[OT] pennor

[OT] pennor
En väldigt stabil penna, så jag håller med om rekommendationen. Jag brukade ha en Parker Jotter som min ta-med-penna men personligen tycker jag att den är en aning för smal och hal. Har dock sett att de har en XL-version som vore kul att prova.

Nuvarande ta-med-penna är en finare reklampenna jag fick någon gång som jag har utrustat med en space-penpatron för att få den litet roligare.
Visa bilaga 694706
Kände inte till deras XL. Ser mycket intressant ut.

[OT] pennor
Om jag skulle få lust att skaffa en kulspetspenna för vardagligt bruk (låtsas som att jag inte har lust) skulle jag nog köpa en Parker Jotter. Bättre än fulpennor men inte så där att man inte vågar använda den.

Jag gillar de här som vardags-fulpennor. Billiga så man kan strössla med dem lite överallt men trevliga att skriva med.

1714120085157.png

[OT] pennor
Det här är förövrigt en penna som jag dreglar över varje gång jag ser den.
Synd bara att den inte finns i 0,7.

Finns! Bara inte på penstore. Så kan vara värt att kolla på andra butiker, t.ex jetpens

Edit: är blind i hela hövvet! Länken är ju till en 0.7 kulspets

[OT] pennor
Finns! Bara inte på penstore. Så kan vara värt att kolla på andra butiker, t.ex jetpens

Edit: är blind i hela hövvet! Länken är ju till en 0.7 kulspets
?

[OT] pennor
De som har bäst pris/prestanda är reklam-/gratispennorna som forfarande funkar efter några år. Här är min stash, som jag håller på att gå igenom och rensa ur. De flesta kulspetspennorna är uttorkade efter några år och går inte att få igång. En som har hållit bra är en vanlig blå Bic-penna av billigaste standardmodell.

Avd. saker man roar sig med en tidig lördagsmorgon innan kaffet har kickat in och kropp och hjärna har kommit igång...

IMG_3121.JPG

[OT] pennor
De som har bäst pris/prestanda är reklam-/gratispennorna som forfarande funkar efter några år. Här är min stash, som jag håller på att gå igenom och rensa ur. De flesta kulspetspennorna är uttorkade efter några år och går inte att få igång. En som har hållit bra är en vanlig blå Bic-penna av billigaste standardmodell.

Avd. saker man roar sig med en tidig lördagsmorgon innan kaffet har kickat in och kropp och hjärna har kommit igång...

Visa bilaga 695366
Ja, om priset är 0 så är det ju svårt att slå den ration. Frågan är hur låg prestanda man är beredd att acceptera. För mig brukar reklampenna vara lika med en dåligt balanserad och alldeles för lätt penna som vickar flera millimeter i sidled varje gång man drar den över papperet och regelbundet måste "rullas igång" i fem sekunder innan den börjar skriva. Det är klart under den prestandanivå jag accepterar, oavsett hur gratis den är. Just billiga Bic:ar tycker jag har en tendens att kräva mycket kraft för att alls ge ifrån sig bläck, typ att man ristar i papperet snarare än skriver. Bic:ar med klickfunktion brukar också vicka rejält, plus att de lätt spricker och fyller sin omgivning med bläck.

För mig vore det en mardröm om jag snabbt behövde anteckna någonting och ska tråla i den där högen av pennor för att hitta en som fungerar.

[OT] pennor
hade en faber castell 0,5 mm som var självmatande. fungerade perfekt, och gjorde alla andra pennor till reserv.

apropå hjälpmedel på skrivningar var legendariska räknaren hp-67 konstigt nog tillåten, och med medhavda magnetkort. minns på gymnasiet en gång strax före inlämning när jag behövde lösa en tredjegradare. vips kom lösningen ur maskinen och jag kunde fortsätta en sida till med uträkningar. fick godkänt på uppgiften. kändes lite b, mina kompisar hade inte tillgång till finessen.

[OT] pennor
Skulle jag köpa en så blev det en kaweco sport mässing. Bara för att den är snygg, inte dyr heller, under lusing. sen blir den din genom att du lämnar spår på den, din handsvett ger fin patina. Ja, jag gillar raw jeans också.

[OT] pennor
Skulle jag köpa en så blev det en kaweco sport mässing. Bara för att den är snygg, inte dyr heller, under lusing. sen blir den din genom att du lämnar spår på den, din handsvett ger fin patina. Ja, jag gillar raw jeans också.
Mässings lilliput, så går den att använda till att skriva också ?

Sport-mässingen är tuung!

[OT] pennor
Fanken, skriver inte särskilt vackert med höger hand, högerhänt, börjar nog inse att jag egentligen är vänsterhänt, eller lite mitt emellan? Skriva med vänstern är svårt, men kasta pil går finemang. Skulle aldrig klara av att skruva i en skruv med vänstern. Tråd i ett nålsöga, vänstern. Jag har nu en finmekanikhand och en krafthand, eller det börjar visa sig att möjligen kan vara så. En uppsida är ju en för förspel och en för huvudakten. Inte så illa ändå. :)

[OT] pennor
Var i stockholm går jag för att köpa en bläck "kassett" till en vad jag antar är en billig lamy. Fick den när vi var med i ett stort projekt, drygt 10 år sen. Edit: På penstore ser jag att det är en lamy cp-1, knappt 600 kr.

[OT] pennor
Jag har stora händer. :) Du har säkert rätt, aldrig hållit i den. Men jag gillar mer tjocka än tunna pennor for sure.
Dom är fina, det är mest tyngden som är jobbig?

Var i stockholm går jag för att köpa en bläck "kassett" till en vad jag antar är en billig lamy. Fick den när vi var med i ett stort projekt, drygt 10 år sen. Edit: På penstore ser jag att det är en lamy cp-1, knappt 600 kr.
Cp1 är en toppenpenna! En av mina favoriter

Både penstore och källarn nk ska nog ha.
Jag gillar det blåsvarta

[OT] pennor
Pen Store som nämnts ovan men Lamy har även en egen butik i Stockholm:

[OT] pennor
Pen Store som nämnts ovan men Lamy har även en egen butik i Stockholm:

Ah, har dom öppnat igen? Kul! Förra sommaren/hösten så var det igenbommat

[OT] pennor
hade en faber castell 0,5 mm som var självmatande. fungerade perfekt, och gjorde alla andra pennor till reserv.

apropå hjälpmedel på skrivningar var legendariska räknaren hp-67 konstigt nog tillåten, och med medhavda magnetkort. minns på gymnasiet en gång strax före inlämning när jag behövde lösa en tredjegradare. vips kom lösningen ur maskinen och jag kunde fortsätta en sida till med uträkningar. fick godkänt på uppgiften. kändes lite b, mina kompisar hade inte tillgång till finessen.
Här är min Faber Castell TK-matic 0,5 mm. Fortfarande en av de bästa pennorna jag haft. Fungerar fortfarande felfritt med självmatande stift.
DSC_5434.jpg

Som reservoarpenna har jag en Parker Jotter Reservoar Royal Blue.
DSC_5435.jpg

Och här en bild på hela pennstället (egen design, 3D-printat). Lite av varje av allt som behövs.
DSC_5433.jpg

[OT] pennor
Här är min Faber Castell TK-matic 0,5 mm. Fortfarande en av de bästa pennorna jag haft. Fungerar fortfarande felfritt med självmatande stift.
Visa bilaga 696681

Som reservoarpenna har jag en Parker Jotter Reservoar Royal Blue.
Visa bilaga 696682

Och här en bild på hela pennstället (egen design, 3D-printat). Lite av varje av allt som behövs.
Visa bilaga 696686
Många roliga pennor!

Gör ni något med pennorna än skriver?

Tecknade en hel del förr, inte ritat något vettigt på mycket länge! Man kanske skulle vässa kunskaperna nu när det finns så mycket bra tutorials på Youtube?

Blev mest bilar och rymdskepp när man var yngre. :)

1714741136085.jpeg

1714741175943.jpeg

1714741183173.jpeg

1714741192093.jpeg

1714741201391.jpeg

1714741210128.jpeg

1714741217343.jpeg

1714741225454.jpeg

[OT] pennor
Många roliga pennor!

Tecknade en hel del förr, inte ritat något vettigt på mycket länge! Man kanske skulle vässa kunskaperna nu när det finns så mycket bra tutorials på Youtube?

Visa bilaga 696715
Visa bilaga 696716
Visa bilaga 696717
Visa bilaga 696718
Visa bilaga 696719
Visa bilaga 696720
Visa bilaga 696721
Visa bilaga 696722
Kan man gissa att du hade en eller flera böcker av Stewart Cowley som ung? ? http://www.terrantradeauthority.com/tta-books-2/spacecraft-2000-2100-ad/

[OT] pennor
ipv6 skrev:
-------------------------------------------------------
> Bläck, kör vi det i en separat tråd? :)

Det tycker jag det förtjänar. :-)
Tills kan jag nämna jag tycker att LAMYs och Pilots Iroshizukus är trevliga.
Jag kan bara anta att den där bläcktråden startades 2015 men snabbt blev så lång och politisk att den kraschade eller låstes... Tills vidare får man väl diskutera i den här tråden.

Jag har skaffat några billiga(?) bläck från Diamine och ett från Herbin. Alla verkar funka bra. Möjligen är de mer snabbtorkande än jag väntade mig, men det kan bero på pennan också, har jag förstått. Favoriten är Diamines Sargasso, som är blått och ganska nära nyanserna i vanliga kulspetspennor men ändå inte riktigt samma. Jag tänker mig att det är kul om läsaren vid första anblick inte märker någonting särskilt men efter ett tag inser att det är något speciellt med nyansen. Iroshizuku känns en aning för dyrt än så länge, men får väl försöka se några skrivprov med det i verkliga livet. Det är svårt med färgåtergivningen när man nätsurfar.

[OT] pennor
Kul tråd! Min svarta rotring 600 kulspets med nålpatron otho pg-105np har nog följt med på jobbet i en tio år nu, i dagsläget ackompanjerad av ett Leuchtturm1917 anteckningsbok. Kommentarerna från gen z i mötesrummen slutar förövrigt aldrig hagla, "bakåtsträvande millenial" :D

Har provat många pennor under årets gång men inget slår rotring 600, den är ren och skär perfektion, ligger perfekt i handen, slitstark, snygg utan att vara vräkig, prisvärd. Sällan möts form och funktion i en sån unison som Rotring 600! Vad mer kan man önska?

Övrigt i pennfacket som används efter behov.

IMG_2527.JPG

Papper är ju också kul...har tbh tröttnat lite på pappret i min Leuchtturm men har ca 1/4 del kvar innan den pensioneras. Favoritpappret just nu återfinns i Maruman Mnemosynes anteckningsblock. Dom har precis släppt en bunden anteckningsbok i a5 som ser perfekt ut men dessvärre verkar vara omöjlig att få tag på i Europa :(

På stark andraplats kommer Midoris Cotton paper, dessvärre har dom ingen bunden anteckningsbok med hård fram och baksida

Senast ändrad:
[OT] pennor
Många roliga pennor!

Visa bilaga 696715
Visa bilaga 696716
Visa bilaga 696717
Visa bilaga 696718
Visa bilaga 696719
Visa bilaga 696720
Visa bilaga 696721
Visa bilaga 696722
Det här var ju lite skoj, att låta AI "fixa" med teckningen.

Gemini_Generated_Image_6gryyr6gryyr6gry.webp

Slippa själv fundera på hur den ser ut i 3D. :)

Gemini_Generated_Image_hogr6whogr6whogr.webp

Tillbaka
Topp