[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Enklast är väl att göra ett test på tex aktivitus för korrekta zoner.

Men som motionär är det ju inte speciellt svårt att känna in ungefär var zonerna ligger. För mig stämmer zonerna klockan ger bra med upplevd känsla.

Problemet för de flesta är nog att få till tillräckligt med hård träning. Tränar man t ex 3 timmar i veckan kan man köra allt ganska hårt.
Jo har man något ställe i närheten är ju tester bäst. Tror inte det finns nära mig tyvärr.

Det är nog få här på happy som ”bara” tränar 3h i veckan :). Vore kul med en undersökning men gissar det är nog det snitt på 8-10h/veckan

Edit: närmaste aktivitus ställe är 20min bort :D. Kanske blir ett test framöver!

Senast ändrad:
Hej! Halvdag på jobbet imorgon. Kanske hinner springa på något lite roligare ställe. Någon som vet status på motionsslingorna runt Björkhagen/Kärrtorp. Blött? Samma runt Källbrink. Typ 10:an.

Längsta uppehållet med löpningen sen 25 dec 2021, intensiv magsjuka följt av förkylningen från helvetet. 14 dagar. Dessutom stukade jag foten rejält ytterligare nån vecka tidigare och det har inte blivit riktigt bra förrän nu. Men idag blev det omstart, dag nummer ett!

Vet inte, men sprang ut en sväng i Tyresta i söndags och det var inte farligt blött.
Tog mig till Björkhagen/Kärrtorp och var torrt och fint! Premiär för nya skor också. Puma Velocity Nitro 3. Köpte dem för grus för de har lite mer yttersula än en del andra som jag har. Rätt sköna, lite fasta kanske.

Skall återuppta torsdagsintervallerna idag efter en massa veckor med antingen skidåkning eller förkylning. Kommer nog få lida av det under helgen.

Idag var det äntligen varmt och torrt nog för att köra premiär för de Kinvara som jag köpte för en månad sedan. Frågan man ställer sig som analakademiker på det här forumet är om kadensökningen (vis samma tempo) jämfört med de tyngre ride 15 runshield beror på lägre dropp, lägre vikt, placebo eller slumpen.

Idag var det äntligen varmt och torrt nog för att köra premiär för de Kinvara som jag köpte för en månad sedan. Frågan man ställer sig som analakademiker på det här forumet är om kadensökningen (vis samma tempo) jämfört med de tyngre ride 15 runshield beror på lägre dropp, lägre vikt, placebo eller slumpen.

orkar inte sätta mig in i de olika skorna, men hur mycket stack respektive rocker är det på de olika?

Det är väl snarare som när kossorna släpps ut på vårbete. Det spritter i benen och känns allmänt underbart.

Idag var det äntligen varmt och torrt nog för att köra premiär för de Kinvara som jag köpte för en månad sedan.
Samma här. Skorna har legat på marinering i en månad men idag var det dags. Så jävla gött. ?

Bilagor

• IMG_20240330_125042.jpg
    IMG_20240330_125042.jpg
    675.1 KB · Besök: 42
Ok, jag har haft ett par sprillans/oanvända Adidas Adizero XT 4 av 2013 eller 2014 års modell liggande hemma som jag fick för mig att testa under gårdagens snöstorm på eljusspåret. Jag kände mig nästan lite cool men det slutade med ett fiasko, visst det var fint/mysigt att lufsa omkring i snön, bra grepp också men jag tror att dessa skor har avsevärt mindre drop än vad jag är van vid och steget kändes "annorlunda" samt slutade föga förvånande med en (förhoppningsvis) liten irriterande sträckning i vänster vad.

Jag tar gärna emot lite tips här på terrängskor med snällare/högre drop. Behöver inte vara jätte hardcore, räcker med att de passar för lite enklare svenska trail/stigar, ej för Chamonix etc.

Senast ändrad:
Jag har 10 mm drop på mina Craft CTM Ultra Carbon Trail, men bara 5 mm på mina Nike Terra Kiger. Känns naturligtvis helt olika att springa i och väljer oftast Craftskorna vid långtur på stig.

Sprang en kort runda vid Gärdet idag på lunchen, haha, vilken total misär. Det är inte skottat nånstans och isbark på marken. Blev bara några kilometer. Men nu på eftermiddagen har en hel del töat bort så det finns hopp!

Den här vintern har varit den längsta sen jag började springa för typ 20 år sen.

Sprang en kort runda vid Gärdet idag på lunchen, haha, vilken total misär. Det är inte skottat nånstans och isbark på marken. Blev bara några kilometer. Men nu på eftermiddagen har en hel del töat bort så det finns hopp!

Den här vintern har varit den längsta sen jag började springa för typ 20 år sen.
Är i Skåne över påsk. Packade shorts. Inte använt dem. Men packade också mina dojor med Runshield och min OMM-regnjacka. Fick användning för dem idag och kände mig inte överklädd. Men barmark i alla fall så ska väl inte klaga för mycket.

Igår var det backträning i Hammarbybacken. Blev bara 3 ggr upp och ned. 2 ggr ned på baksidan förbi kolonilotterna och en gång ned via barnbacken. 3 för att känna på lite, att benen var ok efter både cykling och löpning. På fredag är det 10 ggr upp och ned...i alla fall är det målet.
1712225968927.png

Jag har sprungit/gått med dubbade VJ Sarva Frost i vinter när jag tränat i Hammarbybacken i Stockholm. Gortexmembran går bort i mina skor...inte en favorit.
Jag behöver fixa nya skor för bergslöpning, eller egentligen är jag ute efter skor med rejäl sula som biter fast i rejäl terräng. Grov sula.
Ska kolla lite vad som funkar för mina Mortonfötter...

Det är ju väldigt stor skillnad på olika skor, för sörmlandsterräng har mina Altra Olympus funkat grymt bra trots ett inte särskilt grovt mönster. Gillade dock generation 4 bättre än nuvarande.

Och min fru är grymt nöjd med sina Saucony Peregrine i samma förhållanden. Men inte ST-varianten, den hade riktigt dåligt grepp på fuktiga berghällar och rötter.

Det är ju väldigt stor skillnad på olika skor, för sörmlandsterräng har mina Altra Olympus funkat grymt bra trots ett inte särskilt grovt mönster. Gillade dock generation 4 bättre än nuvarande.

Och min fru är grymt nöjd med sina Saucony Peregrine i samma förhållanden. Men inte ST-varianten, den hade riktigt dåligt grepp på fuktiga berghällar och rötter.
Javisst är det så. Jag minns mina första Nike Pegasus, som på 80-talet var grymt sköna. Bra grepp.

Kollar jag på Pegasus så är sulan helt annorlunda, och kanske inte den jag skulle välja för trail...

Angående zoner så har jag en lsd-zon, en fartzon och en ta-i-som-f..n-zon.
Lsd-zonen är långpassens zon...lugnt. Zon 2.
Fartzonen ska jag testa på kortare distanser. Zon 3
Ta-i-som-f..n-zonen är backe. Det gör ingenting om den är på zon3 ibland och ibland går upp på rött, dvs zon 5. Zon 4.

Jag gjorde test på Aktivitus på Regeringsgatan. Kollade även VO2-max.

Känslan och det jag sett på klockan på löppassen stämmer väldig väl med testresultatet, så jag var inte överraskad direkt. Jag ville testa mig bara.

Får se om jag testar mig i höst igen, se om något har hänt.

De lugna passen ska vara lugna, och för mig så gör det ingenting om de är zon 1-2 ibland, när jag håller på i flera timmar...

Javisst är det så. Jag minns mina första Nike Pegasus, som på 80-talet var grymt sköna. Bra grepp.

Kollar jag på Pegasus så är sulan helt annorlunda, och kanske inte den jag skulle välja för trail...
Pegasus finns ju i en trailversion också. Vet dock inte hur greppig den är.
Mina Craft trailskor har Vibramsula som jag tycker ger fullt tillräckligt grepp på de underlag som jag har sprungit på med stenar och rötter.

Hejsan, jag söker lite tips på skor. Mina Saucony Hurricane (ISO 4) sjunger på sista versen, och jag skulle behöva nya. Springer för tillfället mestadels asfalt, dock har jag tänkt försöka mig på att springa Höga Kusten Trail (45k) i höst, så de nya skorna borde också passa till sånt underlag, alltså ett ganska brett spektrum. Finns det skor som passar allt detta och kan man springa trail med dämpade löpskor som också passar asfalt?

Hejsan, jag söker lite tips på skor. Mina Saucony Hurricane (ISO 4) sjunger på sista versen, och jag skulle behöva nya. Springer för tillfället mestadels asfalt, dock har jag tänkt försöka mig på att springa Höga Kusten Trail (45k) i höst, så de nya skorna borde också passa till sånt underlag, alltså ett ganska brett spektrum. Finns det skor som passar allt detta och kan man springa trail med dämpade löpskor som också passar asfalt?
- Ska du springa 45km trail kommer du behöva löpträna mycket.
- Löptränar du mycket kommer du slita ut skor fort
=
- Köp två par löpskor, ett för asfalt och ett för trail

Det blir en kompromiss, Salomon Ride funkar ok men inte super på både asfalt och trail.. tänk gravelbike ? Men bättre med dedikerad sko för syftet, växlar du mellan flera par skor så får du ju ändå längre livslängd på respektive par så det blir inte dyrare, bara större investering initialt.

Det blir en kompromiss, Salomon Ride funkar ok men inte super på både asfalt och trail.. tänk gravelbike ? Men bättre med dedikerad sko för syftet, växlar du mellan flera par skor så får du ju ändå längre livslängd på respektive par så det blir inte dyrare, bara större investering initialt.
Tack för inputen, e nog någonting av en "Gravel"- modell av skor som jag har tänkt mig. ? Salomon Ride ser vettiga ut, måste bara försöka komma mig ut och hitta dem. P.s. Vet mån om de funkar föe pronerande fötter?

Såg annars att Höga Kusten rekommenderar Icebug Outrun, något som också ser ut att vara lite av en "gravel"-sko. Har nån testat dem på asfalt och kan ge en recension?

- Ska du springa 45km trail kommer du behöva löpträna mycket.
- Löptränar du mycket kommer du slita ut skor fort
=
- Köp två par löpskor, ett för asfalt och ett för trail
Tack, har nog tänkt det också, men jag har haft svårt med att hitta passande skor, så att hitta två par som passar mina fötter känns svårt. Lättare tänker jag det vore om man kunde ha ett par inslitna som passar min fot än flera halvnya skor som passar halvbra...?

Om du inte vill ta nisses råd så testa hokaspeedgoat eller altra olympus eller motsvarande.

Pegasus finns ju i en trailversion också. Vet dock inte hur greppig den är.
Mer av en all-road sko så den är helt okej. Bedrövlig när det är vått dock. Annars är den trevlig, gore-tex versionen som jag har är vattentät på riktigt samtidigt som den inte är supervarm. Känns som att det bara är membran och inte massa tyg ovanpå.

Vet mån om de funkar föe pronerande fötter?
Pronering är en naturlig rörelse som alla gör. Överpronering är inte bra däremot.

Vad jag vet finns det inga specifika skor för överpronering på stig-sidan. Går liksom inte att justera fotens rörelse på ett bra sätt när underlaget är ojämnt. (Det är min uppfattning iaf) Finns garanterat modeller som är mer eller mindre stabila dock men då handlar det nog mer om exempelvis bredden. Stödsulor kan ju funka dock.

Jag har sprungit ett trailmaraton i Salomon ultra glide. Mitt första o h kanske sista. Jag tycker de skorna är lite gravelbike så. Precis sprungit en tur med dem nu.

Vänder mig till er löpgurus för att få ordning på mina pass. Är extremt skadebenägen. Varje gång jag ger mig på kvalitet så resulterar det i 2 veckors löpvila pga skavanker. Har kommit fram till att det som funkar är att "springa" på löpband i lutning.

Just nu experimenterar jag med 4x4 för att hitta rätt och få någon typ av kvalitet. Vad är den rekommenderade vilan mellan intervallerna? Brukar köra gåvila, 7 km/h, 6 procent lutning i 4 minuter men det känns nästan lite för långt.

Finns det några andra intervaller att rekommendera som är lite längre? Vill hålla den kvalitativa arbetstiden under 20 minuter för att inte få för hög belastning. Provat 2x10 på runt 88-90 procent maxpuls men är inte så erfaren gällande löpkvalitet. Målet är att prestera på distans mellan milen och mara.

Vänder mig till er löpgurus för att få ordning på mina pass. Är extremt skadebenägen. Varje gång jag ger mig på kvalitet så resulterar det i 2 veckors löpvila pga skavanker. Har kommit fram till att det som funkar är att "springa" på löpband i lutning.

Just nu experimenterar jag med 4x4 för att hitta rätt och få någon typ av kvalitet. Vad är den rekommenderade vilan mellan intervallerna? Brukar köra gåvila, 7 km/h, 6 procent lutning i 4 minuter men det känns nästan lite för långt.

Finns det några andra intervaller att rekommendera som är lite längre? Vill hålla den kvalitativa arbetstiden under 20 minuter för att inte få för hög belastning. Provat 2x10 på runt 88-90 procent maxpuls men är inte så erfaren gällande löpkvalitet. Målet är att prestera på distans mellan milen och mara.
Spontant skulle jag säga att sänka "kvaliteten" (belastningen) och fokusera på längden på passen. Sänka hastigheten och långsamt bygga upp styrkan. Nåt tål ju uppenbarligen inte den hårdare träningen. Tråkigt med rehab, jag vet.

Ett intervallpass jag har kör lite det sista är med stavar uppför min brantaste backe. Det är terräng och skotarspår så går väldigt långsamt, tar ca 4 min upp sen går jag eller småjoggar typ. Nu kanske det inte alls är speciellt bra om man vill springa fort, då är det väl förmodligen bättre att satsa på plattare intervaller. Men iaf för mig upplever jag inte alls att det sliter speciellt mycket öht med den typen av pass. Inte i närheten av att springa lite fortare och eller längre. Just för att det är brant och mjukt, men sen blir det ju inte löpning på samma sätt heller.

Kanske satsa mera på längd och volym. Har du Garmin klockan så kanske ge daily suggested workouts en chans. Bygger sakta upp och efter 3-4veckor så blir det ca ett vo2max och ett Tempo pass varje vecka. Resten är bas pass och långpass. Är konservativ så kommer rampa upp sakta belastningen under flera veckor.

Ja, mindre kvalitet, mera grundträning i lågfart, det är antagligen facit. Jag har kört med Garmins förslag i ett år ungefär och hållt mig skadefri trots att jag har sprungit klart mer än tidigare. I slutänden också mera kvalite faktiskt.

Åtgärden beror säkert på vilka problem du får av intervallerna.
Löparbana (400m) är skonsamt.
Gå/springa utför är påfrestande.
Snabba accelerationer/retardationer är påfrestande.
Jag har helt ovetenskapligt kört 100m, 200m eller 400m alternativt 1 min, 2, min eller 4 min på löparbana.

Ja, mindre kvalitet, mera grundträning i lågfart, det är antagligen facit. Jag har kört med Garmins förslag i ett år ungefär och hållt mig skadefri trots att jag har sprungit klart mer än tidigare. I slutänden också mera kvalite faktiskt.
Ojoj, jag är helt chockerad här på morgonkvisten måste jag säga, du tränar efter Garmins förslag och det fungerar?!?

Måste väl rensa bort mina grova fördomar mot Garmins analyser och ge den en chans snart... ? ?

Träningsberedskapen och återhämtningstiden från Garmin har jag åtminstone synpunkter på. Blir förvirrad när den skiljer så extremt från tex form och belastningskurvorna på tex Strava (betalversion) samt motsvarande kurvor på TrainingPeaks. Men det kan ju ändå vara så att träningsförslagen Garmin ger är bra.

En sak är säker: Jag tvivlar inte för fem ören på att man får tillräckligt med återhämtning om man följer Garmins förslag. ? (vilket jag faktiskt kan slarva lite med periodvis eller att jag Z3ar för mycket)

Senast ändrad:
Ojoj, jag är helt chockerad här på morgonkvisten måste jag säga, du tränar efter Garmins förslag och det fungerar?!?

Måste väl rensa bort mina fördomar mot Garmin och ge den en chans... ? ?

Det går säkert att optimera mera men den tar hänsyn till hur din träningsbelastning är och lägger in klart mera kvalitet än jag som inte är påläst alls gör, det blir roligt med variation. Och de långa passen ska gå klart långsammare än jag annars gjort.

Och även om man kan titta på planen en vecka framåt så ändras den efter förutsättningarna med sömn, träningsbelastning, tror även hur du knappar in att tidigare pass känts påverkar.

Vilodagarna kör jag 2-3 km i jättelugnt tempo eftersom jag försöker springa varje dag.

Ok, snöar rejält...

Hmmmm, frågan är om min vänstra vad hämtat sig tillräckligt från min lilla sträckning under snöandet i tisdags så att jag kan leka cool i skogen igen? :unsure:

Det går säkert att optimera mera men den tar hänsyn till hur din träningsbelastning är och lägger in klart mera kvalitet än jag som inte är påläst alls gör, det blir roligt med variation. Och de långa passen ska gå klart långsammare än jag annars gjort.

Och även om man kan titta på planen en vecka framåt så ändras den efter förutsättningarna med sömn, träningsbelastning, tror även hur du knappar in att tidigare pass känts påverkar.

Vilodagarna kör jag 2-3 km i jättelugnt tempo eftersom jag försöker springa varje dag.
Ja, ok, yes, det är väl så de flesta (obs: generalisering) säger att man ska träna. Mest Z2 pass blandat med 1-2 hårdare kvalitetpass / vecka beroende på mängd/ambition etc. Tränar man däremot sällan/mindre så antar jag det kan bli lite annorlunda. Bara att jag är lite orolig för att det inte blir så mycket träning med Garmins notiser för träningsberedskap och återhämtningstid. ? Jag försöker ju kombinera cykling med löpning också vilket kanske förvirrar Garmins analyser, vet ej.

Sedan har vi det här med sömn. Garmin verkar inte riktigt acceptera att vi människor faktiskt kan ha lite olika sömnvanor / behov etc, den dissar mitt levnadsmönster vilket kanske också påverkar vissa analyser.

Senast ändrad:

Måste väl rensa bort mina grova fördomar mot Garmins analyser och ge den en chans snart... ? ?

Träningsberedskapen och återhämtningstiden från Garmin har jag åtminstone synpunkter på. Blir förvirrad när den skiljer så extremt från tex form och belastningskurvorna på tex Strava (betalversion) samt motsvarande kurvor på TrainingPeaks. Men det kan ju ändå vara så att träningsförslagen Garmin ger är bra.

En sak är säker: Jag tvivlar inte för fem ören på att man får tillräckligt med återhämtning om man följer Garmins förslag. ? (vilket jag faktiskt kan slarva lite med periodvis eller att jag Z3ar för mycket)
Om jag följer garmin blir jag en soffpotatis känns det som. Körde lugnt i söndags och helvila måndag. Garmin tyckte att jag skulle vila i tisdags också. Det blir ju mer vila än träning. Nu är jag kanske dålig på att vila för jag "måste få in mina timmar". Något mellanting mellan garmins hälsoststistik och egen känsla tror jag på.

Många kloka ord här. Lugn distans och mindre kvalitet är nog smart långsiktigt.

Tillbaka
Topp