eller en minusgrad för damerna på lördagen och likartat eller aningen kallar för herrarna på söndagen.

Skillnaden är slående mot vad Wassberg och Gunde sade i Gunde-dokumentären, ”på gymnasiet ska man ha lärt sig hur ens kropp fungerar”.
Vissa verkar inte ha gjort det ens vid 35. Skillnaden i resultat är ju iofs också slående…
Vilken j...a tomte, inte 1a gången direkt?

Vilken j...a tomte, inte 1a gången direkt?
Inte så lätt att klara träningsbalansen och hålla formen över en hel säsong. Tex när åren har rullat på och man plötsligt märker ett ökat behov av återhämtning. Då är kan överträningen lura en.

Inte så lätt att klara träningsbalansen och hålla formen över en hel säsong. Tex när åren har rullat på och man plötsligt märker ett ökat behov av återhämtning. Då är kan överträningen lura en.
Det är alltid massa ursäkter, ofta framkommer inte att han skapar problem själv och sen uttalar halvsanningar i media.
När Reck tränade honom så skulle han minska volymen tex för att tåla den högre belastningen med alla kort-drag osv.
Men vem visste bäst själv och körde på som vanligt och sen uttalade sig i media att den träningen passade inte honom.
Det framkom till slut att det "kanske" inte var Recks fel, sånt kommer dock inte ut till allmänheten.
Jag tycker att det är en ständigt pågående fars

Det är alltid massa ursäkter, ofta framkommer inte att han skapar problem själv och sen uttalar halvsanningar i media.
När Reck tränade honom så skulle han minska volymen tex för att tåla den högre belastningen med alla kort-drag osv.
Men vem visste bäst själv och körde på som vanligt och sen uttalade sig i media att den träningen passade inte honom.
Det framkom till slut att det "kanske" inte var Recks fel, sånt kommer dock inte ut till allmänheten.
Jag tycker att det är en ständigt pågående fars
Om jag läser rätt ligger han 8a i totalcupen så jag tycker inte han är så dålig som många forumexperter egentligen. När t.ex Burman eller Häggström gör dåliga lopp uttalar väl sig inte de själva om att de gjort si eller så med träningen vilket skulle kunna förkalra resultaten i viss mån. Men Calle säger väl ganska mycket vad som hänt vilket jag tycker är lite befriande. Jag är helt övertygad om att alla utövare i viss mån justerar träningen under säsong, efter egen form och resultat osv osv i samråd med tränare och sig själva. Det finns liksom inget fast träningsschema som man följer och blir bäst i världen, då skulle det ju vara ganska enkelt. Sen verkar den gode Calle ha mer strul än genomsnittet och lite fars är det väl emellanåt.. ;)

"– Nä, jag har väl tjatat om det här i tio års tid nu. Men... det är så jävla synd att det ska vara så här. Att även om du är i A-landslaget måste du hela tiden känna att du ska ut och ragga in pengar för att ha råd att göra en ordentlig satsning.

– Och det är inte så jäkla lätt att hitta nya sponsorer. Men är ju inte direkt ung och lovande längre.

Expressen:- Borde inte någon vilja vara med på ”Calles sista resa”?

– Mmm, men att gå in i min satsning är ju lite riskfyllt. Det kan bli lite vad som helst. Det är inte som att gå in och sponsra Johannes Hösflot Kläbo, liksom.

– Men det kan ju bli en jäkla succé med mig också.

Exp:- Det blir ju alltid rubriker i alla fall?

– Ja, det blir det! Alltid!

Exp:- Du, egentligen kan väl hela den här intervjun ses som en slags kontaktannons mot sponsorvärlden, va?

– Ja, kan inte ni lägga ut den på Expressen varje vecka?

Exp:- Eh, hur tänkte du nu?

– Bara lägg ut en bild på mig – och så texten ”HJÄLP HONOM”."

Nu kommer jag väl (som vanligt) att förstöra stämningen med att säga att jag hellre ser/läser en intervju med Calle än nån torr (något bättre resultatsmässig) tråkmåns. Han hade säkert kunna vara bättre, men helt usel som skidåkare är han inte.

Om jag läser rätt ligger han 8a i totalcupen så jag tycker inte han är så dålig som många forumexperter egentligen. När t.ex Burman eller Häggström gör dåliga lopp uttalar väl sig inte de själva om att de gjort si eller så med träningen vilket skulle kunna förkalra resultaten i viss mån. Men Calle säger väl ganska mycket vad som hänt vilket jag tycker är lite befriande. Jag är helt övertygad om att alla utövare i viss mån justerar träningen under säsong, efter egen form och resultat osv osv i samråd med tränare och sig själva. Det finns liksom inget fast träningsschema som man följer och blir bäst i världen, då skulle det ju vara ganska enkelt. Sen verkar den gode Calle ha mer strul än genomsnittet och lite fars är det väl emellanåt.. ;)
Inget snack om att han är en bra skidåkare, men det handlar ju om att få utdelning utifrån kapaciteten också. Där utmärker han sig negativt. Som Gunde sade nån gång, ”man kan inte ha så mycket otur som Calle har, det måste vara nåt annat också”. Det ligger mycket i det.

Jag har en del känningar inom skidkretsar i Dalarna och har hört en del, så har nog en aning vad det beror på.

Inget snack om att han är en bra skidåkare, men det handlar ju om att få utdelning utifrån kapaciteten också. Där utmärker han sig negativt. Som Gunde sade nån gång, ”man kan inte ha så mycket otur som Calle har, det måste vara nåt annat också”. Det ligger mycket i det.

Jag har en del känningar inom skidkretsar i Dalarna och har hört en del, så har nog en aning vad det beror på.
Visst, det håller jag väl med om.

Nu blir jag nyfiken haha

Nej, en topplacering vore tämligen överraskande. Kommer ju garanterat inte att åka med blanka skidor och jag gissar att hon inte tränar så väldigt mkt diagonal så bara där har hon väl en liten nackdel. Sen misstänker jag att hon inte är ett syreupptagningsmonster. Hade hon varit det gissar jag att hon snarare än Ski Classics kört VC mer regelbundet. Och banan i Holmenkollen är väl ändå ganska mycket av en kapacitetsbana.

Ska dock bli intressant att se.

Anger i topp i sprintkvalet i Östersund idag.
Tre Persson topp-6 och dessutom Emil Persson på 13:e plats.

1709884582790.png

Senast ändrad:
Damernas kval slutade med seger för Ilar efter att Rosenberg tappat hela försprånget på 3,2 sekunder som hon hade på Ilar vid 0,5 km samt ytterligare en tiondel.

Över fyra sekunder skiljde mellan sexan och sjuan i kvalet så de sex första var i viss särklass.

1709885455502.png

Bland U18-damerna lär det, om man ska utgå från kvalresultaten, bli en kamp mellan Mikaelsson och Tänglander då det var närmare tio sekunder mellan tvåan och trean i kvalet. Noterar också att Mikaelssons tid räckt till en sjunde plats i damseniorernas kval.

Vet inte riktigt om något kan ha hänt Ekenberg som slutade 10:a i kvalet. Var hela 13 sekunder efter Mikaelsson vid 0,5 km (ca 1,5 minuters åkning) och tappade sen bara tre sekunder till.

1709886670929.png

Fars eller hur var det..

Edit: Är det fritt eller klassiskt? I fritt verkar ju Calle ha tappat det men han hade haft bättra chanser i klassiskt

I U20-damernas kval i Östersund var det rejäla avstånd i toppen också; 11,5 sekunder ner till femman och 18,5 sekunder till tionde plats.

1709888854349.png

FIS kanske ska starta självförsvarskurser för åkarna. Stavarna borde ju gå att använda för att försvara sig om någon attackerar.

Tillbaka
Topp