Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Jag tror det finns en affär någonstans här. Det gäller bara att hitta hålet. Det ÄR skitsnack att priskillnaden beror på kostnadsläget i sverige när det går bra att sälja annat skit tllverkat i Asien.

Service partner tror jag kan vara en grej. Frågan är hur taggade Canyon är. Om de vill kan de säkert erbjuda en kran för 3rd party reservdelar och annat också.
Ska det vara intressant så ska det så klart inte äta deras kaka utan pengarna måste komma från eftermarknad.

Tänker man större så tror jag helt klart på cykel24.se kopplad till Bike24 apparat. Om det nu stämmare att 86% aldrig tänker tanken på att köpa tyskt så borde det vara en nobrainer för de bra tyskarna.
Hmm. Jag tror att den svenska marknaden är alldeles för liten för att vara intressant för ett företag som kör förtjänst-på-volym. Men är det bara frågan om en hemsida på svenska kan det säkert fungera. Då kan man hoppas på ett bättre fraktavtal också. Bike24 har lite för högt pris på den biten.

Bikester omstartar?
Hmm. Jag tror att den svenska marknaden är alldeles för liten för att vara intressant för ett företag som kör förtjänst-på-volym. Men är det bara frågan om en hemsida på svenska kan det säkert fungera. Då kan man hoppas på ett bättre fraktavtal också. Bike24 har
lite för högt pris på den biten.

Ja lite så. Kanske svensk text och eventuellt svensk kundtjänst. Det sista känns ju som slöseri men Wiggle hade någon människa att skriva på svenska till mig.

Bikester körde med maskinöversatt och det verkar ju ha räckt...eventuellt plockade de text från leverantörerna som ibland maskinöversatt. Vet ej.

Jag säger inte att detta behövs men om 86% inte kan handla på r2 men bikester.se gick bra så måste det löna sig att attackera de 86% även om norden är liten.

Ja, är det 9 euro frakt och bikester hade 49 sek ibland? Det är I så fall kanske ett hinder. Svenskar älskar fri frakt?

Bikester omstartar?
Jag har haft registrerat kontot hos bikester med +-adressering och således funkade inte den där "no-data"-adressen som jag fick mail på.

Fick ringa in och då kunde de lösa förhoppningsvis en GDPR-borttagning för att inte flytta över datan till Wesports. (Har bara varit krångel med "+adressering" hos Bikester om jag ska vara ärlig).

Tjejen i luren verkade lite stressad och hade egentligen inga befogenheter eller information om företagets varande/icke-varande framledes mer än att de var uppköpta, dvs det som var offentligt. Hoppas det går bra för de som jobbar på firman idag och det inte bara blir en vanlig långsam hemsida i cykelkrafts spår.
/D

Bikester omstartar?
Ja lite så. Kanske svensk text och eventuellt svensk kundtjänst. Det sista känns ju som slöseri men Wiggle hade någon människa att skriva på svenska till mig.

Bikester körde med maskinöversatt och det verkar ju ha räckt...eventuellt plockade de text från leverantörerna som ibland maskinöversatt. Vet ej.

Jag säger inte att detta behövs men om 86% inte kan handla på r2 men bikester.se gick bra så måste det löna sig att attackera de 86% även om norden är liten.

Ja, är det 9 euro frakt och bikester hade 49 sek ibland? Det är I så fall kanske ett hinder. Svenskar älskar fri frakt?

Jag känner inte till tysken med mindre än 10 euro frakt till Sverige. Många har 15 euro. Att skicka till Sverige är dyrt. Bikester var billigare för att de fraktade själva från tyska till svenska lagret.

Men kanske är det ett koncept för svenskorna: fri frakt men/och höga priser.

Bikester omstartar?
Jag känner inte till tysken med mindre än 10 euro frakt till Sverige. Många har 15 euro. Att skicka till Sverige är dyrt. Bikester var billigare för att de fraktade själva från tyska till svenska lagret.

Japp. Är det det vi vill ha så kanske vi ändå lever i den bästa av världar.

Bikester omstartar?
Vem betalar för frakt från Tyskland? Brukar inte standardargumentet från Tyskalandsvännerna vara att man ändå köper lite extra saker samtidigt så att man kommer upp i gratis frakt? Dvs. frakten är aldrig något man betalar för. Sen att det kanske inte är så på riktigt är en annan sak.

Bikester omstartar?

R2 har 7,50 euro i frakt men inte alltid billigast så de kanske jämnar ut sig fraktmässigt mot de andra tyskarna.

Bikester omstartar?
Är folk så trogna då, ska jag köpa en produkt så googlar jag exakt produktnamn och väljer den billigaste ink frakt från EU, inte svårare än så
Ja men vi har fått en hypotes serverad att det bara är en liten högljud minoritet som handlarna lugnt kan ignorera som gör det. Resten ska prompt betala dubbelt för kassetten från en site som slutar på se.

Bikester omstartar?
Viktigare än svensk kundtjänst är nog pris i sek och rätt moms. Bike24 lyckas ju få rätt moms utan en .se men de andra får man en liten surprise varje gång man checkar ut.
Så .se, SEK och rätt moms är nog melodin.

Bikester omstartar?
Nu har jag förstod syftet av Wesports med Happyride: att säkerställa att det finns bara ett cykelforum i Sverige och det utan kategorier och med minst hälften av trådarna OT så att så få svenskar som mögligt upptäcker att det är enkelt och billigare att beställa hos tysken.

Bikester omstartar?
Tjejen i luren verkade lite stressad och hade egentligen inga befogenheter eller information om företagets varande/icke-varande framledes mer än att de var uppköpta, dvs det som var offentligt. Hoppas det går bra för de som jobbar på firman idag och det inte bara blir en vanlig långsam hemsida i cykelkrafts spår.
/D
Satt tjejen i Tyskland, så ligger hennes jobb nog risigt till.

Bikester omstartar?
Synd på biksdiscounts höjda frakt till 15€, annars är det väl som sagt 7.50 på R2 och 10 på Bike24 och Bike components tror jag. Rose har 100 SEK. Men fortfarande nästan dubbla från Bikester så för småsaker blir ju fraktkostnaden stor del. Handlar man för ett par tusenlappar så är ju fraktkostnaden försumbar ändå. Bikester fick man ju ockås ofta fri frakt, även om de flyttade gränsen upp hela tiden så var det väl 900:- på slutet tror jag. De skickade ju till samma fraktkostnad oavsett om den var från Tyskland eller Sverige.

Bikester omstartar?
Synd på biksdiscounts höjda frakt till 15€, annars är det väl som sagt 7.50 på R2 och 10 på Bike24 och Bike components tror jag. Rose har 100 SEK. Men fortfarande nästan dubbla från Bikester så för småsaker blir ju fraktkostnaden stor del. Handlar man för ett par tusenlappar så är ju fraktkostnaden försumbar ändå. Bikester fick man ju ockås ofta fri frakt, även om de flyttade gränsen upp hela tiden så var det väl 900:- på slutet tror jag. De skickade ju till samma fraktkostnad oavsett om den var från Tyskland eller Sverige.
Ja, jag kan se att 90 istället för 49 sek frakt kan vara ett problem om vi nu vänder oss till dem som inte kan släppa sargen.

Men - även om allt annat är proffsigt från tysken så är inte alltid frakten det. Pappersavi ska skickas och det ska fuskas med hemleverans och ibland till och med genomföras hemleverans fast inget bett om det.

Så det borde gå att förbättra. Smågrejor kanske kan vara 49 SEK och lite större kanske blir 49 efter en total på 1000?

EDIT. och lite extra på express och hemleverans så kanske det går att skicka ventilgummi för 49 i frakt.

Det är inte gratis hemma om man ska ha det till dörren
1710420253307.png

Bikester omstartar?
Ja, jag kan se att 90 istället för 49 sek frakt kan vara ett problem om vi nu vänder oss till dem som inte kan släppa sargen.

Men - även om allt annat är proffsigt från tysken så är inte alltid frakten det. Pappersavi ska skickas och det ska fuskas med hemleverans och ibland till och med genomföras hemleverans fast inget bett om det.

Så det borde gå att förbättra. Smågrejor kanske kan vara 49 SEK och lite större kanske blir 49 efter en total på 1000?

EDIT. och lite extra på express och hemleverans så kanske det går att skicka ventilgummi för 49 i frakt.

Det är inte gratis hemma om man ska ha det till dörren
Visa bilaga 686036
Personligen undviker jag gärna hemleverans om jag kan, även om det är samma pris. För mig är det smidigare att ta det med ombudet. Brukar byta när man får valmöjlighet i appen.

Bikester omstartar?
Jo s.k. "hemleverans" innebär ju dessutom för det mesta att om paketet möjligt leverera till ombud får man hämta det där ändå. Bara en dag senare än om att det hade gått direkt till ombudet. Eftersom man tydligen inte var tillräckligt mycket hemma för att de skulle kunna leverera det, även om man varit hemma hela dagen pga att det skulle kunna kommit ett paket den dagen

Bikester omstartar?
Att Wesport gått in som ägare till Happyride var nytt för mig. Så indirekt sponsrar man Wesport när man postar här vilket inte känns helt bra. Hade någon velat starta att nytt cykelforum, helst ideelt, hade jag bytt direkt.
Fast det är ju lätt att säga. Hur många här skulle verkligen göra det?
Vi borde ha en lag som i vissa länder, där det tydligt står i botten på webbsidan vem som är ägaren så KAN man iallafall göra ett val. Nu lurkar de här i bakgrunden och snappar upp det som är mest lukrativt. Dåligt är det iaf. LOL!

Bikester omstartar?
Det påminner mig om en annan poäng som varit uppe tidigare. Så länge billiga HT har sämre geo än dyra HT så är marknaden fucked up och det kvittar vad nån cykelnasare säger om det.

Låt oss säga att det är billigare att ligga konservativt i långa serier men över en femårsperiod? Kom igen.

Tänk om White haft bara snäppet bättre vinklar och man kunnat köpa till ett bättre hjulpar. Bingo!
Guldidé. Snart i en (uppköpt) kedja nära dig. NOT. Du/de måste tänka i tusental om investerarna skall vara tysta.

Bikester omstartar?
Nej, som jag skrev är det extremt tydligt att man får skriva vad man tycker.

Och återigen, de gör så klart inte fel som köper upp bolag på obestånd....Det har jag inga synpunkter på.

kan man starta en tysk e-handel som säljer bara i Sverige? Vad är det som stoppar det? Shimanos dödspatruller?

Det som stoppar mig är att jag inte klarar att registrera ett bolag i Tyskland och än mindre bli återförsäljare för ett antal brands men andra ännu större idioter har ju klarat detta...

Förklara som för ett barn. Hur blir man återförsäljare? Kommer de att fråga vad jag ska göra med skiten? De får enligt lag inte hindra att jag exporterar det till Sverige? Men de kan straffa mig om jag inte marknadsför som de vill?

Men om wesport äger Happyride.se, då borde väl alla vi som jobbar hårt för att fylla forumet få personalrabatt?
Du kan få en trisslott om du har tur

Bikester omstartar?

Fri frakt, ja. Och jag vet inget annat folk i världen som utan tvekan kan beställa hem tre storlekar och skicka tillbaks två, ofta gratis heller

Bikester omstartar?
Angående bike 24 mfl så brukar mina beställningar bestå av typ en kassett med lagom många drev (har friktionsreglage så allt mellan 8-10 funkar), bromsbelägg till skivbroms, en 26,4556892 mm sadelstolpe och några slangar. Har nog i stort sett aldrig handlat för mer än 1000kr. Då är 150kr väldigt dyr frakt. Och eftersom jag inte ska ha exakt en viss dämpare för 9 000 kr kan jag ta en red-produkt om de är billigast eller sunrace eller något annat på lock-rea. Väldigt sällan som tysken blir billigast då.

Edit: man köper ju såklart allt annat på Happyride köp och sälj och sponsrar wesport :D

Klart mer miljövänligt också!

Bikester omstartar?
Angående bike 24 mfl så brukar mina beställningar bestå av typ en kassett med lagom många drev (har friktionsreglage så allt mellan 8-10 funkar), bromsbelägg till skivbroms, en 26,4556892 mm sadelstolpe och några slangar. Har nog i stort sett aldrig handlat för mer än 1000kr. Då är 150kr väldigt dyr frakt. Och eftersom jag inte ska ha exakt en viss dämpare för 9 000 kr kan jag ta en red-produkt om de är billigast eller sunrace eller något annat på lock-rea. Väldigt sällan som tysken blir billigast då.

Edit: man köper ju såklart allt annat på Happyride köp och sälj och sponsrar wesport :D

Klart mer miljövänligt också!
Ja precis. Mina beställningar varierar, så de små (<1000 kr) får man ta från Sverige eller Danmark. Bikester hade ju typiskt 49 kr frakt, Bikable har 69 kr. Hur stora ordrar från tyskarna behövs det för att få fraktfritt?

Bikester omstartar?
Ja precis. Mina beställningar varierar, så de små (<1000 kr) får man ta från Sverige eller Danmark. Bikester hade ju typiskt 49 kr frakt, Bikable har 69 kr. Hur stora ordrar från tyskarna behövs det för att få fraktfritt?

Tysken har ingen fri frakt. Bara Bike24 has 5,99 isf 9,99 euro när man beställer för mer än 250 euro.

PS: intressant att bike-components har en lista med frakt till Tyskland, Österrike, Schweiz och Sverige, och sen en lista för andra länder. Är bike-components så populärt hos svenskar?

Tillbaka
Topp