Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Trottoarkant oxå eller?Uppe vid Enebybergs torg, vid korsingen med trafikljus för fotgängare, är cykelvägen tydligen för smal för plogbilen, pga av trafikljusstolpen. Det löste plogbilen denna vinter med att svänga ut på bilvägen... Blev fina vallar av snö på ett ställe man verkligen inte förväntade sig det...
"Snöröjes ej.De löser det väl som här i mina trakter, sätter en skylt ”vinterunderhålles ej”.
Problemet löst.
De håller på och tränar på att bygga serpentinkurvor! Sånt ska uppmuntras, inte kritiseras. Stockholmsområdet har alldeles för få serpentinkurvor.Kul att Solna bygger lite serpentinsvängar när det regionala cykelstråk stängs av
Fast det saknas väl något väsentligt?!De håller på och tränar på att bygga serpentinkurvor! Sånt ska uppmuntras, inte kritiseras. Stockholmsområdet har alldeles för få serpentinkurvor.
De måste lära sig gå innan de kan springa tänker jag. Eller så är jag bara naivt optimistisk. Eller så hallucinerar jag och ser hägringar.Fast det saknas väl något väsentligt?!
Vad kan det vara?
Några hundra höjdmeter eller några tusen höjdmeter!
Du får vara tacksam att de inte satt en pollare på linjen också.Visa bilaga 688880
Lunds kommun bygger cykelbanor som är smalare än ett normalbrett cykelstyre.
Här är också fin bredd. Bilden visar dubbelriktad GC-väg som Trafikverket byggt.Visa bilaga 688880
Luxury!Visa bilaga 688880
Fast häradsvägen är j ett litet specialfall i att det är en villagata som nyttjas som motorled för folk från haningetrakten och lite andra ställen som ska ta sig till e4'an. Tror det är en gata som alla parter hatar, från trafikverket och kommun ner till fotgängare, cyklister, bilister osv.Luxury!
Huddinge kommun kombinerar busshållplats, trottoar och cykelbana. Tre överraskningar i ett! Vilket Kinderägg!
Visa bilaga 688899
Ser vi till att få ett randolopp att dra rutten där kan kombinationen utvidgas med övernattningslokal för trötta randonnörer!Luxury!
Huddinge kommun kombinerar busshållplats, trottoar och cykelbana. Tre överraskningar i ett! Vilket Kinderägg!
Visa bilaga 688899
Blir 0 m omväg!Ser vi till att få ett randolopp att dra rutten där kan kombinationen utvidgas med övernattningslokal för trötta randonnörer!
På vilket sätt är den ett specialfall? Cykelbanan är lika dålig för det. Den har varit genomfartsled i många, många år.Fast häradsvägen är j ett litet specialfall i att det är en villagata som nyttjas som motorled för folk från haningetrakten och lite andra ställen som ska ta sig till e4'an. Tror det är en gata som alla parter hatar, från trafikverket och kommun ner till fotgängare, cyklister, bilister osv.
Skulle inte förvåna mig om den är postad i bilvägarna hall-o-shame i happybil forumet
Finns något liknande efter Stockholm Stadion utåt Lidingö. Som bonus är det också oklart varför en skulle vilja nyttja den asfalterade upphöjningen för att komma upp på refugen som slutar i en skylt.Cykelbanan vid Skanstull, Stockholm. Fyra 90°-kurvor i tät följd med 0 meters kurvradie ?
Visa bilaga 688920
Nu är det ett tag sen jag cyklade där och då var iaf andra sidan vägen betydligt bredare.Luxury!
Visa bilaga 688899
Javisst, rena autostradan! Mittemot 100 meter österut:Nu är det ett tag sen jag cyklade där och då var iaf andra sidan vägen betydligt bredare.
För att när gator i bostadsområden blir genomfartsleder så sätter kommunen upp en fin pollare som Stockholm gjort på gatan nära där jag bor, hägerstensvägen.På vilket sätt är den ett specialfall? Cykelbanan är lika dålig för det. Den har varit genomfartsled i många, många år.
Jag önskar bättre cykelbanor på Häradsvägen och invänder inte mot att Häradsvägen ska vara fortsatt öppen för genomfart. Skogåsborna får gärna välja Häradsvägen om de tycker att den är bättre än Magelungsvägen-Älvsjövägen. Bättre cykelbanor skulle inte utgöra hinder för någon, möjligen marginellt längre restid för bilister.För att när gator i bostadsområden blir genomfartsleder så sätter kommunen upp en fin pollare som Stockholm gjort på gatan nära där jag bor, hägerstensvägen.
Huddinge kommun kan inte göra så eftersom de är Sveriges geografisk sämst utsmetade kommun. Bilpendlade i skogås som har nåt att göra runt segeltorp/kungens kurva kommer åka Häradsvägen och rösta bort alla politiker som begränsar genomfart på Häradsvägen.
Cykla på gräset i protest! (jag ser att ngn redan börjat...)Skyltar man aldrig ser!
Den lilla tramskommunen mellan Malmö-Lund förnekar sig inte. Noteras att det finns en byggutfart på andra sidan Arlöv också, men den ligger på Malmösidan så inget sånt här hittepå.
Så vanligt tyvärr – det är som att de som gör ritningarna aldrig själva cyklat (eller läst GCM- och VGU-dokument).Cykelbanan vid Skanstull, Stockholm. Fyra 90°-kurvor i tät följd med 0 meters kurvradie ?
Hmpfr! Jag är uppväxt i den där "tramskommunen". Skulle det inte bli "supercykelväg" mellan Malmö och Lund? Vad beträffar grus tror jag Arlöv-Lomma sträckan är värst, det är som att cykla i en grushög förutom en smal sträng på varje håll där det är lite mindre grus.Den lilla tramskommunen mellan Malmö-Lund förnekar sig inte
Den diskussionen om ”cykelautostrada” Malmö-Lund vill jag minnas har pågått sedan 90-talet. Enklare och billigare att bygga motorväg om jag förstått rätt.Hmpfr! Jag är uppväxt i den där "tramskommunen". Skulle det inte bli "supercykelväg" mellan Malmö och Lund? Vad beträffar grus tror jag Arlöv-Lomma sträckan är värst, det är som att cykla i en grushög förutom en smal sträng på varje håll där det är lite mindre grus.
Eller sträckan Hjärup St Lars, där är två smala grusfria strängar nu.Hmpfr! Jag är uppväxt i den där "tramskommunen". Skulle det inte bli "supercykelväg" mellan Malmö och Lund? Vad beträffar grus tror jag Arlöv-Lomma sträckan är värst, det är som att cykla i en grushög förutom en smal sträng på varje håll där det är lite mindre grus.
Hmm, jag som tycker min sträcka är välsopad sedan länge ändå: Bunkeflostrand - Limhamn - Turbinen - Biblioteket - Petriskolan - Värnhem - Sege.Den diskussionen om ”cykelautostrada” Malmö-Lund vill jag minnas har pågått sedan 90-talet. Enklare och billigare att bygga motorväg om jag förstått rätt.
Cykelbanorna (som jag cyklar på) i Malmö har inte heller sopats än.
Ja i de finare stadsdelarna är det säkert sopat.Hmm, jag som tycker min sträcka är välsopad sedan länge ändå: Bunkeflostrand - Limhamn - Turbinen - Biblioteket - Petriskolan - Värnhem - Sege.
Där kör ju alla lundenser genom, insändarna blir så svårlästa för kommungubbarna om det inte är rensopat. ?
Det har väl varit någon variant på det där i många år nu eller?Vet inte om den varit uppe här redan men cyklade förbi Åkareplatsen i Göteborg idag och helt plötsligt så tog den nya fina cykelbanan slut i ingenting. Det har till och med lags energi på att göra fin cykelövergång över utfarten från bussparkeringen och sen bara ... ingeting? Missa inte heller den mycket oklara kullerstenskanten i nedre högra hörnet :)
Visa bilaga 694490
Jag brukar inte cykla den vägen så vet inte hur länge det varit kaos eller om det varit bättre innan men jag är ganska säker på att de byggt om där ganska nyligen. Ny bussterminal precis bredvid. Tycker generellt att hela området kring centralstationen, Brunnsparken och Nordstan är oklart som cyklist och det finns sällan en bra eller uppenbar väg fram och många cykelbanor som bara tar slut i ingenting.Det har väl varit någon variant på det där i många år nu eller?