DVO O.T.T

implor

Aktiv medlem
DVO O.T.T
Stått i valet och kvalet att byta till en DVO Daimond D1 alt Onyx senaste året.

Bakgrunden är att jag får problem med händerna under långa parkdagar. Har gjort det mesta jag kan tänka mig och det har hjälpt en hel del men man står ändå där runt 13-14 tiden med ganska trötta krampande händer. Är primärt högfrekvent break bumps eller sten som gör man ofrivilligt greppar hårdare.

Saker jag gjort för förbättra:
  • Försöka slappna av händer genom köttiga delar (bättre form)
  • Tjockare grepp för dämpa energin in i händerna
  • Vibracore styre för minska vibrationer
  • Bättre bromsar (mindre kraft krävs för reglagen = mindre trötta händer)
  • Däcktryck/dämparinställningar osv
  • Testat fox38 istället för Lyrik. (mera död känsla i fox38 men hjälpte inte händerna)
Jag kan idag köra längre tid än tidigare med ändringarna ovanför men vore inte fel med att köra 1-2h till. Blir en begränsande faktor då jag inte vågar köra fort för jag vet inte om min fingerstryka kommer räcka för att bromsa.

Ni som kör DVO. Har OTT hjälpt till med trötthet/krampande i händerna?

DVO O.T.T
Jag kör en DVO diamond med OTT.
Skulle nog säga att man kan göra den extremt mjuk i början av slaget med OTT, följsammare än något annat jag testat, men man har ju inte testat allt :) Det är ju samma sak som en ställbar negativ luftkammare, fast gjort med en fjäder istället. Har dock inte upplevt att jag har mer eller mindre ont pga OTT i parken.

Reagerar på något som du inte nämner i din lista: bakdämparen.

Om man tänker på hur det funkar, så varje gång bakhjulet åker över något, så "dras styret ur händerna", något förenklat. Har upplevt att för långsam rebound, för mycket kompression och för hårt i bak, gör iaf att jag får ondare i fingrarna. Det här blir ännu mer uppenbart när jag kört hardtail i tex järvsö, man känner verkligen hur styret "sticker iväg" när bakhjulet studsar över stenar.
Testa ändra inställningarna i bak.

DVO O.T.T
Lite OT, men för mig har ett styre med bra dämpning hjälpt (OneUp i mitt fall, men en vanlig 31,8 mm styre som inte är styv verkar funka like bra). Från vad jag har läst gör VibroCore nästan ingenting.

DVO O.T.T
Jag har också testat det mesta.
Men det som gav mig mest va ett 31,8 DH styre från Enve i kolfiber, funkar säkert i alu med, kombinerat med ett par mjukare grepp. Och köra utan handskar… (den sistnämnda är lite jobbig) alternativ hitta en handskmodell som passar riktigt bra (tight) och jag byter mina så fort dom börjar bli uttänjda.

DVO O.T.T
Jag har också testat det mesta.
Men det som gav mig mest va ett 31,8 DH styre från Enve i kolfiber, funkar säkert i alu med, kombinerat med ett par mjukare grepp. Och köra utan handskar… (den sistnämnda är lite jobbig) alternativ hitta en handskmodell som passar riktigt bra (tight) och jag byter mina så fort dom börjar bli uttänjda.
Bra tips. Har du M6 eller M9?

DVO O.T.T
Körde DVO Onyx i ca 2 år. Kan inte säga att OTT gjorde mycket för just problemen du beskriver. Det som jag tycker hjälper är tjockare grepp, inte så hårt grepp över braking bumps (nästan löst) och bromsa mindre. Sistnämnda är lättare sagt än gjort ? men bromsa genom stök om och om samt spänd i kroppen gör mest trötthet enligt mig.

DVO O.T.T
Körde DVO Onyx i ca 2 år. Kan inte säga att OTT gjorde mycket för just problemen du beskriver. Det som jag tycker hjälper är tjockare grepp, inte så hårt grepp över braking bumps (nästan löst) och bromsa mindre. Sistnämnda är lättare sagt än gjort ? men bromsa genom stök om och om samt spänd i kroppen gör mest trötthet enligt mig.
Håller helt med. Jag försöker bromsa hårt och så sent som möjligt. Det hjälper mig hålla händerna fräscha längre. Använder idag Wolf Tooth Fat Paw på båda cyklarna och de har hjälpt en del.

Nu har jag problem som sagt efter 13-14 tiden istället för kl 11 på en Järvsö dag. Värt ganska mycket de där 2 timmarna extra.

För att förtydliga vad som är "problem" är när de nått punkten jag bara sakta kan öppna handen alternativt måste dra av den från sidan av styret och skaka den till liv för kunna köra nästa segment.

DVO O.T.T
Jag har testat allt du listar och även haft DVO gafflar. OTT kommer inte lösa biffen.
Vibrocore var nog största bluffen nånsin:)

Det som funkat bäst:
- tjockare grepp men måste vara balanserade mellan diameter, hårdhet och tjocklek. Är de för mjuka går kraft åt att hålla i sig, är de för tjocka likadant.
Jag gillar Oury icke lockon (mer gummi).

På bromsarna gör vinkeln mycket för mig, har de mer horisontellt än vertikalt så att kraften från styret går mer ner i handflatan snarare än att fingrarna måste krampaktigt hålla i styret.
Har också testat olika kolstyren mm. för egen del ger lite mer backsweep bättre komfort, kolets magiska egenskaper är jag skeptisk till.
Däck, däcktryck påverkar så klart och även som nämnt hur plush resten av hojen är.
Av alla gafflar jag testat genom åren är min nuvarande Fox 36 Grip med smashpot coilkonvertering den som gjort allra mest speciellt för att ta småknöl som brake bumps.

På nedsidan tappar man lite popp men komforten är svårslagen.
Har testat MRP Ribbon Coil också men den var svår att få till rätt fjäderhårdhet på och var inte alls lika komfortabel.

DVO O.T.T
Jag har testat allt du listar och även haft DVO gafflar. OTT kommer inte lösa biffen.
Vibrocore var nog största bluffen nånsin:)

Det som funkat bäst:
- tjockare grepp men måste vara balanserade mellan diameter, hårdhet och tjocklek. Är de för mjuka går kraft åt att hålla i sig, är de för tjocka likadant.
Jag gillar Oury icke lockon (mer gummi).

På bromsarna gör vinkeln mycket för mig, har de mer horisontellt än vertikalt så att kraften från styret går mer ner i handflatan snarare än att fingrarna måste krampaktigt hålla i styret.
Har också testat olika kolstyren mm. för egen del ger lite mer backsweep bättre komfort, kolets magiska egenskaper är jag skeptisk till.
Däck, däcktryck påverkar så klart och även som nämnt hur plush resten av hojen är.
Av alla gafflar jag testat genom åren är min nuvarande Fox 36 Grip med smashpot coilkonvertering den som gjort allra mest speciellt för att ta småknöl som brake bumps.

På nedsidan tappar man lite popp men komforten är svårslagen.
Har testat MRP Ribbon Coil också men den var svår att få till rätt fjäderhårdhet på och var inte alls lika komfortabel.
Vinkla upp bromsarna mera är kanske något att testa.

Annars är eventuellt andra bromsar något men kör saints redan så frågan om det finns något som kräver ännu mindre kraft för att kunna bromsa hårt.

Låter som jag ska skippa DVO iallafall om målet är förbättra händernas komfort.

DVO O.T.T
Bomber z1 coil är en bra medicin mot trötta händer. Ruskigt bra.

Eller en smashpot till befintlig gaffel.

Men visst, ott är bra. Det ger en mer "coil-lik" start på slaget. Eller lite mer preload i starten som lyrik och pike har med sina små negativa luftkammare, om man gillar det så.

Men inget är mer coil-likt än coil.

DVO O.T.T
Om man tänker på hur det funkar, så varje gång bakhjulet åker över något, så "dras styret ur händerna", något förenklat. Har upplevt att för långsam rebound, för mycket kompression och för hårt i bak, gör iaf att jag får ondare i fingrarna. Det här blir ännu mer uppenbart när jag kört hardtail i tex järvsö, man känner verkligen hur styret "sticker iväg" när bakhjulet studsar över stenar.
Testa ändra inställningarna i bak.
Word.
Bakdämparen kan absolut påverka hur framänden upplevs och man kan då luras att tro att problemet är gaffeln när det i själva verket är bakdämparen som är problemet.

DVO O.T.T
Word.
Bakdämparen kan absolut påverka hur framänden upplevs och man kan då luras att tro att problemet är gaffeln när det i själva verket är bakdämparen som är problemet.
Förstår ju ni tänker men i mitt fall är det nog inte det.

Kört både Bombar CR coil och Jade coil. Fjäder har jag haft både linjär och progressiv.

Är de snabb ”lätta” partierna som förstör mina händer. Ut från Barbro. Området innan man svänger av mot drop zone.

Men kan ju vara värt att skruva på bakdämpare. Kostar ju inget.

DVO O.T.T

Kört både Bombar CR coil och Jade coil. Fjäder har jag haft både linjär och progressiv.

Är de snabb ”lätta” partierna som förstör mina händer. Ut från Barbro. Området innan man svänger av mot drop zone.

Värt att skruva, helt klart. Men om du på något sätt kan testa en coilgaffel med någorlunda rätt fjäder så hade jag gjort det om jag var du.

DVO O.T.T

Precis brake bumpsen där är vidriga. Där upplever jag att coilad gaffel verkligen hjälper, i kombination med att ligga längre ut på sidorna och försöka hitta mindre uppkörda spår.
Sen hjälper det också att bli bättre på bromsteknik och bromsa kraftigt med avsikt men på färre ställen.

En Bomber Z1 Coil är som jag förstått pretty much motsvarande min Fox 36a med Smashpot. Zocchin utgår ju från 36@ och gripdämparen om jag inte minns fel.

DVO O.T.T
Men om vi kollar på coil gafflar då. Vad finnns det förutom Z1 idag?

DVO var ju intressant då övre delen av slaget har coil känsla och det är där man kanske är mest i break bumps.

DVO O.T.T

Jag kör nästan bara hopplinjer i park, knappt något stök, tycker ändå det hjälper med följsam bakända. Hade faktiskt det värre med händerna med tjockare handtag, men det är nog bara personlig smak.
Kan vara värt att testa köra så snabb rebound du kan, utan att det känns konstigt såklart. Gå inte på myten om att långsam rebound hjälper när man hoppar :)

DVO O.T.T
Kikade på det mycket 2023 men det finns en video på YT där en sådan knäcks när en kille går ner för ett brant parti. Gör inte ens något extemt så blev väldigt tveksam då.

Hur nära greppet är bromshandtaget när du har det intryckt?
Så nära jag kan utan klämma resten av fingrarna. Men avståndet Saints rör sig för helt låsa bakhjulet är ganska mycket i mitt tycke. Hade inte varit fel med ännu mera 1/0 känsla.

Jag kör nästan bara hopplinjer i park, knappt något stök, tycker ändå det hjälper med följsam bakända. Hade faktiskt det värre med händerna med tjockare handtag, men det är nog bara personlig smak.
Kan vara värt att testa köra så snabb rebound du kan, utan att det känns konstigt såklart. Gå inte på myten om att långsam rebound hjälper när man hoppar :)
Ja det är nog olika. Började med Ergon handtag i normala storlek och nu Fat paw. De tjockare hjälper absolut till en gräns.

DVO O.T.T
Så nära jag kan utan klämma resten av fingrarna. Men avståndet Saints rör sig för helt låsa bakhjulet är ganska mycket i mitt tycke. Hade inte varit fel med ännu mera 1/0 känsla.

Då är broms och/eller de andra fingrarna på fel ställe?

Saint ok med xt/xtr handtag? Tveksamt om det är värt att byta. Borde snart komma nåt nytt? Och Maven har precis kommit

DVO O.T.T
Varför skulle knäböj med stång hjälpa mot smärta/obehag i händerna?
Händerna får kompensera för bristande bålstyrka.

men för mig personligen så är den mest grundläggande setup att inte ha några fingrar under bromshandtaget. Det kan vara en preferens men om man försöker göra som muffin säger och fingrarna är i vägen så tycker jag att det låter som man kan börja där.

Har man rätt sort händer så kanske man inte tänker på det men jag har själv bromshantagaen en bra bit innanför växel och jag pillar rätt mycket mer reach för att få det bra.

DVO O.T.T
Nej inte under, då har man nog pekfingret lite långt in på spaken. Men visst nuddar man långfingerknogen ibland, inte oändligt med plats i sidled och obekvämt att spreta. Så avslappnat som möjligt imho.

DVO O.T.T
Det jag menar är att inga fingrar ska vara under brake lever.
Är svårt i praktiken. På bilden är reach så kort jag kan och fortfarande inte klämmer långfingret.

IMG_2115.jpeg
IMG_2116.jpeg

DVO O.T.T
Är svårt i praktiken. På bilden är reach så kort jag kan och fortfarande inte klämmer långfingret.

Visa bilaga 691686
Visa bilaga 691687
nu har jag en egen upptsättning problem, små händer antar jag. Så det är möjligt att andra inte upplever så samma sak exakt men jag flyttar bara in bromsen tills det går fritt.

Så går det inte fritt så flytta broms några mm.

Jag var precis över vid hojen och det ser inte optimalt ut för XC eftersom jag inte kan flytta växlarna tillräckligt mycket åt höger pga klacken på BL-9100 men det är inget jag märker av. Kanske flyttar jag in handen lite när jag inte cyklar utför.

Jag kör med klämma, inte ispec.

DVO O.T.T
Gå inte på myten om att långsam rebound hjälper när man hoppar :)
Det kan dock vara fördelaktigt medan man värmer upp, och när man känner sig bekväm brukar man kunna öppna upp returen lite till. Eller så funkar jag i alla fall.

Kikade på det mycket 2023 men det finns en video på YT där en sådan knäcks när en kille går ner för ett brant parti. Gör inte ens något extemt så blev väldigt tveksam då.
?
Shit. Det är det man ser framför sig med de styrena...
Men då har det alltså hänt.
Inte för jag tänkte skaffa ett sånt, är det något jag vill ha stadigt är det styret i just precis den ledden..
Fjädring och dämpning görs bäst av gaffeln, näst bäst av däcket och helst inte alls av det andra...

DVO O.T.T
Det där kallar jag lång reach och långt från handtaget vid broms. Lite måste du väl kunna vrida ut pekfingret så du kommer närmre? Jag börjar ungefär där du slutar.
Håller med det är långt. Skulle villja ha Max 5mm till helt låst bakhjul. Jag har svårt att se hur jag ska kunna få det bättre.

Inte riktigt med vad du menar med att vrida pekfingret.

DVO O.T.T
Ja det är nog olika. Började med Ergon handtag i normala storlek och nu Fat paw. De tjockare hjälper absolut till en gräns.

Har testat båda, Egon handtagen var bara större men inte bättre dämpade. Fatpaw blev alldeles för stora, då gick kraft åt att istället motarbeta allt mjukt squish.

Lockons är i regel sämre dämpade eftersom de har en hårdare kärna / hylsa.
Oury icke lockon t.ex. är gummi rakt igenom och lagom tjocka för mig och lagom dämpade. Dock är icke lockons lite jobbiga i blött / om man behöver få loss dem. Har man fått dem fast och tar av och på flera gånger så sitter dem aldrig bra igen sen. Sen kan man trixa med ståltråd .etc för att låsa dem mer på plats.

Deity Supracush är de lockons jag testat som funkat bäst men föredrar ändå Oury.

DVO O.T.T
Jag hade brutala problem med domnad hand tidigare. Delvis pga vikingsjukan som ställde till det men även lite pga. att jag körde park med en trailhoj.

Förutom operation.. Så hjälpte cykel med mer slag (spindrift 190/180) coil bak och bra bromsar, sen blev det bättre såklart ju bättre jag blev i parken. Mycket satt i att jag fegade och bromsade för mycket...

Senast ändrad:
DVO O.T.T
Har testat båda, Egon handtagen var bara större men inte bättre dämpade. Fatpaw blev alldeles för stora, då gick kraft åt att istället motarbeta allt mjukt squish.

Lockons är i regel sämre dämpade eftersom de har en hårdare kärna / hylsa.
Oury icke lockon t.ex. är gummi rakt igenom och lagom tjocka för mig och lagom dämpade. Dock är icke lockons lite jobbiga i blött / om man behöver få loss dem. Har man fått dem fast och tar av och på flera gånger så sitter dem aldrig bra igen sen. Sen kan man trixa med ståltråd .etc för att låsa dem mer på plats.

Deity Supracush är de lockons jag testat som funkat bäst men föredrar ändå Oury.
Så exempelvis Oury V2 är vettiga?
1712835796295.png

Tillbaka
Topp