Visa din riktigt smarriga cykelkomponent

n3wton

Aktiv medlem
Ibland springer man på en cykelkomponent som gör en riktigt glad. En sån där som blir som en kompis, som kanske följer med till nästa cykel. Något man blir glad av att både använda och tänka på.

Jag har ett gäng sådana, som till exempel ett par SON-navdynamo, en handtillverkad ringklocka från Majorna (som försvunnit!!?) och lite andra grejer som varit med länge. Bilder på dessa kommer - börjar med tråden så får resten komma sen!

Tanken är att man ska kunna återvända till den här tråden när man behöver en ny komponent, så att man liksom "hittar tillbaks" till tillverkare som gör fina grejer. Jag kom på idéen till tråden nyss när jag såg ett inlägg från @AnteL med en flaskhållare från en tillverkare jag kände igen namnet på, och vips hade jag hittat en lamphållare jag behöver till gravelhojen. Just den tillverkaren var PDW (ridepdw.com) och lamphållaren ser ut såhär:

IMG_6695.jpeg

Nästa grej på inköpslistan är ett par flaskhållare, där jag kikat på King Cage Side loader i titan. Dyr som skam, men lär överleva allt och alla. Inte världens nättaste, men jag vill gärna ha sidolastade på bikepackingcykeln då vattenflaskorna är lite krångliga att få loss rakt upp när väskorna tar i.

IMG_6697.jpeg

Så mata på med egna förslag på snajsiga cykelkomponenter!

REGLER:

- Inget slit och släng - det ska vara kvalitativa grejer med lång hållbarhet. Äger man inte grejen själv behöver man ha god anledning att tro att den uppfyller kraven på kvalitet och hållbarhet.

- Saker med ett tydligt syfte - inget lull-lull utan grejer som faktiskt används och fyller en funktion.

- Gärna inte i mainstreamfåran. Sitter grejen på varannan cykel behöver grejen ingen egen tråd.

Resten är fritt - färg, form, tycke och smak. Kör på bara!

Denna!
En sadel Idéale 90, inköpt nån gång kring 1980 och suttit på diverse cyklar sedan dess. Snacka om älskat trotjänare.
Den var dyr då, en ny är svindyr idag, men utslaget på typ 45 år blir avskrivningskostnaden rätt bra. Och sedan sitter den som en smäck därbak ?
IMG_2489.jpeg

Jag kom på idéen till tråden nyss när jag såg ett inlägg från @AnteL med en flaskhållare från en tillverkare jag kände igen namnet på, och vips hade jag hittat en lamphållare jag behöver till gravelhojen. Just den tillverkaren var PDW (ridepdw.com) och lamphållaren ser ut såhär:
Problem med skala. Trodde lamphållaren var stor som en colaburk och fattade inte funktion. Förstår nu :)
1713863802407.png

Denna!
En sadel Idéale 90, inköpt nån gång kring 1980 och suttit på diverse cyklar sedan dess. Snacka om älskat trotjänare.
Den var dyr då, en ny är svindyr idag, men utslaget på typ 45 år blir avskrivningskostnaden rätt bra. Och sedan sitter den som en smäck därbak ?
Visa bilaga 694455
Utmärkt bidrag! Jag var inte ens tilltänkt 1980, men hoppas verkligen jag kan visa en bild på något ur nuvarande cykelsamling omkring år 2040-2050 och skriva "den här har funkat bra hela tiden". Drömmen!!?

Jag spenderade några timmar förra vintern på Monarken framför TVn på en Ideale men kom aldrig överens med den. Ack som jag önskade att rumpan varit en annan!?

Utmärkt bidrag! Jag var inte ens tilltänkt 1980, men hoppas verkligen jag kan visa en bild på något ur nuvarande cykelsamling omkring år 2040-2050 och skriva "den här har funkat bra hela tiden". Drömmen!!?

Jag spenderade några timmar förra vintern på Monarken framför TVn på en Ideale men kom aldrig överens med den. Ack som jag önskade att rumpan varit en annan!?
Krävs tid och tålamod och en period av smärta. Men sen! Om sadeln finns kvar har jag en cykel till…:-)

Det här blir mumma.

Originalet till lamphållaren heter Paul Gino. Men just den här typen av produkt är kanske inget revolutionerade.

Krävs tid och tålamod och en period av smärta. Men sen! Om sadeln finns kvar har jag en cykel till…:-)
Och så mycket smärta handlar det inte om. Eller också har jag stålröv. I alla fall, lädersadel är det absolut bästa jag har testat. Går aldrig tillbaka. Undvik dock moderna Brooks B17 - värdelös kvalitet.

Ibland springer man på en cykelkomponent som gör en riktigt glad. En sån där som blir som en kompis, som kanske följer med till nästa cykel. Något man blir glad av att både använda och tänka på.

Jag har ett gäng sådana, som till exempel ett par SON-navdynamo, en handtillverkad ringklocka från Majorna (som försvunnit!!?) och lite andra grejer som varit med länge. Bilder på dessa kommer - börjar med tråden så får resten komma sen!

Tanken är att man ska kunna återvända till den här tråden när man behöver en ny komponent, så att man liksom "hittar tillbaks" till tillverkare som gör fina grejer. Jag kom på idéen till tråden nyss när jag såg ett inlägg från @AnteL med en flaskhållare från en tillverkare jag kände igen namnet på, och vips hade jag hittat en lamphållare jag behöver till gravelhojen. Just den tillverkaren var PDW (ridepdw.com) och lamphållaren ser ut såhär:

Visa bilaga 694451

Nästa grej på inköpslistan är ett par flaskhållare, där jag kikat på King Cage Side loader i titan. Dyr som skam, men lär överleva allt och alla. Inte världens nättaste, men jag vill gärna ha sidolastade på bikepackingcykeln då vattenflaskorna är lite krångliga att få loss rakt upp när väskorna tar i.

Visa bilaga 694453

Så mata på med egna förslag på snajsiga cykelkomponenter!

REGLER:

- Inget slit och släng - det ska vara kvalitativa grejer med lång hållbarhet. Äger man inte grejen själv behöver man ha god anledning att tro att den uppfyller kraven på kvalitet och hållbarhet.

- Saker med ett tydligt syfte - inget lull-lull utan grejer som faktiskt används och fyller en funktion.

- Gärna inte i mainstreamfåran. Sitter grejen på varannan cykel behöver grejen ingen egen tråd.

Resten är fritt - färg, form, tycke och smak. Kör på bara!
Kul! PDW hade jag inte sett förut. Tackar :)

Skärmavbild 2024-04-23 kl. 14.39.35.png

Betyg: 5/5
Bara använt en säsong, men väldigt glad för den. Konceptet spegel är ju bra i sig, men den här har kvalle som en "riktig" backspegel, inget plast/gummitjafs, lagom liten men tillräckligt stor. Kompletteras snart med en Bryton-radar men gör förstås nytta ändå.

Skärmavbild 2024-04-23 kl. 14.40.37.png

Betyg: 5/5
Köpt 2019. Har fortfarande inte tröttnat på att ha (relativt) torr rygg.

Senast ändrad:
Visa bilaga 694498
- och där ser vi även en sadel som är väldigt lik en Gilles Berthout Aravis. Jag har även en sådan men bara sedan några år så hållbarheten på den är oviss?

Haha :) Pdw stället är ju inköpt här i Svea iaf. Från Bavabici men hon la ner för en bunt år sen tyvärr
Just det! Jag handlade en korg man satte på styret från PDW från henne för många år sedan. Hon hade många roliga saker!

Man märker tydligt att det är färre amerikanska grejer tillgängliga häromkring numer. Soma är en favorit som jag köpt några grejer från på min LBS, men mycket blir för dyrt när det väl är här pga kronkursen..

Hade sedan tidigare två flaskhållare King Cage i titan men sen skaffade jag två till och satte på gaffelbenen bara för att det fanns fästen. Använder sällan mer än de två på ramen, men gaffelhållarna ser jag mer som prydnad :cool: typ som kromade "amerika-bågar" vissa hade förr i tiden ovanför kofångaren på vw bubbla, volvo pv med flera...

IMG_20230624_072749602.jpg

IMG_20230701_093226683.jpg

Trevlig tråd! Gillar prylar som bokstavligt talat funkar för evigt. Hjulen byggs med farfars ekernyckel och en dag ska min son…
Haha, härligt! Jag brukar ofta motivera saker jag köper genom att påtala att de är så bra att de kommer gå i arv. Har inga direkta betänkligheter kring att pracka på ungarna arvsskuld och pliktkänsla eftersom jag själv fick med modersmjölken att "vara nionde generationen på samma gård"...?

Jag när också en dröm om att någon ska hitta en dammig cykel under ett skynke i en gammal lada om 100 år, och börja efterforska vad det är för konstig cykel med en massa speciallösningar överallt.?

Blue Lug’s lilla reflextriangel

Oftast på vardagshojen men har korsat både Danmark och varit ute i Europa och snurrat
Ser inte bilarna en trinagel åt det där hållet som en "pil"? Jag får negativa associationer.

Själv äger jag nog inget som känns "lyx" eller smarr. Hade en gång en cykel men den sålde jag till en göteborgare. Made in formfranska and cigg-landet tjeckien.

Ser inte bilarna en trinagel åt det där hållet som en "pil"? Jag får negativa associationer.

Själv äger jag nog inget som känns "lyx" eller smarr. Hade en gång en cykel men den sålde jag till en göteborgare. Made in formfranska and cigg-landet tjeckien.
Jag kan lova att göteborgaren i fråga är fortsatt nöjd och belåten!?

Just den cykelns smarrigaste detalj är Whitenav med titanbody (som tillkom efter att den lämnat Tjeckien/GB/NickPick). Sedan jag startade tråden har jag förstått att det är titan som väcker mest känslor hos mig tydligen, och trots det är bodyn min enda titandetalj.?

IMG_6621.jpeg

Här kittad i randoskrud, vilket ledde till att jag slog nytt rekord i kalla händer förr-förra lördagen...

IMG_1657.jpeg
Sen har jag också ett par King Cage Iris. Grymt snygga men lite av en kamp när flaskan ska upp-och-ner men det är det värt så de lär nog hänga med till graven. Men samma känsla som min Paul stolpklämma ger de ej.

Jag har bara skitkomponenter på mina cyklar och därmed inget att bidra med. Men jag lägger en kommentar här så att jag kan påminnas och inspireras.

Rocker Dropouts by Paragon Machine Works.
Den lösning för kedjespänning+skivbroms som funkat bäst av de som jag testat.
DSCF0820.jpg
Går nog även att skymta ett Paul Components nav samt kanske till och med ett trials frihjul från White Industries.

//j

Blir lite glad av mitt thomson titanstyre. Det är fint att titta på
Visa bilaga 694673

Annars har jag Dreglat över ett par paul love levers så länge.
Visa bilaga 694585
Du vet ju att det kommer att sluta med att det sitter såna där på mijatan! Jag skippade ju klamper bromsen så då är man väl värd Bromshandtagen iaf? ? Sen kommer jag störa mig på BB7an och allt slutar med att jag köper Klamper även ?‍♂️?

Är lite sugen på Growtac bromsar, har inte testat själv men av det jag läst mig till verkar de vara en värdig konkurrent till Paul om man väger in kostnaden.

Tillbaka
Topp