HåkanHäggström
Aktiv medlem
Okompatibla hjul och växlar
Jag har nyss köpt nya hjul till min racer, Campagnolo Bora WTO 60mm, fälgbroms. Underbara!! Sen uppgraderade jag växlarna från Shimano 105 11s till Ultegra Di2 12s. Tyvärr passade de inte ihop. Kassetten skramlar och går inte att få fast ordentligt, trots rätt åtdragningsmoment. Det visar sig att max 11s gäller för Shamano på dessa hjul. Bara med Campa funkar 12s. Så, vad göra? Jag har kollat en massa olika alternativ utan att hitta något som funkar och som finns att få tag i. Villkoren för att det ska funka är ganska speciella och gör det svårt att hitta något som passar.
1. Fälgbroms
2. Snabbkoppling QR, inte through axis
3. 160 mm vevarmar. Finns inte hos Campagnolo, hos Sram verkar det inte finnas hos de elektroniska eller lite bättre mekaniska grupperna iaf
4. Elektroniska växlar. Min ram är liten (och jag är 162 cm) och det blir därför trångt och besvärligt att få framväxeln att funka med kablar
5. Kolfiberhjul med hög profil, ca 60 mm
6. Helst intern junction box, min ram har inget uttag för box i ramen
Så, byta frihjulskropp, hjul, växelgrupp eller både hjul och växlar? 11s di2 eller etap verkar inte längre tillverkas och verkar vara slut överallt, jag har inte hittat någon 11s frihjulskropp för QR som passar campahjul och hjul jag har tittat på (DT Swiss 1100 60 och Zipp 404) finns enbart för upp till 11s enligt iaf vissa hemsidor.
All hjälp och tips var jag kan köpa mottages tacksamt!
1. Fälgbroms
2. Snabbkoppling QR, inte through axis
3. 160 mm vevarmar. Finns inte hos Campagnolo, hos Sram verkar det inte finnas hos de elektroniska eller lite bättre mekaniska grupperna iaf
4. Elektroniska växlar. Min ram är liten (och jag är 162 cm) och det blir därför trångt och besvärligt att få framväxeln att funka med kablar
5. Kolfiberhjul med hög profil, ca 60 mm
6. Helst intern junction box, min ram har inget uttag för box i ramen
Så, byta frihjulskropp, hjul, växelgrupp eller både hjul och växlar? 11s di2 eller etap verkar inte längre tillverkas och verkar vara slut överallt, jag har inte hittat någon 11s frihjulskropp för QR som passar campahjul och hjul jag har tittat på (DT Swiss 1100 60 och Zipp 404) finns enbart för upp till 11s enligt iaf vissa hemsidor.
All hjälp och tips var jag kan köpa mottages tacksamt!