[OT] Klimatförnekare

[OT] Klimatförnekare
ja ännu ett exempel på att det finns inga gratis luncher...

att biobränslen inte är skalbara till världens behov har ju framgått som högst uppenbart, och filmen visar på att det är tveksamt även för elbilar?

vanliga bensinbilar kan ju relativt tekniskt enkelt konverteras att gå på vätgas, men då måste det om det skall vara någon mening först till ett rejält överskott på koldioxidfri energi.

i väntan på bränsleceller....
Ja elbil är väldigt tveksamt

[OT] Klimatförnekare
Nej. (Hur kan det fortfarande vara en rådande uppfattning? Ofattbart.)

Problemet är att vi kör bil. Så länge vi väljer att göra det är elbilar över tid överlägsna fossildrivna bilar.

Men det är i grunden inte en fråga om teknik utan en fråga om beteende. Vi måste köra mindre bil.
Varför tittar du inte på dokumentären jag la ut för istället??

[OT] Klimatförnekare
Men så är det ju inte, den som anstränger sig och därmed får en hög lön belönas ju inte bara med att betala fler kronor i skatt utan även fler procent i skatt.
Men så är det ju inte. Så länge du på olika sätt håller dig under brytpunkten för statlig skatt skiljer det ju enormt mycket i lön. Handlar givetvis inte bara om ansträngning heller, utan om förutsättningar, klass, tur och så vidare, men det vet du ju redan. 😘

[OT] Klimatförnekare
Den gröna omställningens baksida - Nya energikällors miljöpåverkan (textad på svenska) https://share.google/2iRCrheZRrfKUTE0n
Ingen förnekar väl att vilka byggnadsverk det vara må eller produktion inte skulle ha någon form av miljöpåverkan?
Frågan är hur och i vilken grad jämfört med alternativen.
En dokumentär är fö alltid ett ställningstagande och inte nödvändigtvis en presentation av vetenskapliga fakta utifrån akademiska normer. (Jag har inte sett hela videon. Att den distribueras av Axess kan dock bara det vara ett ställningstagande.)

[OT] Klimatförnekare
Wumpus tycker jag i alla fall initialt försökte hålla tillbaka vissa rätt utmärkande Bikzz-drag, både vad gäller åsikter och sätt att framföra dessa. I denna reinkarnation känns det som mycket liten ansträngning att dölja "släktskapet" gjorts.
Det är väldigt roligt att tänka sig att de är olika personer, som att han har på sig olika hattar framför datorn. ”Nu är jag Wumpus!” *byter hatt*

[OT] Klimatförnekare
Men så är det ju inte. Så länge du på olika sätt håller dig under brytpunkten för statlig skatt skiljer det ju enormt mycket i lön. Handlar givetvis inte bara om ansträngning heller, utan om förutsättningar, klass, tur och så vidare, men det vet du ju redan. 😘
Jag pratar naturligtvis om alla. Det är ju över brytpunkten absurditeterna kickar in. Högre skattesats, och som grädde på moset får du inte del av förmåner som SGI och pension utan måste täcka upp det själv.

Vad är klass? Alla har samma möjligheter i Sverige. Vi har fri utbildning ända upp till PhD. Handlar bara om att välja att ta tillvara på de möjligheter som din älskade välfärdsstat ger.

[OT] Klimatförnekare
Jag pratar naturligtvis om alla. Det är ju över brytpunkten absurditeterna kickar in. Högre skattesats, och som grädde på moset får du inte del av förmåner som SGI och pension utan måste täcka upp det själv.
Det handlar om att jämna ut, den som slitit under ett långt arbetsliv för låg lön ska kompenseras för det.

Vad är klass? Alla har samma möjligheter i Sverige. Vi har fri utbildning ända upp till PhD. Handlar bara om att välja att ta tillvara på de möjligheter som din älskade välfärdsstat ger.
Men det där är ju rena dumheter, och det vet du. Inte sedan 1910-talet har föräldrarnas yrke och ekonomi spelat lika stor roll för hur deras barn lyckas, som det gör i Sverige i dag. Jag hade hållit med dig mer om det faktiskt hade varit ett jämlikt land, som omkring 1980, men det är tyvärr inte längre fallet.

Tyvärr gör du också det felaktiga antagandet att det är studier som leder till hög lön. Det är givetvis bra att vi har avgiftsfri utbildning, men det innebär näppeligen en hög lön, eller ens ett arbete, när studenten väl är utexaminerad, och då talar jag inte om människor som gått poängpromenad och läst 300 poäng idé- och lärdomshistoria och arkeologi.

Men fan, den dagen vi slår in på en väg mot ökad jämlikhet på riktigt, så ska jag fundera allvarligt på förslaget om individuella utsläppsrätter.

Senast ändrad:
[OT] Klimatförnekare
Det handlar om att jämna ut, den som slitit under en långt arbetsliv för låg lön ska kompenseras för det.

Men det där är ju rena dumheter, och det vet du. Inte sedan 1910-talet har föräldrarnas yrke och ekonomi spelat lika stor roll för hur deras barn lyckas, som det gör i Sverige i dag. Jag hade hållit med dig mer om det faktiskt hade varit ett jämlikt land, som omkring 1980, men det är tyvärr inte längre fallet.

Tyvärr gör du också det felaktiga antagandet att det är studier som leder till hög lön. Det är givetvis bra att vi har avgiftsfri utbildning, men det innebär näppeligen en hög lön när studenten väl är utexaminerad, och då talar jag inte om människor som gått poängpromenad och läst 300 poäng idé- och lärdomshistoria och arkeologi.
Ok, så vad är din lösning på det? Att arberarklassens barn tvångsomhändertas från 6 års ålder och blaceras i ett hem där föräldrarna uppmuntrar till studier och social utveckling?

[OT] Klimatförnekare
Det handlar om att jämna ut, den som slitit under en långt arbetsliv för låg lön ska kompenseras för det.

Tyvärr gör du också det felaktiga antagandet att det är studier som leder till hög lön. Det är givetvis bra att vi har avgiftsfri utbildning, men det innebär näppeligen en hög lön, eller ens ett arbete, när studenten väl är utexaminerad, och då talar jag inte om människor som gått poängpromenad och läst 300 poäng idé- och lärdomshistoria och arkeologi.

Men fan, den dagen vi slår in på en väg mot ökad jämlikhet på riktigt, så ska jag fundera allvarligt på förslaget om individuella utsläppsrätter.
Jag tycker iofs att individuella utsläppsrätter är tt bra förslag. Var och en tilldelas ett lika stort antal och överlåtelse tillåts i en mycket begränsad omfattning.

[OT] Klimatförnekare
Ok, så vad är din lösning på det? Att arberarklassens barn tvångsomhändertas från 6 års ålder och blaceras i ett hem där föräldrarna uppmuntrar till studier och social utveckling?
Gud nej, inga sådana drakoniska åtgärder. Börja med att göra skolan kompensatorisk på riktigt, som den var förr. Jag arbetar i skolan och kan konstatera att så, eh, inte är fallet i dag.

[OT] Klimatförnekare
Det handlar om att jämna ut, den som slitit under ett långt arbetsliv för låg lön ska kompenseras för det.

Men att tillhöra arbetarklass måste inte per automatik innebära en låg lön. En gruvarbetare på LKAB har 2026 i genomsnitt ca 45-50 tusen per månad före skatt, och före ev. OB-tillägg m.m. Inte särskilt lång eller krävande utbildning heller, även om det kanske krävs en viss personlighet för att trivas med ett yrke i många år under jord.

[OT] Klimatförnekare
Men att tillhöra arbetarklass måste inte per automatik innebära en låg lön. En gruvarbetare på LKAB har 2026 i genomsnitt ca 45-50 tusen per månad före skatt, och före ev. OB-tillägg m.m. Inte särskilt lång eller krävande utbildning heller, även om det kanske krävs en viss personlighet för att trivas med ett yrke i många år under jord.
Så är det säkert. Klass är så mycket mer än yrke. Starka fackföreningar brukar också leda till bra lön och goda arbetsförhållanden, och Gruv-12:an är väl ett bra exempel på detta. Hade det varit så för alla arbetare hade det förstås varit kanonbra, där har kampen säkert lyckats! Tyvärr är en stor, oorganiserad del av den moderna arbetarklassen väldigt lågt betald, har inte tillsvidareanställning och så vidare. Tillika är lönespridningen enorm och löntagarna splittrade, det är svårt att få en entydig bild.

[OT] Klimatförnekare

(ot) jag tjänar en bit över brytpunkten. dras 45 kr av 100 av min lön till skatt. det verkar inte så farligt?

men den verkliga lönen inklusive skatter förklädda till avgifter och som arbetsgivaren skall ut med är 131 kr. och av de resterande 55 kronorna går cirka 10 till moms och punktskatter.

så av 131 kr blir 45 kvar. det betyder att det allmännas intäkt läs skatten på det jag från början tjänar, är i runda slängar 65 procent.

en dryg tredjedel blir kvar.

[OT] Klimatförnekare
Vad tror du själv att jag menar?
Eftersom jag kan tänka mig några olika alternativ och inte vet vilket du tänker dig ställde jag frågorna.

Edit: Jag kan naturligtvis gissa och basera ett inlägg på den gissning och så kan vi käbbla en stund trots att jag kanske har gissat fel och vi käbblar om äpplen och päron. Kändes bättre att fråga för att få reda på hur du tänker.

[OT] Klimatförnekare
(ot) jag tjänar en bit över brytpunkten. dras 45 kr av 100 av min lön till skatt. det verkar inte så farligt?

men den verkliga lönen inklusive skatter förklädda till avgifter och som arbetsgivaren skall ut med är 131 kr. och av de resterande 55 kronorna går cirka 10 till moms och punktskatter.

så av 131 kr blir 45 kvar. det betyder att det allmännas intäkt läs skatten på det jag från början tjänar, är i runda slängar 65 procent.

”Va fan får jag för pengarna?”

[OT] Klimatförnekare

En tokig tanke bara som skulle kunna vara nåt för alla som vill att det ska löna sig att arbeta snarare än att förvalta kapital:
- man skulle politiskt kunna slåss för lägre löneskatter (inkl de indirekta du nämner) och högre kapitalskatter istället. Kanske nåt för ett nytt parti?Man kunde kalla det ”Arbetarpartiet”?

Tillbaka
Topp