Okompatibla hjul och växlar

HåkanHäggström

Aktiv medlem
Jag har nyss köpt nya hjul till min racer, Campagnolo Bora WTO 60mm, fälgbroms. Underbara!! Sen uppgraderade jag växlarna från Shimano 105 11s till Ultegra Di2 12s. Tyvärr passade de inte ihop. Kassetten skramlar och går inte att få fast ordentligt, trots rätt åtdragningsmoment. Det visar sig att max 11s gäller för Shamano på dessa hjul. Bara med Campa funkar 12s. Så, vad göra? Jag har kollat en massa olika alternativ utan att hitta något som funkar och som finns att få tag i. Villkoren för att det ska funka är ganska speciella och gör det svårt att hitta något som passar.
1. Fälgbroms
2. Snabbkoppling QR, inte through axis
3. 160 mm vevarmar. Finns inte hos Campagnolo, hos Sram verkar det inte finnas hos de elektroniska eller lite bättre mekaniska grupperna iaf
4. Elektroniska växlar. Min ram är liten (och jag är 162 cm) och det blir därför trångt och besvärligt att få framväxeln att funka med kablar
5. Kolfiberhjul med hög profil, ca 60 mm
6. Helst intern junction box, min ram har inget uttag för box i ramen

Så, byta frihjulskropp, hjul, växelgrupp eller både hjul och växlar? 11s di2 eller etap verkar inte längre tillverkas och verkar vara slut överallt, jag har inte hittat någon 11s frihjulskropp för QR som passar campahjul och hjul jag har tittat på (DT Swiss 1100 60 och Zipp 404) finns enbart för upp till 11s enligt iaf vissa hemsidor.
All hjälp och tips var jag kan köpa mottages tacksamt!

Om problemet är att kassetten sitter löst så låter det som att den inte sticker ut över kanten på bodyn. I så fall löses det men en lagom tjock distans innanför kassetten.

Men om en 11s Shimanokassett passade borde hjulen ju redan ha HG body?
Och Shimanos 12s kassetter är ju bakåtkompatibla med HG body så jag får inte ihop att det inte lirar.

Ja, håller med. Jag är just tillbaka från en cykeltur och lite trott. Det finns Shimano body som tar bara Shimano 12-delade kassetter, men en body till 11-delat Shimano borde tar 12-delade Shimano kassetter. Jag antar att infästningslängden är samma.

Om problemet är att kassetten sitter löst så låter det som att den inte sticker ut över kanten på bodyn. I så fall löses det men en lagom tjock distans innanför kassetten.
Nej, tyvärr. Det följer med en distans som är för 9- och 10-delade kassetter. Att det skramlar beror på att kassetten lock inte går att dra åt ordentligt utan lossnar efter ett tag, kanske beroende på att kassetten är för stor. Läser man specarna noggrannare än vad jag gjorde först ser man att för Shimano kan man bara ha 9-11s medan man för Campagnolo kan ha 9-12s. Campas 12a är nämligen lika bred som 11an.

Nej, tyvärr. Det följer med en distans som är för 9- och 10-delade kassetter. Att det skramlar beror på att kassetten lock inte går att dra åt ordentligt utan lossnar efter ett tag, kanske beroende på att kassetten är för stor. Läser man specarna noggrannare än vad jag gjorde först ser man att för Shimano kan man bara ha 9-11s medan man för Campagnolo kan ha 9-12s. Campas 12a är nämligen lika bred som 11an.

Och du är säker på att du monterat kassetten rätt? Shimanos 12 delade är lite luriga i det att de lösa dreven måste läggas rätt i spåren på bodyn. Framförallt på det minsta drevet är det ibland lite lurigt att då på drevet rätt i spåret vilket kan meda till att drevet inte ligger helt jämnt mot nästa och när man då drar åt låsringen blir det glappigt och skramligt.

Byta frihjulskropp är väl lösningen. Borde vara den här, men kontrollera gärna nogrann:

Jo, det vore ju det enklaste. Tyvärr verkar det inte finnas någon frihjulskropp för QR och fälgbroms. Länken går visserligen till en som passar Campahjul, men bara med skivbroms och trough axis, inte snabbkoppling. Hittade ingen annan heller på den sidan. Men tack i alla fall.

Och du är säker på att du monterat kassetten rätt? Shimanos 12 delade är lite luriga i det att de lösa dreven måste läggas rätt i spåren på bodyn. Framförallt på det minsta drevet är det ibland lite lurigt att då på drevet rätt i spåret vilket kan meda till att drevet inte ligger helt jämnt mot nästa och när man då drar åt låsringen blir det glappigt och skramligt.
Så skulle det kunna vara. Måste kolla det. Vore otroligt skönt om det stämde. Men jag var ganska noggrann när jag monterade kassetten, så jag är inte jättehoppfull.

Ja, håller med. Jag är just tillbaka från en cykeltur och lite trott. Det finns Shimano body som tar bara Shimano 12-delade kassetter, men en body till 11-delat Shimano borde tar 12-delade Shimano kassetter. Jag antar att infästningslängden är samma.
Om det stämmer att Shimanos 12or är bakåtkompatibla borde det inte vara något problem. Men då fattar jag inte varför Campagnolos manual och hemsida skriver att Shimanos 12a inte passar. De kan ju ha fel förstås. Jag får mäta upp kassetten och kolla om den är bredare. Och sen testa igen.

Ja, kanske det? Värt att testa.
Fast nu undrar jag om det kan funka. Bakväxeln är väl designad att flytta sig ett visst avstånd mellan varje växel. Man ställer ju bara in positionen för en av kuggkransarna (den 5:e uppifrån tror jag det var). För att ska funka måste väl kransarna på en 11s och 12s vara lika tjocka? Jag kan ju testa i alla fall.

Om det stämmer att Shimanos 12or är bakåtkompatibla borde det inte vara något problem. Men då fattar jag inte varför Campagnolos manual och hemsida skriver att Shimanos 12a inte passar. De kan ju ha fel förstås. Jag får mäta upp kassetten och kolla om den är bredare. Och sen testa igen.

Kanske var manualen skriven när Shimano bara hade 12-delat på MTB. Där behövs en Microspline body som inte finns till Campagnolo hjul.

Hej! Världens klantigaste cykelmekaniker här? En av kuggkransarna saknades; den hade rullat in under arbetsbänken ? Tack vare tipsen här mätte jag och såg att den gamla 11an var tjockare än den nya 12an ?. Det gick hur bra som helst att skruva dit locket nu, passar perfekt. Problemet löst, antar jag, men har inte provcyklat än. Det gick alltså ganska bra att ställa in växlarna med bara 11 kransar och cykla 15 mil ? Men tack igen för hjälpen? Detta sparade mig en massa pengar, besvär och ångest.

Tillbaka
Topp