Kränga däck omöjligt

Gugge Grön

Medlem
Kränga däck omöjligt
Hej
Min sambo har däck Continental GP 5000 25 622
Fälg Roval CLX 622-21

Däcken ska enligt uppgift vara lätta att kränga av men det är i princip omöjligt...
Har tryckt in tummarna mot däcket närmast fälgen men det släpper inte

- Finns annan teknik?
- någon med samma erfarenhet?
- Kan man byta däck eller fälg till något enklare (ej tubeless ready)?

Tacksam för hjälp

Kränga däck omöjligt
Jobbigt att ha med på cykeltur ?
De jag tänker på kan jag nog inte få av på vägen utan så mycket våld att det är risk att förstöra hjulet. Blir att hitta en lämplig sten att trycka m.

Det är mtb. Kanske inte finns lvg som sitter så hårt.
Jag har väl i alla fall 4 andra moderna hjul som jag enkelt drar loss med fingrarna så i mitt fall är det i så fall byta fälg som är lösningen.

Kränga däck omöjligt
Pröva med lite såpvatten i skarven mellan däck och fälg. Däck som är monterade utan däckpasta e.d. kan limma sig nåt överjävligt mot metallen med tiden, i synnerhet om de körts mycket i regn.
Är det slanglöst idag?
Byta fälg låter krångligare än att byta till annat däckfabrikat. Jag gillar Schwalbe Pro One men om de går lättare på just dina fälgar vetefan.

Kränga däck omöjligt
har sagt det flera ggr, detta är ett måste för av och påmontering av cyleldäck:

Kränga däck omöjligt
"Måste"? Jag har aldrig använt sådant och har aldrig misslyckats...

Till TS tror jag det handlar om mer våld. Bor du i Göteborgsområdet är du välkommen till mig så assisterar jag - letar aktivt efter ett "omöjligt projekt" när det kommer till däck!?

Kränga däck omöjligt
Däcken ska enligt uppgift vara lätta att kränga av men det är i princip omöjligt...

- Finns annan teknik?
Prova att lossa hjulet från cykeln innan du börjar.

Kränga däck omöjligt
"Måste"? Jag har aldrig använt sådant och har aldrig misslyckats...

Till TS tror jag det handlar om mer våld. Bor du i Göteborgsområdet är du välkommen till mig så assisterar jag - letar aktivt efter ett "omöjligt projekt" när det kommer till däck!?
Glöm inte posta en video sen när du krängt av skiten.

Kränga däck omöjligt
Vi med frökenfingrar glömmer hur starka nypor gubbar med riktiga jobb har så newton har kanske rätt. Farsan är 75+ och drar han åt nåt med fingrarna så får jag hämta polygripen när jag ska ha av det. Helt sjukt
Meen, jag hade gärna sett någon lossa mina däck från fälgen med fingrarna. Inte ta av/på, det är mest teknik. Få loss från fälgkanten.

Kränga däck omöjligt
Underlättar denna vätska även vid avmontering? Det står att den dunstar efter 10 min

Kränga däck omöjligt
Hej
Min sambo har däck Continental GP 5000 25 622
Fälg Roval CLX 622-21

- Finns annan teknik?

Tacksam för hjälp
Jag testade och ställa ut hjulet i solen ett tag och då släppte det. Osäker vad som hjälpte, att gummit mjuknade eller däcket som svällde.

Bra tips med handskar när man drar på däcket igen. Funkade bra för sambon med cykelhandskarna

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp