Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Exakt en sån. 70 km/h på el-enhjuling. Kanske har de superbra vägegenskaper och kan bromsa säkert, ngn som vet?
De har inga mekaniska bromsar utan bara regenerativa men de är oftast grymt effektiva. Största risken är att hjulet börjar wobbla om man inte har perfekt viktfördelning mellan höger/vänster fot vid hård inbromsning.

Sergei for president ?
Han verkar inte så blygsam.
1713786712186.png

1713786400493.png

Hmmmm, 120 km/h?

Rättning: "Tomgångshastigheten" är 120 km/h (ok, då är det lugnt)
Iofs 90 km/h on the road enligt en annan sajt
1713792201422.png

"Powerhouse motor: Hjärtat i EX30 är en 4000W High-Torque C40-motor, som kan driva dig i spännande hastigheter med en tomgångshastighet på upp till 120Km/h."

Senast ändrad:
Visa bilaga 694262
Visa bilaga 694260

Hmmmm, 120 km/h?

"Powerhouse motor: Hjärtat i EX30 är en 4000W High-Torque C40-motor, som kan driva dig i spännande hastigheter med en tomgångshastighet på upp till 120Km/h."
Det finns så många balla produktbeskrivningar där att jag blir alldeles tårögd:
- ett verkligt innovationsunderverk som inleder ridningens framtid.
-som erbjuder en bas T4-länkupphängning med en imponerande 100 mm vandring.
-Smakämnen Begode EX30 är inte bara ett transportsätt...
-Höj din adventures, utmana status quo och omfamna det extraordinära. Släpp loss EX30 och omdefiniera din resa på två wheels som aldrig förr.
-Att tänja på ridningens gränser
-Vi fritar oss från ansvar för eventuella typografiska fel.

No shit lixom! :)

Visa bilaga 694262
Visa bilaga 694260

Hmmmm, 120 km/h?

Iofs 90 km/h on the road enligt en annan sajt
Visa bilaga 694292

Den där pellejönsen har jag haft att göra med i annat sammanhang. Inte alla pållar i stallet, typ.

Jaha, ännu kallar idag än förra veckan men iaf mindre vind. Såg årets första hare. Sen krockade jag nästan med en taxibil som körde rakt ut från en utfart över en cykelbana samtidigt som han tittade i telefonen. Låste hjulet bak vid tvärnit men hann stanna iaf.

Om man bedömer ”förarnas” beteende i trafiken så verkar el-enhjulingarna vara världens säkraste fordon. Man blir typ odödlig på dom. Verkar det som.
Dom har rätt ofta full integralhjälm. Jag tror dom tänker som min son gjorde när han var typ 4 år i pulkabacken och sa: "jag har hjälm så jag kan inte göra illa mig".

In till kontoret vid niotiden, rätt lugnt in mot söder, plötsligt avspärrning mot Skeppsbron, vet inte var bilarna hamnade, vi cyklister letade oss förbi på olika sätt, sen stod massa knektar o frös om öronen framför slottet, och massa vilsna turister vinglade runt på cykelbanan.
Även nån sorts avspärrning vid kungsan, över kullen vid Nybroviken stod det cyklister men inga bilar vid rödljuset. Likadant en minut senare när fortfarande inga bilar kommit eller åkt vare sig hitåt eller ditåt. Då cyklade jag. Och stoppar i bakhuvudet att inte respektera det ljuset nåt mer.
I övrigt chockerande kallt för solskenet och datumet.
Efteråt till Alvin för att passa en hund inatt, tog vägen via Kuntze för att köpa en liten liten o-ring till min Lezynepump, men där gick jag på pumpen för nåt så smått skulle de inte köpa in förrän till hösten :-P
Blev västerbron både söderut och norrut på samma pendling. Lucky me!
Varmt o skönt i solen, fortfarande oväntat kallt i skuggan.

Vacker morgon vid 05. Men 2/3 av sträckan var "blöt" då sopmaskinen verkar ha gått på "amazone"-mode exakt på de vägar jag rullade på. Att man som cyklist då aldrig kan vara tacksam över nånting positivt... ?

Extraknäckte som sjusovar-västerortsbo i morse: Alvik genom stan till Sickla 09-09.30.
Inte mycket cyklister, torrt o huvudsakligen grusfritt, förutom så ofta att man inte kunde slappna av. Var det bara jag som tyckte det var en småkall ostlig vind?

Götgatan är fin nu , först ett oljespill från förra veckan sen har de ”sopat” med gissningsvis full maskin så imorse var det riktigt kladdigt ska väl regna imorgon så då kanske det försvinner….
På Kungsträdgårdsgatan höll jag på att bli grillspett, en lastbil står mitt på gatan och när ska passera kommer det en truck med gafflarna i huvudhöjd , hinner stanna och säger till chauffören att hen borde spärra av med eller ställa en till gubbe som trafikvakt, de var mycket oförstående så jag sa asch sture va du e tarvlig ( uttryckte mig väldigt mycket grövre än så) .
Hemåt var det sida mot men sol , fantastiskt ?

Punktering så det blev att lämna cykeln på jobbet och införskaffa kit med slang och pump så man kan lösa det framöver. Fin cykling dit iaf.

Nu när allt var sopat så var det lite oväntat. Märkte inget på vägen dit heller så känns lite konstigt men det kanske satt fast tills jag kommit fram eller något.
Står låst i ställning inne i cykelrum men jag är nojjig ändå.

Sög hjul både till och från jobbet. Lite socialt marig situation det där när man hinner upp någon som man inte utan vidare drar ifrån..
Edit: på hemvägen ruttnade jag på masandet och då släppte han ganska direkt.

Kallt, lite blött, men frisk härlig luft. Kanske lite av en Stockholmsspaning men är det bara jag som tycker att det är mer grus nu än under vintern på våra prioriterade cykelstråk? El är det bara jag som har otur...

Rätt behaglig pendling ändå idag, trots regn och kyla. Skulle inte ha något emot lite mer värme och sol, dock.

Kallt, lite blött, men frisk härlig luft. Kanske lite av en Stockholmsspaning men är det bara jag som tycker att det är mer grus nu än under vintern på våra prioriterade cykelstråk? El är det bara jag som har otur...
På årstafältet drog de ut grus för en månad sen, på det sopsaltade. Man har ju även passat på att lägga en "chikan" bort mot arlabacken. Den har mer formen av 3 serpentinsvängar strax nedanför backen. Så i stället för en liten blöj som tidigare behöver du nu svänga 460 grader för att cykla "rakt fram".

Är det nån som vet varför staden valt att "förbättra" på det sättet?

NI som skriver att det var behagligt måste haft medvind. Tog 2 minuter längre tid än vanligt på en 8 km sträcka. Förstår inte ens hur det kan vara så mycket motvind åt två olika riktningar dessutom. Nu får vinden stanna så här så blir det enkelt hem iaf.

NI som skriver att det var behagligt måste haft medvind. Tog 2 minuter längre tid än vanligt på en 8 km sträcka. Förstår inte ens hur det kan vara så mycket motvind åt två olika riktningar dessutom. Nu får vinden stanna så här så blir det enkelt hem iaf.

Njae. Men det var behagligt ändå :)

1714030145213.png

På årstafältet drog de ut grus för en månad sen, på det sopsaltade. Man har ju även passat på att lägga en "chikan" bort mot arlabacken. Den har mer formen av 3 serpentinsvängar strax nedanför backen. Så i stället för en liten blöj som tidigare behöver du nu svänga 460 grader för att cykla "rakt fram".

Är det nån som vet varför staden valt att "förbättra" på det sättet?
Chikanen kan du lägga in i Hall of shame och jag håller med i övrigt oxå?

Tillbaka
Topp