Råd och Tips om försäljning.

Mia.J.

Medlem
Hej,
Av trista hälsoproblem har jag blivit tvungen att sluta med cykling. Nu står jag här med cyklar, trainer, kläder och en massa cykelutrustning etc.
Jag undrar därför, var är bästa stället att att sälja på? Är det här? Tradera? Blocket? Skulle bli så tacksam för tips.

Tack på förhand!
Mia

Lägg upp vad du har här så kan du få hjälp med värdering. Annonsera på marketplace och kanske här. Även blocket är gratis :)

Ps. Får du pm med låga bud på grejerna så sälj inte direkt... ;)

Kan vara värt att fundera på när det är bäst att sälja saker. T.ex. tror jag att du kan få bättre betalt för en trainer om du säljer den i höst snarare än nu, förstås givet att du har möjlighet att ha den stående fram till hösten.

Bra timing. Bästa dagen att sälja sin cykel är 25:e mars. glöm inte skriva i annonsen att den är lämplig till Vätternrundan.

Kan vara värt att fundera på när det är bäst att sälja saker. T.ex. tror jag att du kan få bättre betalt för en trainer om du säljer den i höst snarare än nu, förstås givet att du har möjlighet att ha den stående fram till hösten.
Ja, såklart! Det finns plats för den fram till hösten. Bra tips! Tack!

Bra timing. Bästa dagen att sälja sin cykel är 25:e mars. glöm inte skriva i annonsen att den är lämplig till Vätternrundan.

Härligt! Ibland har man tur. Tack!

Bra bilder i bra ljusförhållanden är en god idé. Lägger man även på en lista över vad cykeln är utrustad med, så lockar det plus man slipper att svara på frågor i stil med "vilken bakväxel är det?".

Och framförallt, att cykeln är ren och fräsch! Så fruktansvärt mycket cyklar som ser skitiga/ofräscha ut.
En helt OK cykel kanske säljer för 7000 med dåliga bilder och ser ovårdad ut. Samma cykel, ren och fräsch med ljusa bilder kan också sälja för 10 000kr.

Och du nämner cykel, kläder och utrustning. Tips. Dela upp i delar! Sett flera annonser där de försöker sälja cykel, kläder och utrustning tillsammans. Det fungerar aldrig.

Personen som vill ha din cykel kanske inte är intresserad av dina använda kläder i fel storlek :)
Och var rimlig med priset. Såg en annons där han försökte sälja allt tillsammans för 50 000kr och skrev "nypris 100 000kr" för gamla grejer där ett riktigt marknadsvärde är runt 20 000kr som bäst...

Okej, lite mer info. Som andra nämnt skriv hur cykeln är utrustad. Nämn även hur långt den ungefär har gått. Har du smörjt kedjan? Kört 1000 mil i regn? Så köparen kan få en uppfattning om cykeln är omhändertagen och servad eller om drivlinan är helt slutkörd.

Och framförallt, att cykeln är ren och fräsch! Så fruktansvärt mycket cyklar som ser skitiga/ofräscha ut.
En helt OK cykel kanske säljer för 7000 med dåliga bilder och ser ovårdad ut. Samma cykel, ren och fräsch med ljusa bilder kan också sälja för 10 000kr.

Och du nämner cykel, kläder och utrustning. Tips. Dela upp i delar! Sett flera annonser där de försöker sälja cykel, kläder och utrustning tillsammans. Det fungerar aldrig.

Personen som vill ha din cykel kanske inte är intresserad av dina använda kläder i fel storlek :)
Och var rimlig med priset. Såg en annons där han försökte sälja allt tillsammans för 50 000kr och skrev "nypris 100 000kr" för gamla grejer där ett riktigt marknadsvärde är runt 20 000kr som bäst...

Okej, lite mer info. Som andra nämnt skriv hur cykeln är utrustad. Nämn även hur långt den ungefär har gått. Har du smörjt kedjan? Kört 1000 mil i regn? Så köparen kan få en uppfattning om cykeln är omhändertagen och servad eller om drivlinan är helt slutkörd.
Tack för många tips! Är pedant och fotograf så jag förstår vad du menar.

Tradera är sämst när det gäller cykeln men kan vara riktigt bra på lösa delar och kanske även kläder. Fördelen är att man inte behöver sätta ett pris.
Blocket kan funka för cykeln och även K & S här på forumet som nog också är en bra plats för övrig utrustning och kläder.

Tradera är sämst när det gäller cykeln men kan vara riktigt bra på lösa delar och kanske även kläder. Fördelen är att man inte behöver sätta ett pris.
Blocket kan funka för cykeln och även K & S här på forumet som nog också är en bra plats för övrig utrustning och kläder.
Bra tips! Tack!

Tradera kan fungera för billiga saker. Sätt ett utgångspris som du kan tänka dig acceptera. Man betalar 10% (tror) av försäljningspriset, men för billiga saker understiger det annonskostnaden på Blocket.

Då låter det som bilderna skall funka och att grejorna är i bra skick. Då bör kanske fokus ligga på att se till så att du vet vad det sitter för komponenter osv på grejorna som du säljer.
Jo men det tror. Jag har sparat all info när jag köpte cyklarna. Annars hade jag nog inte fixat det lika enkelt :)

Hej!

Jag skulle behöva hjälp att värdera min cykel innan jag annonserar här. Köpte den under pandemin i hopp om att bli en sån där hårig endurokille. Jag blev aldrig det och cykeln är knappt använd i min ägo.

Den är fin så vitt jag kan bedöma men fälgbanan bak har en byling men hjulet är riktat på verkstad och jag tycker inte det känns av. Dropper posten är renoverad av mig och fungerar klockrent. Ingen övrig service under min ägo men allt känns bra enligt min amatörmässiga bedömning. Däcken verkar inte hålla luft och är väl vid det här laget gamla och dags att byta.

Radon swoop 170 8.0 strl 8 (medium) årsmodell 2017.

Bilagor

• IMG_20240727_152837264.jpg
    IMG_20240727_152837264.jpg
    1.1 MB · Besök: 35
  • IMG_20240727_152848887.jpg
    IMG_20240727_152848887.jpg
    452.8 KB · Besök: 26
  • IMG_20240727_152906875.jpg
    IMG_20240727_152906875.jpg
    294.1 KB · Besök: 28
  • IMG_20240727_152928487.jpg
    IMG_20240727_152928487.jpg
    353.8 KB · Besök: 23
  • IMG_20240727_153904962.jpg
    IMG_20240727_153904962.jpg
    1.1 MB · Besök: 37
  • IMG_20240727_153911849.jpg
    IMG_20240727_153911849.jpg
    995.3 KB · Besök: 24
  • Screenshot_20240727-153556.png
    Screenshot_20240727-153556.png
    83.5 KB · Besök: 31
Hej!

Jag skulle behöva hjälp att värdera min cykel innan jag annonserar här. Köpte den under pandemin i hopp om att bli en sån där hårig endurokille. Jag blev aldrig det och cykeln är knappt använd i min ägo.

Den är fin så vitt jag kan bedöma men fälgbanan bak har en byling men hjulet är riktat på verkstad och jag tycker inte det känns av. Dropper posten är renoverad av mig och fungerar klockrent. Ingen övrig service under min ägo men allt känns bra enligt min amatörmässiga bedömning. Däcken verkar inte hålla luft och är väl vid det här laget gamla och dags att byta.

Radon swoop 170 8.0 strl 8 (medium) årsmodell 2017.
Tipsar om denna tråd: https://happyride.se/forum/threads/vad-aer-cykeln-vaerd.1773157/

Tillbaka
Topp