Sugen på ny mtb men vilken?

D i U

Aktiv medlem
Jag är sugen på en ny mtb efter 3,5 år med min sc bronson och ytterligare 4 år med tidigare generation bronson så nyfiken på ett nytt märke. Kollat in nya canyon spectral cf7, ibis ripmo af gx, specialized stumpjumper evo expert som går billigt på rea nu.
Gillar blandat flow och stök, brant och så. All mountain/enduroåkare med flera års erfarenhet men inga ambitioner på tävling mm. Vilken skulle ni välja?

Jag är sugen på en ny mtb efter 3,5 år med min sc bronson och ytterligare 4 år med tidigare generation bronson så nyfiken på ett nytt märke. Kollat in nya canyon spectral cf7, ibis ripmo af gx, specialized stumpjumper evo expert som går billigt på rea nu.
Gillar blandat flow och stök, brant och så. All mountain/enduroåkare med flera års erfarenhet men inga ambitioner på tävling mm. Vilken skulle ni välja?
Stumpjumper EVO är grym.
Nya YT Jeffsy fick strålande omdöme i senaste testet hos Enduro MTB också.

Någon av dessa två hade jag nog valt.

Stumpjumper EVO är grym.
Nya YT Jeffsy fick strålande omdöme i senaste testet hos Enduro MTB också.

Någon av dessa två hade jag nog valt.
Jag är inte jätteförtjust i yt men dom verkar klart prisvärda, gillar inte pressfit lager heller.
Funderat på cannondale habit lt1 men den drar iväg lite över min budget.

Oavsett vilket varumärke MTB man än väljer, måste cykeln vara röd. Man vet ju att röda cyklar är snabbasta.

Och den måste vara hardtail.

Oj, stora krav här. Håller förresten inte med. Tycker att min blå/gula Bardino är snyggare än en röd HT (men kanske är den långsammare).

Men OnT är det väl bäst att prova när du vill har något annat. Happys testhelg är ett bra tillfälle.

Utan att har provat säger jag den här om du vill har något annorlunda:

Har ingen erfarenhet själv men skulle nog välja bort spectralen efter det som skrivits i canyon-tråden.

För lite slag men coolt med allebike som är rätt så närproducerat för mig som bor i Gbg ?. Däremot känns detrail berg lite spännande som också är svenskt.
Ja själv bor jag i Stenungsund och köpte en Mb31 förra året, priset var bra och att dom ligger nära så det var ett plus.
Recensionen på detrail här på happyride får den att verka lovande

Fråga till dig då som kör Bronson, kör du park med den? Är lite sugen själv på en Nomad men Bronson ser roligare ut för blått/rött.

Ja de tar emot när man läser den tråden, köpa sig problem känns onödigt men den e grymt tuff ändå och lockar.
Den senaste versionen har de vridit tillbaka några hack mot trail jämfört med den förra (som de forfarande säljer). Köper du den gamla så riskerar du att den ramen är slut vid ett framtida garantiärende. Det hände när min förrförra generation sprack, då fick jag den förra för att det inte gick att få tag på samma ram. Jag gillade min första mycket bättre än den jag har nu…

Värt att ta med i övervägandet om du vill ha den som inte är senaste modellen.

Om vi håller oss till cyklarna jag nämt då, leta alternativ kan jag själv, vilken skulle ni ta av spectral cf7, ripmo af gx? Stumpjumper evo expert finns för 50k så räknar i rimlig budget också.

Efter två Santa på rad får man vara lite försiktig med vad man handlar, det mesta kan kännas som skit då.
Jag e också lite rädd för de, sc har ändå grym känsla och kvalitet. Ibis borde ligga på samma nivå känns det som. Spesh å canyon ser ju grymma ut men vet inte hur bra känslan är i dem och hur bra tex lacken är.

Jag körde Canyon Spectral cf 9, grym cykel men hade mkt problem så blev några ramar på garanti innan jag bytte till Ibis Ripmo cf. Är riktigt nöjd med Ibisen oxå. Snabb både uppför och nedför! Sen gillar jag att Ibis kör med bustningar istället för lager i ramen.
Kan varmt rekommendera båda modellerna men vet ej om Canyon har fått ordning på sina lagerskålar som släpper från ramen. Hände mig 3 ggr totalt. 2 ggr på vev samt 1 gång i baksving. Canyons support är dock helt suverän att ha att göra med.

Jag skulle säga att Ripmo AF inte ger någon premiumkänsla som jag kan tänka mig SC gör. Många bitar som inte känns supergenomtänkta. Annars en grym hoj.

Jag e också lite rädd för de, sc har ändå grym känsla och kvalitet. Ibis borde ligga på samma nivå känns det som. Spesh å canyon ser ju grymma ut men vet inte hur bra känslan är i dem och hur bra tex lacken är.
Om du kan hålla dig så kommer Canyon att finnas på swecup enduro i Gbg tillsammans med en hög andra märken. Merida brukar finnas där oxå och dom kom ju med ett par fina stigcyklar förra året.

Isabike festival i maj (tror jag) kommer att ha ännu fler tillverkare och nytt för i år är att Specialized kommer att delta oxå.

Oavsett vad alla andra säger så är det alltid bäst att testa själv. Det är svårt att beskriva känslan man får för en cykeln och den är till stor del beroende på din o cykelns geometri.

Jag säger också Stumpy Evo Elite om du kan få den för under 50k. Alla jag känner som har en är supernöjda. Tommy Varg tog sin till Alperna på EDR och vann masterklassen så kapaciteten ska inte vara något fel på ?.

Ripmo AF är inte i närheten av en SC i upplevd kvalitet. Den gör jobbet men premiumkänslan saknas totalt. Har haft en v1 kol Ripmo och där är känslan lite mer premium men fortfarande inte på SC nivå.
Med det sagt är det fortfarande kul och bra cyklar :)

Ripmo AF är inte i närheten av en SC i upplevd kvalitet. Den gör jobbet men premiumkänslan saknas totalt. Har haft en v1 kol Ripmo och där är känslan lite mer premium men fortfarande inte på SC nivå.
Med det sagt är det fortfarande kul och bra cyklar :)
Jag har alltid trott att ibis varit ytterst premium rakt igenom med tanke på deras priser mot vad man får för komponenter. Sc’s lack är grym kvalitet på samt att lagren sitter i länkarna och inte i ramen är riktigt bra. Blev nästan sugen på en hightower för de, lite synd att dom börjat blanda så många tillverkare på komponenterna bara.

Yes! Nya cykeln är här :). Hinner ingen provtur ikväll men hinner iallafall ställa in allt som man vill ha de. Håller på att plocka ur slangarna men där tog det stopp, hjulaxeln till bakhjulet sitter som svetsad, hur mycket vågar man trycka på för att envist få loss hjulet?
IMG_7481.jpeg

Yes! Nya cykeln är här :). Hinner ingen provtur ikväll men hinner iallafall ställa in allt som man vill ha de. Håller på att plocka ur slangarna men där tog det stopp, hjulaxeln till bakhjulet sitter som svetsad, hur mycket vågar man trycka på för att envist få loss hjulet?
Fäster bakaxeln i en Sram udh så ska det väl bara va att ta i för kung och fosterland. Åt rätt håll förstås.
Det är svårt att stirra sig less på en så här clean hoj.

Visa bilaga 694568

vad är det för storlek på den ? , den ser väldigt kort och ihopptryckt ut men det kanske bara är bilden som gör det.

Tillbaka
Topp