Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har sänts sedan 1969 med endast ett uppehåll, så ändå lite av en bedrift att ha missat det.Det verkar vara ett skämtprogram
Maken till missvisande text får man leta efter. Lyssnar man på inslaget säger de att "... ungefär hälften cyklar alltså inte alls eller väljer bort en nyinköpt cykel för vissa resor efter att de utsatts för en stöld".![]()
Hälften som utsätts för en cykelstöld slutar cykla - P4 Kristianstad
Hälften av alla som utsätts för en cykelstöld slutar helt enkelt att cykla.Det visar en undersökning från Stöldskyddsföreningen.Cykelstölder minskar i ...sverigesradio.se
Det förvånar mig inte alls. Det är helt hopplöst att ta sig fram genom Paris med bil.
>50% promenad och 30% kollektivtrafik säger ju också en del. Cykel och bil utgör en liten fjutt av resorna. Det vore intressant att veta hur en ”resa” definieras. Gå 50m till bageriet och köpa morgonbaguetten?Det förvånar mig inte alls. Det är helt hopplöst att ta sig fram genom Paris med bil.
Äh, ta en ordentlig hund när du ändå är på gång.Jag skulle kanske skaffa mig en liten hund jag med!
![]()
I’m a popular cyclist – but only when I bring my toy poodle along for the ride | Steven Herrick
It should not take a small dog to alert us all to the fact that cyclists are at-risk road userswww.theguardian.com
Bra att det börjar lyftas upp nu. Det spelar ingen roll hur mycket pengar som plöjs ner i cykelinfra när den stora bromsklossen mot ökad cykling är just stöldrisken.![]()
Nu börjar högsäsongen för cykelstölder – Anneli i Eskilstuna konfronterade tjuven
Med soligare dagar tar många fram cykeln, men högsäsongen för cykeltjuvar börjar också. Hör om några Eskilstunabors erfarenhet av cykelstölder.www.svt.se
SSF verkar iaf förstått att folk skippar att ta cykeln pga stöldrisken.
Sant. När jag kollar i våra cykelrum och cykelställen på gårdarna här omkring mig så har var och varannan cykel punka. Med tanke på att cykelverkstäderna tar rätt bra betalt för att laga punkor så borde det finnas en hel del lättförtjänta extrapengar att tjäna för den händige. Jag funderar nästan på att sätta upp lappar i trappuppgångarna här omkring och erbjuda punkalagning lokalt.word. lägg sedan till tafattheten inför punka...
Bra att det börjar lyftas upp nu. Det spelar ingen roll hur mycket pengar som plöjs ner i cykelinfra när den stora bromsklossen mot ökad cykling är just stöldrisken.
word. lägg sedan till tafattheten inför punka...
ändå är det inget cykelverkstan blir rik på. skatter, administration, lokalhyra, ställtider, prat med kund som tackar nej osv.Japp. Hade man kunnat ta en fin, lättrullad och bekväm cykel, eller t.om en elcykel till jobbet utan att oroa sig för stöldrisken så skulle nog mångas "ok pendelavstånd med cykel" öka rätt drastiskt.
Det här är prislistan på en lokal cykelbutik.
Så laga en punktering på framhjulet och slänga på en ny uppsättning bromsklossar innebär alltså 650kr + material, vilket gissningsvis är 300kr till, så 950kr
För något som skulle kosta 200kr och en halvtimmes jobb för en nybörjare ifall dom gjorde det själva.
Visa bilaga 692398
Under de ~2 år jag cyklade till Älvsjö station och tågpendlade till o från där var det tvärtom;Vi har ju det gigantiska "cykelgaraget" vid Älvsjö station där ingen parkerar, om dom inte vill ha cykeln stulen eller slaktad. Så beläggningen där är väl långt under 50%.
(Många ställer istället cykeln mot räcket nere vid busshållplatsen, kanske för att minska ostördheten och därmed stöldrisken?)
Även i Uppsala finns ett cykelgarage med låg beläggning vid stationen. Där var det tidigare nån slags inloggning, vet inte hur det är idag. Där tror jag dock det mer handlar om att det ligger ”fel”, det blir en liten omväg, lite extra pyssel som tar tid, och då ratar pendlarna det. Och stöldrisken är nog minst lika hög där som på övriga parkeringar, t.ex. har det skrivits både här på happy och i lokalpress hur cykelställen därinne ”försågats” så att en fastlåst cykel lätt kan lossas, etc.Vi har ju det gigantiska "cykelgaraget" vid Älvsjö station där ingen parkerar, om dom inte vill ha cykeln stulen eller slaktad. Så beläggningen där är väl långt under 50%.
(Många ställer istället cykeln mot räcket nere vid busshållplatsen, kanske för att minska ostördheten och därmed stöldrisken?)
... Och när det kommer till "vårrensning" av cyklar — och folk lappar sina punkade rostiga åbäken — så blir det aldrig någon skillnad förutom en eller två cyklar mindre.Sant. När jag kollar i våra cykelrum och cykelställen på gårdarna här omkring mig så har var och varannan cykel punka. Med tanke på att cykelverkstäderna tar rätt bra betalt för att laga punkor så borde det finnas en hel del lättförtjänta extrapengar att tjäna för den händige. Jag funderar nästan på att sätta upp lappar i trappuppgångarna här omkring och erbjuda punkalagning lokalt.
Vi gjorde en rensning för något år sen. Otroligt många cyklar som folk ville ha kvar trots att de uppenbart aldrig kommer användas igen.... Och när det kommer till "vårrensning" av cyklar — och folk lappar sina punkade rostiga åbäken — så blir det aldrig någon skillnad förutom en eller två cyklar mindre.
Blev så extremt trött på det där att jag en kväll tog alla cyklar som inte var fastlåsta i stället och flyttade allihop längs en vägg. 10 platser lediga och två platser för lastcyklar, bara sådär!
"Nää men kanske man skulle fixa den nu när våren kommer?" har jag hört jag vet inte hur många gånger. Man skulle tro att alla gick på socialbidrag då dom inte vill lägga pengar på att få hjälp av nån av områdets tio stycken cykelverkstäder att fixa skrothögen.Vi gjorde en rensning för något år sen. Otroligt många cyklar som folk ville ha kvar trots att de uppenbart aldrig kommer användas igen.
Det är sedan gammalt. Cykel får inte kosta något. Cykel är bara användbart om den inte kostar något. Billigaste Biltemahojen som engångscykel."Nää men kanske man skulle fixa den nu när våren kommer?" har jag hört jag vet inte hur många gånger. Man skulle tro att alla gick på socialbidrag då dom inte vill lägga pengar på att få hjälp av nån av områdets tio stycken cykelverkstäder att fixa skrothögen.
Bättre bromsar, dom verkar inte ha sina källor här bland alla bakåtsträvare iaf?![]()
Därför kan cykelsporten bli farligare: ”Rädd när mina vänner tävlar”
Utvecklingen i cykelsporten tycks leda till fler och allvarligare krascher. Bättre bromsar, smalare styren och fler träningsläger kan vara orsaker.www.dn.se
Tror inte cykelvärlden plockar någon info alls från detta forum.Bättre bromsar, dom verkar inte ha sina källor här bland alla bakåtsträvare iaf?
Ok, "fler träningsläger" kan vara en orsak till fler och allvarligare krascher enligt artikeln. ? ? Det här behöver vi gå till botten med, varför då? Det är klart, cyklar folk mindre så minskar risken för krascherBättre bromsar, dom verkar inte ha sina källor här bland alla bakåtsträvare iaf?
Fler träningsläger som leder till färre tävlingar och därför sämre "trafikvana"Ok, "fler träningsläger" kan vara en orsak till fler och allvarligare krascher enligt artikeln.
TackFler träningsläger som leder till färre tävlingar och därför sämre "trafikvana"
Nja, åtminstone enl texten i artikeln kommer de påståendena från;Riktigt bra artikel där, tack DN!
Men uppföljningsfrågor kräver ju nästan att man faktiskt kan något om området man ska skriva om. Totalt orimligt krav. ?Nja, åtminstone enl texten i artikeln kommer de påståendena från;
Anders Adamson, expertkommentator på Eurosport
Men DNs brist är att det inte är några uppföljningsfrågor, dvs dåligt journalistiskt arbete.