Mountainbike för nybörjare dam

Hej! Jag har fått 4000 kr i födelsedagspresent att köpa en mountainbike för. Jag tänker mig en dammodel och jag tänker mest cykla i skog. Är nybörjare och 165 cm lång (eller kort kanske).
Jag undrar om ni skulle vilja ge lite tips på vad jag ska hålla utkik efter på till exempel blocket? tänker att jag kan få mest värde för pengarna där? Har hittat några där som ser intressanta ut, bland annat en White GX Pro 18. Har sett att de flesta mtbs som läggs upp på blocket verkar ha en hjulstorlek på 26" men har läst att jag borde ha mellan 27,5-29". Vad brukar ni kolla efter när ni köper mtb i andrahand?

Tacksam för hjälp!

/ Julia

Jag undrar om ni skulle vilja ge lite tips på vad jag ska hålla utkik efter på till exempel blocket?

Kanske självklarheter, men det första är väl att sortera fram cyklar som säljs i närheten. Det blir ju rätt kostsamt och tidsödande att fara runt i hela landet och kika på cyklar, såvida man inte är ute efter något väldigt speciellt. Vidare sortera annonserna på pris inom den budget du har, så du får en bra överblick över prisnivåer. Hitta en cykel som uppfyller dina grundkrav, v.g. storlek, typ av MTB, pris mm. Kolla upp att det inte krävs några kostsamma reparationer som spräcker din budget. Köp en cykel som du får "mest värde" för pengarna, på den prisnivå du väljer att lägga dig.

Om du har två alternativ att välja mellan kan du säkert få mer tips här om vad som är fördelar/nackdelar med de olika alternativen och vilket alternativ som är fördelaktigast, men jag tror det är svårt att säga att du ska leta efter någon särskild modell. Jag skulle vara öppen för det mesta, men det är klart att det är en fördel om man har ett hum om vad det är för typ av MTB man söker. Jag gissar att din första MTB bör vara en allroundmodell.

tänker att jag kan få mest värde för pengarna där?

Kan vara värt att kolla t.ex. Tradera också. Säljannonserna här på Happy. Och begcykel.com. Lokala cykelhandlare som säljer begagnat. Kanske även en och annan auktionsfirma, om du har någon i närheten.

Vad brukar ni kolla efter när ni köper mtb i andrahand?

Jag har inte köpt någon MTB i andra hand, men det finns säkert andra här som kan svara.

Senast ändrad:
Jag tycker att du inte ska leta enbart efter en damcykel. Du är ganska kort vilket gör att en damcykel kan vara bäst men det finns massor av pojkcyklar som kan passa. Tjejer behöver ofta en bredare sadel än killar men det är i stort sett den enda anpassningen som behövs. Det övre ramröret på en cykel gör under åt en cykels egenskaper.

Jag tycker att du inte ska leta enbart efter en damcykel. Du är ganska kort vilket gör att en damcykel kan vara bäst men det finns massor av pojkcyklar som kan passa. Tjejer behöver ofta en bredare sadel än killar men det är i stort sett den enda anpassningen som behövs. Det övre ramröret på en cykel gör under åt en cykels egenskaper.
Okej, tack för tipset! Ska utvidga min sökning.

Kanske självklarheter, men det första är väl att sortera fram cyklar som säljs i närheten. Det blir ju rätt kostsamt och tidsödande att fara runt i hela landet och kika på cyklar, såvida man inte är ute efter något väldigt speciellt. Vidare sortera annonserna på pris inom den budget du har, så du får en bra överblick över prisnivåer. Hitta en cykel som uppfyller dina grundkrav, v.g. storlek, typ av MTB, pris mm. Kolla upp att det inte krävs några kostsamma reparationer som spräcker din budget. Köp en cykel som du får "mest värde" för pengarna, på den prisnivå du väljer att lägga dig.

Om du har två alternativ att välja mellan kan du säkert få mer tips här om vad som är fördelar/nackdelar med de olika alternativen och vilket alternativ som är fördelaktigast, men jag tror det är svårt att säga att du ska leta efter någon särskild modell. Jag skulle vara öppen för det mesta, men det är klart att det är en fördel om man har ett hum om vad det är för typ av MTB man söker. Jag gissar att din första MTB bör vara en allroundmodell.

Kan vara värt att kolla t.ex. Tradera också. Säljannonserna här på Happy. Och begcykel.com. Lokala cykelhandlare som säljer begagnat. Kanske även en och annan auktionsfirma, om du har någon i närheten.

Jag har inte köpt någon MTB i andra hand, men det finns säkert andra här som kan svara.
Tack för tipsen! Hittade en del som ser intressanta ut på begcykel.

Svårt att ge generella tips utan att gå in för mycket i detalj. Om du skriver var i Sverige du befinner dig så kanske någon hittar ett konkret tips

För att utveckla lite. 4000 är inte en hög budget. Inte ens för begagnat. Mycket begagnat i den prisklassen är gamla 26" MTB från 90 talet som säljs som "retro" eller "vintage". Dessa bör du nog undvika. Sen hittar man modernare instegsmodeller som kanske är 5-10 år gamla och kostade 8000 nya där ägarna har en övertro i hur mycket deras gamla "klenod" är värd. Dessa vill man inte heller ha.

För att utveckla lite. 4000 är inte en hög budget. Inte ens för begagnat. Mycket begagnat i den prisklassen är gamla 26" MTB från 90 talet som säljs som "retro" eller "vintage". Dessa bör du nog undvika. Sen hittar man modernare instegsmodeller som kanske är 5-10 år gamla och kostade 8000 nya där ägarna har en övertro i hur mycket deras gamla "klenod" är värd. Dessa vill man inte heller ha.
Okej, tyvärr har jag bara 4000 att lägga just nu. Behöver inte heller vara något speciellt, bara någonting man kan cykla och ha kul i skogen med. Hittade en Kona Kikapu 26", Heldämpad på begcykel för 4000 som är servad inför våren. Vad jag kan läsa mig till i tidigare trådar verkar det finnas några som är nöjda med märket så jag kanske kollar in den lite till.

En liten motfråga, vet du att du vill cykla i skog? Har du testat innan? Vad innebär det för dig? Är det grusvägar och preparerade stigar genom skogen, eller är det över stock, sten och rötter?

En liten motfråga, vet du att du vill cykla i skog? Har du testat innan? Vad innebär det för dig? Är det grusvägar och preparerade stigar genom skogen, eller är det över stock, sten och rötter?
Orginalidén med att skaffa en mountainbike var att få mer tid i skogen är bara springa och promenera. Vill nog jobba mig upp till grövre terräng men börjar väl på stigar som är mer nybörjarvänliga för att få mer kött på benen :) då kanske man vill ha en hardtail istället?

Okej, tyvärr har jag bara 4000 att lägga just nu. Behöver inte heller vara något speciellt, bara någonting man kan cykla och ha kul i skogen med. Hittade en Kona Kikapu 26", Heldämpad på begcykel för 4000 som är servad inför våren. Vad jag kan läsa mig till i tidigare trådar verkar det finnas några som är nöjda med märket så jag kanske kollar in den lite till.
"Servad" betyder olika för olika människor. Att smörja kedjan och justera växlarna kan betyda "servad". En gammal heldämpad 26" MTB som är 20 år gammal har antagligen inte fått t.ex. dämpare servade inom ramen för "servad": Personlingen skulle jag hållt mig långt från den typen av cykel

Jag skulle rekommendera att hitta någon bekant som är duktig på mtb som kan hjälpa till vid ett köp. Det säljs så mycket skit i den prisklassen. Att ha någon som kan hjälpa till gör stor skillnad.

jag har hjälpt flera kollegor på jobbet att köpa racer när de skall köra vätternrundan. De första cyklarna de föreslog annonserades som "perfekt för vättern" men var verkligen bara ren skit. Jag åkte med och tittade på cyklarna vid köpen.

Jag skulle rekommendera att hitta någon bekant som är duktig på mtb som kan hjälpa till vid ett köp. Det säljs så mycket skit i den prisklassen. Att ha någon som kan hjälpa till gör stor skillnad.

jag har hjälpt flera kollegor på jobbet att köpa racer när de skall köra vätternrundan. Det har gjort stor skillnad för dem. De första cyklarna de föreslog annonserades som "perfekt för vättern" men var verkligen bara ren skit. Jag åkte med och tittade på cyklarna vid köpen.
Det låter klokt. Har en bror i småland som kanske kan hjälpa till :) Har nyss blivit lurad på en skitbil så jag är generellt lite orolig över andrahandsköp för tillfället... kanske ska kika lite i butik också. Decathöon verkar ha några i min prisklass så jag kanske drar mig dit

Som sagt. 20 år gamla heldämpade cyklar hade jag undvikit och utan att veta mer vad man köper är det svårt med begagnat. Överprisat skräp och stöldgods är vanligt förekommande. Decathlons absolut billigaste alternativ är heller inte mycket att ha. Man skall upp en bit. Man skulle kanske kunna sträcka sig till att denna är ok.

Tänk sen på att du kanske behöver köpa utrustning, en hjälm om du inte har är väl absolut minimum.

Som sagt. 20 år gamla heldämpade cyklar hade jag undvikit och utan att veta mer vad man köper är det svårt med begagnat. Överprisat skräp och stöldgods är vanligt förekommande. Decathlons absolut billigaste alternativ är heller inte mycket att ha. Man skall upp en bit. Man skulle kanske kunna sträcka sig till att denna är ok

Tänk sen på att du kanske behöver köpa utrustning, en hjälm om du inte har är väl absolut minimum.
Tack för alla tips! Jag får se om jag kanske kan skrapa ihop lite till, sälja min andra cykel osv. Kan vara bra som du skriver att köpa i butik som nybörjare

Problemet är att man inte får så mycket för pengarna. Köper man något som är för enkelt så blir det inte kul. Begagnat är ju egentligen det bästa i den här prisnivån, men som Velman skriver är det oerhört svårt för en nybörjare att navigera rätt i den djungeln.

Är totalbudgeten 4000 kr? Har du hjälm (800 kr?), lås (400 kr?) och handskar (300 kr)? Ett multiverktyg (250 kr?), däckverktyg (50 kr?) och en reservslang (100 kr?) får nog också anses som någon form av miniminivå för att du inte ska riskera att bli stående mitt inne i skogen långt hemifrån. Så bara dessa extragrejer blir lätt 1500-2000 kr.

Det är tyvärr svårt att få något vettigt i den här prisklassen. Särskilt om du inte själv med lätthet kan sortera bland annonserna. För ibland kan det säkert dyka upp guldkorn, men det kan vara svårt att hitta.

Rent generellt, för dessa pengar med ditt användningsområde. Köp inte 26". Akta dig för bakdämpare. Leta efter ett "tryggt" märke, som Trek, Scott, Specialized etc. Bry dig inte om dam- eller herrmodell, men se till att den är lagom stor för dig. Du vill nog ha en strl S. Köp något snyggt som du gillar.

Är totalbudgeten 4000 kr? Har du hjälm (800 kr?), lås (400 kr?) och handskar (300 kr)? Ett multiverktyg (250 kr?), däckverktyg (50 kr?) och en reservslang (100 kr?) får nog också anses som någon form av miniminivå för att du inte ska riskera att bli stående mitt inne i skogen långt hemifrån. Så bara dessa extragrejer blir lätt 1500-2000 kr.

Det är tyvärr svårt att få något vettigt i den här prisklassen. Särskilt om du inte själv med lätthet kan sortera bland annonserna. För ibland kan det säkert dyka upp guldkorn, men det kan vara svårt att hitta.

Rent generellt, för dessa pengar med ditt användningsområde. Köp inte 26". Akta dig för bakdämpare. Leta efter ett "tryggt" märke, som Trek, Scott, Specialized etc. Bry dig inte om dam- eller herrmodell, men se till att den är lagom stor för dig. Du vill nog ha en strl S. Köp något snyggt som du gillar.
Tack för tipsen! Kan nog sträcka mig till 5000 totalt.
Får rådfråga min bror ifall jag ser någonting som kan vara intressant men då vet jag tack vare alla er vad jag kan sortera bort och akta mig extra för :) Kanske blir att invänta och spara lite extra för att kunna köpa någonting bra och fixa rätt utrustning osv.

Hjälm går att hitta billigare. Biltemas MIPS-hjälm fick bra betyg och på XXL reas hjälmar från de stora märkena ut oftast under 500-lappen. Lås behövs väl inte om man skall cykla i skogen. Handskar kan man ta vad som helst. Varannan erfaren cyklist kör utan, men som nybörjare med risk att ramla, visst. Multiverktyg är nästan också överkurs. Slang och däckavtagare kan vara bra om man inte vill gå hem. Men då skall man lära sig hur man byter först

Det går att börja cykla i skogen med en enkel billigare cykel, hade absolut kul och fina stunder med den första begagnade lilla 26”-cykeln jag började med ? så nån liknande som i annonserna ovan blir säkert bra.
Det går ofta snabbare och enklare med en dyr modern cykel. Men allt behöver inte vara snabbt. Eller enkelt. Det kan bli bra och kul ändå! Men köp inte för gammal cykel.
(Rekommenderar f ö absolut handskar, men enkla tunna som man redan har funkar)

Se verkligen till att köpa en cykel i rätt storlek! 90% av Mtb som säljs begagnade är för folk 175 cm och längre (helt enkelt för att fler män cyklar mtb). Det är inte säkert att säljaren är ärlig med detta utan försök hitta "size guide" för modellen för årtalet för att se vad tillverkaren rekommenderar.

Tillbaka
Topp