Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Exakt, han får köpa en ny MacBook Pro för 35 000 SEK så är han på banan igen. ? ? (alternativet möjligen fyra st laptops med Windows 11 för hela familjen). Apple är underbart (sarkasm)
För 35k över 10 år så hade man fått fyra billiga Windows-laptops med 2,5 års mellanrum och alla 4 hade legat på tippen nu.
Samma pengar i längden.

Jag funderar på att flytta ut Zwiftcykeln i garaget. I såna fall behöver jag köpa tv + något att köra Zwift på. Appletv verkar mer prisvärt än dator. Kör idag på en kraftig gamingdator och har riktigt bra grafik. Kommer jag bli besviken på appletv? Några övriga råd? Hur stor tv/skärm om man hänger den på väggen framför cykeln? Garaget är konverterat till gym med nymålade väggar och tak samt gummimatta på golvet. Luftvärmepump för klimatreglering. Så det är inte så att jag flyttar ut cykeln och att det kommer bli sämre utan tanken är att det kanske ska vara bättre än på hemmakontoret.. Jag funderar även på om man kan göra cykeln flyttbar på något bra sätt
appletv är väl prisvärt och där slutar det väl... Jag tycker grafiken är viktigt för inspiration och helhets upplevelsen.
begagnad stationär pc och begagnat grafik kort kan väl vara ett alternativ.
När jag får tummen ur ska jag skaffar begagnat grafik kort till min gamla stationära med obetald win 10 licens( funkar utan betala licens) så jag kan ha den permanent vid cykeln.

Skärm beror väl på har numera bord precis framför styret har kört nång gång på laptop skärmen, funkar ok.
funderar på att ställa en 28" dator skärm där, istället för att strula och vrida tv'n varje gång. Skönt att ha allt permanent då.

Kan starkt rekommendera 34" 21:9 utlrawide skärm till Zwift. Finns säkert större sådana nu upp mot 38 eller 42"

Ger väldigt mycket för helhetsintrycket och blir inte så trångt på skärmen med graferna på vardera sida

Jag har jhaft lite lost connection på zwift, men nu har jag kört lite med indievelos nya androidapp och det har gått hur bra som helst. Gratis är den också. Ett tips kanske...

Även om man ibland får köra race mot botar så kör dom hårt...

Tack för alla svar. Jag ska fundera lite till men det viktigaste är förmodligen att det flyter och inte hackar. Såg ngn youtube video där de jämförde bra dator, dålig dator och Apple TV och jag mådde nästan illa av hur det såg ut på den dåliga datorn. Kan bli åksjuk om det är något knas på bilden och blir det tex av att spela vr. Men skuggor tror jag inte att jag skulle sakna. Har ingen gammal dator som klarar Zwift tyvärr men kanske skulle kunna uppgradera barnens gamingdatorer och få lite delar över..

Jag kör ZWIFT via Apple TV 4K 2:a gen och har problem med pulsbandet. Ibland kopplar det upp, ibland inte alls och ibland kopplar det upp men får ingen pulsmätning. Jag har provat flera olika pulsband med samma resultat.
Så idag provade jag med min gamla Apple TV, från 2015, och då funkade pulsbandet helt plötsligt. Verkar alltså vara problem med själva Apple TV-enheten. På båda enheterna är senaste versionen av SWIFT installerad.
Någon som känner igen problemet?

Jag kör Wahoo Kickr V6.

Senast ändrad:
Jag kör ZWIFT via Apple TV 4K 2:a gen och har problem med pulsbandet. Ibland kopplar det upp, ibland inte alls och ibland kopplar det upp men får ingen pulsmätning. Jag har provat flera olika pulsband med samma resultat.
Så idag provade jag med min gamla Apple TV, från 2015, och då funkade pulsbandet helt plötsligt. Verkar alltså vara problem med själva Apple TV-enheten. På båda enheterna är senaste versionen av SWIFT installerad.
Någon som känner igen problemet?

Jag kör Wahoo Kickr V6.
Jag har också haft problem med den apple tv:n, fast det är bt-kopplingen till trainern som droppar lite random.

Jag har funderat lite på vad den bästa strategin är för en bra 20:a. Jag har lekt med tanken på att designa ett pass i ergmode, inklusive uppvärmning.

Kanske så här: Lång lugn uppvärmning, jag har för mig att jag sett någon studie på att det är bättre än uppvärmning med tuffare inslag. Själva 20:an tänkte jag ska köras med ergmode i mentalt tacksamma block och med lite variation och tider som kan lura hjärnan lite.

Exempel för mål på ca 250w

3x
2min50s över-under (28s) 270/235 + 15s 150w (morot och lite kort minskad anspänning i muskler)

1x 15s 350w ståcykling (brukar kännas bra att sträcka på sig och blåsa på kort)

3x
2min50s över-under (28s) 270/235 + 15s 150w (morot och lite kort minskad anspänning i muskler)

1x
Knäppa av ergmode och fullt ös stå/sitta tills klart

Synpunkter, egna pass eller idéer på det?

Jag har funderat lite på vad den bästa strategin är för en bra 20:a. Jag har lekt med tanken på att designa ett pass i ergmode, inklusive uppvärmning.

Kanske så här: Lång lugn uppvärmning, jag har för mig att jag sett någon studie på att det är bättre än uppvärmning med tuffare inslag. Själva 20:an tänkte jag ska köras med ergmode i mentalt tacksamma block och med lite variation och tider som kan lura hjärnan lite.

Exempel för mål på ca 250w

3x

1x 15s 350w ståcykling (brukar kännas bra att sträcka på sig och blåsa på kort)

3x

1x
Knäppa av ergmode och fullt ös stå/sitta tills klart

Synpunkter, egna pass eller idéer på det?
Gillar också att ha några fartinslag för att få igång benen på uppvärmningen. Personligen är min styrka att ligga och gneta nära tröskel så jag hade nog kört:
5 min 240 watt
5 min 260 watt
6 min 240 watt
4 min all out.

Mentalt mår jag bättre av att inte lägga in någon vila på 150 watt då jag riskerar att blir lite bekväm.

Vet inte om det postats innan

Dvs ca 250 svenska pesetas i månaden
Verkar lite dålig tajming med tanke på att MyWhoosh landat kontrakt med UCI, börjat stödja AppleTV och fortfarande är gratis. Åtminstone under sommaren, då jag bara cyklar inomhus enstaka regniga dagar, kommer jag att använda MyWhoosh istället och chansen/risken finns att jag fastnar där om det når en kritisk massa.
(Jag är på level 49 hos Zwift, så det är inte utan att jag också känner mig klar med det "spelet".)

Senast ändrad:
Verkar lite dålig tajming med tanke på att MyWhosh landat kontrakt med UCI, börjat stödja AppleTV och fortfarande är gratis. Åtminstone under sommaren, då jag bara cyklar inohus enstaka regniga dagar, kommer jag att använda MyWhosh istället och chansen/risken finns att jag fastnar där om det når en kritisk massa.
(Jag är på level 49 hos Zwift, så det är inte utan att jag också känner mig klar med det "spelet".)
Kommer också att testa MyWhoosh. Zwift i alla ära, men €19.99 i månaden är för mycket. Speciellt om man har TrainerRoad för originalpris... och bara använt Zwift för nöje under TR-passen!

Ja, det är ett misstag av Zwift att prissätta tjänsten till €19.99, tror det finns stor risk att de kommer tappa en hel del kunder pga detta. Jag ligger kvar nu men får se hur jag gör, egentligen väldigt oekonomiskt att ha abonnemanget aktivt över sommarhalvåret förutom enstaka tillfällen eller för regniga misärdagar men ibland är jag för lat. Trots att många stör sig på sportswashing så lär många gå över till MyWhoosh ("MyWash" vore ett lämpligare namn), det tror jag. Sportswashing börjar bli ungefär som produkter tillverkade i Kina, det börjar bli jäkligt svårt eller knepigt att undvika (nästan omöjligt).

Senast ändrad:

tyvärr stöds inte apple TV just nu. På PC är det väl det uppenbara valet

tyvärr stöds inte apple TV just nu. På PC är det väl det uppenbara valet
Ska också testas! :)

tyvärr stöds inte apple TV just nu.
Jo, det gör det! :giggle: Stöd för Apple TV introducerades i uppdateringen som släpptes i går (V0.2.50). I nuläget är det dock bara tillgängligt för "Founders", dvs de som betalar en månadsavgift på 13 USD, men så var det även i början för Android-versionen, vilken numera är gratis.

Se även:

För mig är indieVelo det naturliga alternativet om jag skulle vilja testa något annat än Zwift. MyWhoosh tänker jag bojkotta pga sportwashingaspekten...

Jo, det gör det! :giggle: Stöd för Apple TV introducerades i uppdateringen som släpptes i går (V0.2.50). I nuläget är det dock bara tillgängligt för "Founders", dvs de som betalar en månadsavgift på 13 USD, men så var det även i början för Android-versionen, vilken numera är gratis.

Se även:

För mig är indieVelo det naturliga alternativet om jag skulle vilja testa något annat än Zwift. MyWhoosh tänker jag bojkotta pga sportwashingaspekten...
Då så. Jag kan vänta lite till. Den stora fördelen med Z är gratis kids membership upp till 16 år

Egentligen bör man väl göra så men det är halvklurigt kan jag tycka, upplever det svårt att vara konsekvent.

Ska man då också sluta se på tex Premier League, F1 och sådant där sportswashing också är stort?

Är dessa länder som vi anklagar för sportswashing så mycket bättre än Kina egentligen, vem lyckas egentligen bojkotta allt från Kina, typ ingen?

Men jag tycker ändå att namnet MyWash vore mera passande. ?

Egentligen bör man väl göra så men det är halvklurigt kan jag tycka, upplever det svårt att vara konsekvent.

Ska man då också sluta se på tex Premier League, F1 och sådant där sportswashing också är stort?

Är dessa länder som vi anklagar för sportswashing så mycket bättre än Kina egentligen, vem lyckas egentligen bojkotta allt från Kina, typ ingen?

Men jag tycker ändå att namnet MyWash vore mera passande. ?
Don't get me started on europeisk fotboll... ?

Jag tycker inte att man nödvändigtvis måste vara helt konsekvent. Man kan välja sina strider.

Nu börjar vi dock glida off topic...

Lite dålig timing på höjningen, men kommer ha det kvar. Bra regniga dagar och så för kontinuitet mm.
Förberett mig inför hösten med ny router, ska nog slå till på en wahoo kickr v6 oxå, nu när priset är bra 9900:- just nu.

Om man bara sitter och nöter workouts solo, och är inne på gratis-året som följde med trainern. Vilken platform kikar man på som alternativ då?

Om man bara sitter och nöter workouts solo, och är inne på gratis-året som följde med trainern. Vilken platform kikar man på som alternativ då?
På PC finns det Golden cheeta som är garanterat gratis sen finns det några appar som är billiga eller begränsade-gratis.
eller som ovan IndieVelo som för närvarande är gratis men det är väl troligt att det ändrar sig.

ICW har möjligen försvunnit? Hittar det inte nu. Trainerday är billigt och har under visa omständigheter varit gratis med begränsningar.

Förberett mig inför hösten med ny router, ska nog slå till på en wahoo kickr v6 oxå, nu när priset är bra 9900:- just nu.
Hur mycket vassare är egentligen wahoo kickr v6 vs wahoo kickr core (?) jag har inte fattat det. Att den ska vara lite mer exakt i sin mätning har jag dock förstått men frågan är om man märker något själv i upplevd "cykelkänsla" etc? Man undrar om det är värt prisskillnaden, eventuellt högre kvalité vs core modellen skulle så klart kunna vara ett tungt argument också.

Hur mycket vassare är egentligen wahoo kickr v6 vs wahoo kickr core (?) jag har inte fattat det. Att den ska vara lite mer exakt i sin mätning har jag dock förstått men frågan är om man märker något själv i upplevd "cykelkänsla" etc? Man undrar om det är värt prisskillnaden, eventuellt högre kvalité vs core modellen skulle så klart kunna vara ett tungt argument också.
Är väl prio och preferenser, wifi/ethernet och racemode är jag ute efter bland annat.

9900 måste vara riktigt bra. Eventuellt kom jag undan med 8500 för v5 men det var kampanj + nån kod tror jag. Jag har inte sett så billigt igen

EDIT. Verkar inte alls som det stämmer. Verkar som jag lyckats imbilla mig det. Är hur som helst bra

9900 måste vara riktigt bra. Eventuellt kom jag undan med 8500 för v5 men det var kampanj + nån kod tror jag. Jag har inte sett så billigt igen

EDIT. Verkar inte alls som det stämmer. Verkar som jag lyckats imbilla mig det. Är hur som helst bra
Ja, det är bra! den var nere på 8900 :- nån dag i början på Maj, missa tyvärr beställa då..

Någon har tips eller råd på ett ”gaffelställ” man kan ha till trainern? Vill kunna köra utan framhjulet för att spara lite plats.

Helst en färdig lösning som inte är allt för dyr. DIY går an i den mån det funkar med basic verktyg. Skall det kapas rör och svetsas får det vara.

Någon har tips eller råd på ett ”gaffelställ” man kan ha till trainern? Vill kunna köra utan framhjulet för att spara lite plats.

Helst en färdig lösning som inte är allt för dyr. DIY går an i den mån det funkar med basic verktyg. Skall det kapas rör och svetsas får det vara.
jag har ett enkelt T ihopskruvad Alu 60x40 med ett hål för en hylsa till gaffeln och QR . Funkar lika bra med virke.

20,-euro / månad för Zwift börjar bli lite väl dyrt även om jag änvänder det året runt. Öht är det väldigt mycket som har blivit väldigt dyrt sedan Corona ....

jag har ett enkelt T ihopskruvad Alu 60x40 med ett hål för en hylsa till gaffeln och QR . Funkar lika bra med virke.

20,-euro / månad för Zwift börjar bli lite väl dyrt även om jag änvänder det året runt. Öht är det väldigt mycket som har blivit väldigt dyrt sedan Corona ....
Men nu har jag prövat MyWhoosh i nästan en månad för att verkligen ge det chansen och det är inget gångbart alterntativ trots att det är gratis, så Zwift sitter nog säkra trots prishöjningen.

Tillbaka
Topp