Storlek på top fuel?

robba_86

Medlem
Storlek på top fuel?
Hej!
Har bestämt mig för att köpa min första "riktiga" mtb, en top fuel 8. Men då kommer vi till det här med storleken. Jag är 195cm lång med innerben på 95cm vilket gör att jag hamnar mittemellan xl och xxl enligt treks storleksguide.

Har haft problem med nacken tidigare vilket gör att jag föredrar en så upprätt körställning som möjligt. Då är frågan vilken av dessa storlekar som främjar det mest?

Finns tyvärr inga cykelaffärer som har xxl på lager då det är väldigt få som behöver den storleken. Samtidigt så säger samma affär att dom som är i samma situation som mig väljer xl för att underlätta vid en försäljning. Om det är ett säljar knep för att han vill sälja den xl som han har, eller om det faktiskt är ett bra råd vet jag inte?

Storlek på top fuel?
Hur som helst så innebär en kortare ram en mer upprätt sittställning.

Sedan kan du laborera med spacers, kortare stam, riserstyre och sadelposition, men det är ju oberoende av ramen.

Storlek på top fuel?
XXL vid Top Fuel är precis som XL av många andra tillverkare. Och Top Fuel har intw särskilt hög stack. Så jag skulle såga XXL så att effektiva reachen inte blir för kort när du har många distanser under stammen. Man kan dock uppnå samma position med en 2,5 cm längre (70 mm) stam på XL.

Kontrollera dock om du kan får en tillräcklig upprätt sittställning. Gaffelröret måste vara tillräckligt lång för att för stammen på rätt höjd. Sen kan man byta till ett styre med mer rise.

Storlek på top fuel?
Hur menar du med att såga?

Eller skulle en izzo i storleken xxl vara ett bättre val med högre stack och något kortare reach?

Finns en core2 som är ca 5000 billigare än top fuelen....

Storlek på top fuel?
Hur menar du med att såga?

Eller skulle en izzo i storleken xxl vara ett bättre val med högre stack och något kortare reach?

Finns en core2 som är ca 5000 billigare än top fuelen....

Det borde har varit "säga".

Izzo är lite högre. Det är lite bättre, men skillnaden är inte stor. Izzo är mer cykel för pengarna, framförallt framgaffeln är bättre.

Storlek på top fuel?
Det borde har varit "säga".

Izzo är lite högre. Det är lite bättre, men skillnaden är inte stor. Izzo är mer cykel för pengarna, framförallt framgaffeln är bättre.
Det som tar emot lite med izzon är Sram nx... men det kanske duger gott?

Top fuel fördelar:
Shimano Xt/slx
Gängat vevlager?
Däck

Izzo fördelar:
Kolfiberram
Gaffel/dämpare
Högre stack

Storlek på top fuel?
Det som tar emot lite med izzon är Sram nx... men det kanske duger gott?

Top fuel fördelar:
Shimano Xt/slx
Gängat vevlager?
Däck

Izzo fördelar:
Kolfiberram
Gaffel/dämpare
Högre stack

Ah, jag tittade på Core3, inte Core2. Jag Sram NX är lite trist. Core3 är bra med GX och en Pike Ultimate.

Storlek på top fuel?
Nej inte helt det är ju annan body på SX NX än på GX och uppåt. Det är det som är dumt med en NX, då kan du inte bara sätta på en GX kassett.

Storlek på top fuel?
När man kollar reach siffrorna på tillverkarnas hemsida, är styrstamen inräknat i det?
Reach+styrstamslängd kam man säga på ett ungefär är längden när du ståcyklar. Effektiv överrörslängd+styrstamslängd är när du sitter ner (sadelrörsvinkel och setback kan också påverka men de brukar vara ganska lika på moderna stigcyklar, om du ska jämföra då).

Storlek på top fuel?
Reach+styrstamslängd kam man säga på ett ungefär är längden när du ståcyklar. Effektiv överrörslängd+styrstamslängd är när du sitter ner (sadelrörsvinkel och setback kan också påverka men de brukar vara ganska lika på moderna stigcyklar, om du ska jämföra då).
Okej, men om man räknar så då är izzon något längre från start, men man har möjlighet att göra den kortare än vad top fuel cykeln går att göra med kortare styrstam. Sen har även izzon 14mm högre stack.

Izzo xxl 666+60= 726

top fuel xxl 677+45=722

Jämför man cyklarna på 99spokes så ser man ut att sitta mycket längre bak på top fuel cykeln trots liknande siffror, är det bara en synvilla?

Gillar top fuelen något mer men rädd att den blir för lång... det som gör att jag endå funderar på izzon är att det känns som att den hamnar mittemellan trekens xl o xxl och något högre stack ?

Storlek på top fuel?
Det är stående avstånd till styre. Sadel till styre är mer komplicerat och ofta extremt kort trots extrem lång reach. PGA modern STA

Storlek på top fuel?
Jag tror inte att du ska sitta på en XL oavsett. Om man tittar på Top Fuel så har den Reach på ~500mm i XL och ~520mm i XXL. Många moderna stigcyklar har reach på 480-490mm och de rekommenderas från ~180cm. 500mm hade nog blivit för kort.

Det borde ju gå att provcykla Trek:en dock. Ganska vanligt märke bland cykelbutikerna.

Storlek på top fuel?
Okej, men om man räknar så då är izzon något längre från start, men man har möjlighet att göra den kortare än vad top fuel cykeln går att göra med kortare styrstam. Sen har även izzon 14mm högre stack.

Izzo xxl 666+60= 726

top fuel xxl 677+45=722

Jämför man cyklarna på 99spokes så ser man ut att sitta mycket längre bak på top fuel cykeln trots liknande siffror, är det bara en synvilla?

Gillar top fuelen något mer men rädd att den blir för lång... det som gör att jag endå funderar på izzon är att det känns som att den hamnar mittemellan trekens xl o xxl och något högre stack ?
Dessa siffror var räknat på överrörslängd... inte reach

Storlek på top fuel?
Är det räknat vid sadelhöjd?
Nja vågrätt linje från "headtube" till sadelstolpe
Jag tror inte att du ska sitta på en XL oavsett. Om man tittar på Top Fuel så har den Reach på ~500mm i XL och ~520mm i XXL. Många moderna stigcyklar har reach på 480-490mm och de rekommenderas från ~180cm. 500mm hade nog blivit för kort.

Det borde ju gå att provcykla Trek:en dock. Ganska vanligt märke bland cykelbutikerna.
Xl går att få tag i men xxl verkar det inte vara många som tar hem, om ens någon...

Storlek på top fuel?
Nja vågrätt linje från "headtube" till sadelstolpe.

Men finns det en standard referens linje för "stolpen"? På de flesta FS börjar sadelröret inte vid vevlagret men framför det. Jag gissar att de flesta tillverkaren mäter till linjen från vevlagret till sadeln, men det berör också på hur hög sadeln är inställt.

Storlek på top fuel?
Nja vågrätt linje från "headtube" till sadelstolpe

Xl går att få tag i men xxl verkar det inte vara många som tar hem, om ens någon...

Fick du tag i någon xxl?
Har nästan samma mått som dig, men är 193cm. Kan inte bestämma mig mellan xl eller xxl.

Är det någon som vet en butik som har en top fuel i xxl i lager runt Stockholm/Uppsala?
Svårt att hitta en att prova.

Storlek på top fuel?
Jo jag köpte en Top Fuel 8 i storleken xxl men har nu även hunnit sälja den.

Sålde den därför att jag fick ont i nacken när jag började cykla lite längre pass. Tror inte att det var fel storlek, hade säkert kunnat byta styrstam och/eller ett högre styre och fått det att funka men nu vart det så.

Kollar nu på nya Top fuel 8 gen 4.

Där finns inte xxl men xl ser istället ut att ha vuxit något och hamnat mellan gamla xl och xxl, och i vissa fall t.o.m. större än xxl som till exempel hjulbasen?

Rätta mig om jag har fel, är ingen expert på geo siffror :)

Senast ändrad:
Storlek på top fuel?

Sålde den därför att jag fick ont i nacken när jag började cykla lite längre pass. Tror inte att det var fel storlek, hade säkert kunnat byta styrstam och/eller ett högre styre och fått det att funka men nu vart det så.

Kollar nu på nya Top fuel 8 gen 4.

Där finns inte xxl men xl ser istället ut att ha vuxit något och hamnat mellan gamla xl och xxl, och i vissa fall t.o.m. större än xxl som till exempel hjulbasen?

Rätta mig om jag har fel, är ingen expert på geo siffror :)

De är nästan identiska, förutom 7 mm kortare reach och 10 mm längre kedjestag på gen 4. Skillnaden är på gränsen av vad man märker. Sen har gen 4 hela 70 mm kortare sadelrör. Det märker man bara när man vill har en riktigt lång dropper, som inte är vanlig på den typ av cykel.

Storlek på top fuel?

Top Fuel har ganska aggressiv geometri, även om jag inte har koll på den senaste generationen. Jag som gillar när styret sitter lite högre har valt bort den just pga dess låga stack. Jag upplever att stackmåttet har stor inverkan på hur känslan i nacken blir. Även om stack verkar öka på många nya cyklar så är det inte många som har rejält hög stack. Jag gillar hur jag sitter på Canyon Neuron och Orbea Occam, så om du kan tänka dig att testa någon av dessa kanske det kan vara något? Occam SL har väl dessutom lockout från styret så den kanske är ganska nära Top Fuel trots 140mm slag fram och bak.

Storlek på top fuel?
Kapar den här tråden då jag har samma mått som OP, ca 195 lång och 95 innerben.
Jag har en top fuel 8, gen 3, XL som jag upplever är på gränsen till liten. Att köpa ny cykel är inte aktuellt så jag funderar på hur jag bäst börjar laborera med att öka effektiv reach och stack. Originalstammen som är monterad nu är 45 lång utan vinkel. Är inne på att testa en ny stam 70 mm lång och 13 graders vinkel. Skulle enligt olika kalkylatorer ge mig ca 14 mm mer reach och 24 mm högre stack. Är lite orolig att styrkänslan förstörs av 70mm stam fast det är å andra sidan ett billigt sätt att börja på jämfört med att köpa riser-styre och en lite kortare stam typ 55-60 mm. Någon som har något annat förslag eller input?

Storlek på top fuel?
Kapar den här tråden då jag har samma mått som OP, ca 195 lång och 95 innerben.
Jag har en top fuel 8, gen 3, XL som jag upplever är på gränsen till liten. Att köpa ny cykel är inte aktuellt så jag funderar på hur jag bäst börjar laborera med att öka effektiv reach och stack. Originalstammen som är monterad nu är 45 lång utan vinkel. Är inne på att testa en ny stam 70 mm lång och 13 graders vinkel. Skulle enligt olika kalkylatorer ge mig ca 14 mm mer reach och 24 mm högre stack. Är lite orolig att styrkänslan förstörs av 70mm stam fast det är å andra sidan ett billigt sätt att börja på jämfört med att köpa riser-styre och en lite kortare stam typ 55-60 mm. Någon som har något annat förslag eller input?
Det lättaste är nog att börja med längre stam. Se även till att cykeln är i det höga läget och inte låga. Det gör cykeln lite längre och bör även motverka effekten som en längre stam har på styrningen till viss del. Höjd blir ju lite lättare med riser-styre osv. Egentligen precis det du skriver. Jag hade nog börjat på 60 mm.

Du skulle även kunna titta på droppers med mer offset men då skulle jag säga att det bättre att försöka hitta en större cykel än att lägga pengar och tid på det.

Storlek på top fuel?
Det lättaste är nog att börja med längre stam. Se även till att cykeln är i det höga läget och inte låga. Det gör cykeln lite längre och bör även motverka effekten som en längre stam har på styrningen till viss del. Höjd blir ju lite lättare med riser-styre osv. Egentligen precis det du skriver. Jag hade nog börjat på 60 mm.

Du skulle även kunna titta på droppers med mer offset men då skulle jag säga att det bättre att försöka hitta en större cykel än att lägga pengar och tid på det.
Du menar att du hade börjat med en rak 60 mm stam och inte en med vinkel?

Storlek på top fuel?
Generellt ska det vara bättre med styre med rise än vinklad stam. I alla fall om man tänker att rise är 90 grader mot marken
För styrkänslan menar du? Har förstått det också när man läser, men tänkte att en vinklad stam var ett billigt och enkelt sätt att öka både rise och reach. Ett trevligt kolfiberstyre ligger också på önskelistan, men kostar ju lite mer 😀

Storlek på top fuel?
För styrkänslan menar du? Har förstått det också när man läser, men tänkte att en vinklad stam var ett billigt och enkelt sätt att öka både rise och reach. Ett trevligt kolfiberstyre ligger också på önskelistan, men kostar ju lite mer 😀
Nej, men en vinklad stam borde ge samma resultat som distans under stammen, dvs kortare stam.

Tillbaka
Topp