[OT] Tinnitus

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
[OT] Tinnitus
Efter konserter, bio osv så är det starkare ett par dagar efteråt. Eller det mer udda, eller är det vanligt men ingen pratar om det, Efter Sex!
Där är det en 1:1 i starkt avslut och tinnitus.

Nackdelarna är att jag får ett starkt inre liv när jag kopplar bort hörseln och missar ofta småprat och +ANNAT
Hm. Aldrig tänkt på, men distraktionen är så stark då att jag tvivlar på att jag skulle märka det. När jag känner att den ökar eller ändrar sig så vet jag sällan vad det beror på, förutom typ allergi och förkylning.

Ja. Dock är omgivningens tolerans för detta sällan hög. Min hörsel på det sämsta örat varierar, vissa dagar hör jag väldigt dåligt. Det är intressant när man inser att nån ropat från det hållet.

[OT] Tinnitus
Min tinnitus är konstant och hanterbar. Värre är faktiskt hörseln; jag har kollegor som har skaffat hörapparat med gott resultat. Där får man för att man rände på spelningar utan hörselskydd när man var yngre. :/

[OT] Tinnitus
Jag lider av kraftig tinnitus och tycker det är ett helsike med vindbrus i öronen, tinnitusen blir ju alltid värre efter en cykeltur.
Jag köpte ett par Windfree förra året och de hjälper över förväntan.
De är ju inte så snygga att ha men vem orkar bry sig.

[OT] Tinnitus
Har haft/har tinnitus i ca 13 år. Stod för nära trummisen, hihaten rakt in i örat. Faan vad jag gräämer mig för detta. Fick i samma veva en hörselnedsättning i samband med detta. Är kollad hos audionom samt kommer att få remiss så småningom. En sak är säker, det finns ingen bot för det. Iallafall inte om det har uppkommit pg a höga ljud sk (transienta ljud) som te x på en konsert lr om man själv är musiker.

Jag har spelat i band och fick sluta strax efter detta då jag inte ville förvärra skadan. Däremot om man har fått det pg a sjukdom så kan det försvinna om/när man blir frisk. Hade öroninflamation från ca 3 års åldern upp till ca 13 år då jag tillfrisknade från inflamationen och tinnitusen försvann, precis som läkaren sade att det skulle göra när jag kom upp i tonåren.
Gammalt inlägg, men….men… inte hade du behövt sluta spela i band p g a din tinnitus? Det finns ju formgjutna proppar, vanliga kåpor o s v.

Jag tänker att det är psykiskt, just det där, att rädslan för att förvärra tinnitusen gör att man begränsar sig och slutar med det som gör livet värt att leva.

Bara mina tankar.

Möjligt jäv: Spelat i band, turnerat och spelat in i snart 30 år. Sluppit tinnitus men alltid varit orolig för att få det.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Tinnitus
Min tinnitus är konstant och hanterbar. Värre är faktiskt hörseln; jag har kollegor som har skaffat hörapparat med gott resultat. Där får man för att man rände på spelningar utan hörselskydd när man var yngre. :/
Utvecklingen av hörapparater men även airpods och motsvarade går väldigt fort nu. Jag behöver (nog) hörapparat men är mer rädd för oväntade starka ljud i vardagen och ser fram mot kombinationen korrektion av hörselkurva och komprimering, som airpods pro 2 (och kanske flera), kan göra idag. Tror inte hörapparater fixar det, jag har frågat 2 audionomer som knappt fattat vad jag var ute efter... På väldigt högljudda tillställningar är det fantastiskt att bara kunna sänka volmen, typ så här https://www.techradar.com/opinion/i-wore-airpods-pro-2-to-a-loud-concert-and-you-should-too

[OT] Tinnitus
Gammalt inlägg, men….men… inte hade du behövt sluta spela i band p g a din tinnitus? Det finns ju formgjutna proppar, vanliga kåpor o s v.

Jag tänker att det är psykiskt, just det där, att rädslan för att förvärra tinnitusen gör att man begränsar sig och slutar med det som gör livet värt att leva.

Bara mina tankar.

Möjligt jäv: Spelat i band, turnerat och spelat in i snart 30 år. Sluppit tinnitus men alltid varit orolig för att få det.
Det behöver inte vara nån psykisk rädsla som gör att man undviker hög ljudvolym det kan vara så att han blev ljudkänslig.

I mitt fall var det så jävligt att jag första året till och från fick ha hörselkåpor på mig.
tex. när jag körde bil, körde jag utan kåpor så blev den tinnitusnatten ännu värre än natten innan.
Ljudet som blev av däck mot asfalt var skitjobbigt för mig.
Efter fyra år med tinnitus är jag fortfarande väldigt ljudkänslig men jag behöver inga kåpor längre.

[OT] Tinnitus
Det behöver inte vara nån psykisk rädsla som gör att man undviker hög ljudvolym det kan vara så att han blev ljudkänslig.

I mitt fall var det så jävligt att jag första året till och från fick ha hörselkåpor på mig.
tex. när jag körde bil, körde jag utan kåpor så blev den tinnitusnatten ännu värre än natten innan.
Ljudet som blev av däck mot asfalt var skitjobbigt för mig.
Efter fyra år med tinnitus är jag fortfarande väldigt ljudkänslig men jag behöver inga kåpor längre.
Absolut, men då finns ju hjälpmedel för att minska volymen kraftigt eller mindre kraftigt.

Strunt samma, jag ville inte skriva något debattinlägg, bara påpeka att man inte nödvändigtvis måste sluta med sådant man älskar (?) p g a en skada eller ett problem.

[OT] Tinnitus
Man kanske kommer långt med ett par rejäla polisonger? ;)

1710509631373.jpeg

[OT] Tinnitus
Min dotter (21 år) har nyligen fått tinnitus diagnos. Hon är såklart ledsen över det.

Hon har dialog m sjukvården om det den kan hjälpa och inte hjälpa till med.

MEN, hur stöttar man en ung människa som fått en livstidsdiagnos?
Jag tänker på allt som rör att hantera en motgång - utan att gå in på diagnosen specifikt.
Går det tex att hitta en utomstående "coach" med erfarenhet? KBT?
Erfarenheter, råd o tips mottages gärna!
Jag har själv haft tinnitus sen 2020, i perioder är man bra less på det, men man måste hitta vägar att leva med det och lite låta det styra ens liv, det ända alternativet

[OT] Tinnitus
Min dotter (21 år) har nyligen fått tinnitus diagnos. Hon är såklart ledsen över det.

Hon har dialog m sjukvården om det den kan hjälpa och inte hjälpa till med.

MEN, hur stöttar man en ung människa som fått en livstidsdiagnos?
Jag tänker på allt som rör att hantera en motgång - utan att gå in på diagnosen specifikt.
Går det tex att hitta en utomstående "coach" med erfarenhet? KBT?
Erfarenheter, råd o tips mottages gärna!
Haft det sedan 18-årsåldern. Det minskar med tiden och man blir bättre på att leva med det. Sahlgrenska erbjöd kbt och jag fick prova sådan där brusmaskin(typ som hörselapparat), men tyckte det var meckigt och inte till stor hjälp.
Höga ljud triggar ganska lätt fram förvärrad tinnitus, så det är bra att undvika.

Kan vara bra att undersöka vilka öronproppar/hörselskydd som är idealiska för en själv. Jag har flera gånger köpt via oronpropp.se som har mycket bättre utbud än vad som går att hitta hos svenska apotek och näthandlare. Dom har en del sådana prov-pack med många olika slags proppar. Dom skickas från typ nederländerna har jag för mig.
Visa förståelse är en del i att stötta, tycker jag. Sova lite middag, om det blivit för lite sömn pga tinnitus. Försöka leva som normalt det går. Tänka att det kommer bli bättre.
Viktigt att som vuxen eller förälder informera barn/ungdomar om att alltid ha proppar med sig på konserter och liknande.

[OT] Tinnitus
Fick tinnitus i 15-årsåldern efter Satorkonsert i Motala folkets park. Nästan helt döv första veckan. Höll på att bli tokig och var väldigt nedstämd. Det gick dock ner, d v s volymen på tjutet gick ner men det är kvar än idag. Jag har lärt mig leva med det, d v s tänka bort det oftast. Pratar man om det så hörs det, d v s man tillåts tänka på det.
Det blir alltid värre någon dygn om man varit i slamrig miljö, t ex på krogen.
Jag har skov några gånger per år där det är värre. Det är som att någon vrider upp volymratten, relativt snabbt (på ca 10min) sen är det där någon/några dagar och klingar sakta av och är borta på ca en vecka. När jag har skov har jag svårare med fokus, koncentration och att sova.

När jag har skov eller extra tinnitus efter ett krogbesök lägger jag mig ofta i källaren så jag kan ha ljudbok på högtalare. Sover inget bra med hörlurar i.

Jag har dock försiktighetsprinciper för att det inte ska bli värre t ex genom att alltid ha öronproppar på konsert/disko eller ljudliga evenemang (t ex speedway). Har alltid öronproppar i jobbväskan och oftast i vardagsjackan som beredskap.

Jag upplever det inte jobbigt mer än när jag har skov men den bistra sanningen är nog att man lär sig leva med det och tänka bort det som oftast.

[OT] Tinnitus
Kasta lite pengar på problemet. Som många ovan, har haft pip sen tonåren och 1, acceptera. 2, köp formgjutna öronproppar hos audionom med filter som dämpar linjärt, räcker med minsta eller näst minsta dämpningen. Då kan man sänka ljudnivån på bio, eller på stökigt kalas men ändå vara med i konversationen (det är svårt med öronproppar) De syns inte heller, mindre stigma när man är 21. Och 3, köp senaste generationen airpods pro 2 eller bose airbuds, dämpningen är otrolig vilket kan vara skönt i bil, på flyg eller var som helst där det låter och det kan också minska upplevelsen av pipet faktiskt.

[OT] Tinnitus

Bara mina tankar.

Har varit på audionom mottagning. De flesta människor vet inte hur känsligt det är med hörseln. Med andra ord de skyddar sin hörsel dåligt vid arbetsplatser, konserter osv. När du väl får en hörselskada/tinnitus så finns ingen återvändo, det är kört så är det bara. Visst det finns hjälpmedel men de kan aldrig kompensera fullt ut eftersom hårcellerna i innerörat har fått en bestående skada. I början så tänkte jag precis som du "att tinnitusen inte ska få styra mitt liv" (fortsatte att spela flera år efter att jag fått tinnitus) men tji fick jag för det vart precis så det blev till slut.

Trots att jag använde hörselskydd så gick det inte till slut. När jag kom hem efter en spelning/rep så vart jag lomhörd i vänsterörat (det örat jag har tinnitus) högerörat klarade sig bra. Det har i mitt fall inget med att göra att det skulle vara psykiskt. Risken är stor att man förvärrar skadan ännu mer om man fortsätter att utsätta sig för höga ljud oavsett skydd eller inte då örat redan är skadat och är enormt känsligt för höga transienta ljud, detta märkte jag trots att jag skyddade mig. Så ett råd till alla med friska öron och bra hörsel.

Var försiktiga och skydda alltid er hörsel i höga ljudmiljöer. Jag har levt med detta pipet/tjutet i mitt vänstra öra i 14 år nu och får nog finna mig i att leva med det resten av mitt liv. Ibland är det starkare ibland svagare med det finns alltid där. Ångrar mig något enormt den dagen då jag stod så dumt placerad i replokalen precis vid sidan av trummorna/cymbalerna men då tänkte jag inte på det så mycket och det gör mig förbannad att jag var så korkad.. Ursäkta det sena svaret.

[OT] Tinnitus
Har varit på audionom mottagning. De flesta människor vet inte hur känsligt det är med hörseln. Med andra ord de skyddar sin hörsel dåligt vid arbetsplatser, konserter osv. När du väl får en hörselskada/tinnitus så finns ingen återvändo, det är kört så är det bara. Visst det finns hjälpmedel men de kan aldrig kompensera fullt ut eftersom hårcellerna i innerörat har fått en bestående skada. I början så tänkte jag precis som du "att tinnitusen inte ska få styra mitt liv" (fortsatte att spela flera år efter att jag fått tinnitus) men tji fick jag för det vart precis så det blev till slut.

Trots att jag använde hörselskydd så gick det inte till slut. När jag kom hem efter en spelning/rep så vart jag lomhörd i vänsterörat (det örat jag har tinnitus) högerörat klarade sig bra. Det har i mitt fall inget med att göra att det skulle vara psykiskt. Risken är stor att man förvärrar skadan ännu mer om man fortsätter att utsätta sig för höga ljud oavsett skydd eller inte då örat redan är skadat och är enormt känsligt för höga transienta ljud, detta märkte jag trots att jag skyddade mig. Så ett råd till alla med friska öron och bra hörsel.

Var försiktiga och skydda alltid er hörsel i höga ljudmiljöer. Jag har levt med detta pipet/tjutet i mitt vänstra öra i 14 år nu och får nog finna mig i att leva med det resten av mitt liv. Ibland är det starkare ibland svagare med det finns alltid där. Ångrar mig något enormt den dagen då jag stod så dumt placerad i replokalen precis vid sidan av trummorna/cymbalerna men då tänkte jag inte på det så mycket och det gör mig förbannad att jag var så korkad.. Ursäkta det sena svaret.
Jag förstår. Det finns de som blivit så deprimerade av sin (mycket svåra) tinnitus att de tagit livet av sig.

Men samtidigt ska man veta att många, många kan fortsätta spela trots tinnitus. Det finns grader i helvetet och hoppet är alls inte ute.

[OT] Tinnitus
Jag förstår. Det finns de som blivit så deprimerade av sin (mycket svåra) tinnitus att de tagit livet av sig.

Men samtidigt ska man veta att många, många kan fortsätta spela trots tinnitus. Det finns grader i helvetet och hoppet är alls inte ute.
Ja det finns en del som har lätt tinnitus och kan fortsätta spela men de riskerar att förvärra skadan så är det bara. Ungefär som rökning, finns en del som inte får cancer av det men ska man ta risken? Det kommer dröja länge innan läkarna kan bota tinnitus, mycket länge......

Känner en audionom och ställt många frågor kring hörseln och det vart inga roliga svar man fick. Visst kan man bli frisk från tinnitus om det är en sjukdom/inflammation som ligger bakom och man blir frisk från det. Har själv haft tinnitus i båda öronen när jag var barn (5-13 år) pg a öroninflammation men när jag tillfrisknade från den när jag var ca 13år så försvann tinnitusen. Däremot en hörselskada pg a av yttre påverkan (höga ljudmiljöer osv) då är vi inne på helt andra domäner s a s. Finns många musiker som har fått hörselskador och tinnitus, kända musiker.

[OT] Tinnitus
Finns många musiker som har fått hörselskador och tinnitus, kända musiker.
Självklart är det så. Men en hel del har fortsatt spela. Pete Townsend är väl det mest kända exemplet.

Sedan finns det audionomer och audionomer. Tinnitus är ett komplext problem och svaren inte självklara. Jag tror inte att man ska utgå från att samma problem som drabbat en själv kommer att drabba andra på exakt samma sätt.

Med detta sagt: Givetvis ska man skydda sin hörsel! Jag repar aldrig utan proppar om vi kör full sättning.

[OT] Tinnitus
Självklart är det så. Men en hel del har fortsatt spela. Pete Townsend är väl det mest kända exemplet.

Sedan finns det audionomer och audionomer. Tinnitus är ett komplext problem och svaren inte självklara. Jag tror inte att man ska utgå från att samma problem som drabbat en själv kommer att drabba andra på exakt samma sätt.

Med detta sagt: Givetvis ska man skydda sin hörsel! Jag repar aldrig utan proppar om vi kör full sättning.
Det är sant. Bra att du är rädd om din hörsel. Sen får man tänka på att för de flesta så blir alla sinnen sämre med åldern - man behöver ju inte påskynda det s a s.

[OT] Tinnitus
Det är sant. Bra att du är rädd om din hörsel. Sen får man tänka på att för de flesta så blir alla sinnen sämre med åldern - man behöver ju inte påskynda det s a s.
Nä, man ska absolut vara försiktig. Jag har sällan slarvat med proppar och klarat mig hittills. Det kan ju räcka med en exponering så är det kört.

[OT] Tinnitus
Ni som får "mer" tinnitus av moderata ljudnivåer, vindbrus och sånt. Prova det här ljudet i ofas, det ska vara genom högtalare, spelat rejält högt, inte så det gör ont, men det ska vara drag. Men, det måste vara högtalare, inte hörlurar.

Det låter som att er gräns för skada är låg, då "blir" blir örat skadat av ljud som ni själva inte uppfattar som ens starka. Bättre tålighet kanske kan vara något att prova. Jag kan rota fram den här tidningen där artikeln om den unga pojken fanns. Han hade så låg skadetröskel, att hans öra blev "nyskadat" varje dag av normala ljud i vardagen och hade pip utav helvete. Han tränade upp sin skadegräns/smärtgräns med hjälp av den här musiken i ofas och fick tillbaka sitt liv. Jag vet inte hur viktigt det är med just det rätta konstiga ljudet, går det lika bra med selleri kanske?

[OT] Tinnitus
Jag har (haft) Cat ears. De blockerade inte vinden speciellt väl, åtminstone för mig, så jag har lagt bort dem igen.

Skulle gärna testa windfree dock.
Såg den här tråden först nu.
Jag har båda varianterna. Cat-Ears är ju en smidig princip, men jag upplevde att den vindbrusreducerande effekten avtog rätt fort över kanske 20 km/h. De hade nog behövt vara betydligt tjockare/långhårigare för att funka i högre hastighet. Litet nytta gör dem väl, så mina sitter kvar på hjälmen ändå.
Windfree känns litet plast-smäckig men funkar betydligt bättre, iaf på mitt huvud. Det blir litet väl varmt på varma dagar - men samtidigt är det litet skönt på kalla dagar. Jag upplever att de tystar rätt effektivt, även när det går rejält fort. Samtidigt känns de tillräckligt transparenta för att man inte skall känna sig isolerad från viktiga omgivningsljud.

I övrigt så är gjutna proppar det bästa jag nånsin lagt tvåtusen spänn på. Som hobbymusiker och yrkesljudtekniker har de gjort livet avsevärt lättare många gånger, jag har haft mina i 20+ år.

[OT] Tinnitus
Ni som får "mer" tinnitus av moderata ljudnivåer, vindbrus och sånt. Prova det här ljudet i ofas, det ska vara genom högtalare, spelat rejält högt, inte så det gör ont, men det ska vara drag. Men, det måste vara högtalare, inte hörlurar.

Det låter som att er gräns för skada är låg, då "blir" blir örat skadat av ljud som ni själva inte uppfattar som ens starka. Bättre tålighet kanske kan vara något att prova. Jag kan rota fram den här tidningen där artikeln om den unga pojken fanns. Han hade så låg skadetröskel, att hans öra blev "nyskadat" varje dag av normala ljud i vardagen och hade pip utav helvete. Han tränade upp sin skadegräns/smärtgräns med hjälp av den här musiken i ofas och fick tillbaka sitt liv. Jag vet inte hur viktigt det är med just det rätta konstiga ljudet, går det lika bra med selleri kanske?
Vilket ljud då, och hur i ofas?

[OT] Tinnitus
Jag har Resounds hörapparater och använder även deras app för ljud vid insomning som heter Relief som ”motmedel” när jag inte lyssnar på ngn podd med svagt ljud, men då använder jag i regel mina airpods. Relief-appen fungerar bra för mig, ville mest bara tipsa om den. (Om jag nu inte gjort det längre upp i tråden redan, en börjar ju bli gammal och senil utöver hörselproblematiken.)

[OT] Tinnitus
Såg den här tråden först nu.
Jag har båda varianterna. Cat-Ears är ju en smidig princip, men jag upplevde att den vindbrusreducerande effekten avtog rätt fort över kanske 20 km/h. De hade nog behövt vara betydligt tjockare/långhårigare för att funka i högre hastighet. Litet nytta gör dem väl, så mina sitter kvar på hjälmen ändå.
Windfree känns litet plast-smäckig men funkar betydligt bättre, iaf på mitt huvud. Det blir litet väl varmt på varma dagar - men samtidigt är det litet skönt på kalla dagar. Jag upplever att de tystar rätt effektivt, även när det går rejält fort. Samtidigt känns de tillräckligt transparenta för att man inte skall känna sig isolerad från viktiga omgivningsljud.

I övrigt så är gjutna proppar det bästa jag nånsin lagt tvåtusen spänn på. Som hobbymusiker och yrkesljudtekniker har de gjort livet avsevärt lättare många gånger, jag har haft mina i 20+ år.
+1 på windfree. De är verkligen inte perfekta men sänker vindbruset bra.
Ffa hörs upphinnande biltrafik mycket bättre.
Fast över +20° blir de på tok för varma för mig.

Tillbaka
Topp