Lustproblem

Mamel

Aktiv medlem
Lustproblem
Hallå,
Tidigare år har jag alltid känt det spritta i benen när våren närmar sig. Men i år - less so. Har nästan fått tvinga mig ut i skogen och har ingen önskan om en ny cykel eller en uppgradering av den befintliga.

Någon som känt något liknande och hur hanterade ni det i så fall? Ska man bara vänta på att det går över? Jag VILL ju vara sugen på att cykla.

Lustproblem
Detsamma händer mig i alla hobbies jag har. En månad spenderar man varje vaken timme med att läsa om, skriva om, söka om och utföra hobbyn. Nästa månad orkar man knappt kolla på grejerna. Det brukar "gå över", alltså intresset brukar återvända. Tror det är en form av utbrändhet när man varit för engagerad.

Cykling är lite annorlunda eftersom jag cykelpendlar och inte bara kan släppa helt, men det händer där med. Bara att vänta ut det.

Obs: anekdotisk bevisföring.

Lustproblem
Jag har tröttnat lite på cyklar, mekandet tar för mycket tid, men själva cyklingen har jag inte minskat :)

Senast ändrad:
Lustproblem
Du är inte ensam. 2022 körde jag på ganska hårt med div. XC-lopp till att 2023 sitta på mtb'n tre-fyra gånger.

Det som fick fart på 2024 säsongen var en kollega som drog med mig på uppvärmnings-turer i skogarna härikring. Så då behövde jag bara hänga på och inte styra upp precis allting själv.

Lustproblem
Ingen fara, intresset kommer tillbaka, men kanske aldrig lika starkt som i början. För ego är det upptäckandet som är den verkliga kicken, men cykelsporten har det positiva med sig att man sedan kan använda den som motionsform. Det är värre med andra intressen, som när jag hade halva källaren full med båtmotorer...

Lustproblem
När det hände mig ifjol så köpte jag en vikcykel och tog bussen till orter där jag inte cyklat förut. Det hjälpte! Tror också upptäckandet - göra nya saker eller se nya saker är en nyckel. En liten cykelsemester till solkusten och cykla på de fina cykelvägarna längs med stränderna kanske är något?

Lustproblem
Det hände förr när jag tränade massor. Men att ta en fikarunda eller cykla och kika på något. Känna vinden och få frisk luft. Natur. Lite röd om kinderna och några svettdroppar. Allt utan krav på prestation och tider. Bar känna att man lever, släppa vardagsproblemen och bli på bra humör. Då kanske det blir lättare att hitta tillbaka till cyklingen.

Lustproblem
Att cykla för att transportera sig är det som gör att jag cyklar, cykeln är överlägsen allt annat på land så det är liksom inte så mycket att tröttna på. Men som ren träningsform är löpning roligare tycker jag och själva cyklarna har jag delvis tröttnat på, de tar för mycket tid.

Lustproblem
Det är nog rätt naturligt som många redan skrivit på olika sätt. Lusten kan variera mellan åren pga av att målen kan variera (har jag ett mål för säsongen gör det underverk för motivationen), livet och arbetet i stort och måendet allmänt påverkar, olika faser i livet (studietid-positivt, småbarnsår-negativt, första huset-katastrof, andra huset-neutralt), andra hobbies tar tid (det går över, cykeln är konstant), osv.

Jag försöker att inte stressa över nedgångarna, jag cyklar för att må bra. Om jag mår dåligt för att jag cyklar (”för lite”) så gör jag fel.

Lustproblem
Det kommer tillbaka när det kommer tillbaka. Att försöka pressa/tvinga sig till att gilla nåt är svårt. Ett "sabbatsår" (att göra/prioritera annat som känns mer peppande) kan göra underverk.

Lustproblem
Just det här med att ha ett mål med cyklingen betyder mycket för motivationen, och det behöver inte vara långsiktigt, bara en sådan enkel sak som att cykla och handla kan man göra till en bra runda. Här finns butiker på 1 km, 3 km, 5 och sen i närmsta staden 25 km och det är i princip alltid där det handlas, även smågrejor, för det är bäst pris och utbud och då är det direkt en femmilare utan man ens tänkt på det.

Att cykla bara för att cykla är det sällan jag gör, det tröttnade jag fort på..

Lustproblem
Jag är tvärtom. När jag försökte cykelpendla så blev rekreations- och motionscyklingen lidande så nu cyklar jag bara för att det är kul och skönt att komma ut på fritiden. Jag har dock taggat ner motionsdelen avsevärt och gör det till utflykter istället. Ibland mtb, ibland graveln, väldigt sällan lvg.
Sen finns det få osug som inte kan motverkas med lite nya reseplaner och nya prylar. Nu planeras det bikepacking i Norge i sommar, något som fått igång motivationen efter en lite trög vinter. Paradoxalt nog hade jag lättare att ta mig ut i -30° i Jokkmokk med fatbiken än under den blöta, blåsiga och gråa skånska vintern. Men som med allt annat går det upp och ner och själv har jag några olika hobbies som är mer eller mindre säsongsbundna så oftast går det rätt automatiskt att konvertera dem emellan.

Lustproblem
Grundfrågan är väl: Varför cyklar jag?

Hitta tillbaks gör man enklast med det man älskar. Oavsett om det är egentid, träning, upptäckande, hopp och lek med kompisen(ar) eller vad det nu kan vara. Kommer man till grunden kanske man även inser att man ska prova en ny cykeldiciplin, att man borde ringa den där kompisen som en gång fick en att börja, att hitta ny spår eller vad det nu kan vara så får en motiverad. :)

Lustproblem
Att man inte känner ett sug efter att köpa prylar är väl inget att vara ledsen för.

Att det inte är roligt att cykla är väl egentligen inte nåt problem heller, bara det finns nåt annat man vill göra istället.

Annars kan en variant vara att börja med fler discipliner. Jag har numera lvg, mtb och cx att välja på efter humör, väder och säsong. Tröttnar jag tex på lvg lite så är det ofta så att det var längesen jag cyklade inskogen och då är det jättekul igen.

Lustproblem
Att man inte känner ett sug efter att köpa prylar är väl inget att vara ledsen för.

Att det inte är roligt att cykla är väl egentligen inte nåt problem heller, bara det finns nåt annat man vill göra istället.

Annars kan en variant vara att börja med fler discipliner. Jag har numera lvg, mtb och cx att välja på efter humör, väder och säsong. Tröttnar jag tex på lvg lite så är det ofta så att det var längesen jag cyklade inskogen och då är det jättekul igen.
+1 på det.
Perfekt att cykla gravel dom månaderna när det är som grisigast i skogen (nu tex.) och lvg när det är 25+. Omväxling förnöjer. ?

Lustproblem
Jag är tvärtom. När jag försökte cykelpendla så blev rekreations- och motionscyklingen lidande så nu cyklar jag bara för att det är kul och skönt att komma ut på fritiden. Jag har dock taggat ner motionsdelen avsevärt och gör det till utflykter istället. Ibland mtb, ibland graveln, väldigt sällan lvg.
Sen finns det få osug som inte kan motverkas med lite nya reseplaner och nya prylar. Nu planeras det bikepacking i Norge i sommar, något som fått igång motivationen efter en lite trög vinter. Paradoxalt nog hade jag lättare att ta mig ut i -30° i Jokkmokk med fatbiken än under den blöta, blåsiga och gråa skånska vintern. Men som med allt annat går det upp och ner och själv har jag några olika hobbies som är mer eller mindre säsongsbundna så oftast går det rätt automatiskt att konvertera dem emellan.
Ladda ner turf så kommer din pendlingsväg bli dubbelt så lång och fyrdubbelt så kul :D

Lustproblem
Bifogar en förklarande livsstilsbild.
1713511710516.png

Lustproblem
Jag har haft liknande för min andra stora hobby (flugfiske). Från att ha varit nästintill manisk gällande fisket, flugbindning och köp/sälj av nya grejer i rätt många år insåg jag för några år sen att jag inte kände lika starkt för det längre och det blev rätt jobbigt på nåt sätt; Varför brinner jag inte för det här längre? Vad ska jag göra nu?

Försökte tvinga mig själv till fisket men det funkade inte så jag bara försökte acceptera att den hobbyn kanske fortfarande har en plats i mitt liv men på ett annat sätt. Nu, efter ett par år med mindre fiske börjar jag känna suget igen (fast på ett mer balanserat sätt).

Nu har jag bara cyklat i några få år men jag har lite samma känsla där; det är kul men jag har inte exakt samma sug att köpa grejer eller att dra ut i skogen varje dag men jag jag försöker ta det med ro och framför allt gör det när det känns roligt, inte när det känns som att "nu borde jag göra det här".

I helgen var jag ute och det kändes fruktansvärt tungt i lungor och ben så istället för att pressa vidare och komma hem med den känslan hittade jag lite stockar i skogen som jag körde teknikträning på istället.
Träningseffekten kanske var lägre än vad jag hade tänkt men jag kom hem glad istället för att komma hem med känslan av att det bara var tungt och tråkigt.

Lustproblem
Hallå,
Tidigare år har jag alltid känt det spritta i benen när våren närmar sig. Men i år - less so. Har nästan fått tvinga mig ut i skogen och har ingen önskan om en ny cykel eller en uppgradering av den befintliga.

Någon som känt något liknande och hur hanterade ni det i så fall? Ska man bara vänta på att det går över? Jag VILL ju vara sugen på att cykla.
Ställ cykeln åt sidan och ägna dig åt mat och dryck ett tag. Sedan, våren 2026, när du ställer dig på vågen kommer lusten tillbaka på snabb och förunderlig vis.

Lustproblem
Ställ cykeln åt sidan och ägna dig åt mat och dryck ett tag. Sedan, våren 2026, när du ställer dig på vågen kommer lusten tillbaka på snabb och förunderlig vis.
Njae, jag pendlar runt 65 kg oavsett hur bra eller dåligt jag lever.

Tack för goda råd. Att tagga ner lite och cykla om och när det känns roligt låter som en bra idé. Fler fikapauser och inga Strava-pokaler.

Lustproblem
Hej.. Om du bor på ett passande ställe, har du kollat om du kan ta cykeln på tåg/buss å komma bort ett stycke å cykla hem? I höstas tog jag tåget till Norrköping, 10 mil, å cyklade hem, 21 mil. De sista 4 milen på rätt så kända vägar, dvs gjorde rutten på landsvägscykel. 2 gruspolare tog också tåget till Norrköping å nattcyklade grusväg till Örebro, de fick tid över att fortsätta till Arboga å sen tåget hem. Har en liten ide om att cykla 24 timmar landsväg utan stress/prestation för att se hur långt jag kommer, alltså köra loopar runt hemorten i olika längder.
Det jag vill säga är: Hitta på nånting. Sitta å mala samma jävla rutter i antingen höger eller vänstervarv blir själsdödande. Det vet jag. Cyklat i snart 40 år seriöst, bott på två ställen varav ett är Stockholm som inte är optimalt på något sätt om man bor centralt. Usch. Hitta på något du inte gjort förut. mvh borano20

Tillbaka
Topp