Olja för allmän smörjning. Vilken?

Eftersom fler säger vad man inte ska använda än vad man ska använda. Tipsar jag att en enkel hydrualolja i viskositet 46 funkar bra, kan använda en tunnare om man vill. Viktigaste är att man inte översmörjer. Och nej, trotts namnet hydrualolja så är det inte en olja gjord för att enbart överföra kraft. Det används flitigt i generell smörjning av exempelvis svarvar och tabletpressar.

Senast ändrad:
Ujuj, akta dig, den där har ju samma funktion som 5-56 och WD40?. Det får man inte ha på happy, även om det verkar fungera i den stora världen.
Inte så mycket smörjande olja i WD40
50–60% naphtha (petroleum), hydrotreated heavy. <25% petroleum base oils. <10% naphtha (petroleum), hydrodesulfurized heavy (contains: 1,2,4-trimethyl benzene, 1,3,5-trimethyl benzene, xylene, mixed isomers) 2–4% carbon dioxide.
(fast bättre smörjeffekt än 5-56)

Senast ändrad:
Gjorde missen att spruta in WD40 i bakhjulets navlager. Känns glapp nu. Köpte detta på Clas Ohlsson och tänkte trycka in så mycket jag kan.

IMG_4431.jpeg

Tack för tips! Hur ser man hur mycket man fyller? Tänkte bara trycka in från sidan när hjulet är monterat.
Jag skulle lossa på ytterbanorna och använda en pensel som inte släpper strån ocj fylla på det sättet. Tror att du skulle klara dig med med kanske 3-12gram fett per lager. Ungefär den mängden.

något jag tänker på vid allmän smörjning är att det skall funka i även i minusgrader. billiga enkla oljor och de flesta vegetabiliska alternativ stelnar till när det är kallt. vissa lider också av förtvålning.

så mitt allmänna medel är helsyntet motorolja normal viskocitet.

skall jag smörja lager men inte öppna dem börjar jag med litegrann av samma för att skapa en flytande 'väg' in , men kör sedan på med finishline grön, som är en annan syntetisk produkt mycket mer tjockflytande. öppnar jag appliceras förstås kullagerfett, men det är inte ofta man egentligen behöver öppna.

wd40 och 556 typ skit mer eller mindre samma, när något beckat igen eller av annan orsak skall sas sköljas rent. därefter med fördel på med riktigt smörjmedel.

något jag tänker på vid allmän smörjning är att det skall funka i även i minusgrader. billiga enkla oljor och de flesta vegetabiliska alternativ stelnar till när det är kallt. vissa lider också av förtvålning.

så mitt allmänna medel är helsyntet motorolja normal viskocitet.

skall jag smörja lager men inte öppna dem börjar jag med litegrann av samma för att skapa en flytande 'väg' in , men kör sedan på med finishline grön, som är en annan syntetisk produkt mycket mer tjockflytande. öppnar jag appliceras förstås kullagerfett, men det är inte ofta man egentligen behöver öppna.

wd40 och 556 typ skit mer eller mindre samma, när något beckat igen eller av annan orsak skall sas sköljas rent. därefter med fördel på med riktigt smörjmedel.
Vegetabiliska alternativ härsknar och reagerar med det mesta för att sedsn övergå till en sörja. Bra tips att tänka på fryspunkt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp