Elcykel Köpråd

Elcykel Köpråd
Halloj,

Står i begrepp att införskaffa min första elcykel och känner att kunskapen är något begränsad. Hade varit fint med lite råd och tips här på forumet bland er som har bra koll.

Behovet består av:
•Cykel- och tågpendla till jobb (16 km cykeltur /dag).
•ev. lämna barn på förskola.
•Använda att dra dubbelcykelvagn.
• Budget max 20-30 tkr, gärna lägre spannet om möjligt.

Har försökt läsa på här och där men blir inte helt klok på vad man bör välja. Ni får gäran sålla och slå hål på mina påståenden och fördomar:
• Navmotor bak (och fram?) sämre om man ska dra tungt? Om man nu räknar cykelvagn som tungt last.
•Om jag ska pendla och använda cykeln dagligen, är det att föredra en mittmotor för driftsäkerhet?
•Jag tycker att jag läst att många upplever en mittmotor som mer naturlig cykelkänsla, men att den har känslan av att inte "hjälper till" lika bra. Stämmer det? I pendlingssynpunkt vill jag ha en som hjälper mig mycket så att jag inte kommer fram svettig till jobbet.
•Navmotor fram under hösten/vintern - större risk att man kör vält?

Ni får gärna guida mig i det här vad som kan vara bästa lösningen, samt ge förslag på lite olika tänkbara modeller ?. De jag själv har tittat på initialt är Ecoride Ambassador i olika modeller.

Elcykel Köpråd
Det är nog inte optimala cykeln (integrerat batteri mm) men Specialized Como 4 kostar nu bara 14k här och där.

Kan vara värt om du vill komma billigt undan. Och Specialized gör åtminstone bra cyklar, ingen erfarenhet själv av hur bra de är på elcyklar.

Elcykel Köpråd
Ska du dra tungt så är mittmotor som kan utnyttja växlarna att föredra. Helst 50 Nm och minst 400 Wh batteri. Como är en fin hoj till ett mkt bra pris (om vi pratar 14') men tror den kan bli för svag för att dra kärror i uppförsbackar och det kanske inte är en långpendlare direkt med en upprätt sittställning. Remdrift dock vilket är ett stort plus med mittmotorer som sliter hårt på drivlinan.

Elcykel Köpråd
Ska du dra tungt så är mittmotor som kan utnyttja växlarna att föredra. Helst 50 Nm och minst 400 Wh batteri. Como är en fin hoj till ett mkt bra pris (om vi pratar 14') men tror den kan bli för svag för att dra kärror i uppförsbackar och det kanske inte är en långpendlare direkt med en upprätt sittställning. Remdrift dock vilket är ett stort plus med mittmotorer som sliter hårt på drivlinan.
Hur menar du att Como har remdrift?

Elcykel Köpråd
Hur menar du att Como har remdrift?
Sorry, trodde vi pratade om Como SL som finns just nu för 15'.

Elcykel Köpråd
Sorry, trodde vi pratade om Como SL som finns just nu för 15'.
4.0 SL har kedja och nexus men 5.0 SL har remdrift och kostar nu 16 vilket känns som ett ännu bättre köp.

Elcykel Köpråd
Tack för alla svar!

Jag har googlat runt lite och det verkar vara ganska viktigt att ha bra nm för rätt kraft. Shimano E6100 eller Bosch performance line cruise motor verkar vara populära?

Vad säger ni om t.ex. Ambassador AXS M-5 E6100 28 eller Verve+ 2 Stagger 400Wh? Jag har inget emot damcykel-modell då även sambon kan komma att använda den och jag gillar den extra packytan med korg.

Elcykel Köpråd
4.0 SL har kedja och nexus men 5.0 SL har remdrift och kostar nu 16 vilket känns som ett ännu bättre köp.

Det lilla jag läst på gällande elcyklar föreslås det mittmotor och gärna 60 nm+ om man ska köra med cykelvagn och ha en stark motor.

Jag ser de här kampanjcyklarna från Specialized:
SPECIALIZED TURBO COMO SL 4.0
SPECIALIZED TURBO COMO SL 5.0

har som sagt inget emot dammodellerna. Men vad jag kan läsa är det 240w motor och 35nm med 320w batteri. Är detta tillräckligt? Eller använder de sig av någon annan teknik som gör att det inte går att jämföra?

Elcykel Köpråd
Det lilla jag läst på gällande elcyklar föreslås det mittmotor och gärna 60 nm+ om man ska köra med cykelvagn och ha en stark motor.

Jag ser de här kampanjcyklarna från Specialized:
SPECIALIZED TURBO COMO SL 4.0
SPECIALIZED TURBO COMO SL 5.0

har som sagt inget emot dammodellerna. Men vad jag kan läsa är det 240w motor och 35nm med 320w batteri. Är detta tillräckligt? Eller använder de sig av någon annan teknik som gör att det inte går att jämföra?
SL-motorerna (de gamla som du refererar till) har 35 Nm vilket inte är speciellt mkt i sammanhanget. Ok, om du kör själv. För lite, enligt mig, om du ska dra dubbelvagn.

Fick just den här i inkorgen. Nästan overkill men ett riktigt bra pris. Har kört 5.0, helt klart kompetent. Skillnaden mellan 4, 5 o 6 är bl a vridmomentet. Tror det var 50/70/90 Nm.

Elcykel Köpråd
SL-motorerna (de gamla som du refererar till) har 35 Nm vilket inte är speciellt mkt i sammanhanget. Ok, om du kör själv. För lite, enligt mig, om du ska dra dubbelvagn.

Fick just den här i inkorgen. Nästan overkill men ett riktigt bra pris. Har kört 5.0, helt klart kompetent. Skillnaden mellan 4, 5 o 6 är bl a vridmomentet. Tror det var 50/70/90 Nm.
Hur skulle den där bete sig på stigar?

Elcykel Köpråd

Ja det verkar vara bra priser på de hojarna. Men det börjar dra iväg åt ett håll jag inte tänkt mig riktigt. Det känns mer som jag hade velat ha en "packåsna", typ damcykel, med korg och stark motor som tar mig dit jag behöver med möjlighet att dra dubbelvagn mm.

Elcykel Köpråd
25' är vad en fullgung UTAN motor brukar kosta som minst, så du kommer nog inte så mkt billigare undan om du ska ha ngt riktigt bra. Men visst, det kanske inte är den typen av cykel du är ute efter.

Elcykel Köpråd
Lite uppdatering om mina tankar..

Har varit runt i lite butiker och sammanlagda bedömningen är väl att de plockar fram elcykel med mittmotor, 400-500 kw batteri och gärna bosch motor med bra vrid. Har varit inne på Trek verve+ 2, Batavus Zonar. Vad tycker ni om de modellerna och dess komponenter?

Frågan är om man ska sikta på en bättre modell men sen istället bevaka begagnatmarknaden. Ser ni några farhågor i det?

Hur mycket tycker ni att man slår av på nypriset för en elcykel? Finns objekt som ligger ute som gått allt från 10 till 400 mil.

Elcykel Köpråd
Lite uppdatering om mina tankar..

Har varit runt i lite butiker och sammanlagda bedömningen är väl att de plockar fram elcykel med mittmotor, 400-500 kw batteri och gärna bosch motor med bra vrid. Har varit inne på Trek verve+ 2, Batavus Zonar. Vad tycker ni om de modellerna och dess komponenter?

Frågan är om man ska sikta på en bättre modell men sen istället bevaka begagnatmarknaden. Ser ni några farhågor i det?

Hur mycket tycker ni att man slår av på nypriset för en elcykel? Finns objekt som ligger ute som gått allt från 10 till 400 mil.
Garanti är GULD värt när motorn börjar krångla.

Elcykel Köpråd
bra input. Men jag antar det är ca 2 år man har garanti. Är det vanligt att de rasar inom den tiden om man köper av bra fabrikat?
Har inte koll på längden på garantin nuförtiden men vet att Bosch hade 2 år tidigare, ja.

Det är väl inte lika vanligt längre att motorerna rasar på samma sätt som de gjorde för några år sedan (min gissning bara). De är framförallt bättre skyddade mot vatteninträngning numera. eMTB slits dessutom betydligt hårdare än en pendlare. Men OM det händer kostar det väldigt mkt om den inte går att renovera.

Min brorsa har bytt motor (Bosch) på sin eMTB 2 ggr på garantin och är alltså inne på sin 3:e motor nu. Den sista har bättre skydd så den har nog gått längre än 2 år nu.

Elcykel Köpråd
Har inte koll på längden på garantin nuförtiden men vet att Bosch hade 2 år tidigare, ja.

Det är väl inte lika vanligt längre att motorerna rasar på samma sätt som de gjorde för några år sedan (min gissning bara). De är framförallt bättre skyddade mot vatteninträngning numera. eMTB slits dessutom betydligt hårdare än en pendlare. Men OM det händer kostar det väldigt mkt om den inte går att renovera.

Min brorsa har bytt motor (Bosch) på sin eMTB 2 ggr på garantin och är alltså inne på sin 3:e motor nu. Den sista har bättre skydd så den har nog gått längre än 2 år nu.
aj aj, lät inte roligt. Jag tar med mig den informationen.

Elcykel Köpråd
Kolla så du kan byta till större framklinga. kassettens minsta drev slits oerhört mkt med mittmotor om du låter den dra lite för mkt (vilket jag tror nästan alla med el gör)

Elcykel Köpråd
Har följt den här tråden då jag själv letat efter en elcykel och har liknande behov och budget. Kan börja med brasklappen att jag är helt nollställd på elcyklar sen innan.

Jag var inledningsvis också inne på Trek Verve+ 2 pga det låga priset. Fick dock tips av säljaren i Trek-butiken att testa Allant+ 5 och tyckte den kändes märkbart bättre. Den kändes som en premiumversion av Verven - bekvämare, mer robust byggd, starkare motor etc. Den gav känslan av en allsidig och pålitlig arbetshäst. Har inte testkört Batavusen men provade Crescent Elder och Elis och föredrog Allanten före dem i alla fall. Just nu kan man få den för under 30 000 kr (med 400wh batteri) så skulle tipsa om att testcykla den åtminstone, om möjligheten finns.

Finns här bl a:

Elcykel Köpråd
Har följt den här tråden då jag själv letat efter en elcykel och har liknande behov och budget. Kan börja med brasklappen att jag är helt nollställd på elcyklar sen innan.

Jag var inledningsvis också inne på Trek Verve+ 2 pga det låga priset. Fick dock tips av säljaren i Trek-butiken att testa Allant+ 5 och tyckte den kändes märkbart bättre. Den kändes som en premiumversion av Verven - bekvämare, mer robust byggd, starkare motor etc. Den gav känslan av en allsidig och pålitlig arbetshäst. Har inte testkört Batavusen men provade Crescent Elder och Elis och föredrog Allanten före dem i alla fall. Just nu kan man få den för under 30 000 kr (med 400wh batteri) så skulle tipsa om att testcykla den åtminstone, om möjligheten finns.

Finns här bl a:
Lite sent svar. Cykelplanerna har legat lite nere över sommaren. Kom du till skott och köpte en cykel och vad blev det för någon modell?

Tillbaka
Topp