Montering sidoarmsbroms

hyllplan

Medlem
Montering sidoarmsbroms
Hej!
Ska montera tillbaka sidoarmsframbroms på gammal crescent. Trodde jag hade koll men blev lite osäker på att brickorna sitter i rätt ordning. Nån som orkar slänga upp en bild på samma typ av broms? Farbror Google hitta inget åt mig.
Johan

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    37.2 KB · Besök: 164
  • image.jpg
    image.jpg
    35.2 KB · Besök: 129
Montering sidoarmsbroms
Jag har ett annat problem med en sidoarmsbroms, också den till en gammal Crescent, så jag bumpar tråden. Jag vill minnas att brickorna och muttrarna var monterade enligt bilden nedan innan jag började ta isär den. Mitt problem är att bromsarmarna kärvar något så dj-skt. Jag har fått bort alla muttrar samt den ljusa brickan som är formad efter krökningen på framgaffeln där bromsen ska vara monterad.

Jag har haft på 5-56 men det kräver fortfarande rätt stor handkraft att stänga eller öppna armarna på bromsen, trots att jag lossat på fjädern. Kan man ta isär bromsen ytterligare? Är det meningen att den rostiga brickan bakom det svarta gummipartiet (sett i färdriktningen) ska kunna glida fritt på den genomgående bulten? Som det är nu verkar den sitta bergfast i bulten (fastrostad?).

Vad kan det f.ö. vara som gör att bromsarmarna kärvar? Är det främst aluminiumet i armarna som har kärvat fast i gängen på bulten? Inget större fel på bromsen f.ö. så det vore kul om det gick att återanvända den.

Addendum: Det finns f.ö. två små "klackar" i den rostiga brickan och motsvarande spår i gummidelen, se bild 2. Här ser man ena sidans klack och spår. Det finns en motsvarande klack på motstående sida. Det kanske kan vara en ledtråd.

IMG_3025.JPG

IMG_3027.JPG

Senast ändrad:
Montering sidoarmsbroms
Det där liknar en weinmann jag skruvade isär. Tror den "fastrostade" brickan är en del av bulten isåfall.

I mitt fall hjälpte det att ta isär allt, göra rent och sen fetta in. Mellan armarna skall det vara två väldigt tunna brickor har jag för mig.

Montering sidoarmsbroms
Det där liknar en weinmann jag skruvade isär. Tror den "fastrostade" brickan är en del av bulten isåfall.

I mitt fall hjälpte det att ta isär allt, göra rent och sen fetta in. Mellan armarna skall det vara två väldigt tunna brickor har jag för mig.
Tack! Jag har kompletterat med ytterligare en bild, se ovan. Det verkar stämma att det är två väldigt tunna brickor mellan armarna. Kommer du ihåg hur du monterade bort armarna från bulten? Gängar man av båda från bulten samtidigt? De går ju iaf. inte att gänga av en och en eftersom de hakar i varandra.

Montering sidoarmsbroms
Jag sökte lite på Weinmann. Det verkar vara rätt spår. Jag kan nog hitta ett och annat matnyttigt bland träffarna så att jag begriper mig på hur det sitter ihop.

Addendum: Jag ser f.ö. nu att det står "Weinmann" på en av bromsarmarna på min broms.

1713266293378.png

Montering sidoarmsbroms
Tack! Jag har kompletterat med ytterligare en bild, se ovan. Det verkar stämma att det är två väldigt tunna brickor mellan armarna. Kommer du ihåg hur du monterade bort armarna från bulten? Gängar man av båda från bulten samtidigt? De går ju iaf. inte att gänga av en och en eftersom de hakar i varandra.
Dom borde gå att ta bort en och en, är dom riktigt jävligt fastrostade?

Montering sidoarmsbroms
Dom borde gå att ta bort en och en, är dom riktigt jävligt fastrostade?
Det verkar stämma. Jag kollade videon nedan. Där drar han bara bort armarna från bulten utan problem. Jag ser nu på min broms att den bakre armen rör sig i förhållande till bulten, men den främre armen sitter fast i bulten.

Senast ändrad:
Montering sidoarmsbroms
Hoppas du får ordning på den.

På min Peugeot satt weinmann som funkade rätt kass, även med nya vajrar och höljen (som brukar vara problemet). Jag funderade på att byta ut dom men tänkte att man får ju göra ett ärligt försök med dom först.

Efter noggrann genomgång fungerar dom nu utmärkt, riktigt bra känsla i dom (i förhållande till vad det är givetvis, mina ultegra 6600 slå dom kanske inte...).

Montering sidoarmsbroms
Ta du och håll i den yttre armen och knacka med släggan på bulten. Skruva på kupolmuttern några varv först så skonar du gängan.

Montering sidoarmsbroms
Ta du och håll i den yttre armen och knacka med släggan på bulten. Skruva på kupolmuttern några varv först så skonar du gängan.

Kan du utveckla det där med att hålla i den yttre armen och knacka med släggan på bulten? Var och i vilken riktning på bulten ska jag knacka? Jag antar att jag lär behöva något som mothåll också, utan att för den skull bocka varken bult eller armar. Jag har försökt hitta på någon lösning, men inte kommit på något bra ännu.

Montering sidoarmsbroms
Tänk själv och prova olika sätt. Det är så man lär sig.
Du vill att den främre bromsarmen skall glida framåt på skruven. Det gör den om du håller i den och slår skruven bakåt. Titta på filmen igen så kanske polletten trillar ned. Lägg märke till hur de rör sig inbördes och använd lämpligt våld för att uppnå önskat resultat.

Montering sidoarmsbroms
Jag funderar på om man kan använda en avdragare. Dra av den främre armen med hjälp av tre klor, samtidigt som jag trycker med avdragarens "mittpinne" på bultens främre ände.

1713273207320.png

Montering sidoarmsbroms
Jag testade med denna setup. Jag slår med hammaren på kupolmuttern samtidigt som den främre armen vilar på släggan och jag håller i andra ända på främre armen. Det resulterade i att kupolmuttern börjar bli platt på kupolen och ett jack i främre bromsarmen, men vad jag kan se så har inte främre armen lossat från bulten ens det minsta.

IMG_3028.JPG

Montering sidoarmsbroms
Problemet löst! Jag satte fast bulten benhårt i skruvstädet och började försöka rucka på främre armen, som om jag skulle gänga av den. Hade på lite mer 5-56. Knackade lite försiktigt med släggan på aluminiumarmen på den böjda delen närmast centrumbulten. Efter att ha dragit och slitit manuellt fram och tillbaka i armen så började den så smått ge med sig och sedan kunde jag lirka bort den från bulten till sist.

Jag borde skaffa mig ett eget skruvstäd. Bara frågan var i lägenheten jag ska ha det. På en arbetsbänk på balkongen kanske...

IMG_3030.JPG

IMG_3031.JPG

Montering sidoarmsbroms
Det spelar ingen roll vad din mamma sa. Våld löser problem.
Passa på att putsa upp kedjeskyddet och bromsarmarna med Autosol innan du skruvar ihop det igen. Gör mycket för helhetsintrycket.

Tillbaka
Topp