Vad tror ni om denna cykel?

Vad gäller om du får det för tungt eller inte uppför är det viktiga vad utväxlingen är på den lättaste växeln. Antalet växlar är i sig inte relevant. M.a.o., ta reda på vad det är för utväxling på den cykel du har och se sen till att den cykel du köper antingen har eller kan anpassas till att ha tillräckligt mycket lättare utväxling på lättaste växeln.

Det är en sjuväxlad navvöxel Nexus
inget fel på det, ett robust och bra nav med tillräcklig spridning av växlarna. men den du länkade till är utanpåliggande tioväxlad. hlet ok det också.

största abret med cykeltypen är att den är populär, därmed stöldbegärlig. du behöver alltså fundera på parkeringsmöjligheterna. flertalet lås hjälper föga om cykeln står på gatan. dock har det nu kommit ett par modeller som står emot batterivinkelslipar åtminstone några minuter.

Det är en sjuväxlad navvöxel Nexus
Återigen, du måste ta reda på utväxlingen på lättaste växeln för att kunna jämföra den med andra cyklars utväxling. Jag vet inte ens om Nexus alltid haft samma utväxling på sina 7-växlade. Om det varierat måste du ta reda på vilken variant det är du har och för den söka fram utväxlingen för den lättaste växeln.

inget fel på det, ett robust och bra nav med tillräcklig spridning av växlarna. men den du länkade till är utanpåliggande tioväxlad. hlet ok det också.
Som jag fattar det är 7-växlat Nexus det som sitter på den cykeln TS nu har och som hen inte är nöjd med lättaste växeln på. Och den tiodelade är en cykel hen funderar på skulle funka bättre vad gäller lättaste växel.

Som jag fattar det är 7-växlat Nexus det som sitter på den cykeln TS nu har och som hen inte är nöjd med lättaste växeln på. Och den tiodelade är en cykel hen funderar på skulle funka bättre vad gäller lättaste växel.
Ska kolla men den här cykeln väger 8 kg mindre så borde gå lättare uppför ? vad tror ni komponenterna på cykel, prisvärda?

Det är ju fullt möjligt att relativt billigt ändra utväxlingen på en navväxel medelst byte av drev och krans. Och kanske kedja då.
Krans finns åtminstone 16-23 t för 50-60 kr och drev för fyrkant finns i många storlekar och prisklasser

ja det stämmer, fel av mig.

cykeln i länken tycks användbar men har ett framdrev som riskerar var i minsta laget.

som pfaff skriver, en enkel lösning om lättare växlar önskas för ts är att sätta på ett större bakdrev. kan ju vara en bra lösning, inte minst om dess framtid är att bli vintercykel med dubbdäck.

Ska kolla men den här cykeln väger 8 kg mindre så borde gå lättare uppför ? vad tror ni komponenterna på cykel, prisvärda?
Funkar säkert det med. Men ska du ha den som pendlare får du väl ändå hänga på skärmar och kanske pakethållare så då blir viktskillnaden mindre. Sedan är det mer underhåll på drivlinan jmf navväxlat cykel.
Men utväxlingen på denna borde räcka även för de svåraste backarna, 40/48 ger ju en rejäl låg utväxling.

Senast ändrad:
Tänk på att det är ekipagets totalvikt som spelar roll. Om du själv väger 80 kg blir skillnaden i ekipagevikt inte så många procent om man jämför en cykel som väger, säg, 12 kg kontra en som väger 8 kg.

5 km pendling kräver inte mycket cykel. Den du länkar till är helt okej för uppgiften. Inget klipp (det gör man på höstreorna) men inte heller nåt dåligt köp.
För 5 km pendling duger beggat bra. Billigare (inte superviktigt), mindre stöldbegärligt (mer viktigt). Men kräver mer (inte mycket) kunskaper, initialt. En ny cykel kommer också att behöva servas förr eller senare.
Vikten? Din gamla låter inte kul. Speciellt med backarna. Så, där blir en ny cykel ett kännbart lyft.

5 km pendling kräver inte mycket cykel. Den du länkar till är helt okej för uppgiften. Inget klipp (det gör man på höstreorna) men inte heller nåt dåligt köp.
För 5 km pendling duger beggat bra. Billigare (inte superviktigt), mindre stöldbegärligt (mer viktigt). Men kräver mer (inte mycket) kunskaper, initialt. En ny cykel kommer också att behöva servas förr eller senare.
Vikten? Din gamla låter inte kul. Speciellt med backarna. Så, där blir en ny cykel ett kännbart lyft.
Tror det kan bli bra, slippa fotbromsen, lättare luta sig över styret uppför, bättre växlar, lättare ram ? kommer stå inlåst i garage så ingen direkt stöldrisk

Har just nu skeppshult gubbcykel 7 växlar och sliter med backarna.

Skeppshult NATUR/SMILE 38/18T Nexus 7 50-584/40-635

Screenshot_20240507-144000~2.png

Är denna prisvärd/ bra komponenter för att jobbpendla 5 km med mycket backar?
Helt okej prisvärdhet. Mer prisvärd på de återkommande erbjudandena.

Räcker 10 växlar utanpåliggande eller ska man ha dubbel framklinga?
White SC LITE microSHIFT ADVENT 1x10 har så stor kasett 11-48T, så White SC LITE Alivio 2x9 med mindre 11-36T kasett har inte några "lättare" växlar.

Screenshot_20240507-134255~2.png

Har just nu skeppshult gubbcykel
Generellt sett har stadscyklar en upprätt sittställning. White AX+ ADVENT/Cues har mer upprätt sittställning än SC LITE, lägre pris, men samtidigt liknande utväxling 38T/11-46T & 11-46T till skillnad från SC Comp som har mycket mindre kasett.

Screenshot_20240507-141926~2.png

Senast ändrad:
Hej! Är denna prisvärd/ bra komponenter för att jobbpendla 5 km med mycket backar?
Vill ha hybrid, lätttrampad med stel gaffel. Har just nu skeppshult gubbcykel 7 växlar och sliter med backarna. Räcker 10 växlar utanpåliggande eller ska man ha dubbel framklinga?

Nu är modellen med Shimano Cues på erbjudande. Shimano Cues har Linkglide kasett med annorlunda design som gör att den håller mycket längre.
Det ser ut att vara samma vevparti och liknande storlek på kasetten, så det är antagligen en liknande utväxling.

Senast ändrad:
cykeln i länken tycks användbar men har ett framdrev som riskerar var i minsta laget.
Märkligt det där hur hög utväxling man anses behöva. Jag har 34T fram på min krullstyrevardagscykel och jag är sällan uppe på tyngsta växeln ens. Trampar ur gör jag väl i ~40 eller nåt sånt. Hur ofta behöver man tyngre utväxling än så för pendling en kort sträcka??

det är just vid pendling och korta sträckor det är kul och användbart med tillgång till snabbare växlar.

än de man orkar använda på en längre tur.

Tillbaka
Topp