Skeppshult kedjebyte 3-växlad

Stajnich

Medlem
Jag har en äldre Skeppshult 3-växlad tantcykel, modell Natur. Cyklar 2 mil om dagen. Tror jag har navväxel om jag förstått det rätt. Kedjan hoppar då o då o jag har nu spänt så mkt som det går. Så jag funderar på om ett kedjebrev o namnbyte behövs? Men hur vet jag vilken kedja jag måste köpa? Kollat på biltema men så många o välja på. Jag jag en kedjebrytare, klarar jag det då kanske? Nav verkar ej gå o köpa på Biltema eller är jag bara dålig på o söka?

Jag har en äldre Skeppshult 3-växlad tantcykel, modell Natur. Cyklar 2 mil om dagen. Tror jag har navväxel om jag förstått det rätt. Kedjan hoppar då o då o jag har nu spänt så mkt som det går. Så jag funderar på om ett kedjebrev o namnbyte behövs? Men hur vet jag vilken kedja jag måste köpa? Kollat på biltema men så många o välja på. Jag jag en kedjebrytare, klarar jag det då kanske? Nav verkar ej gå o köpa på Biltema eller är jag bara dålig på o söka?
Det är lite lurigt för det finns två bredder på kedjor för navväxlar, 1/8 tum och 3/32 tum och det är bredden på innerlänken man mäter. Om du inte har ett skjutmått och kan mäta är det lättast nog att jämföra den nya med den du har.

Sen räknar du länkarna och ser till att det blir lika många som gamla kedjan innan du kortar till rätt längd med kedjebrytaren, det är inte svårt så det klarar du säkert :)

Behöver du hjälp med att avgöra om bakdrevet också behöver bytas är det bara att posta en bild här så får du hjälp direkt :)

Edit. Innerbredden på innerlänken är nog det man mäter och som är 1/8" eller 3/32"

Senast ändrad:
Det är lite lurigt för det finns två bredder på kedjor för navväxlar, 1/8 tum och 3/32 tum och det är bredden på innerlänken man mäter. Om du inte har ett skjutmått och kan mäta är det lättast nog att jämföra den nya med den du har.

Sen räknar du länkarna och ser till att det blir lika många som gamla kedjan innan du kortar till rätt längd med kedjebrytaren, det är inte svårt så det klarar du säkert :)

Behöver du hjälp med att avgöra om bakdrevet också behöver bytas är det bara att posta en bild här så får du hjälp direkt :)
Tack! Får leta efter ett skjutmått. Återkommer med bilder!

Tjena!

Ett nytt bakdrev kostar under 100:-, lika bra att byta när man ändå byter kedja.

Bilagor

• Screenshot_20240416-215926_Gallery.jpg
    Screenshot_20240416-215926_Gallery.jpg
    155.3 KB · Besök: 69
  • Screenshot_20240416-215920_Gallery.jpg
    Screenshot_20240416-215920_Gallery.jpg
    164.3 KB · Besök: 77
  • Screenshot_20240416-215913_Gallery.jpg
    Screenshot_20240416-215913_Gallery.jpg
    143.7 KB · Besök: 75
  • Screenshot_20240416-215906_Gallery.jpg
    Screenshot_20240416-215906_Gallery.jpg
    112.6 KB · Besök: 63
  • Screenshot_20240416-215854_Gallery.jpg
    Screenshot_20240416-215854_Gallery.jpg
    124.5 KB · Besök: 67
@Stajnich Det verkar som att den bredare 1/8"-kedjan fungerar för både 1/8" och 3/32" drev, jag har själv använt den till Nexus men trodde att det inte var hundra procent rätt men det verkar vara vanligt att göra så.

ja, stina du kör frågan i parallella trådar. kan lätt uppstå förvirring. som jag skrev i den andra:

"du har ju skaffat en kedjebrytare, vilket tyder på att du vill försöka själv:)

ny kedja och bakdrev är en sannolik bot på problemet, men som du antyder kan ju felet istället sitta i växelnavet eller dess justering. sidoknäckt växelvajer är en slamkrypare.

hur är det med hoppandet? hoppar kedjan av, eller hoppar den bara till?"

till det kan man lägga att man på bilderna ser ett mindre slitage på bakdrevet. skulle förvåna om det är problemet, men med en helt ny kedja kan det möjligen hoppa till första timmarna. att byta drevet samtidigt med ny kedja är en bra försäkring mot detta problem, och minskar också kraven på att smörja ofta.

det är den smalare typen av standarddrev som du har. behövs alltså inte den bredaste typen standardkedja. dessa är förresten numer oftast giorda av mjukost, och det kan löna sig köpa en godkänd för elcykel, de håller bättre. kostar mer, ca 300 istf 100.

ja, stina du kör frågan i parallella trådar. kan lätt uppstå förvirring. som jag skrev i den andra:

"du har ju skaffat en kedjebrytare, vilket tyder på att du vill försöka själv:)

ny kedja och bakdrev är en sannolik bot på problemet, men som du antyder kan ju felet istället sitta i växelnavet eller dess justering. sidoknäckt växelvajer är en slamkrypare.

hur är det med hoppandet? hoppar kedjan av, eller hoppar den bara till?"

till det kan man lägga att man på bilderna ser ett mindre slitage på bakdrevet. skulle förvåna om det är problemet, men med en helt ny kedja kan det möjligen hoppa till första timmarna. att byta drevet samtidigt med ny kedja är en bra försäkring mot detta problem, och minskar också kraven på att smörja ofta.

det är den smalare typen av standarddrev som du har. behövs alltså inte den bredaste typen standardkedja. dessa är förresten numer oftast giorda av mjukost, och det kan löna sig köpa en godkänd för elcykel, de håller bättre. kostar mer, ca 300 istf 100.
Hej, ja, det blev dumt med två trådar. Tycker alla skriver olika om vilken kedja jag behöver. Då jag är nybörjare på o meka men inte cykla, så tänkte jag köpa på Biltema. Vilken kedja köper jag där? Bifogar fler bilder..

Bilagor

• Screenshot_20240417-221722_Gallery.jpg
    Screenshot_20240417-221722_Gallery.jpg
    159.7 KB · Besök: 33
  • Screenshot_20240417-221716_Gallery.jpg
    Screenshot_20240417-221716_Gallery.jpg
    364.1 KB · Besök: 27
  • Screenshot_20240417-221709_Gallery.jpg
    Screenshot_20240417-221709_Gallery.jpg
    170.3 KB · Besök: 27
räkna dock inte med att den kedjan står emot slitage något vidare. typ en vinters pendling.
Låter ju inte så bra iofs.
Tjena!

Nexuskedjor är 1/8"
Nu så har jag varit nere o räknat. 22 taggar på bakdrev och 110 länkar på kedja. Mailade Skeppshult som själv gav mig fel svar så skriver upp här ifall ngn annan kanske söker efter liknande. Och tjocklek är 1/2×1/8.

På min fixie är det ett h-vete att få av bakdrevet, det är ju gängat så du drar åt när du trampar så att säga.
Måste kolla på videon, inser att jag inte vet hur man får loss på det ett "frihjulat" nav.

Jag hängde på en bättre begagnad kedja för 9-delat på dotterns cykel när jag bytte till större bakdrev. Funkade alldeles utmärkt det också. Så länge kedjan kommer ner ordentligt över tänderna, så borde det vara lugnt.
Dreven för Nexus finns i två varianter 2,3 mm för 3/32"-kedja (8-delad rekommenderas av Shimano) och 3,0 mm för 1/2" bred kedja. Det kan väl knappast fungera att ha en 3/32" (2,38125 mm) kedja med ett 3,0 mm drev?

Skriver hit detta ifall det kan hjälpa ngn annan. Jag köpte ett 22 taggars baknav och kedjan hade 110 länkar så köpte denna o kapade av 4:
Sen fick jag punka veckan efter o lagade det. Då pajade jag tryckstiftet till navväxeln (fjädern) och märkte att axelmuttern hade kassa gängor. Efter att ha sökt hjälp både på cykelaffär o annat men ingen mutter som passade så beställde jag till slut detta som passade!

Tillbaka
Topp