Hör upp, cykel i media-tråden

Maken till missvisande text får man leta efter. Lyssnar man på inslaget säger de att "... ungefär hälften cyklar alltså inte alls eller väljer bort en nyinköpt cykel för vissa resor efter att de utsatts för en stöld".

Det är förstås trist ändå, men inte riktigt så chockerande som texten antyder.

Tyvärr är källan SSF lika dåliga i sin rubriksättning:

IMG_1909.jpeg

Förstås trist, men om han inte är i skick att träna ännu så är det nog ett klokt beslut. Knappast någon poäng att åka dit och bryta elller missa maxtiden på första etappen.

SSF verkar iaf förstått att folk skippar att ta cykeln pga stöldrisken.
Bra att det börjar lyftas upp nu. Det spelar ingen roll hur mycket pengar som plöjs ner i cykelinfra när den stora bromsklossen mot ökad cykling är just stöldrisken.

word. lägg sedan till tafattheten inför punka...
Sant. När jag kollar i våra cykelrum och cykelställen på gårdarna här omkring mig så har var och varannan cykel punka. Med tanke på att cykelverkstäderna tar rätt bra betalt för att laga punkor så borde det finnas en hel del lättförtjänta extrapengar att tjäna för den händige. Jag funderar nästan på att sätta upp lappar i trappuppgångarna här omkring och erbjuda punkalagning lokalt.

Bra att det börjar lyftas upp nu. Det spelar ingen roll hur mycket pengar som plöjs ner i cykelinfra när den stora bromsklossen mot ökad cykling är just stöldrisken.

Japp. Hade man kunnat ta en fin, lättrullad och bekväm cykel, eller t.om en elcykel till jobbet utan att oroa sig för stöldrisken så skulle nog mångas "ok pendelavstånd med cykel" öka rätt drastiskt.

word. lägg sedan till tafattheten inför punka...

Det här är prislistan på en lokal cykelbutik.
Så laga en punktering på framhjulet och slänga på en ny uppsättning bromsklossar innebär alltså 650kr + material, vilket gissningsvis är 300kr till, så 950kr

För något som skulle kosta 200kr och en halvtimmes jobb för en nybörjare ifall dom gjorde det själva.

IMG_9993.jpeg

Japp. Hade man kunnat ta en fin, lättrullad och bekväm cykel, eller t.om en elcykel till jobbet utan att oroa sig för stöldrisken så skulle nog mångas "ok pendelavstånd med cykel" öka rätt drastiskt.

Det här är prislistan på en lokal cykelbutik.
Så laga en punktering på framhjulet och slänga på en ny uppsättning bromsklossar innebär alltså 650kr + material, vilket gissningsvis är 300kr till, så 950kr

För något som skulle kosta 200kr och en halvtimmes jobb för en nybörjare ifall dom gjorde det själva.

Visa bilaga 692398
ändå är det inget cykelverkstan blir rik på. skatter, administration, lokalhyra, ställtider, prat med kund som tackar nej osv.

brukar räkna en faktor fyra på köpt vs egengjord tjänst. t ex om ett tapetseringsjobb hemma som tar en hantverkare en dag att genomföra; hantverkaren behöver vara fyra gånger snabbare än jag för att komma under min egen kostnad om jag tar tjänstledigt utan lön och gör jobbet själv. så gör jag samma jobb på tre dagar lönar det ekonomiskt att göra det själv framför att leja hjälp.

sen finns ju andra faktorer; hur mycket tid man har över, vad man har för lön, hur mycket man gillar pysslet, om man ens har kunskapen, hur noggrannt man önskar jobbet utfört...

Vi har ju det gigantiska "cykelgaraget" vid Älvsjö station där ingen parkerar, om dom inte vill ha cykeln stulen eller slaktad. Så beläggningen där är väl långt under 50%.
(Många ställer istället cykeln mot räcket nere vid busshållplatsen, kanske för att minska ostördheten och därmed stöldrisken?)

Vi har ju det gigantiska "cykelgaraget" vid Älvsjö station där ingen parkerar, om dom inte vill ha cykeln stulen eller slaktad. Så beläggningen där är väl långt under 50%.
(Många ställer istället cykeln mot räcket nere vid busshållplatsen, kanske för att minska ostördheten och därmed stöldrisken?)
Under de ~2 år jag cyklade till Älvsjö station och tågpendlade till o från där var det tvärtom;
På vintern hade jag cykeln i cykelgaraget utan några som helst problem, på sommaren hade jag den låst och fastvajrad i en av stolparna längs vägen ned till Mässan (jag kom från Örby-sidan) och där fick jag tyvärr en hel del losskruvat och stulet från cykeln.

Även i Uppsala finns ett cykelgarage med låg beläggning vid stationen. Där var det tidigare nån slags inloggning, vet inte hur det är idag. Där tror jag dock det mer handlar om att det ligger ”fel”, det blir en liten omväg, lite extra pyssel som tar tid, och då ratar pendlarna det. Och stöldrisken är nog minst lika hög där som på övriga parkeringar, t.ex. har det skrivits både här på happy och i lokalpress hur cykelställen därinne ”försågats” så att en fastlåst cykel lätt kan lossas, etc.
Vinsten är väl möjligtvis väderskydd.

Sant. När jag kollar i våra cykelrum och cykelställen på gårdarna här omkring mig så har var och varannan cykel punka. Med tanke på att cykelverkstäderna tar rätt bra betalt för att laga punkor så borde det finnas en hel del lättförtjänta extrapengar att tjäna för den händige. Jag funderar nästan på att sätta upp lappar i trappuppgångarna här omkring och erbjuda punkalagning lokalt.
... Och när det kommer till "vårrensning" av cyklar — och folk lappar sina punkade rostiga åbäken — så blir det aldrig någon skillnad förutom en eller två cyklar mindre.

Blev så extremt trött på det där att jag en kväll tog alla cyklar som inte var fastlåsta i stället och flyttade allihop längs en vägg. 10 platser lediga och två platser för lastcyklar, bara sådär!

... Och när det kommer till "vårrensning" av cyklar — och folk lappar sina punkade rostiga åbäken — så blir det aldrig någon skillnad förutom en eller två cyklar mindre.

Blev så extremt trött på det där att jag en kväll tog alla cyklar som inte var fastlåsta i stället och flyttade allihop längs en vägg. 10 platser lediga och två platser för lastcyklar, bara sådär!
Vi gjorde en rensning för något år sen. Otroligt många cyklar som folk ville ha kvar trots att de uppenbart aldrig kommer användas igen.

Vi gjorde en rensning för något år sen. Otroligt många cyklar som folk ville ha kvar trots att de uppenbart aldrig kommer användas igen.
"Nää men kanske man skulle fixa den nu när våren kommer?" har jag hört jag vet inte hur många gånger. Man skulle tro att alla gick på socialbidrag då dom inte vill lägga pengar på att få hjälp av nån av områdets tio stycken cykelverkstäder att fixa skrothögen.

"Nää men kanske man skulle fixa den nu när våren kommer?" har jag hört jag vet inte hur många gånger. Man skulle tro att alla gick på socialbidrag då dom inte vill lägga pengar på att få hjälp av nån av områdets tio stycken cykelverkstäder att fixa skrothögen.
Det är sedan gammalt. Cykel får inte kosta något. Cykel är bara användbart om den inte kostar något. Billigaste Biltemahojen som engångscykel.

”Alla borde ha den”​

Om du inte behöver en heldämpad elcykel är det cyklarna som klassificeras som e-commute och e-mountainbike som kan passa dig.

– Det går utmärkt att cykla i skogen med en e-commute, och det går utmärkt att cykla till jobbet med en mountainbike. Vad du ska välja beror på vad du främst tänker använda den till. Båda har dämpare, men det finns några skillnader, bland annat på däcken, säger Jensen.

Har han läst på Happy senaste året tro :)

Bättre bromsar, dom verkar inte ha sina källor här bland alla bakåtsträvare iaf?
Ok, "fler träningsläger" kan vara en orsak till fler och allvarligare krascher enligt artikeln. ? ? Det här behöver vi gå till botten med, varför då? Det är klart, cyklar folk mindre så minskar risken för krascher :unsure: en helt genial lösning på problemet. :rolleyes:

Fler träningsläger som leder till färre tävlingar och därför sämre "trafikvana"
Tack

Själv tror jag på någon typ av bestraffningssystem om det inte redan finns i sporten? Cyklister som orsakar krascherna måste straffas, avstängningar samt böter beroende på situation.

Sedan har kanske bättre material, snabbare cyklister (om de nu är snabbare?) samt skivbromsarna sin del i det hela också.

Senast ändrad:
Om man förbjuder kolfibercyklar träningsläger och smala styren. Samt att cyklisterna ska bli sämre. Kanske även förbjuda hastigheter över 40 km/h. Så kan man nog få ner olycksstatistiken lite. Riktigt bra artikel där, tack DN!

Skönt att Adamsson vågar säga det självklara iaf ”Det är cyklisterna själva, och ledarna, som kan göra något åt det här”.

Nja, åtminstone enl texten i artikeln kommer de påståendena från;
Anders Adamson, expertkommentator på Eurosport
Men DNs brist är att det inte är några uppföljningsfrågor, dvs dåligt journalistiskt arbete.
Men uppföljningsfrågor kräver ju nästan att man faktiskt kan något om området man ska skriva om. Totalt orimligt krav. ?

Kom på, det bästa var nog det om allt för bra bromsar. Men det kan väl lätt lösas genom att man reglerar om att skivorna inoljas noga före varje lopp.

Tillbaka
Topp