Retro mtb:s!!!

är det dekaltrim eller gjorde öhlins gafflar på 90-talet?
Skärmavbild 2024-04-12 kl. 19.47.31.png

Ser att väldigt många kör med Brooks B17 på sina Retro MTB internationellt åtminstone. Någon här som provat?

Provsatte en i helgen. Men saaatan vad hårt det var! Ingen fjädring. (Bild från internet)

1713179348199.png

1713179213049.png

Ser att väldigt många kör med Brooks B17 på sina Retro MTB internationellt åtminstone. Någon här som provat?

Provsatte en i helgen. Men saaatan vad hårt det var! Ingen fjädring. (Bild från internet)

Visa bilaga 692719

Visa bilaga 692717
Kör med en på en av mina. Tycker inte den är hård alls. Men den har ju lite ålder i sig med.

Bilagor

• IMG_3016.jpeg
    IMG_3016.jpeg
    313.5 KB · Besök: 96
Ett av många goda råd som jag har fått av Mr Veloform, vänligt men föredömligt bestämt, var att sadel väljer man med baken. Testa så många som möjligt och välj den som känns bäst. En bekväm eller iaf ok ny lädersadel har goda förutsättningar att bli riktigt bra som inkörd, men en gröndjävulsk ny sadel kommer sannolikt aldrig att bli bekväm hur mycket man än vill tycka om den och hur mycket snake oil man än smörjer den med.

Jag följde rådet och resultatet blev att den sadel som jag trodde att jag ville ha, en B17 för övrigt, gick bort till förmån för en annan, en Gilles Berthoud Aspin. En sadel som jag gärna hade velat vilja ha var Idéale 90, men den passade inte heller så det nöjet slapp jag.

Efter det första lyckosamma giftermålet mellan Aspinen och mitt akterkastell har jag gått från monogami till polygami och har således flera Gilles Berthoud på olika cyklar och i varierande grad av inkörning. Därmed har det blivit helt uppenbart att de som har gått längst är klart bekvämast, men även de nyare är helt ok och blir bättre ju mer jag använder dem.

Sensmoral: testa så många olika modeller som du kan och välj en som funkar redan som ny.

Allt ovan är dock endast min egen högst personliga uppfattning. Lädersadlar blir gärna religion och alla har sin egen bestämda uppfattning om vad som passar bäst för någon annans röf. Testa själv, tänk med huvudet och välj med baken. Det omvända är tyvärr alltför vanligt annars. ?

Jag har också en B17, så hård att jag bedömde att det inte ens var lönt att packa upp den utan den ligger kvar i sin originalask, helt oanvänd och väntar på att säljas.

Är det rätt form så spelar ju hårdheten ingen roll, läder bör väl förövrigt bara formas mer efter aktern ju mer man sitter. Kängor går ju iallafall att mjuka upp med fett för att formas lättare, detsamma borde väl gälla sadlar?

Städade mitt förråd och passade på att ta lite bilder på vad som hittades.
Tråkigt nog behövs platsen så nu åker de ut på Blocket :-(
IMG_1464.JPG
IMG_1458.JPG

Bilagor

• IMG_1470.JPG
    IMG_1470.JPG
    1.7 MB · Besök: 150
  • IMG_1460.JPG
    IMG_1460.JPG
    1.5 MB · Besök: 139
  • IMG_1452.JPG
    IMG_1452.JPG
    1.6 MB · Besök: 131
  • IMG_1447.JPG
    IMG_1447.JPG
    1.6 MB · Besök: 122
Senast ändrad:
Är det rätt form så spelar ju hårdheten ingen roll, läder bör väl förövrigt bara formas mer efter aktern ju mer man sitter. Kängor går ju iallafall att mjuka upp med fett för att formas lättare, detsamma borde väl gälla sadlar?
Jag tror man skall vara försiktig med infettningen för lädret kan bli för mjukt och sadeln tappa formen. Tror det är bäst att köra på tillverkarens skötselinstruktioner.

Premiärtur på vårens projekt avklarad. Mekaniskt verkar allt bra, utom ett något slappt styrlager. Lite puts och fix kvar, och kanske ett par snyggare handtag en annan sadel
Fint bygge!
Ett tips, se till att kapa vajern till bakväxeln. Gjorde en liknande grej när jag byggde ihop en hoj en gång. Skulle bara testköra lite i skogen. den där vajerloopen hakade i kasetten och vips så var bakväxeln av och jag var 1500kr fattigare... ?

Tips på hur man kan fästa bromsvajerhöljet för v-broms? Ramen har ett sånt där jobbigt, fast ganska fint om man kör canti, rör där bak.

Är det buntband som gäller eller ved någon vart man kan köpa såna här hållare till toppröret som är 31.8mm?

IMG_2362.JPG

IMG_2361.JPG

1713876938957.png

MKS Beartrap är en rätt bra kopia av SunTours numera väldigt eftertraktade pedaler: https://www.urbanbikewear.com/komponenter/drivlina/pedaler/mks-xc-iii-bear-trap-pedals-black.html

Tips på hur man kan fästa bromsvajerhöljet för v-broms? Ramen har ett sånt där jobbigt, fast ganska fint om man kör canti, rör där bak.

Är det buntband som gäller eller ved någon vart man kan köpa såna här hållare till toppröret som är 31.8mm?

Visa bilaga 694501

Visa bilaga 694502

Visa bilaga 694504

Utan att ha en aning - men det skulle förvåna mig om inte Veloform kan lösa det. Går nog brevledes om du likt mig bor långt från snyggcyklarnas förlovade LBS.

Utan att ha en aning - men det skulle förvåna mig om inte Veloform kan lösa det. Går nog brevledes om du likt mig bor långt från snyggcyklarnas förlovade LBS.
+1
Jag köpte sådana över disk där och har därefter handlat och fått skickat massor annat också. Både brev och paket går som en…

…en…

En Miyata med René Herse-däck tamejfan!

Visa bilaga 694501

Visa bilaga 694502

Visa bilaga 694504
IMG_7230.jpeg

PMa din adress så har du dessa på posten inom några dagar. Har inga skruvar att fästa dem med, men det löser du nog.

Hur ser framtiden ut för 3-delade vevpartier?

Med Shimanos nya Cues-gruppset för 9,10 och 11-delade drivlinor verkar det som att Shimano droppar 3-delade vevpartier helt och hållet.

När jag gjorde en snabb sökning på olika webbutiker hittade jag inte så många alternativ, det är mest äldre, billiga varianter med nitade klingor från Shimano.

Det jag kunde hitta som lät något så när vettigt var Shimano Acera FC M361. Vevpartiet har utbytbara klingor med bcd 4x104. Rejäl nedgradering i utseende och säkerligen kvalitet i jämförelse mot vevpartierna som sitter på våra retro-mtbs.
ADD650C8-213D-4FB6-A1EF-5BA20D4A16B8.jpeg

Det andra vettiga alternativet var Sunrace M9, också med utbytbara klingor med bcd 4x104
A95F8F76-2061-4894-8132-849D46F27A26.jpeg

Finns det fler alternativ jag missat?

Istället för att byta hela vevpartiet går det ju givetvis att bara byta klingor. Problemet som jag funnit är att dom få retro Shimano-vevpartier jag är bekant med har haft bcd på 5x94. Det är få ställen jag hittat som har klingor med den bultdelningen och att byta samtliga klingor verkar då kosta över 1000kr, samtidigt som båda vevpartier listade ovan kostar under 500kr styck. Finns det äldre Shimano vevpartier med vettigare bultcirkeldelning eller alternativt någon butik som säljer billiga klingor för 5x94?

Jag ställer frågan för jag misstänker att Shimano LX vevpartiet på min Miyata börjar ha gjort sitt, även om jag brukar vara ganska dålig på att bedöma slitage:
2A18791D-0BEE-4458-85B6-23BFB39EB40E.jpeg
40B7B068-1EF6-4304-9277-3AA8944F02B2.jpeg
580E64BF-E3F4-4A6F-862F-1CDEDF80F9BD.jpeg

Jag har nyligen bytt till 9-delad drivlina och har vissa missljud efteråt som jag inte diagnostiserat helt. Om jag ska ut och touringcykla med den här cykeln vet jag inte om jag kan lita på vevpartiet som sitter på. Jag har även ett vevparti med 5x94 bcd där alla klingor är utbytbara, men det verkar nästan inte lönt att byta klingor, billigare med nytt vevparti.

Med Shimanos nya Cues-gruppset för 9,10 och 11-delade drivlinor verkar det som att Shimano droppar 3-delade vevpartier helt och hållet.

När jag gjorde en snabb sökning på olika webbutiker hittade jag inte så många alternativ, det är mest äldre, billiga varianter med nitade klingor från Shimano.

Det jag kunde hitta som lät något så när vettigt var Shimano Acera FC M361. Vevpartiet har utbytbara klingor med bcd 4x104. Rejäl nedgradering i utseende och säkerligen kvalitet i jämförelse mot vevpartierna som sitter på våra retro-mtbs.
Visa bilaga 695077
Det andra vettiga alternativet var Sunrace M9, också med utbytbara klingor med bcd 4x104
Visa bilaga 695076

Istället för att byta hela vevpartiet går det ju givetvis att bara byta klingor. Problemet som jag funnit är att dom få retro Shimano-vevpartier jag är bekant med har haft bcd på 5x94. Det är få ställen jag hittat som har klingor med den bultdelningen och att byta samtliga klingor verkar då kosta över 1000kr, samtidigt som båda vevpartier listade ovan kostar under 500kr styck. Finns det äldre Shimano vevpartier med vettigare bultcirkeldelning eller alternativt någon butik som säljer billiga klingor för 5x94?

Jag ställer frågan för jag misstänker att Shimano LX vevpartiet på min Miyata börjar ha gjort sitt, även om jag brukar vara ganska dålig på att bedöma slitage:
Visa bilaga 695080Visa bilaga 695079Visa bilaga 695078
Jag har nyligen bytt till 9-delad drivlina och har vissa missljud efteråt som jag inte diagnostiserat helt. Om jag ska ut och touringcykla med den här cykeln vet jag inte om jag kan lita på vevpartiet som sitter på. Jag har även ett vevparti med 5x94 bcd där alla klingor är utbytbara, men det verkar nästan inte lönt att byta klingor, billigare med nytt vevparti.
De jag har från shimano och sugino har bcd 110 men vet inte om det är billigare, möjligen lättare att hitta klingor till.

Visa bilaga 695077
Visa bilaga 695076

Visa bilaga 695080Visa bilaga 695079Visa bilaga 695078
Antar att behovet av 3-delat är ganska litet när man har fler växlar baktill. Spannet man får med 3-delat och en säg 11-36-kassett är ju helt enormt. Jag har tolkat det lite som att man i mtb-cyklarnas ungdom köpte en cykel som man använde till allt från att cykla till skolan som att cykla på stig, dvs lite allround utan specificerat användningsområde. För stig har man många för tunga växlar, för väg har man många för lätta. Vet man hur man kommer använda cykeln går det att snäva in sig rejält. Bra eller dåligt vet jag dock inte..

Jag lever i min lilla bubbla och har full förståelse för att man bedriver olika typer av cykling etc, men om man saknar så låga växlar man får med en "vanlig" lillklinga fram när man kör tvådelat istället så känns det spontant inte som att man någonsin använder storklingan och de riktigt höga växlarna på ett tredelat vevparti, så då skulle man istället kunna köra tvådelat men med mindre klingor.

Som Valdemar hann skriva innan så finns det ju därtill en helt enorm mängd gamla vevpartier att roa sig med. Jag köpte nyligen en hel STX-grupp där det råkade följa med en hel, fullt fungerande cykel för blott 500 kr totalt. Den är i närapå nyskick och klingorna på den skulle man kunna cykla jorden runt på innan de är utslitna. Nu var just vevpartiet inte det där fina (men dumma pga nitade klingor) som du la upp på bild men väl ett någorlunda stiligt. Det tror jag inte kommer till användning så det kan jag skicka över till dig om det inte blir några ändringar i byggplanerna för en barncykel.

Tillbaka
Topp