Mest ram för pengarna? (bra ram/enkla komponenter)

Hej, cykeln har haft närkontakt med ett träd - ramen sprucken men komponenterna i fint skick.
Förstått att tull och skattereglerna gör att tillverkarna och återförsäljarna måste lägga på utlösa belopp för att sälja lösa ramar istället för att bygga upp dem som cyklar.
Så, planen är att hitta fin ram med enkla komponenter.

XC-ram, small, HT.

Vad föreslår ni?

Det finns ju ramar bara inte xc....
Det är ren xc 100mm slag? Scott scale kolfiber har gått att köpa betydligt billigare hel än bara ram.

Vad pratar vi om för prisklass? BMC kollade jag på igår för 2100 euro.

Scale gick att köpa för 10 000 mindre för inte så många år se mn

Lösa ramar behöver inte vara jättedyra. Kolla runt lite på näthandlare och mindre tillverkare. Tex hade Chainreaction ett eget märke, BrandX, som var mycket prisvärt. PlanetX har också ”billigare” ramar, riktigt bra på rea ibland. Nu är det lite dåliga exempel pga att BrandX nog inte finns kvar, och PlanetX tydligen inte sköter Brexit-strulet smidigt. Men kolla runt lite, något bör gå att hitta.

Ett annat alternativ är att beställa direkt från kineserna. Billigt och bra, men inte om man har bråttom.

Det dyker upp ramar begagnade också. Håll koll på KoS.

Oavsett vilket alternativ du väljer behöver du ha koll på vilka standarder och dimensioner din gamla ram hade. Att flytta prylar är bara ett bra alternativ om de passar med nya ramen. Boost? Tapered gaffel? Höjd på styrhuvud? Vevlagerstandard? Sadelstolpsdiameter? Framväxelkompatibel?

Här är ett exempel på lågpris näthandelns egna märke. Ok, kanske inte optimal mtp gaffel osv, och ffa slutsåld… Men första sidan jag chansade på. Det bör finnas mer om man letar.

På samma sida rea på en Chisel! Jetzt kaufen om den passar i storlek och med befintliga komponenter!

Inser att jag missförstått frågan. TS vill ha komplett cykel med enkla komponenter för att byta mot det som satt på gamla cykeln? Bortse från allt ovan! :-)

BMC Twostroke insteg såldes mycket billigt i höstas när jag letade. En väldigt fin ram, med geo i framkant. Se om det går att hitta fortfarande.

Ok. Det är många år sedan jag köpte en sist, den var sista skriket då. Men det är möjligt att kineserna har tappat stinget. Ids inte kolla nu. Men behövde jag en billig ram skulle jag iaf kolla.
Fs finns. Ht Kanske finns men hittar ingen. Tror jag hittade en med 68.5 grader som jag tyckte var ful. Den kanske kan vara nåt för andra.

Tror chisel ovan för 500-600 euro är bäst bang för money.
Om det gäller 100mm. 120-140 finns mer runt 4000 SEK

Inser att jag missförstått frågan. TS vill ha komplett cykel med enkla komponenter för att byta mot det som satt på gamla cykeln? Bortse från allt ovan! :-)

BMC Twostroke insteg såldes mycket billigt i höstas när jag letade. En väldigt fin ram, med geo i framkant. Se om det går att hitta fortfarande.

Pga pris men tvekar på att det är lönt. När folk gjorde det på scale kostade väl ramen 30 lock eller nåt och xxl sålde elite 900 för 12....

Såg som sagt bmc för 2100 men då ska man lyckas sälja skitkomponenter för 10 000 innan man går plus.

Podsol går sällan att köpa. Mb31 är ett alternativ i så fall och då finns väl hel cykel från 11000 och ram runt 4200.
Prisvärt med hel cykel visst

Tillbaka
Topp