Sälja stulen cykel

Sälja stulen cykel
Hej, jag köpte för ett litet tag sedan en cykel via blocket, när jag kom hem så började jag reflektera över individen jag köpte den av och hur allt hade gått till och började tänka att den va stulen. Jag hade helt enkelt blivit blind av priset och trött på att leta efter en prisvärd cykel (va inte extra bra pris dock) etc..

Sammanfattningsvis:
Cykeln hade ok pris, lyckades pruta ner den då det va lite skavanker. Vi skriver ett kontrakt, jag swishar (hans mamma...) och sen efter kommer jag på att jag måste kolla legitimationen mot personnummer etc, men då har han inget med sig. Jag släpper det, när jag kommer hem så inser jag att det inte finns ett ramlås på cykeln och det är då jag börjar tänka tillbaka extra och kommer till slutsatsen att den troligen är stulen.

Detta suger såklart, jag ringer polisen direkt på morgonen och säger precis som det är och förväntar mig att bli av med cykeln och får leva med buss ett tag till. Visar sig att den inte verkar vara stulen, eller iaf inte rapporterad stulen (jag är nog ganska säker på att så är fallet ändå). Polisen tar all information jag kan ge, dom kollar upp swishen etc, när jag kommer på att han va verifierad via blocket så säger dom att dom redan vet vem det är och dom gör en amälan. (kontrakted hade till stor del korrekt information, men iaf tillräckligt för dom iaf att veta vem jag pratade om).

Jag frågade explicit vad jag ska göra nu, dom sa att jag gjort vad jag kan. Jag frågade om jag kan använda cykeln och dom säger ja. Nu efter lite användning så upptäcker jag lite mer problem, så den skulle behöva en service och lite reperation (hör till att det är en elcykel). Säg att det kanske skulle kosta några tusen till, vilket jag inte helt känner att det är värt om jag kanske blir av med den om någon anmäler den stulen exempelvis. Så jag börjar fundera på om jag kan sälja den, med full transparans såklart? Finns det en viss tid jag ska vänta? Tips tankar och ideer då jag ändå är i behov av en cykel men jag har fått en hel del avsmak på just denna efter allt strul.

Uppskattar tips och ideer på vad man kan göra för att minimera skadan, needless to say så är jag helt ointresserad av några gråzons lösningar.

Sälja stulen cykel
Vad blir det för rubrik på annonsen, ”Stulen cykel i behov av service”?
Något i stil med det ja, alltså den är brukbar bara attt den strular lite. Kan säkert fixas enkelt av någon med lite erfarenhet. But still, bara för att jag tror den är stulen betyder ju inte att den faktiskt är det och givet tiden som ändå gått så lär ingen komma och leta efter den. Så med viss rabatt så kan det nog finnas en köpare som tycker det är värt besväret och risken.

Sälja stulen cykel
När vi gör rensning i Brf:en och omhändertar övergivna cyklar upprättar vi en lista som mailas till polisen. De kollar om nån är stulen, om de inte är det måste vi lagra cyklarna i 6 månader, sedan får vi göra vafan vi vill med dem. Tycker det borde vara samma här, efter att du reggat den (troligtvis som upphittad) hos polisen, så borde den vara din efter 6 månader om ingen gör anspråk på den.

Sälja stulen cykel
När vi gör rensning i Brf:en och omhändertar övergivna cyklar upprättar vi en lista som mailas till polisen. De kollar om nån är stulen, om de inte är det måste vi lagra cyklarna i 6 månader, sedan får vi göra vafan vi vill med dem. Tycker det borde vara samma här, efter att du reggat den (troligtvis som upphittad) hos polisen, så borde den vara din efter 6 månader om ingen gör anspråk på den.
Låter rimligt, måste ändå finnas någon form av sluttid på hur länge man behöver hålla den. Antar att dom gjorde något i stil med det också. Fast primärt tror jag dom va glada att ha något att undersöka säljarna på.

Sälja stulen cykel
Bara att sitta på röva tills du vet om den är stulen eller inte, kan ju inte hålla på och göra ändringar på någon annans prylar eller köra runt på stöldgods. God tro finns inte längre.

Sälja stulen cykel
Konceptuellt håller jag väl med, men inte riktigt vad det lät som på polisen. När vet man att den inte är stulen tänker du?
När du kan bekräfta att den faktiskt inte är stulen vilket kan vara svårt just nu. Polisen kan säga helt olika saker beroende på vem du pratar med och dom är inte alltid hjälpsamma. Jag hade försökt häva köpet och tvättat händerna, inte mitt problem längre ?

Sälja stulen cykel
Tycker det känns som att du gjort det du borde. Att sälja en stulen cykel låter stökigt tycker jag, även om du drar storyn. Du säljer ju lite av en lott och det borde ge ett betydligt lägre pris än du betalat.

Skulle kolla om det är 6 månader som gäller så du har något riktmärke på när du kan se den som din, och så länge kanske lära dig att meka själv, om det nu är enklare fix som krävs. Svintrist om den ska tillbaka till ägaren, men i mitt huvud värt den risken kontra att ta en garanterad förlust på försäljning.

Sälja stulen cykel
Tror att den lär bli ganska svår, han lär nog bara inte svara. Utöver det är det inte riktigt en individ jag vill ha mer kontakt med efter att ha stalkat runt på google.
Det är ju på detta vis marknaden med stöldgods hålls igång. Folk köper "när priset är bra". Kudos till dig som iaf försöker göra något åt det, så att säga.

Sälja stulen cykel
Tycker det känns som att du gjort det du borde. Att sälja en stulen cykel låter stökigt tycker jag, även om du drar storyn. Du säljer ju lite av en lott och det borde ge ett betydligt lägre pris än du betalat.

Skulle kolla om det är 6 månader som gäller så du har något riktmärke på när du kan se den som din, och så länge kanske lära dig att meka själv, om det nu är enklare fix som krävs. Svintrist om den ska tillbaka till ägaren, men i mitt huvud värt den risken kontra att ta en garanterad förlust på försäljning.
Ringde igen, pratade med en annan person och hon sa att det inte är några problem att sälja den men tyckte att jag skulle vänta tills det att utredningen läggs ner eller vad som nu händer med den. Men på något sätt känns det som att dom är mer osäkra än mig på vad som gäller..

Sälja stulen cykel
Jag var med om något liknande för 1 år sedan. Hittade en "ny" Scott Speedster 30 på Blocket. Nypris 18 000kr han hade satt ut den för kanske 12 ? Jag sade 9 000kr och kommer på en gång.

Frågade om kvitto innan, då skickade han en bild på när cykeln ligger i varukorgen på Cykelkraft...
Väl på plats vill han träffas på parkeringen till Volvo, han stinker rök, han sitter i en vit skåpbil.

Frågade om han jobbade där men nää, han jobbade på kommunens förvaltning enligt honom själv. Enligt google så stod han skriven på en adress någon kilometer bort närmare stan. Står att han bor ensam.

Cykeln som var ny men cyklad MAX 1 gång! Tillhörde hans flickvän. Cykeln hade blivit behandlad lite ovarsamt, styrlindan hade fått sig ett skrapmärke likväl sadeln. Den stank rök och gjorde ett helt år efteråt. Asså verkligen wow inrökt gula blend.

Väl på plats vill han ha swish, till sitt namn. Inget kvitto nu heller. Cykeln är köpt på Cykelkraft, satt både logotyper på ramen och lappen från Solid.

Allt var mycket märkligt. Han ger mig även ett helt nytt oanvänt bygellås i handen.

Jag ringde Solid och kollade ifall cykeln var rapporterad hos dem men tror inte ens den blivit registrerad där (vet att det kan slarvas med detta på Cykelkraft alternativt att de lagt ansvaret på kund att göra detta vid hemleverans).

Lokalpolisen hade ej något anmält. Googlade och sökte över hela nätet ifall någon rapporterat den stulen. Ingenting.

Så än idag, ingen aning. Allt talar för att den är stulen 100% men inget jag kan bevisa och ingen har frågat efter den. Är jag nöjd? Självklart, jag fick en otroligt fin cykel för Zwift, precis en sån jag vill ha till riktigt bra pris.
Sover jag gott om natten ovetandes om den är stulen?
Ja

Sälja stulen cykel
Jag hittade en cykel förra sommaren. En jättefin Bridgestone-racer i stål från ca 1984. Lite bruksslitage, men i övrigt bra skick. Den låg slängd vid sidan av vägen. Ingen som äger en så fin cykel skulle bara slänga den (särskilt eftersom den antagligen är värd en slant), så jag utgick från att den var stulen.

Jag tog med den hem och kontaktade polisen. Skickade ramnummer och bilder. De upprättade en anmälan om hittegods och försökte hitta ägaren. Och de lyckades faktiskt! Typ. De hittade den ursprungliga ägaren via ramnumret och något försäkringsregister. Men han hade sålt den sedan ett antal år och köparen gick inte att finna. Cykeln fick stå i mitt förråd i några månader. Sedan fick jag ett brev från polisen att den nu är min.

(Dessutom gick jag med i en massa vintage-racer-grupper, min-cykel-blev-stulen-grupper, och andra liknande grupper, på Facebook och frågade om något blivit av med den. Fick inget napp där heller.)

Ur ett juridiskt perspektiv är cykeln inte stulen. Nu är den min. Förmodligen var den stulen någon gång i sitt liv, men det gills inte längre. Om jag vill sälja den så står det mig fritt att göra det.

Summa summarum: får du tag på en cykel du misstänker är stulen, kontakta polisen! Om polisen inte kan hitta en rättmätig ägare så går det inte att bevisa att den är stöldgods och i så fall är cykeln din på riktigt. Om de faktiskt hittar ägaren så blir du ju tyvärr av med cykeln, men å andra sidan gör du en god gärning och vem vill cykla på en stulen cykel?

Sälja stulen cykel
Jag är inte säker på att det där gäller, dvs att polisen kan ”göra” dig till ägare. Brottet cykelstöld och häleri preskriberas efter 5 år, men civilrättsligt kan det alltid väckas talan ang ägarskap. Osäker på hur polisens intyg då väger, dock kollar ju polisen efter stöldanmälan etc, så ev väger det tyngre än ursprungligt kvitto.

Sälja stulen cykel
Har du namn o kvitto på den du köpt den stulna cykeln, så polisanmäl händelsen. Annars anmäl misstänkt stulen cykel till polisen.

Sälja stulen cykel
Jag är inte säker på att det där gäller, dvs att polisen kan ”göra” dig till ägare. Brottet cykelstöld och häleri preskriberas efter 5 år, men civilrättsligt kan det alltid väckas talan ang ägarskap. Osäker på hur polisens intyg då väger, dock kollar ju polisen efter stöldanmälan etc, så ev väger det tyngre än ursprungligt kvitto.
Precis det känns också lite konstigt med tanke på att man kanske inte vet att den blivit stulen förens efter en längre tid. Det är förvisso ganska liten risk att det kommer hända, men jag är inte intresserad av att råka bli anklagad eller råka få någon annan anklagad om man säljer den vidare. Men det måste ju finnas någon förklaring på vad som ska hända, med tanke på att jag inte kan ha den ståendes hur länge som helst, nu verkar jag ju kunna använda den med tanke på att den inte är rapporterad stulen men kan jag bli tvungen att förvara den i 5år?

Sälja stulen cykel
Hej, jag köpte för ett litet tag sedan en cykel via blocket, när jag kom hem så började jag reflektera över individen jag köpte den av och hur allt hade gått till och började tänka att den va stulen. Jag hade helt enkelt blivit blind av priset och trött på att leta efter en prisvärd cykel (va inte extra bra pris dock) etc..

Sammanfattningsvis:
Cykeln hade ok pris, lyckades pruta ner den då det va lite skavanker. Vi skriver ett kontrakt, jag swishar (hans mamma...) och sen efter kommer jag på att jag måste kolla legitimationen mot personnummer etc, men då har han inget med sig. Jag släpper det, när jag kommer hem så inser jag att det inte finns ett ramlås på cykeln och det är då jag börjar tänka tillbaka extra och kommer till slutsatsen att den troligen är stulen.

Detta suger såklart, jag ringer polisen direkt på morgonen och säger precis som det är och förväntar mig att bli av med cykeln och får leva med buss ett tag till. Visar sig att den inte verkar vara stulen, eller iaf inte rapporterad stulen (jag är nog ganska säker på att så är fallet ändå). Polisen tar all information jag kan ge, dom kollar upp swishen etc, när jag kommer på att han va verifierad via blocket så säger dom att dom redan vet vem det är och dom gör en amälan. (kontrakted hade till stor del korrekt information, men iaf tillräckligt för dom iaf att veta vem jag pratade om).

Jag frågade explicit vad jag ska göra nu, dom sa att jag gjort vad jag kan. Jag frågade om jag kan använda cykeln och dom säger ja. Nu efter lite användning så upptäcker jag lite mer problem, så den skulle behöva en service och lite reperation (hör till att det är en elcykel). Säg att det kanske skulle kosta några tusen till, vilket jag inte helt känner att det är värt om jag kanske blir av med den om någon anmäler den stulen exempelvis. Så jag börjar fundera på om jag kan sälja den, med full transparans såklart? Finns det en viss tid jag ska vänta? Tips tankar och ideer då jag ändå är i behov av en cykel men jag har fått en hel del avsmak på just denna efter allt strul.

Uppskattar tips och ideer på vad man kan göra för att minimera skadan, needless to say så är jag helt ointresserad av några gråzons lösningar.
Har du köpt cykeln och den är stulen så har du väl begått brottet häleri.
Det kan vara en risk du tog när du kollade med polisen de kanske är tvugna att anmäla dig för häleri även om du självmant ringer för att göra rätt för dig.

Nån som vet om det kan vara så?

Sälja stulen cykel
Är cykeln stulen är det inte möjligt att godtrosförvärva. Äganderättsanspråk preskriberas aldrig heller. Det går bra att sälja en potentiellt stulen cykel, men man bör hantera i avtalet vad som ska hända mellan köpare och säljare om det visar sig att säljaren inte var rätt ägare.

Så långt civilrätten. Om det finns risk för åtal för häleri (eller kanske mer sannolikt häleriförseelse) undandrar sig min bedömning.

Sälja stulen cykel
Är cykeln stulen är det inte möjligt att godtrosförvärva. Äganderättsanspråk preskriberas aldrig heller. Det går bra att sälja en potentiellt stulen cykel, men man bör hantera i avtalet vad som ska hända mellan köpare och säljare om det visar sig att säljaren inte var rätt ägare.

Så långt civilrätten. Om det finns risk för åtal för häleri (eller kanske mer sannolikt häleriförseelse) undandrar sig min bedömning.
Har du köpt cykeln och den är stulen så har du väl begått brottet häleri.
Det kan vara en risk du tog när du kollade med polisen de kanske är tvugna att anmäla dig för häleri även om du självmant ringer för att göra rätt för dig.

Nån som vet om det kan vara så?

Ang häleri delen:

Nu kanske något ändrats eller att lawline inte är tillförlitligt, men givet ovan så låter det iaf lugnt.

"Vid ett enstaka köp för privat bruk krävs det att det har funnits särskilda skäl att misstänka att det var stulet. Om allting verkade vara normalt vid köpet, och du verkligen inte hade någon anledning att tro att cykeln var stulen, bör du därför inte dömas för något brott."

"Att du väljer att så snart som möjligt göra en anmälan indikerar också att du inte haft för avsikt att köpa stöldgods. Jag skulle därav inte vara orolig för att göra en anmälan till polisen."

Men ja risken finns väl.

Ang Äganderättsanspråk, det låter ju rimligt kan jag tycka med tanke på att man inte ska behöva ha en viss tid på sig att upptäcka brottet. Kan man få betalt för omkostnader i form av underhåll och förvar om det skulle hända att någon anmäler den senare?

Sälja stulen cykel
Ang häleri delen:

Nu kanske något ändrats eller att lawline inte är tillförlitligt, men givet ovan så låter det iaf lugnt.

"Vid ett enstaka köp för privat bruk krävs det att det har funnits särskilda skäl att misstänka att det var stulet. Om allting verkade vara normalt vid köpet, och du verkligen inte hade någon anledning att tro att cykeln var stulen, bör du därför inte dömas för något brott."

"Att du väljer att så snart som möjligt göra en anmälan indikerar också att du inte haft för avsikt att köpa stöldgods. Jag skulle därav inte vara orolig för att göra en anmälan till polisen."

Men ja risken finns väl.

Ang Äganderättsanspråk, det låter ju rimligt kan jag tycka med tanke på att man inte ska behöva ha en viss tid på sig att upptäcka brottet. Kan man få betalt för omkostnader i form av underhåll och förvar om det skulle hända att någon anmäler den senare?
Möjligen skulle man kunna begära ersättning för förvaring och liknande enligt en rättsfigur som kallas negotiorum gestio, men det handlar i regel om sådana åtgärder som behöver vidtas för att egendomen inte ska förstöras. Du kan knappast få ersättning för service o dyl.

Sälja stulen cykel
Möjligen skulle man kunna begära ersättning för förvaring och liknande enligt en rättsfigur som kallas negotiorum gestio, men det handlar i regel om sådana åtgärder som behöver vidtas för att egendomen inte ska förstöras. Du kan knappast få ersättning för service o dyl.
Förstår, låter rimligt. I mitt fall är det iofs nästan så. Om jag inte lagar den behöver jag göra mig av med den. Har bara plats för en cykel ? (inte ett argument som skulle hålla såklart)

Sälja stulen cykel
Det räknas bara som häleri om du har haft uppsåt eller
Jag vill poängtera att jag inte menade att en köpt stulen cykel tillfaller köparen. Hittegods tillfaller den som fann det om ägaren inte hittas inom tre månader, även om föremålet var stulet.

Om du råkat köpa något som var stulet så gäller inte det. Men om polisen inte lyckas hitta en rättmätig ägare så är det ju de facto inte stöldgods (om det inte mot förmodan finns andra bevis för att cykeln var stulen), och i så fall är du ju i hamn, iaf tillfälligtvis. Om någon sedan hävdar att det är deras stulna cykel — och kan bevisa det – blir du av med den, även om stölden i sig är preskriberad. Äganderätten upphör inte av att brottet preskriberas; det betyder bara att tjuven inte kan åtalas. Men om polisen efter ett halvår inte har kunnat hitta en polisanmälan om en stulen cykel som matchar den du köpte, då är det ju ganska sannolikt att de aldrig kommer att göra det.

Sälja stulen cykel
Förstår, låter rimligt. I mitt fall är det iofs nästan så. Om jag inte lagar den behöver jag göra mig av med den. Har bara plats för en cykel ? (inte ett argument som skulle hålla såklart)
vad är de för märke på cykeln? och vad är de som du måste reparera på den? de kan vara relevant i fråga om varför den kanske inte är anmält stulen eller att den inte är stulen utan kan lika väl vara så att ohederliga harry som sålde den köpt den svinbilligt av nån som inte velat kosta på o laga den.
sen säljer den för marknadspris o bedyrar de är enkelt fixat fel till nån inte ont anande stackare som tror felen är lättlagade o billigt att fixa men visar sig kosta nära cykelns värde i princip..

Sälja stulen cykel
Det räknas bara som häleri om du har haft uppsåt eller

Jag vill poängtera att jag inte menade att en köpt stulen cykel tillfaller köparen. Hittegods tillfaller den som fann det om ägaren inte hittas inom tre månader, även om föremålet var stulet.

Om du råkat köpa något som var stulet så gäller inte det. Men om polisen inte lyckas hitta en rättmätig ägare så är det ju de facto inte stöldgods (om det inte mot förmodan finns andra bevis för att cykeln var stulen), och i så fall är du ju i hamn, iaf tillfälligtvis. Om någon sedan hävdar att det är deras stulna cykel — och kan bevisa det – blir du av med den, även om stölden i sig är preskriberad. Äganderätten upphör inte av att brottet preskriberas; det betyder bara att tjuven inte kan åtalas. Men om polisen efter ett halvår inte har kunnat hitta en polisanmälan om en stulen cykel som matchar den du köpte, då är det ju ganska sannolikt att de aldrig kommer att göra det.
Detta är så jag tänker att det kommer utspelas, jag är mest orolig för vad som händer om jag då säljer den efter att dom inte hittat någon. Men senare faktiskt hittar någon. Bara för att det är osannolikt är det ju inte omöjligt?

Sälja stulen cykel
Nu har detta utvecklats lite och behöver lite mer rådfrågning.

Han har nu skickat över ett kvitto (enligt ök), om jag nu skulle be att få lämna tillbaka cykeln då den va trasig och skulle behöva repareas (ska täckas av garantin enligt motortillverkaren).

Antingen är den inte stulen och kvittot är legit, då är det inget problem att han accepterar att jag lämnar tillbaka. Men om den är stulen och han går med på det för att unvika problem (kommer upptäckas när man vill inkassera garantin), begår jag då något brott?

edit:
Ska tilläggas att jag inte kommer göra detta utan bara ringa polisen igen och ge dom materialet, givet annan infromation så vill jag inte ha något med personen att göra oavsett. Det är mest för att reda ut vad som skulle vara okej och inte, känns som en gråzon där man får ännu en transaktion med denna personen på sig.

Senast ändrad:
Sälja stulen cykel
Garantin gäller oftast bara första ägaren, så det rimliga är att säljaren tar tillbaka elcykeln och startar ett garantiärende.

Sälja stulen cykel
Garantin gäller oftast bara första ägaren, så det rimliga är att säljaren tar tillbaka elcykeln och startar ett garantiärende.
du tänker nog mera på garanti på cykeln och cykelköpet de täcks oftast bara av första ägaren men om man tar tex elcykel så motortillverkaren har garanti en viss tid på sin tillverkade motor oavsett om de vart 5 ägare eller 1 ägare och där ska man som konsument vara tydlig med att det är inte cykelns garanti man åberopar utan motortillverkarens garanti MEN där kräver motortillverkaren oftast original inköpskvitto från butik och även i flertalet fall att ramnummer finns inskrivet på kvittot.

Nu har detta utvecklats lite och behöver lite mer rådfrågning.

Han har nu skickat över ett kvitto (enligt ök), om jag nu skulle be att få lämna tillbaka cykeln då den va trasig och skulle behöva repareas (ska täckas av garantin enligt motortillverkaren).
vem har sagt de "ska" täckas av garantin? säljaren verkstan eller motortillverkaren? garantin förutsätter felet orsakats under korrekta förhållanden beroende på tillverkare är de enklare/svårare att se vissa detaljer men många av det större tillverkarna kan se direkt i mjukvaran om tex cykeln varit trimmad/manipulerad. så ta inte för givet att garantin gäller.. visar de sig tillverkaren upptäcker att felet orsakats av åverkan i nån form nekar dom direkt garantin och du får då bekosta ev reparation ur egen ficka alt få tillbaka defekta motorn utan åtgärd

Sälja stulen cykel
vem har sagt de "ska" täckas av garantin? säljaren verkstan eller motortillverkaren? garantin förutsätter felet orsakats under korrekta förhållanden beroende på tillverkare är de enklare/svårare att se vissa detaljer men många av det större tillverkarna kan se direkt i mjukvaran om tex cykeln varit trimmad/manipulerad. så ta inte för givet att garantin gäller.. visar de sig tillverkaren upptäcker att felet orsakats av åverkan i nån form nekar dom direkt garantin och du får då bekosta ev reparation ur egen ficka alt få tillbaka defekta motorn utan åtgärd
Motortillverkaren efter att ha mailat om problemet, så trodde hen att problemet va med sensorn.

Oavsett så tror jag kvittot är fejkat så det spelar inte så stor roll. Så är ganska säker på att inget kommer täckas av någon garanti.

Tillbaka
Topp