Cykelbanornas hall of shame

Uppe vid Enebybergs torg, vid korsingen med trafikljus för fotgängare, är cykelvägen tydligen för smal för plogbilen, pga av trafikljusstolpen. Det löste plogbilen denna vinter med att svänga ut på bilvägen... Blev fina vallar av snö på ett ställe man verkligen inte förväntade sig det...

Det kan uppenbart alltid bli sämre
1710953782163.png

Luxury!
Huddinge kommun kombinerar busshållplats, trottoar och cykelbana. Tre överraskningar i ett! Vilket Kinderägg!
Visa bilaga 688899
Fast häradsvägen är j ett litet specialfall i att det är en villagata som nyttjas som motorled för folk från haningetrakten och lite andra ställen som ska ta sig till e4'an. Tror det är en gata som alla parter hatar, från trafikverket och kommun ner till fotgängare, cyklister, bilister osv.

Skulle inte förvåna mig om den är postad i bilvägarna hall-o-shame i happybil forumet

Nya argument för att gå på cykelbanan: Jag går alltid på cykelbanan för den är högprioriterad, från en äldre käringjävel. Men barnvagnen är ett fordon, tänk på barnen, yngre dito

Fast häradsvägen är j ett litet specialfall i att det är en villagata som nyttjas som motorled för folk från haningetrakten och lite andra ställen som ska ta sig till e4'an. Tror det är en gata som alla parter hatar, från trafikverket och kommun ner till fotgängare, cyklister, bilister osv.

Skulle inte förvåna mig om den är postad i bilvägarna hall-o-shame i happybil forumet
På vilket sätt är den ett specialfall? Cykelbanan är lika dålig för det. Den har varit genomfartsled i många, många år.

Cykelbanan vid Skanstull, Stockholm. Fyra 90°-kurvor i tät följd med 0 meters kurvradie ?

Visa bilaga 688920
Finns något liknande efter Stockholm Stadion utåt Lidingö. Som bonus är det också oklart varför en skulle vilja nyttja den asfalterade upphöjningen för att komma upp på refugen som slutar i en skylt.

Bilagor

• IMG_1721.png
    IMG_1721.png
    268.3 KB · Besök: 98
  • IMG_1722.png
    IMG_1722.png
    279.2 KB · Besök: 94
  • IMG_1723.png
    IMG_1723.png
    314.6 KB · Besök: 97
På vilket sätt är den ett specialfall? Cykelbanan är lika dålig för det. Den har varit genomfartsled i många, många år.
För att när gator i bostadsområden blir genomfartsleder så sätter kommunen upp en fin pollare som Stockholm gjort på gatan nära där jag bor, hägerstensvägen.

Huddinge kommun kan inte göra så eftersom de är Sveriges geografisk sämst utsmetade kommun. Bilpendlade i skogås som har nåt att göra runt segeltorp/kungens kurva kommer åka Häradsvägen och rösta bort alla politiker som begränsar genomfart på Häradsvägen.

För att när gator i bostadsområden blir genomfartsleder så sätter kommunen upp en fin pollare som Stockholm gjort på gatan nära där jag bor, hägerstensvägen.

Huddinge kommun kan inte göra så eftersom de är Sveriges geografisk sämst utsmetade kommun. Bilpendlade i skogås som har nåt att göra runt segeltorp/kungens kurva kommer åka Häradsvägen och rösta bort alla politiker som begränsar genomfart på Häradsvägen.
Jag önskar bättre cykelbanor på Häradsvägen och invänder inte mot att Häradsvägen ska vara fortsatt öppen för genomfart. Skogåsborna får gärna välja Häradsvägen om de tycker att den är bättre än Magelungsvägen-Älvsjövägen. Bättre cykelbanor skulle inte utgöra hinder för någon, möjligen marginellt längre restid för bilister.

Inte dålig cykelbana men usel parkering av konstaplarna som hade trafikkontroll vid Älvsjömässan imorse, 3000 tomma p-platser var tror ni de hade ställt bilarna sina då !?
Självklart på på cykelbanan men jag ropade till dem att uppställningen inte var ”optimal” å då flyttade de bussen som stod mest i vägen…??

Skyltar man aldrig ser!
Den lilla tramskommunen mellan Malmö-Lund förnekar sig inte. Noteras att det finns en byggutfart på andra sidan Arlöv också, men den ligger på Malmösidan så inget sånt här hittepå.

F.ö. undrar om om de två tramskommunerna på slätten kommer sopa undan grushalkan innan valborg eller inte. Förra året hann Burlöv medan Staffanstorp inte sopade alls så den tappade grushögen låg kvar till årets vinter.
trams.png

Den lilla tramskommunen mellan Malmö-Lund förnekar sig inte
Hmpfr! Jag är uppväxt i den där "tramskommunen". Skulle det inte bli "supercykelväg" mellan Malmö och Lund? Vad beträffar grus tror jag Arlöv-Lomma sträckan är värst, det är som att cykla i en grushög förutom en smal sträng på varje håll där det är lite mindre grus.

Hmpfr! Jag är uppväxt i den där "tramskommunen". Skulle det inte bli "supercykelväg" mellan Malmö och Lund? Vad beträffar grus tror jag Arlöv-Lomma sträckan är värst, det är som att cykla i en grushög förutom en smal sträng på varje håll där det är lite mindre grus.
Den diskussionen om ”cykelautostrada” Malmö-Lund vill jag minnas har pågått sedan 90-talet. Enklare och billigare att bygga motorväg om jag förstått rätt.
Cykelbanorna (som jag cyklar på) i Malmö har inte heller sopats än.

Eller sträckan Hjärup St Lars, där är två smala grusfria strängar nu.

Den diskussionen om ”cykelautostrada” Malmö-Lund vill jag minnas har pågått sedan 90-talet. Enklare och billigare att bygga motorväg om jag förstått rätt.
Cykelbanorna (som jag cyklar på) i Malmö har inte heller sopats än.
Hmm, jag som tycker min sträcka är välsopad sedan länge ändå: Bunkeflostrand - Limhamn - Turbinen - Biblioteket - Petriskolan - Värnhem - Sege.

...men det verkar vara kallt även nere hos Lusse i slutet av veckan, för under fredagen hade Staffanstorp tydligen hittat fram till sopen i förrådet. Halleluja!

Oklart läge i Burlöv dock eftersom jag passade på att ta finvägen hem, fredag till ära (Uppåkra - Nordanå - Sallerup - Oxie - Lockarp - Bunkeflostrand).

Vet inte om den varit uppe här redan men cyklade förbi Åkareplatsen i Göteborg idag och helt plötsligt så tog den nya fina cykelbanan slut i ingenting. Det har till och med lags energi på att göra fin cykelövergång över utfarten från bussparkeringen och sen bara ... ingeting? Missa inte heller den mycket oklara kullerstenskanten i nedre högra hörnet :)
IMG_2297.jpeg

Vet inte om den varit uppe här redan men cyklade förbi Åkareplatsen i Göteborg idag och helt plötsligt så tog den nya fina cykelbanan slut i ingenting. Det har till och med lags energi på att göra fin cykelövergång över utfarten från bussparkeringen och sen bara ... ingeting? Missa inte heller den mycket oklara kullerstenskanten i nedre högra hörnet :)
Visa bilaga 694490
Det har väl varit någon variant på det där i många år nu eller?

Det har väl varit någon variant på det där i många år nu eller?
Jag brukar inte cykla den vägen så vet inte hur länge det varit kaos eller om det varit bättre innan men jag är ganska säker på att de byggt om där ganska nyligen. Ny bussterminal precis bredvid. Tycker generellt att hela området kring centralstationen, Brunnsparken och Nordstan är oklart som cyklist och det finns sällan en bra eller uppenbar väg fram och många cykelbanor som bara tar slut i ingenting.

Cykelbanor som bara upphör är ju en vanlig företelse. Värsta sorten är kanske när de bara plötsligt blir till bara en gångbana, utan någon egentlig smidig möjlighet att istället gå ut på vägen för ta den, eller korsa över till andra sidan om det finns cykelbana där.

Usch ja, det är jobbigt med en början och ett slut på saker. Bakom vårt hus tar bilvägen slut men cykelbanan fortsätter till nästa gata. Finns flera sådana konstruktioner i stan. Buhu?

Tillbaka
Topp