[OT] Vilket vin dricker du?

Nu har vi även korkat upp och provat Georgiska flaskan numero två. Lite annorlunda mot förra, mer fruktig men fortfarande sådär så det river till av murrighet långt bak i gommen. Trevlig!
PXL_20231101_172219579.MP~2.jpg

Tbilvino vinner nog trots allt. Kändes lite mer lätthanterlig och 'flexibel'. Jag har inget emot kraftiga viner (båda två var det, med råge), tvärtom är det min favorit. Men om jag var tvungen att välja ett av dom som jag skulle vilja dricka igen, är det nog Tbilvino. Lättare att matcha med någon form av mat, lättare att bjuda på, och smaken var lite lätt rundare.

Tbilvino vinner nog trots allt. Kändes lite mer lätthanterlig och 'flexibel'. Jag har inget emot kraftiga viner (båda två var det, med råge), tvärtom är det min favorit. Men om jag var tvungen att välja ett av dom som jag skulle vilja dricka igen, är det nog Tbilvino. Lättare att matcha med någon form av mat, lättare att bjuda på, och smaken var lite lätt rundare.
Ajdå, beställde Qvevri, gillar "fylliga", kraftiga viner. =) Blir nog bra.

Ajdå, beställde Qvevri, gillar "fylliga", kraftiga viner. =) Blir nog bra.
Alltså inget av vinerna var dåligt. Inte ens i närheten. Men sätter du mig under pistolhot (likt de stackars elcyklisterna som ska hämta narkotika i Nacka), och tvingar mig välja... Det blir nog toppen! Låt det lufta lite extra länge bara. Märkte att det jämnade ut sig rejält med tiden.

Edit: av de två vinerna var nog Qvevri snäppet tyngre och fylligare så det passar nog dig perfekt. Det fyller hela gommen!

Drack den i helgen till mat, hade förväntat mig ett kraftigare vin än det var men den var ju helt klart ok. Definitivt annorlunda toner i smaken, på ett bra sätt.

McManis Petite Sirah och Lynx Black Label Petite Sirah är ett par svårslagna personliga favoriter jag än inte hittat något som bräcker. Som tur är de dessutom relativt humant prissatta. :)

Jag gillar Bonterra Zinfandel. Deras Cab är rätt kass men Zinfandeln är klockren.
Buena Vista Chardonnay är ett kraftfullt vitt som till och med klarar att ackompanjera en köttbit. Riktigt bra.
bvcarneroschexport.png

Från förra veckan, men då fann jag inte tråden...

Bilagor

• PXL_20231124_190958211.MP.jpg
    PXL_20231124_190958211.MP.jpg
    460.1 KB · Besök: 66
Kört en kyckling i svärmors lergryta och dricker lite etna rosso till. Ful men god kyckling.

Bilagor

• PXL_20231227_190638104.jpg
    PXL_20231227_190638104.jpg
    612.7 KB · Besök: 50
  • PXL_20231227_194405745.jpg
    PXL_20231227_194405745.jpg
    350.9 KB · Besök: 53
De där kan ju vara värda pengar. Värt att kolla upp.
Har fyllt i Systembolagets värderingsprotokoll och skickat bilder på flaskorna inklusive nivån i flaskorna.
Har inget direkt intresse av att dricka innehållet själv, så är det mycket pengar så säljer jag dem. Är det lagom nivå så får det väl bli 50-årspresenter till 3 st vänner.

Köpte lite bubbel för att fira Nato-inträdet. Då jag har exakt 0 koll inom det produktsegmentet så blev det en random och ganska billig Prosecco.

Har fyllt i Systembolagets värderingsprotokoll och skickat bilder på flaskorna inklusive nivån i flaskorna.
Har inget direkt intresse av att dricka innehållet själv, så är det mycket pengar så säljer jag dem. Är det lagom nivå så får det väl bli 50-årspresenter till 3 st vänner.
Tja, de säljs ju för 3,2/ flaskan. Euro alltså. Så det kan bli till en bättre cykel.
Så håll du dig till din Verdicchio.
Själv har jag fått uppleva Latour, dock inte ’29. Men det var en upplevelse man inte glömmer.

Tja, de säljs ju för 3,2/ flaskan. Euro alltså. Så det kan bli till en bättre cykel.
Så håll du dig till din Verdicchio.
Själv har jag fått uppleva Latour, dock inte ’29. Men det var en upplevelse man inte glömmer.
Ta chansen nudå och köp en flaska. Skickar spårbart via Postnord.

Om det var sådant man kunde hitta i källaren så skulle jag vara lite mer motiverad att röja upp….
Med ett snittpris på dryga 32 kronor kan det inte vara något vidare, så det är lika bra att du skickar den vidare till mig så kan jag hälla ut den åt dig.

Tillbaka
Topp